Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Gratulere med mannsdagen.

NYTT TEMA
GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
19.11.20 22:27

Gratulere med mannsdagen alle menn. Til tross for at dere faktisk har 2 mannsdager i tillegg til man(n)dag og torsdag og søn(n)dag, så er dere helt likegyldige med deres kampdager.

Har dere virkelig ingen kamper å kjempe? Her inne på vgd så kan det virke som om dere har en mengde kampsaker? Eller?

Uansett så feir med en ørlille dram, det har dere fortjent.

FjodorDVD

FjodorDVD
20.11.20 17:16
GARDSDATTRA: Har dere virkelig ingen kamper å kjempe?

Nå er jeg godt voksen, fredsommelig og lite kampvillig. Men jeg tenkte litt på det. Midt på 70-tallet gikk jeg under en fane som het "lik lønn for likt arbeid". Og en annen fane som het "Vekk med abortnemnda" Og hvor er vi i dag mange år etter har kvinnerevolusjonen latt grisene i førersetet. (animal farm)

Overklassekvinner utnytter sine privillegier på bekostning av au-pairer, utenlandsk arbeidskraft, fattige kvinner - akkurat som før.

Er det da noen kamp å kjempe som mann?

Jeg tar det i faneform for mannstoget når det er oppe og går.

Fane 1. Ingen rettferdig justis uten bevis. 

Fane 2. Vekk med kjønnskvotering.

Fane 3. Ingen lov har tilbakevirkende kraft.

Fane 4. Ingen kan straffes kollektivt for andres ugjerninger.

Fane 5. Har du ikke en far, bror eller ektemann?

Da har jeg tatt høyde for skole- og arbeidsliv. Samliv med moral og umoral. Og litt justis.

Kunne du gått under noen av mine faneforslag? eller har du noen bedre forslag selv?

Gloriana

Gloriana
20.11.20 17:22
FjodorDVD: Kunne du gått under noen av mine faneforslag? eller har du noen bedre forslag selv?

Det ville jo vært diskriminerende mot menn, så ja. 

HYYYL

HYYYL
20.11.20 17:26
FjodorDVD: Overklassekvinner utnytter sine privillegier på bekostning av au-pairer, utenlandsk arbeidskraft, fattige kvinner - akkurat som før.

Gjelder vel like mye overklassemenn?
Eller mener du det bare er single kvinner som har au-pairer?

FjodorDVD

FjodorDVD
20.11.20 18:44
HYYYL: Gjelder vel like mye overklassemenn?
Eller mener du det bare er single kvinner som har au-pairer?

Ja og nei. Likelønnsproblematikken og sosial dumping er selvsagt et universalt ukjønnet problem. Da kunne vi møttes under fanen "Likelønn for au-pairer" for eksempel?

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
20.11.20 21:55
FjodorDVD: Kunne du gått under noen av mine faneforslag? eller har du noen bedre forslag selv?

Jeg kunne ikke gått under fane 2, og fane 5 gir ingen mening da jeg ikke har verken en bror, far (død) eller ektemann (skilt). Jeg har sønner og jeg  har barnebarn som er både gutter og jenter og jeg har en kjæreste.

Uten kvotering ville ikke kvinner kommet i betraktning overhode da menn velger menn. Og et samfunnsliv og et arbeidsliv formet av menn for menn tror jeg ikke vi ville likt. Vi likte det ikke den gang det var slik heller .......

FjodorDVD

FjodorDVD
20.11.20 22:50
GARDSDATTRA: fane 5 gir ingen mening

Skulle hatt med sønn også, selvsagt. Med siden det ble glemt får jeg anledning til å utdype det litt. I 2015 fikk jeg et brev og en informasjonsfolder som heter "Hvor går grensen?" Utstedt av Barne-,ungdoms-, og familiedirektoratet. Informasjon om ungdom som starter voksenlivet og nye definisjoner på voldtekt. 

Etter å ha lest gjennom slo det meg og fruen at det hersker større frykt for at guttene våre kan bli anklaget for festrelatert voldtekt enn at vår datter skal bli voldtatt. Vi var begge ungdommer av vår tid og har ikke vanskelig for å se for oss samrøret i russebussen, på Hemsedal eller Ibiza.

Tar en kommentar til kjønnskvotering også siden jeg er igang. Det kvoteres til prestisjestudier og statusjobber. Jenter kommer inn med gjennomsnittskarakterer der guttene må ha mer enn 6.0. Dette har jeg aldri følt på selv - men har du sønner som må ta opp meningsløse fag for å løfte gjennomsnittskarakterer eller konkurrerer om få plasser i militæret for ekstrapoeng, ja da gir fane 5 mening. Om jeg bare hadde greid å føre opp sønn også.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
20.11.20 22:58
FjodorDVD: Tar en kommentar til kjønnskvotering også siden jeg er igang. Det kvoteres til prestisjestudier og statusjobber. Jenter kommer inn med gjennomsnittskarakterer der guttene må ha mer enn 6.0. Dette har jeg aldri følt på selv - men har du sønner som må ta opp meningsløse fag for å løfte gjennomsnittskarakterer eller konkurrerer om få plasser i militæret for ekstrapoeng, ja da gir fane 5 mening. Om jeg bare hadde greid å føre opp sønn også.

Hæ?

FjodorDVD

FjodorDVD
21.11.20 10:00
GARDSDATTRA: Hæ?

Jeg skal tolke dette hæ i beste mening og prøve med en forklaring. 

Fane 5. Har du en sønn? 

En sønn som må bruke ett år av livet på å forbedre karakteren i norsk sidemål, RLE eller samfunnskunnskap for å komme inn på høyskole eller universitet? Det er faktisk baksiden av kvoteringspolitikken, og kan du forstå at det da oppleves urettferdig å se jenter med svakere karakterer spasere rett inn på drømmestudiet?

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
21.11.20 16:17
FjodorDVD: En sønn som må bruke ett år av livet på å forbedre karakteren i norsk sidemål, RLE eller samfunnskunnskap for å komme inn på høyskole eller universitet? Det er faktisk baksiden av kvoteringspolitikken, og kan du forstå at det da oppleves urettferdig å se jenter med svakere karakterer spasere rett inn på drømmestudiet?

Jeg gidder ikke å bruke tid på konspirasjonsteorier.

FjodorDVD

FjodorDVD
21.11.20 20:56
GARDSDATTRA: Jeg gidder ikke å bruke tid på konspirasjonsteorier.

Gardsdattra, du kan komme opp med noe bedre enn latterliggjøring og barnslige hersketeknikker. 

Om du hadde en sønn som må forbedre en karakter i norsk sidemål for å komme inn på høyskole/universitet føles det urettferdig at jenter spaserer inn med lavere snittkarakter. 

Det kan du gjerne mene noe om, men å respondere med hæ og konspirasjonsteorier, det skjønner jeg ikke du gidder å bruke tid på.

Det heter ekstrapoeng for kjønn.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
21.11.20 21:05
FjodorDVD: Om du hadde en sønn som må forbedre en karakter i norsk sidemål for å komme inn på høyskole/universitet føles det urettferdig at jenter spaserer inn med lavere snittkarakter.  Det kan du gjerne mene noe om, men å respondere med hæ og konspirasjonsteorier, det skjønner jeg ikke du gidder å bruke tid på. Det heter ekstrapoeng for kjønn.

Jeg ser ikke noen problemer her. Hva er problemet med å forberede karakteren i norsk sidemål?

Derimot var det store problemer tidligere da jentene kun kom i betraktning dersom det var ledige plasser igjen på studiet, uansett karakterer.

Også gutter og menn blir kvotert inn på studier med en overvekt av jenter/kvinner, men det ønsker du sikkert ikke å vite. Det punkterer liksom de kvinnefiendtlige argumentene dine.

Stamnes

Stamnes
21.11.20 21:35
GARDSDATTRA: Også gutter og menn blir kvotert inn på studier med en overvekt av jenter/kvinner, men det ønsker du sikkert ikke å vite. Det punkterer liksom de kvinnefiendtlige argumentene dine.

Og det sier du når jenter fikk kjønnspoeng for opptil 150 studier og gutter to?! Nå har de fått presset inn 51% kvinner på politiskolen med lavere fysiske krav som fks. løft 60 kg for menn og 32.5 for kvinner. Glem alt som har vært sagt - nå er vi kommet dit at det SKAL være 50/50 dvs. prinsippet blir svakere når kvinner allerede er i flertall. I legeyrket er det vel 70% kvinnestudenter, det kommer til å bli en tragedie for mange da det også er mange fysiske faktorer ved utøvelse av yrket. 

Jeg spådde at dette forumet ble dødt da kvinnene gikk i skyttergravene gang på gang og det gjaldt bare å forsvare seg (et angrep på feminister ble tolket som angrep på en selv).

Egentlig verdiløst å diskutere her.

Solvgutt1

Solvgutt1
21.11.20 21:39
GARDSDATTRA: Også gutter og menn blir kvotert inn på studier med en overvekt av jenter/kvinner, men det ønsker du sikkert ikke å vite

Nei, ingen studier kvoterer inn menn. Det er noen få studier som gir kjønnspoeng for menn, men det enorme flertallet av kjønnspoeng gis til kvinner, og det er kun kvinner som kvoteres inn.

Det er faktisk bare et par år siden det ble lov å gi kjønnspoeng til menn i det hele tatt. Før det var det utelukkende lov å gi kjønnspoeng/kvotere inn kvinner.

HYYYL

HYYYL
21.11.20 21:43
Stamnes: kjønnspoeng

Her kan du se hvilke kjønn som får kjønnspoeng ved div universiteter/høyskoler.

Stamnes

Stamnes
21.11.20 22:57
HYYYL: Her kan du se hvilke kjønn som får kjønnspoeng ved div universiteter/høyskoler.

Det du har googlet til - som viser dobbelt så mange studier med kjønnspoeng for kvinner - rettferdiggjør ikke de tallene jeg henviste til + alle andre kjønnstiltak. I tillegg har du annen utdanning som forsvaret og politiskolen med lavere krav for kvinner. Så har vi alt gnålet som fks. at flere mannlige komponister har blitt spilt NRK. (At noen gidder å regne ut slike statistikker). Jeg tror ikke de har valgt musikken etter kjønn, men nå villes det at så skal skje. 

Dette var en gjesteopptreden, jeg gidder ikke å ta alle disse reprisene.

HYYYL

HYYYL
21.11.20 23:01
Stamnes: som viser dobbelt så mange studier med kjønnspoeng for kvinner -

Vel, flere av de studieretningene som kvinner får kjønnspoeng for er for spesielt interesserte, som feks:

Digital infrastruktur og cybersikkerhet (bachelor) ved NTNU (Gjøvik)

HYYYL

HYYYL
21.11.20 23:04
Stamnes: Så har vi alt gnålet som fks. at flere mannlige komponister har blitt spilt NRK.

Gud bedre, fant du ikke noe bedre å syte over?
Personlig har jeg aldri hørt eller lest noen har gnålt over dette.

Solvgutt1

Solvgutt1
21.11.20 23:05
HYYYL: Vel, flere av de studieretningene som kvinner får kjønnspoeng for er for spesielt interesserte, som feks: Digital infrastruktur og cybersikkerhet (bachelor) ved NTNU (Gjøvik)

Mens noen, som "bachelorstudier i ingeniørfag (bortsett fra kjemi, ortopediingeniør, bioingeniør og landskapsingeniør)", er ganske bredt.

Forresten så er altså listen du linket til dobbelt så lang for kvinner, som for menn, selv "mannelisten" lister opp alle spesifikke studier som gir kjønnspoeng, mens "kvinnelisten" har flere samlepunkter.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
21.11.20 23:06
Stamnes: Jeg spådde at dette forumet ble dødt da kvinnene gikk i skyttergravene gang på gang og det gjaldt bare å forsvare seg (et angrep på feminister ble tolket som angrep på en selv). Egentlig verdiløst å diskutere her.

Jeg vet hvorfor forumet døde, vi var to som forlot det og da falt alt sammen her inne. Siden forsvant flere gode debattanter og noen morsomme som også oppebar likestillingsforumet slik at dette ble en arti og interessant forum. Nå er det en helt annen type debattanter her inne.

Men jeg har annet å gjøre enn å holde liv i likestillingsforumet, selv om det var gøy så lenge det varte.

FjodorDVD

FjodorDVD
22.11.20 10:06
GARDSDATTRA: Jeg ser ikke noen problemer her. Hva er problemet med å forberede karakteren i norsk sidemål? Derimot var det store problemer tidligere da jentene kun kom i betraktning dersom det var ledige plasser igjen på studiet, uansett karakterer. Også gutter og menn blir kvotert inn på studier med en overvekt av jenter/kvinner, men det ønsker du sikkert ikke å vite. Det punkterer liksom de kvinnefiendtlige argumentene dine.

Angående første avsnitt er det gutten som ikke kom inn på studiet som har problemet. Problemet oppleves meningsløst å løse med å forbedre en slik karakter. Og surt å akseptere når jenter kommer inn med lavere karakterer. Om du har vanskelig for å se guttens problem kan jeg love at mor og søster har det.

Så andre avsnitt. Om noen sak kunne fått meg til å gå i 8. mars toget igjen måtte det være om jenter kun kom i betraktning dersom det var ledige plasser igjen på studiet, uansett karakter. Så kunne vi møttes under den fanen.

Detaljene om kjønnspoeng var uklare for meg inntil hyyl publiserte linken overfor. Det var faktisk interessant å få vite. Absolutt noe jeg ønsket å vite. Siden jeg heller ikke er kvinnefiendtlig punkterer det absolutt ingenting. Betydningen av kjønnspoengene er mer marginale enn jeg hadde trodd. Bredden av studier de gjelder for større. Allikevel er det bittert for den som blir slått på målstreken og må forbedre karakteren sin i norsk sidemål for å vinne fram neste opptak. 

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
22.11.20 14:12
FjodorDVD: Angående første avsnitt er det gutten som ikke kom inn på studiet som har problemet. Problemet oppleves meningsløst å løse med å forbedre en slik karakter. Og surt å akseptere når jenter kommer inn med lavere karakterer. Om du har vanskelig for å se guttens problem kan jeg love at mor og søster har det.

Ufattelig for meg at noen kan ha foreldre som støtter opp under et syn på at noen skolefag er uviktige. 

FjodorDVD

FjodorDVD
22.11.20 14:32
GARDSDATTRA: Ufattelig for meg at noen kan ha foreldre som støtter opp under et syn på at noen skolefag er uviktige.

Nei, nå misforstår du igjen. Muligens med vilje.

Når noen innrømmes privilegier som kjønnspoeng må noen andre ta konsekvensene. Det forstår du nok.

Den urettferdigheten forsvinner ikke med å kritisere foreldrene.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
22.11.20 18:33
FjodorDVD: Når noen innrømmes privilegier som kjønnspoeng må noen andre ta konsekvensene. Det forstår du nok. Den urettferdigheten forsvinner ikke med å kritisere foreldrene.

Det er ikke urettferdig at samfunnet prøver å skape kjønnsbalanse, det er det motsatte som var urettferdig.

Ellers så slipper gutter å ta opp fag dersom de legger litt mer jobb i skolearbeidet. Ser ikke det minste urettferdighet i det. Det er ens egen skyld dersom man må ta opp fag og ikke samfunnets. 

Og fortsatt skal ikke foreldre snakke ned noen fag, som i eksemplet du kom med, men derimot være støttende.

FjodorDVD

FjodorDVD
23.11.20 09:29
GARDSDATTRA: Det er ikke urettferdig at samfunnet prøver å skape kjønnsbalanse, det er det motsatte som var urettferdig. Ellers så slipper gutter å ta opp fag dersom de legger litt mer jobb i skolearbeidet. Ser ikke det minste urettferdighet i det. Det er ens egen skyld dersom man må ta opp fag og ikke samfunnets.  Og fortsatt skal ikke foreldre snakke ned noen fag, som i eksemplet du kom med, men derimot være støttende.

Betyr kjønnsbalanse det samme som likestilling er jeg selvsagt enig. Som du vet kreves 4 i matte for å komme inn på lærerskole. Det er likestilling det. Om jenter slapp unna med 3 fordi det skulle kjønnsbalanseres ville det derimot være urettferdig.

Konkurransen er hard om attraktive studier. Til tider er det en klassekamp vel så mye som en kjønnskamp.

I sommer ble også flinke piker og rike gutter rammet av koronaavlyste eksamener. Og den onde algoritmen satte ned deres kjøpte karakterer. Det måtte opp på statsrådsnivå før de priviligerte vant fram med sine kjøpte rettigheter.

Du har forstått min holdning til sidemålet riktig. Men det er faktisk helt irrelevant nå.

Stamnes

Stamnes
23.11.20 12:00
HYYYL: Gud bedre, fant du ikke noe bedre å syte over?
Personlig har jeg aldri hørt eller lest noen har gnålt over dette.

Here vi go again:

Du skjønner at dette var ETT eksempel på en trend i samfunnet. At det var for få kvinnelige filmregissører ble også et "problem". Man bekymrer seg over at det er for få kvinner som får fredsprisen så man har snakket om å innføre en egen fredspris for kvinner. Det er for få kvinner som går på jakt så man skamroser - som om de var unger - de kvinnene som driver med dette. Alt skal være 50/50.

Dette tulleriet er knyttet opp mot noe man definerer som likestilling.

Du får heller følge litt bedre med i off. debatter etc. da.

(Innlegget ble redigert 23.11.20 12:15)

Solvgutt1

Solvgutt1
23.11.20 12:02
GARDSDATTRA: Ellers så slipper gutter å ta opp fag dersom de legger litt mer jobb i skolearbeidet. Ser ikke det minste urettferdighet i det. Det er ens egen skyld dersom man må ta opp fag og ikke samfunnets.

Du ser ikke den minste urettferdighet ved at man gir lettere krav til kvinner enn menn? Hadde ikke disse kjønnspoengene vært unødvendig hvis jenter la litt mer innsats i sitt eget skolearbeid? Er ikke signalet ar kvinner er faglig svakere enn menn og derfor må ha litt ekstra hjelp for å komme inn på enkelte studier?

Stamnes

Stamnes
23.11.20 12:20
SlimWhitman: Jeg blir rørt av FN's gratulasjon.

:D/ :'(

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
23.11.20 23:55
Solvgutt1: Du ser ikke den minste urettferdighet ved at man gir lettere krav til kvinner enn menn? Hadde ikke disse kjønnspoengene vært unødvendig hvis jenter la litt mer innsats i sitt eget skolearbeid? Er ikke signalet ar kvinner er faglig svakere enn menn og derfor må ha litt ekstra hjelp for å komme inn på enkelte studier?

Du tar helt feil. Menn velger menn og mange kvinner tror også at menn er bedre enn kvinner i kraft av sitt kjønn.

Men sånn er det ikke.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg