Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kvinnelist - en strategi for det hun vil ha.

NYTT TEMA
FjodorDVD
FjodorDVDInnlegg: 740
13.08.18 17:21

I lørdags-VG kunne du lese om kvinnen på 35 år som spør Klara Klok om råd. Skal jeg stå ved mann og barn eller gå for den spennende kollegaen på jobben? (VG+ og papir)

I sin enkelhet er artikkelen og svar fra Klara Klok absolutt leseverdig, interessant og lærerik. 

Det er også et underliggende tema som dras frem og som virker glemt eller fortrengt, mest på grunn av #metoo og demonisering av hankjønnet. 

Men her blir vi altså minnet om at kvinnen også har en vilje og kan foreta egne strategiske valg. 

Men myndighet, vilje  og evne til å ta egne valg medfører ansvar. Ekte kvinnelist er også ofte  ansvarsfraskrivelse og en evne til å ende opp som et uskyldig offer for et eller annet overgrep. 

Selv og den skyldige egentlig bare er en hormoncocktail.

Kommer vi dithen igjen at vi snakker om straffbare forhold?

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 57565
13.08.18 21:51
FjodorDVD: Men myndighet, vilje og evne til å ta egne valg medfører ansvar. Ekte kvinnelist er også ofte ansvarsfraskrivelse og en evne til å ende opp som et uskyldig offer for et eller annet overgrep.

Mener du det å bli uskyldig offer for overgrep handler om ansvarsfraskrivelse?

Ville du ment det handlet om din ansvarsfraskrivelse dersom du ble utsatt for blind vold mens du var ute og jogget - uten lommebok men med en gammel mobil?

Hva kvinnelist handler om har du tydeligvis ikke fått med deg. Men det handler altså om å få en ide, men legge den fram slik at mannen tror det var han som fikk ideen. Men det var altså hun som tok ansvar og ordnet opp, mens mannen trodde det var ham.

FjodorDVD
13.08.18 22:25
GARDSDATTRA: Mener du det å bli uskyldig offer for overgrep handler om ansvarsfraskrivelse?

Nei, det mener jeg ikke. Har du lest reportasjen jeg refererer til om hun på 35 år som kurrer på jobben for en kollega med mann og barn hjemme?

All erfaring viser at å følge hjertet som det sies betyr katastrofe for mange mennesker og det påpeker fagpanelet også.

Tar vår Afrodite ansvaret for det eller skal hun skylde på noen andre for tragedien som oppstår?

Derfor lurer jeg på om våre lover igjen settes inn mot adferd som vekker moralsk forargelse.

alva1
alva1Innlegg: 13726
14.08.18 18:58

Finnes det noe som heter mannelist? 

Bare undrer i disse likestillingstider altså. ;)

GARDSDATTRA
20.08.18 00:00
FjodorDVD: Nei, det mener jeg ikke. Har du lest reportasjen jeg refererer til om hun på 35 år som kurrer på jobben for en kollega med mann og barn hjemme?
All erfaring viser at å følge hjertet som det sies betyr katastrofe for mange mennesker og det påpeker fagpanelet også.
Tar vår Afrodite ansvaret for det eller skal hun skylde på noen andre for tragedien som oppstår?
Derfor lurer jeg på om våre lover igjen settes inn mot adferd som vekker moralsk forargelse.

Hva pokker snakker du om?

GARDSDATTRA
20.08.18 00:00
alva1: Finnes det noe som heter mannelist?
Bare undrer i disse likestillingstider altså. ;)

Neppe ;)

FjodorDVD
20.08.18 08:27
GARDSDATTRA: Hva pokker snakker du om?

Jeg snakker om de som med viten og vilje benytter all sin energi og kvinnelist for å bryte ekteskapet. Akkurat de som VG+ artikkelen omtaler. Kan leses i Lørdags VG for 10 dager siden. 

Er det uklart eller problematisk for deg å forstå eller akseptere?

En_ganske_snill_mann
En_ganske_snill_mannInnlegg: 4661
20.08.18 08:32
FjodorDVD: Derfor lurer jeg på om våre lover igjen settes inn mot adferd som vekker moralsk forargelse.

God trådstart, leste og også denne artikkelen med interesse. Men jeg skjønner ikke helt hva du tenker på når du skriver "straffbare forhold" og dette med lover....

FjodorDVD
20.08.18 11:10
En_ganske_snill_mann: God trådstart, leste og også denne artikkelen med interesse. Men jeg skjønner ikke helt hva du tenker på når du skriver "straffbare forhold" og dette med lover....

Vel, i tiden er det sterke krefter som vil frata individet frihet og myndighet. Statsmakt og ismer danser og ligger med hverandre og avkommene er flere sett med menneskefiendtlige middelalderske lover. 

Samtidig skapes kjønnstereotyper av kvinnen som evig offer uten motiver og vilje mens mannen er notorisk kynisk overgriper.

Avisartikkelen derimot forteller oss at det ikke alltid er sånn. Her har vi mannen som steller hjem og barn som blir sviktet av hun som følger hjertet sitt med den barske kollegaen.

Mørkemennene ser nok gjerne konkubinerloven gjeninnført. Feministene skjønner neppe at mørkemennene har forrådt dem tidligere og gjerne gjør det en gang til uten at de forstår det. De står helst med hodet dypt i sanden og troller. Som ovenfor her.

Så derfor er spørsmålet mitt: Blir konkubinerloven gjeninnført mot den som med overlegg svikter mann og barn, begår utroskap og ekteskapsbrudd?

Feministene vil nok gjerne straffe en eller annen mann - uansett. Siden kvinnen alltid er offeret. Alliansepartner Mørkemannen vil nok også noe mer enn bare få seg et ligg med feministene.

Hva avkommen måtte bli neste gang vet jeg ikke. Men neppe noe velskapt barn. Kanskje blir det nye straffbare forhold? Hva tror du?

En_ganske_snill_mann
20.08.18 11:40

Mitt første spørsmål er: Hva er konkubinerloven? - dette har jeg aldri hørt om.

Vedrørende artikkelen/spalten som du baserer trådstarten på, så var jeg positivt overrasket over at Sissel Gran og Catrin Sagen, "Klara Klok", svarer rasjonelt at denne kvinnen bør lå denne flyktige følelsesrusen fare, og holde seg tro mot det som er hjemme og elsker og er avhengige av henne. Et voksent svar - et slikt svar man ikke vil ha men som blir gitt altfor sjeldent.

En_ganske_snill_mann
20.08.18 11:48
FjodorDVD: Mørkemennene ser nok gjerne konkubinerloven gjeninnført. Feministene skjønner neppe at mørkemennene har forrådt dem tidligere og gjerne gjør det en gang til uten at de forstår det. De står helst med hodet dypt i sanden og troller. Som ovenfor her. Så derfor er spørsmålet mitt: Blir konkubinerloven gjeninnført mot den som med overlegg svikter mann og barn, begår utroskap og ekteskapsbrudd? Feministene vil nok gjerne straffe en eller annen mann - uansett. Siden kvinnen alltid er offeret. Alliansepartner Mørkemannen vil nok også noe mer enn bare få seg et ligg med feministene.

Jeg greier ikke å se på hvilket sett feministene i denne sammenhengen er "allierte" med mørkemennene - dvs. tradisjonelle moralister (?). 
Om jeg leser deg riktig reagerer du på den måten trender i samfunnet idag idealiserer kortsiktig nytelse og egoistisk selvrealisering på bekostning av forhold og partnere hvor det er investert kjærlighet og arbeid; og på bekostning av barn.
Men så er det denne:"Vel, i tiden er det sterke krefter som vil frata individet frihet og myndighet. Statsmakt og ismer danser og ligger med hverandre og avkommene er flere sett med menneskefiendtlige middelalderske lover. " - jeg ser ikke hvordan dette følger.

Jeg leste selv denne spalten med stor interesse, så jeg setter pris på at noen tar opp en diskusjon om innholdet her, men jeg klarer ikke helt å følge med hvor du går hen. Det er åpenbart mer her som jeg ikke går med meg. 
Det hadde vært fint om du kunne "klippe det ut i papp" for meg, så jeg får med meg nyansene her.

FjodorDVD
20.08.18 13:21
En_ganske_snill_mann: Mitt første spørsmål er: Hva er konkubinerloven? - dette har jeg aldri hørt om.

Konkubinerloven var en del av tidligere straffelov som medførte straffbarhet for utroskap, homofili og generell  adferd som vekket allmenhetens forargelse. Falt for saksen i 1972 etter noen år i dvale.

FjodorDVD
20.08.18 14:02
En_ganske_snill_mann: Jeg greier ikke å se på hvilket sett feministene i denne sammenhengen er "allierte" med mørkemennene - dvs. tradisjonelle moralister (?). 
Om jeg leser deg riktig reagerer du på den måten trender i samfunnet idag idealiserer kortsiktig nytelse og egoistisk selvrealisering på bekostning av forhold og partnere hvor det er investert kjærlighet og arbeid; og på bekostning av barn.
Men så er det denne:"Vel, i tiden er det sterke krefter som vil frata individet frihet og myndighet. Statsmakt og ismer danser og ligger med hverandre og avkommene er flere sett med menneskefiendtlige middelalderske lover. " - jeg ser ikke hvordan dette følger.
Jeg leste selv denne spalten med stor interesse, så jeg setter pris på at noen tar opp en diskusjon om innholdet her, men jeg klarer ikke helt å følge med hvor du går hen. Det er åpenbart mer her som jeg ikke går med meg. 
Det hadde vært fint om du kunne "klippe det ut i papp" for meg, så jeg får med meg nyansene her.

Tradisjonelle moralister kan jeg omgås. De som preker for sin sak eller moral. Dobbelmorallister er vanskeligere å forholde seg til. En lov for deg og en annen lov for meg. En lov for kvinne, en lov for mann. Svart og hvit, muslim eller jøde osv. Alle skulle være like for loven. 

Men for tiden er det ikke ulovlig å planlegge utroskap eller begå utroskap. Følge hjertet sitt eller tenke med det andre hodet som det også sies.

Klara Klok levde opp til sitt navn med gode råd. Men det spørs hvor lenge det bare blir med gode råd  for ekteskapsbrudd. 

Feministene vil vel gjerne straffe mannen mens patriarkatet tradisjonelt vil straffe kvinnen.

Hvor det ender vet jeg ikke, men jeg liker ikke det samrøret som har gitt oss sexkjøpslov, hallikparagraf, sexdukkelov, samtykkelov, sovevoldtektslov blant annet.

Så derfor, blir det igjen forbudt å begå ekteskapsbrudd?

Redigert inn pga. Sarr-saken. "Frikjent - men må betale erstatning." Forklaringen her er urimelig for meg. På nivå med at fornærmede måtte betale bot for mened. 

(Innlegget ble redigert 20.08.18 14:07)

En_ganske_snill_mann
20.08.18 19:35
FjodorDVD: Hvor det ender vet jeg ikke, men jeg liker ikke det samrøret som har gitt oss sexkjøpslov, hallikparagraf, sexdukkelov, samtykkelov, sovevoldtektslov blant annet. Så derfor, blir det igjen forbudt å begå ekteskapsbrudd?

OK, takk for utfyllende svar. Nå ser jeg hvor du vil hen.

Ekteskapsbrudd, altså utroskap da, mot en partner man er i et etablert forhold med, eller bare at man skiler seg/ dumper kjæresten... det blir vanskelig å lage noen lover rundt dette med mindre man vil gå tilbake i tiden, eller til helt andre steder av verden... Arabien etc.

Hva er din oppfatning rundt dette? Opplever du moderne mennesker som for lettvinte rundt seksualitet og intimitet, eller er det "weaponized sexuality" med feminister som forsøker å ta igjen på menn, eller?

joplina
joplinaInnlegg: 61181
21.08.18 09:24
FjodorDVD: Klara Klok levde opp til sitt navn med gode råd. Men det spørs hvor lenge det bare blir med gode råd  for ekteskapsbrudd.  Feministene vil vel gjerne straffe mannen mens patriarkatet tradisjonelt vil straffe kvinnen. Hvor det ender vet jeg ikke, men jeg liker ikke det samrøret som har gitt oss sexkjøpslov, hallikparagraf, sexdukkelov, samtykkelov, sovevoldtektslov blant annet. Så derfor, blir det igjen forbudt å begå ekteskapsbrudd?

Du er altså ute etter at vi skal sitte her å spekulere og fantasere.

- Er det ikke tilstrekkelig å forholde seg til det som er lovregulert og møte det som ikke er det slik det ER...?

Du kan jo trøste deg med at det i det minste er "likhet for loven" når det kommer til utroskap....verken "han" eller "hun" straffeforfølges for slikt.

FjodorDVD
21.08.18 12:56
En_ganske_snill_mann: Hva er din oppfatning rundt dette? Opplever du moderne mennesker som for lettvinte rundt seksualitet og intimitet, eller er det "weaponized sexuality" med feminister som forsøker å ta igjen på menn, eller?

I det store og hele tror jeg menneskelig seksualitet er som den alltid har vært. Øvrighetens vilje og evne til å kontrollere og temme den har heller variert. Øvrighetens handlinger forferder meg, men det gjør ikke seksualiteten.

Jeg har også mine tanker om seksualiteten, men der burde alle se sin begrensning i hva de kan blande seg opp i og sette inn makt mot.

FjodorDVD
21.08.18 13:08
joplina: Du er altså ute etter at vi skal sitte her å spekulere og fantasere. - Er det ikke tilstrekkelig å forholde seg til det som er lovregulert og møte det som ikke er det slik det ER...? Du kan jo trøste deg med at det i det minste er "likhet for loven" når det kommer til utroskap....verken "han" eller "hun" straffeforfølges for slikt.

Hei igjen Joplina. Du vet jeg refererer til en reportasje i VG om en kvinne med motiver og vilje til å bryte ekteskapet. At kvinner også har motiver og vilje  har vært en smule underkommunisert i mange år nå. Det har vært straffbart og blir det vel ikke igjen. Men det har også skjedd mye  den siste tiden så ingen vet vel. 

Morsomt poeng  at det er likhet for lover som ennå ikke eksisterer. Men homoloven som falt i 1972 var bare rettet mot menn.

joplina
21.08.18 17:00
FjodorDVD: At kvinner også har motiver og vilje  har vært en smule underkommunisert i mange år nå.

- Underkommunisert...? For hvem ??

Har du ikke radio,TV, PC eller aviser..?

MagneR
MagneRInnlegg: 819
21.08.18 21:18
GARDSDATTRA: Hva kvinnelist handler om har du tydeligvis ikke fått med deg. Men det handler altså om å få en ide, men legge den fram slik at mannen tror det var han som fikk ideen. Men det var altså hun som tok ansvar og ordnet opp, mens mannen trodde det var ham.

Vil ikke anbefale kvinnelist. Den som gjør slikt vil til slutt bli avslørt, og får en pris å betale. Her spurte noen om det finnes mannelist(ikke godtatt ord av rettskrivningsfunksjonen). Jeg tror og håper at det ikke gjør det. 

Og nå er det bare å lene seg tilbake og vente på et svært så forutsigbart tilsvar.

GARDSDATTRA
21.08.18 23:53
FjodorDVD: Jeg snakker om de som med viten og vilje benytter all sin energi og kvinnelist for å bryte ekteskapet. Akkurat de som VG+ artikkelen omtaler. Kan leses i Lørdags VG for 10 dager siden.
Er det uklart eller problematisk for deg å forstå eller akseptere?

Det du snakker om her handler overhodet ikke om kvinnelist (som er noe helt annet enn hva du enn tror), men om å skille seg på grunn av en annen.

Jeg mener dette er en avgjørelse som må være opp til den enkelte å avgjøre. Hva problemet ditt er i denne saken er faktisk totalt uinteressant og urelevant.

GARDSDATTRA
21.08.18 23:59
FjodorDVD: Så derfor er spørsmålet mitt: Blir konkubinerloven gjeninnført mot den som med overlegg svikter mann og barn, begår utroskap og ekteskapsbrudd?

Har du den minste peil på hva konkubinerloven handlet om? Det ser nemlig ikke slik ut.

Men den loven gjorde det faktisk straffbart å bo sammen uten å være gift. Loven var sovende for alle andre enn de som søkte sosialhjelp eller i tidligere tider søkte fattigkassa om hjelp.

Loven var ellers sovende og ble oppløst og fjernet for godt i 1972 (tror jeg det var)

Altså, den handlet overhodet ikke lov mot om utroskap slik du tydeligvis tror.

GARDSDATTRA
22.08.18 00:01
FjodorDVD: Konkubinerloven var en del av tidligere straffelov som medførte straffbarhet for utroskap, homofili og generell adferd som vekket allmenhetens forargelse. Falt for saksen i 1972 etter noen år i dvale.

Feil.

GARDSDATTRA
22.08.18 00:36
MagneR: Vil ikke anbefale kvinnelist. Den som gjør slikt vil til slutt bli avslørt, og får en pris å betale. Her spurte noen om det finnes mannelist(ikke godtatt ord av rettskrivningsfunksjonen). Jeg tror og håper at det ikke gjør det.
Og nå er det bare å lene seg tilbake og vente på et svært så forutsigbart tilsvar.

Har du noen som helst peiling på hva kvinnelist er for noe?

joplina
22.08.18 10:55
GARDSDATTRA: Har du noen som helst peiling på hva kvinnelist er for noe?

Det her blir litt som når folk bruker ordet "forfordele" feil :)

MagneR
MagneRInnlegg: 819
22.08.18 11:06
GARDSDATTRA: Har du noen som helst peiling på hva kvinnelist er for noe?

Var det ikke du selv som beskrev det da? Slik jeg ser det, er det vel for eksempel få ordnet det slik at kvinnen får ferien der hun vil, mens hun har lurt mannen til å tro at det var hans ide og ønske. 

Det er bare et eksempel. Var jeg mann, ville jeg nok etter hvert luktet lunta, og ville ikke likt det. Så jeg gjentar, jeg anbefaler ikke bruk av kvinnelist.

Eksempelet jeg ga er bare en variant jeg har hørt om. Av mange. Men de er prinsipielt like. Men du har sikkert en annen versjon, og mener sikkert at alle må være enige med deg om at din er den gjeldende. Jeg burde sikkert google, men er på vei ut døra og på ferie. Blingset på klokka :-) hastverk...

FjodorDVD
22.08.18 14:39
GARDSDATTRA: Det du snakker om her handler overhodet ikke om kvinnelist (som er noe helt annet enn hva du enn tror), men om å skille seg på grunn av en annen.

I det forrige århundret definerte blant annet norsk film kvinnelist som du gjør nå. Hustruen planter en ide i hodet til den sta og enfoldige ektemannen. Det er bare herlig. Betydningen av ordet, spesielt som metafor er idag bredere. Språk er spennende nok i seg selv og det utvikler seg,  og da håper jeg å treffe deg i en annen tråd for å snakke om det.

Når jeg benytter ordet kvinnelist som metafor kjenner jeg på meg at du forstår hva jeg mener. 

Følge hjertet sto det i avisen. Den er jo fin. Tenke med k*ken heter det også. Ikke like romantisk da.

Om du ikke har hørt ordet ditching før er det frøet til moderne kvinnelist som jenter blir kjent med fra 5-6 klasse. Det er renkespill og hersketeknikker i jenteflokken mens guttene ikke engang kan knyte skoene selv.

Når disse evnene settesinn for fullt for å bryte ekteskapet synes jeg også at frasen å skille seg på grunn av en annen blir for puslete.

Gloriana
GlorianaInnlegg: 2118
22.08.18 14:48

@FjodorDVD

For et elending åpningsinnlegg. 

Du må altså minnes på at kvinner har en egenvilje og evne til å foreta valg på egenhånd, er dette noe du tidvis glemmer eller? 

At det vil være tungt å bryte ut av et ekteskap med barn er da helt forventet, også i de tilfeller hvor forholdet overhodet ikke fungerer? Det er jo en massiv omveltning i livet. 

FjodorDVD
22.08.18 18:50
Gloriana: For et elending åpningsinnlegg.  Du må altså minnes på at kvinner har en egenvilje og evne til å foreta valg på egenhånd, er dette noe du tidvis glemmer eller?  At det vil være tungt å bryte ut av et ekteskap med barn er da helt forventet, også i de tilfeller hvor forholdet overhodet ikke fungerer? Det er jo en massiv omveltning i livet.

Mine åpningsinnlegg mangler nok det lille ekstra. Ofte får jeg ingen svar. Så der har jeg mye å lære.

Jeg er godt kjent med kvinnens evner og vilje til å nå sine mål. Og glemmer det heller ikke. Men det synes jeg andre gjør i så stor grad at kvinnen generelt infantiliseres. Det synes jeg også er synd. Og det får uforståelige konsekvenser for enkelte individer. Senest en voldtektsanklaget fotballspiller.

Et ekteskap i oppløsning er traumatisk. Enig i det. Og å lufte tanken om straff er kanskje dumt, men uansett dystopisk. Men reportasjen i VG gav innsikt i kvinnens egne vurderinger da hun søkte råd av Klara Klok. Gode råd fikk hun også.

Men å følge hjertet sitt, den var god. Å tenke med k*ken er det. 

Gloriana
GlorianaInnlegg: 2118
22.08.18 22:25

@FjodorDVD

Jeg tror det er mulig å ta både skrivekurs og konversasjonskurs, også for dere i voksen alder. 

En_ganske_snill_mann
23.08.18 00:05
Gloriana: Jeg tror det er mulig å ta både skrivekurs og konversasjonskurs, også for dere i voksen alder.

Jeg finner trøst i dette.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg