Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lei av alt maset om kvinnefotball

NYTT TEMA
Avantii
AvantiiInnlegg: 47
23.11.18 21:30

Norges kvinnelandslag spiller med jevne mellomrom treningskamper mot guttelag. Det er rimelig vanlig at kvinnene gjør det greit mot gutter U16, men blir knust med store sifre av gutter U18. Det sier mye om ikke bare nivåforskjellen på men og kvinner i fotballen, men også om produktet kvinnelige fotball spillere kan selge til sine konsumere.

Når en TV-kanal skal vurdere hvor mye de vil bruke en rettighet kontra hvor mye rivaliserende TV-kanal er villig til å bruke på en rettighet, er det en ting de ser på: hvor mye private selskaper er villige til å bruke for å få sendt sine reklamer mens denne rettigheten vises på TV. For at private selskaper skal finne det lønnsomt å betale i dyre dommer for å få reklamene sine vist, må de beregne hvor mange som ser på dette TV-programmet. 

Jeg vet ikke med resten av dere, men jeg er ikke forberedt på å betale noe særlig for å se fotball på G16 nivå. Jeg kommer heller ikke til å sitte på puben på en god lørdags kveld med kompisene og se disse kampene, når pilsen koster 91 kroner per stk.

Jeg mener ikke med dette at jeg forventer at kvinner skal finne en eller annen magisk måte å bli like dyktige som men i fotball på, men vi lever i en kapitalistisk verden. Så enkelt er det, alt i samfunnet handler om penger. Alle som går på jobb hver dag i NFF, TV-2, eliteserie klubber, generelt alle mennesker ønsker å gå på jobb hver dag for å tjene så mye penger de kan til personlig forbruk.

Det er to måter kvinner kan tjene like mye som menn i fotballen; enten må TV-rettighets prisene opp (uavhengig av produktet spillerne leverer) eller så må NFF på banen med mer penger. Hvis NFF skal punge ut, må de få disse pengene fra skatte betalere. Jeg vet ikke med dere, men  jeg er ikke forberedt på å betale mer i skatt enn jeg allerede gjør for at kvinner skal tjene like mye som menn, når menn stort sett tjener pengene sine gjennom private TV-avtaler, og mine skattepenger ikke røres. Det hadde heller ikke vært likestilling.

Jeg er ikke mannsjåvinistisk eller ergerlig, men som jeg har sagt allerede; Vi lever i en kapitalistisk verden. Den eneste grunnen til at sports utøvere kan tjene så mye som de gjør, er fordi det er litt mangel på natur ressurser i den vestlige verden. Ett sports talent er ikke noe man kan ta til banken og bytte mot noe valuta, det er en tjeneste som betales basert på inflasjon, altså hvor mange som er villige til å betale for denne tjenesten.

joplina
joplinaInnlegg: 63307
24.11.18 11:28
Avantii: Det sier mye om ikke bare nivåforskjellen på men og kvinner i fotballen, men også om produktet kvinnelige fotball spillere kan selge til sine konsumere.

Nå er det vel slik at fotballdamene kan vise til langt bedre resutater helt opp på VM-nivå enn de norske landslagsherrene har klart de siste gud-vet-hvor-mange-år...

Men klart det at drittdårlige mannfolk er laaaangt mer spennende å se på pga det høye nivået de holder  :D

Avantii
24.11.18 13:57

Du tar det som utgangspunkt at Nordmenn generelt ser på fotball pga patriotisme. Du har ingen rett til å forvente dette av dine landsmenn. Folk ser på sport og generelt hva enn de vil for underholdningsverdien. Det finnes de som liker å se sport for å heie frem landet sitt, selv om de ikke finner mye tilfredstillelse i det fysiske og taktiske spillet, og enkelte som gjør det helt motsatt.

Jeg personlig ser ikke på Norsk eliteserie (for verken menn eller kvinner), ikke på noen av landslagene. Det blir for lavt nivå for meg, og for kjedelig å se på. Jeg kommer ikke til å bruke 118 minutter av livet mitt på å se noe jeg ikke synes er spennende, for å kunne reise flagget til topps utenfor boligen min i etterkant.

Det finnes ikke noe argument for at dette er feil innstilling. Folk skal se på det som gir dem personlig stimulanse, ikke kollektiv stimulanse. 

BillyLiddell
BillyLiddellInnlegg: 411
24.11.18 14:07

Ja for dette handler liksom om resultatene damene oppnår vs herrene. Damefotball er milevis unna og det er de fysiske forutsetningene som setter en stopper for det.  

(Innlegget ble redigert 24.11.18 14:08)

Avantii
24.11.18 14:19

BillyLiddell Det er kvalitetsforskjell på grunn av fysiske forutsetninger ja, men det er ikke dette som er hovedpoenget mitt med denne tråden. Hovedpoenget er at kvalitet i en sport eller aktivitet ikke kan beregnes ut ifra noe teoretisk toppnivå, for det finnes ikke noe toppnivå man kan regne sett ut til. Økonomien her er kun basert på popularitet, hvor mange personer som er villige til å betale en sum penger for å få sett på en sport.

Ergo; hvis nøyaktig like mange personer hadde valgt å se på kvinnefotball som det er personer som velger å se på herrefotball, da hadde lønningene vært nøyaktig like. Det er dette jeg reagerer på, det er ingen som vil tenke på forskjellene i TV-rettighetene i fotballen.

joplina
24.11.18 14:50
Avantii: Folk ser på sport og generelt hva enn de vil for underholdningsverdien.

Klart at elendig norsk herrefotball har stor underholdningsverdi  - hehe - jeg er helt enig i det  :D

joplina
24.11.18 14:54
BillyLiddell: Ja for dette handler liksom om resultatene damene oppnår vs herrene.

Jepp...se til hele Norges håndballdamer f.eks.

Herrehåndballen har aldri nådd samme popularitet nasjonalt - så i dette tilfelle er det i hvertfall resultatene de oppnår  det handler om.

Ski ligeså....våre langrennsjenter har i mange år vært minst like interessante å følge som skigutta ; pga resultatene de oppnår.

Men klart at det  er noe heeeelt annet når det kommer til foppal - der teller ikke slike banale ting som resultater

BillyLiddell
24.11.18 14:59

Ja det vet jeg. Har en sport en stor interesse er det kommersiell interesse. Jo større interesse,jo mere penger sprøytes inn. Enkel mekanisme. Så kan Joplina storkose seg med Fløya mot LSK og lure på hvorfor det bare er 156 stk på matchen. 

BillyLiddell
24.11.18 15:04

Hold deg i det minste til det vi snakker om. Jeg snakner ikke om resultatene til herrer vs damer i langrenn og håndball. Jeg har ikke diskutert det så hvorfor du blander inn det må du spørre deg selv om. Vi snakker om damefotball. 

Jeg har mine teorier hvorfor damefotball ikke lykkes kommersielt og har luftet det i tråden her. Jeg snakker ikke om langrenn og håndball. Med din retorikk burde jo mange sett på damefotball i Norge fordi de har gode resultater,hvorfor skjer ikke det?? Har det noe med produktet å gjøre kanskje?

Dette gjelder ikke bare i Norge,men er et globalt problem. Verdens beste kvinnelige(bradiliansk) spiller spilte i flere år i nærheten der jeg,likevel liten interesse. Er det media sin skyld,burde de vise mere fotball på TV selv om tallene er lave?Hvorfor spytter ikke store selskap penger inn i kvinnefotball om det er så interessant og underholdende? FIFA,UEFA og NFF feks hadde jo vært tjent med større kvinnelig interesse og kommersielle kroner inn i kassa. Har du selv noen tanker hvorfor damefotball sliter med interessen?

(Innlegget ble redigert 24.11.18 15:16)

real-_-
real-_-Innlegg: 10758
24.11.18 15:16

Mas?

Jeg ser en gjeng spillere, trenere og ledere som står sammen og jobber for idretten sin. Og for hver sak så øker oppmerksomheten og interessen. Jobben har ført til nye rekordstore sponsoravtaler som igjen fører til resultat. Norge har ikke sett et bedre lag enn LSK siden RBK i sin tid, det produseres talent og toppspillere som får videre ut til toppklubber i Europa og landslaget slår regjerende europamester i playoff.

Tenk om man hadde sett det samme fra guttene, men her ser man mindre interesse, lavere tilskuertall, mindre profiler og lavere nivå for hvert år som går.

Sarella
SarellaInnlegg: 15169
24.11.18 15:20
BillyLiddell: FIFA,UEFA

Er mafiaorganisjasjoner, fotballen er og blir en bløff før man utraderer disse kriminelle kartellene og starter på nytt.

BillyLiddell
24.11.18 15:22

Ikke uenig i det,men penger inn i kassa liker som regel mafiaorganisasjoner. 

Spørsmålet er. Hvorfor er det ikke så stor interesse blandt folk når det kommer til damefotball? Gjelder globalt. 

(Innlegget ble redigert 24.11.18 15:24)

Brezjnev
BrezjnevInnlegg: 12707
24.11.18 15:33
BillyLiddell: Jeg har mine teorier hvorfor damefotball ikke lykkes kommersielt og har luftet det i tråden her.

Den eneste teorien du har lansert er at damer er mye dårligere til å spille fotball enn menn. Jeg vet ikke om du faktisk tror at du her presenterer noe nytt og revolusjonerende, men om så er tilfelle: det er det ikke. 

Videre er det slik at siden det samme gjelder for så å si alle andre idretter, idretter hvor nivåforskjellene i popularitet og penger mellom kvinner og menn er mye mindre enn i fotball, så holder ikke teorien vann. Prøv gjerne igjen.

GiPazzini_85
GiPazzini_85Innlegg: 81639
24.11.18 15:40

Det har blitt et jævla mas fra media om at de skal satse mer på kvinnefotballen fremover. Til og med Josimar kom med dette denne måneden. De som liker kvinnefotball må da bare se på det om de vil, men resten må da ikke tvinges til det for det om?

Og så er det selvsagt en grunn til at TV-kanaler har dette fokuset og det er selvsagt kostnader. Kan de lage et godt TV-produkt ut av en kvinneidrett der utøverne tjener relativt lite og TV-rettigheter er billige så ser de selvsagt sitt snitt til å prøve å "lure" folk til å se mer kvinnefotball for å dekke over manglende tilbud ellers fordi de må betale mye for andre TV-avtaler til ligaer og turneringer for menn.

BillyLiddell
24.11.18 15:51

Om det var det du leste så sier det vel mere om deg. Forsøk igjen. At du skriver at jeg sier at damer er dårligere til å spille fotball enn menn sier vel litt om nivået du vil legge deg på.

De fysiske forskjellene er tatt hensyn til i flere idretter. Blandt annet tennis og langrenn. I friidrett er det også tatt hensyn til det i flere øvelser.   Jeg tror at kvinnefotball kunne vært tjent med å se litt på banestørrelse og målstørrelse.  Jeg tror det kunne gitt et bedre sluttprodukt. 

(Innlegget ble redigert 24.11.18 15:57)

Avantii
24.11.18 15:51

Jopline Vennligst les mitt forrige svar til deg før du svarer slik du gjør her. Jeg ble litt fornærmet nå, når jeg gjør det helt klart for deg at jeg generelt ikke ser på Norsk fotball, og du bruker det som argument at jeg heller ser på Norsk herre fotball enn kvinnefotball.

Hvis du er nysgjerrig, jeg ser på følgende fotball: La Liga, Engelsk PL, Bundesliga, serie A, internasjonale kamper mellom tradisjons rike land, til nød Portugisisk fotball.

Når det gjelder andre sporter, så takk for at du bringer opp kvinne håndball. Dette er ett klassisk eksempel på interessen som skapes for tilskuere, fordi håndball jentene gjør det utrolig bra internasjonalt. Problemet deres er at det er veldig få utenfor Norge som bryr seg noe særlig om dem, og de kan ikke få store sponsor inntekter gjennom å kun være populære i ett land.

Langrenn for begge kjønn kan være like godt sidestilt. Det er nok en gang pga interesse. Men poenget her er at du ikke kan bestemme hva andre personer skal ha interesse for.

Brezjnev
BrezjnevInnlegg: 12707
24.11.18 15:56
BillyLiddell: Om det var det du leste så sier det vel mere om deg. Forsøk igjen.

Den alternative tolkningen var at du mener kvinnefotball ikke lykkes kommersielt fordi kvinnefotball ikke lykkes kommersielt. Som den positive typen jeg er gikk jeg for den tolkningen som ikke forutsatte at du er en rablende idiot.

Jeg tok visst feil. Beklager.

BillyLiddell
24.11.18 15:59

Å så tøff der du sitter. Skikkelig tøff

Avantii
24.11.18 16:02

real-_-

Det er ganske klart faktum at kvinner har mye lavere tilskuer tall, TV tall, sponsor inntekter osv enn menn. Det betyr ikke nødvendigvis at de legger inn mindre arbeid enn menn, det betyr bare at interessen og sponsor pengene er forskjellige. Hvis du hadde tatt deg bryet med å lese denne tråden hadde du forstått at jeg personlig ikke ser noen form for Norsk fotball, men det er ingen som kan tvinge meg, eller noen andre, til å følge noen aktivitet. Jeg bryr meg ikke stort om sammenligningen du gjør mellom fremgangen i Norge på herresiden og kvinnesiden, selv om det du skriver er helt sant.

Jeg tror ikke du leste mitt originale innlegg her. Jeg har ingen problem med at det er fokus på kvinnefotball i dag, jeg synes det er veldig positivt for idretten generelt. Det jeg reagerer på er jeg synes det virker som alt folk forventer at vi skal ta penger fotball klubber / ligaer har tjent opp gjennom private avtaler, og investere dette i kvinnefotball. Det er ikke sånn det funker i vår kapitalistiske verden, ett hvert privat foretak skal ha mulighet til å strukturere sin egen økonomi, hvis skatte regler og lignende følges ovenfor myndighetene.

(Innlegget ble redigert 24.11.18 16:11)

Avantii
24.11.18 16:05

Brezjnev

Det er kultur forskjeller i enhver sport, og det er ikke alltids like enkelt å forklare disse forskjellene. Se på en sport tennis, hvor det siden starten så og si har vært at tilskuere skal følge menn og kvinner i stor grad likt. Derfor er det mye mindre økonomisk forskjell i tennis, til tross for at Serena søstrene ikke klarer å slå noen av mennenes topp 300 på ratingen. Dette forandrer likevel ikke faktumet at det er forskjeller på interesser i sport, og vi får ikke gjort noe magisk for å forandre dette.

Avantii
24.11.18 16:09

GiPazzini_85

Det er helt sant det du sier, selv om jeg fortsatt mener det er positivt å prøve å gi kvinne fotball så mye oppmerksomhet mann kan. De økonomiske hensynene må selvfølgelig tas, da alle bedrifter er opptatte av å få så god dekningsgrad som mulig.

En mulig måte jeg har tenkt på er å lage ett FB arrangement hvor jeg inviterer alle som ønsker til å sette på enhver kvinnekamp som går på TV, så lenge de har muligheten til det. Mann trenger ikke sitte å se på hele kampen med lyd på, men hvertfall ha den gående en eller annen plass. Da kommer automatisk interessen fra sponsorer til å gå opp, fordi de legger merke til at flere personer ser på kvinnefotball. Sponsorene kommer da til å ville betale mer for å fremheve sitt produkt på ett TV program mange ser på, og dette kommer naturlig til å øke inntektene kvinne fotball tjener. Det er sånn det fungerer i den virkelige verden.

kansas00
kansas00Innlegg: 21561
24.11.18 16:11

Generelt sett er vel ikke jenter/kvinner så veldig intertessert i profesjonell idrett som tilskuere. Det "idrettsarrangementet" som sannsynligvis har flest kvinner på tribunen i løpet av et år er vel Oslo Horse Show.

Avantii
24.11.18 16:14

(Innlegget ble redigert 24.11.18 16:25)

vadefugl
vadefuglInnlegg: 41337
24.11.18 16:19

Skal kvinnefotball lykkes må man få menn på tribunene. Nytter ikke ellers.

Avantii
24.11.18 16:27

vadefugl

Hva med å starte kampanjer for å få kvinner og jenter interessert i å se kvinnefotball på TV? Hva med å få medier til å dekke internasjonale kamper på samme måte som de dekker UCL og PL kamper, selv når ingen Nordmenn spiller? Hadde oppfølgingen blant kvinner for kvinnefotball vært den samme som menn har for herrefotball, da hadde økonomien vært nøyaktig den samme

real-_-
real-_-Innlegg: 10758
24.11.18 18:03
Avantii: Hva med å starte kampanjer for å få kvinner og jenter interessert i å se kvinnefotball på TV? Hva med å få medier til å dekke internasjonale kamper på samme måte som de dekker UCL og PL kamper, selv når ingen Nordmenn spiller? Hadde oppfølgingen blant kvinner for kvinnefotball vært den samme som menn har for herrefotball, da hadde økonomien vært nøyaktig den samme

Blir litt dumt når en lokalavis skal sende kamper i CL-sluttspill. Her bør NRK som har Toppserien ta ansvar.

GreySerpent
GreySerpentInnlegg: 19459
24.11.18 18:05
joplina: Nå er det vel slik at fotballdamene kan vise til langt bedre resutater helt opp på VM-nivå enn de norske landslagsherrene har klart de siste gud-vet-hvor-mange-år... Men klart det at drittdårlige mannfolk er laaaangt mer spennende å se på pga det høye nivået de holder  :D

Likevel taper damelandslaget tosifret mot juniorer på herresiden. 

Denne sutringen fra kvinnelige fotballspillere er helt idiotisk. De kan ikke tvinge frem etterspørsel!

Avantii
24.11.18 19:17

@ Lene Mykjåland (Hvis det legit er deg)

Slik situasjonen er nå, tror jeg ikke det hadde hjulpet å få NRK til å sende kvinne UCL. NRK er forpliktet til å følge BBC modellen, hvor de skal ha noe for alle, men jeg synes de utfører pliktene sine greit ved å sende toppserien og internasjonale turneringer.

Hvis du ønsker min kliniske analyse for en løsning, er det per dags dato kun 1 som er realistisk: Lag enorme kampanjer for å få jenter og kvinner interessert i fotball. Da mener jeg ikke den interessen en kone later som hun har når gubben har vært blodhard Liverpool supporter de siste 32 årene, jeg snakker den interessen hvor du kan sitte hjemme alene en lørdags kveld og genuint kose deg med kampen Umeå v Zvezda Perm, uten en eneste Norsk kvinne på banen.

Jeg ser ingen grunn til at fotball ikke skal være spennende å følge for kvinner. Det er ikke bare en gjeng svette mannfolk / kvinnfolk som løper etter en ball og dulter borti hverandre i 90 minutter. Som tidligere LSK spiller vet du selv godt at fotball kan være ett ekstremt vakkert, dramatisk, emosjonelt og underdog-story spill.

Hvis kvinner kommer på banen med stor interesse for kvinne fotball, kommer automatisk menn til å utvikle interesse for dette også. La oss innse det, en stor andel menn kan bli ganske håpløse når de møter på kvinner som bryr seg stort om en aktivitet de også bryr seg om.

Få jenter med på fotball kulturen, lær dem taktisk spill og den ordentlige skjønnheten ved fotball, få dem til å følge spent med på alt innenfor toppserien og UCL. Dette vil gjøre fotball så likestilt vi kan klare å få det. Det som ikke er likestilling er å be om en større andel av idretts budsjettet og grasrot andelen enn menn får. Og hvertfall ikke be eliteserie klubber om å måtte betale en del av pengene de tjener selv til toppserie klubber. Det er bare ikke rettferdig. Mann kan ikke be om midler på grunn av sitt kjønn, fra det motsatte kjønn. Det er nærmere tigging enn likestilling.

Avantii
24.11.18 19:29

Og jeg vil forøvrig takke flesteparten her for år holde tråden min saklig og tema relatert, uten mannsjåvinisme eller fordommer. Aldri vær nedlatende ovenfor motsatt kjønn gutter. Mitt poeng er kapitalismen som driver etterspørslen i sport, og det virker som om flesteparten av dere godtar poenget mitt og er her for år diskutere dette.

joplina
24.11.18 19:47
Avantii: Langrenn for begge kjønn kan være like godt sidestilt. Det er nok en gang pga interesse. Men poenget her er at du ikke kan bestemme hva andre personer skal ha interesse for.

Jeg ville ikke drømme om å bestemme hva andre skal ha interesse for.

- Men jeg finner det ganske komisk med den laaaange utbroderingen i trådstart om at "jeg vil i hvertfall ikke betale noe - og slettest ikke mer for at dårlige fotballdamer skal tjene bedre eller få mer tid på TV"

- ALL DEN TID Norges herrelandslag i fotball har vært en sann  fotballsportslig tragedie de siste 15-20 år....  I dag er de typ nr. 48 på FIFA-rankingen....

-  Men det er jo så engasjerende og spennende med disse elendige fotballkarene våre som  selv på en god dag kan tape mot hvilken motstander som helst - gutta krutt - med stål i fotballskoen  - så man skjønner jo TRANGEN til å devaluere kvinnefotballen som ikke er like interessant og som liksom "kommer her og kommer her" og vil ha mer plass og penger ... :)

...underholdende må man si :)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg