Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kutt moms på mensen?

NYTT TEMA
MagneR
MagneRInnlegg: 1038
12.05.19 08:52

Får ikke lagt ut link, men i dagens Aftenposten foreslår to unge kvinner null moms på bind og tamponger. Det er essensen i innlegget. 

Selvfølgelig kan det føles urettferdig å ha slike ekstra utgifter ene og alene pga sitt kjønn. I Canada og Australia er denne momsen kuttet, står det å lese i innlegget.

Men jeg kan ikke la være å tenke følgende; hva hvis et søskenpar, gutt/jente bor hver for seg i hver sin helt like leilighet, med samme husleie, samme jobb, samme lønn. Da virker det jo urettferdig at jenta får denne ekstra utgiften bare pga kjønn. Men jeg må spørre; veier ikke menn rundt 15-20 % mer enn kvinner, og må dermed spise tilsvarende mer? Det må vel også kunne tilskrives kjønn? Og prisen for den ekstra maten overstiger vel godt prisen på bind og tamponger(jeg aner ikke hva slikt koster, må jeg innrømme, men det kan da ikke være  mye?)

Så mitt spørsmål er; er disse kvinnenes krav rimelig, eller ikke?

joplina
joplinaInnlegg: 63307
12.05.19 10:22
MagneR: Men jeg må spørre; veier ikke menn rundt 15-20 % mer enn kvinner, og må dermed spise tilsvarende mer? Det må vel også kunne tilskrives kjønn? Og prisen for den ekstra maten overstiger vel godt prisen på bind og tamponger(jeg aner ikke hva slikt koster, må jeg innrømme, men det kan da ikke være så mye?)

Skrev du virkelig det der...?

For det første finnes det mange unge mannlige pipestilker som ikke  spiser mer enn unge kvinner (unge kvinner er nok i større grad opptatt av slanking og av å holde vekten enn unge menn er) - dernest så kan de fleste knipe inn på sine matbudsjett hvis de er prisbevisste og ikke handler etter innfallsmetoden eller handler som de lyster. De eneste som ikke kan knipe inn på sine matbudsjett er mennesker som virkelig trenger spesialkost (helsemessige årsaker) og de som allerede er svært prisbevisste og nøysomme.

Og det er vanskelig å ha mensen og ikke kjøpe bind og tamponger som faktisk har god kvalitet og sugeevne...for jada, det finnes billigprodukter av dette slaget også...tamponger som loer fælt, har dårlig sugeevne og bind som har sterkere lim på undersiden enn produktet tåler - slik at når det skal løsnes og hives så sitter kvinner der med et revnet blodete bind de må håndtere.

Det er ikke noe alternativ at dagens kvinner skal hekle sine egne bind og koke dem og henge dem til tørk for å  slippe disse utgiftene.

Skal kvinner oppleve menstruasjonen så lite plagsom som mulig, slik at de kan delta på det aller meste av aktiviteter og oppgaver (det er en naturlig sak og ingen sykdom) - så er det en forutsetning at de har så gode produkt som mulig slik at de slipper gjennomblødning, at produktet sitter slik det skal og at det tåler aktivitet.

Hvis ikke så vil kvinner naturlig nok måtte skylde på mensen for alt de begrenses å gjøre og ikke deltar på pga risikoen for uhell. Finnes ingen unge eller eldre kvinner som ikke bryr seg om de blør igjennom tøyet i ny og ne og bare går rundt med blodflekker til de har anledning å vaske seg/dusje og skifte tøy. Det er faktisk ikke som å gå rundt med en ketshupflekk på skjorta i noen timer til man kommer seg hjem - der man avvæpnende sier med et smil ; Huff jeg sølte ketshup på skjorta når jeg spiste den stasjonspølsa - og alle drar på smilebåndet elelr ikke bryr seg i det hele tatt.

En kvinne som går rundt med blodflekker i buksebaken vil få andre til å føle ubehag og rynke på nesa....for fisj så ekkelt .

jonas
jonasInnlegg: 32436
12.05.19 10:31
joplina: For det første finnes det mange unge mannlige pipestilker som ikke  spiser mer enn unge kvinner (unge kvinner er nok i større grad opptatt av slanking og av å holde vekten enn unge menn er) - dernest så kan de fleste knipe inn på sine matbudsjett hvis de er prisbevisste og ikke handler etter innfallsmetoden eller handler som de lyster.

Kvinner kan også knipe inn på budsjettet. I SIFOs standardbudsjett ligger en enslig mann(20-50 år) på et totalt summert månedlig forbruk på 9510 kroner, men en kvinne ligger på 9150 kr. Det er altså ca 4% dyrere å være mann enn kvinne. Men ja, kvinner bruker mer penger på personlig pleie enn menn. Likevel, dyrt å være kar.

Kongemannen
KongemannenInnlegg: 11495
12.05.19 10:34

Hvordan kan en stole på vesener som blør så mye uten å dø av det. Her må en være forsiktig.

GreySerpent
GreySerpentInnlegg: 19459
12.05.19 10:41

Slanker kvinnene seg nok, så forsvinner mensen helt av seg selv. 

MagneR
12.05.19 10:44
joplina: Skrev du virkelig det der...?

Ja, jeg gjorde virkelig det. Og du svarte, men ikke spes bra, synes jeg. Selvfølgelig finnes det tynne menn, men gjennomsnittlig trenger menn mer mat. Jeg bare påpekte dette. Jeg bare stiller spørsmål her. Du trenger ikke se det som et generelt angrep på kvinnekjønnet. Og vil du kalle meg du, så bare si det rett ut da vel, istedenfor å spørre om "jeg virkelig skrev der der..?"

Som allerede nevnt; jeg vet ikke hvor mye det koster å kjøpe kvalitetsbind/tamponger. Det kanskje du vet mer om? Hva gjelder å "knipe på maten", vil jeg forutsette at begge kjønn spiser det samme for å ha like god levestandard. Og da blir det gjennomsnittlig dyrere for gutta. Viser da også til Jonas` innlegg.

Håper jeg ikke har vært dum og slem igjen, nå da.

MagneR
12.05.19 10:44

"vil du kalle meg dum" -skulle det stå

GreySerpent
GreySerpentInnlegg: 19459
12.05.19 10:46
MagneR: Som allerede nevnt; jeg vet ikke hvor mye det koster å kjøpe kvalitetsbind/tamponger.

Ca 2 kr pr stk. 

joplina
12.05.19 12:02

Denne er fra 2015..og regnestykket tar ikke høyde for prisøkning.

"I snitt har vi mensen fra vi er 13 til 51 år gamle, det vil si i 38 år, og det er normalt å blø i tre til syv dager.

Det betyr at gjennomsnittskvinnen har 456 menstruasjoner i løpet av livet, som gir 2280 dager, hvis vi ser for oss at en normal periode er på fem dager.

Hvor mye vi blør, vil derimot variere fra kvinne til kvinne, skal vi tro Mette Haase Moen, som er professor og overlege ved kvinneklinikken på St. Olavs hospital. "

- Med disse naturlige  variasjonene vil det være kvinner som blør beskjedent i færre dager og kvinner som blør rikelig i flere dager enn gjennomsnittet - noe som også gir variasjon  på hvor kostbart det er for den enkelte.

I 2015 kostet en pakke på 20stk Tampax Super kroner  "21,20 på Rimi, 20 på Kiwi og 23,60 på Coop, som gir en snittpris på 21,6 kroner."

I dag - 4 år senere -  koster  18 stk  Tampax super kroner  41,90

- dobbel pris på 4 år

For 4 år siden  kostet 12 bind med ultratynne vinger fra Libresse k 22,70 på Rimi

I dag koster 10 bind fra Meny (Liberesse med ultratynne vinger  27,40

- En beskjeden prisøkning som sådan

For 4 år siden kostet en pakke med 50 truseinnlegg fra Libresse  kroner 16,50 på Rimi

I dag koster en pakke med 30 stk Liberesse truseinnlegg kroner 35,40... det er en dobling i pris ++

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 58804
12.05.19 14:18
MagneR: Så mitt spørsmål er; er disse kvinnenes krav rimelig, eller ikke?

Vet ikke helt jeg, men den perioden man har mensen tar jo etter hvert slutt da, og da slipper man denne utgiften. Ops, kvinner i fertil alder har i tillegg utgifter til prevensjon, noe menn knapt ofrer en tanke. Kanskje burde det vært kuttet litt moms her og der.

Men når disse utgiftene tar slutt får man kanskje plager som hetetokter, søvnproblemer, nattsvette, tørre slimhinner, urinveisinfeksjoner, humørsvingninger, nedstemthet, lite energi, uønsket hårvekst og mindre sexlyst.

Altså får noen av oss det veldig festlig i mange år, med stadige sykmeldinger, dersom man ikke bare sier seg ferdig med arbeidslivet for godt, med det inntektstapet det medfører.

Mange kvinner tar hormonpiller som tar vekk symptomene, men de kan ikke gå på hormonpiller i ubegrenset ant år.

Og så er vi noen som ikke vil eller kan bruke slike piller.

Nå er det riktignok ikke alle kvinner som merker overgangsalderen like godt, noen har sterke plager og andre ingen. Men det betyr at mange kvinner får ekstra utgifter til legebesøk og medisiner og alt det der, bare fordi vi er kvinner.

Så konklusjonen blir, dere menn sparer masse penger dere, bare fordi dere er menn. Mens kvinnekjønnet i seg selv er svært ulønnsomt uansett alder.

missChance
missChanceInnlegg: 51826
12.05.19 14:25
joplina: (Liberesse med ultratynne vinger  27,40

Hahahaha, det er litt søtt at du tror det er ultratynne vinger :D

joplina
12.05.19 14:40
missChance: Hahahaha, det er litt søtt at du tror det er ultratynne vinger :D

Nåja :D Jeg bare skrev det som sto da

"På hjemmesiden til Libresse råder de oss til å bytte bind hver tredje eller fjerde time - med det som utgangspunkt, kan vi si at vi i snitt bruker fire bind hvert døgn i fem dager, altså 20 bind.

En pakke med 12 bind med ultratynne vinger fra Libresse koster kroner 22,70 på Rimi, 24,50 på Kiwi og 20,50 på Coop (den billigste), noe som gir en snittpris på 22,56 kroner."

(Innlegget ble redigert 12.05.19 14:40)

Tjaaah
TjaaahInnlegg: 28541
12.05.19 14:46
joplina: For det første finnes det mange unge mannlige pipestilker som ikke spiser mer enn unge kvinner (unge kvinner er nok i større grad opptatt av slanking og av å holde vekten enn unge menn er) - dernest så kan de fleste knipe inn på sine matbudsjett hvis de er prisbevisste og ikke handler etter innfallsmetoden eller handler som de lyster. De eneste som ikke kan knipe inn på sine matbudsjett er mennesker som virkelig trenger spesialkost (helsemessige årsaker) og de som allerede er svært prisbevisste og nøysomme.

Menn er gjennomsnittlig høyere enn kvinner. Menn trenger i gjennomsnitt mer næring for å opprettholde normalvekt.

Sånn er det bare.

Direkte sammenlignbart er det jo heller ikke, da alle menn og kvinner ikke er gjennomsnittlige. På den andre siden får ingen menn mensen, mens alle kvinner får det i løpet av livet, med mindre det finnes ekstremt sjeldne unntak hvor noen ikke får det.

MagneR
12.05.19 14:58
jonas: Kvinner kan også knipe inn på budsjettet. I SIFOs standardbudsjett ligger en enslig mann(20-50 år) på et totalt summert månedlig forbruk på 9510 kroner, men en kvinne ligger på 9150 kr. Det er altså ca 4% dyrere å være mann enn kvinne. Men ja, kvinner bruker mer penger på personlig pleie enn menn. Likevel, dyrt å være kar.

!

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 5571
16.06.19 21:41

Er dette i det hele tatt en diskusjon??

I tilfelle så er det snakk om hygieneprodukter. ikke kun "damebind"

Fortsatt er nok kvinner hovedtyngden av disse produktene, men også menn vil få fordeler med momsfritt på dette.

Ser ingen grunn for å blande inn mat. og hvem som spiser mest, selv om jeg er en diger bamse av en mann som spiser mye.

Gloriana
GlorianaInnlegg: 4295
16.06.19 21:50

Helteit. Tamponger osv er ikke en utgiftspost. Enten så må det meste momsbelegges eller ingenting, slike særbestemmelser har lite for seg, 10% flat moms på alt hadde vært mye bedre og billigere. 

Stamnes
StamnesInnlegg: 14
17.06.19 15:06

.

(Innlegget ble redigert 17.06.19 15:11)

Farmer
FarmerInnlegg: 1696
11.07.19 01:25

Skal vi ikke heller ta tilbake den tiden hvor menn betalte måltidet når en av hvert kjønn er ute i lag;-)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg