Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Damer!

NYTT TEMA
Anger

Anger
18.02.04 19:21
Jeg og mine kompiser satt på en fest forleden dag og pratet om forhold vi har vært i. Alle ble enige om at i et forhold, så må man tilpasse seg sin partner så langt det lar seg gjøre for å tilsynelatende gjøre henne lykkelig. Det begynner med at man skal ta sin del av husarbeid, klippe seg slik hun liker, la henne bestemme innredning av leilighet/hus osv.. Men det flere av oss har opplevd, er da at den gutten hun ble forelsket i er mere eller mindre borte etter alle forandringene hun faktisk har ønsket. Og så kommer den gamle visa "du er ikke den jeg forelsket meg i lengre" og deretter er det på hue og ræva ut.
Dette synes vi i vennegjengen ble et vanskelig tema, for om vi ikke forandrer oss så er det jo på hue og ræva ut da også. Så til dere damer, hvordan skal vi kunne få bli hos dere?

Mvh Anger.
Gode dager kommer, vonde dager går.
jotul

jotul
18.02.04 19:54
alle kvinner vil at menn skal forandre seg. men kvinner vet egentlig ikke sitt eget beste. (med andre ord: det som er det beste for kvinnen, er ikke det samme som det hun sier hun ønsker seg her og nå.) og hva er det beste for kvinnen? jo, en standhaftig Mann (med stor M) som står ved det han sier, ikke bøyer av, er sterk i seg selv og i troen på seg selv. men det ønsket vil kvinnen aldri klare å uttrykke - det kommer heller ut som 1 million små ønsker som peker i like mange forskjellige retninger. hun må bare erfare det over tid. kvinnens misjon er å pushe på mannen, time etter time, dag etter dag, år etter år, for å teste hans grenser. mannens misjon er å _sette_ grenser (kvinner klarer det nemlig ikke selv) og gjennom det vinne respekt. en mann som alltid føyer seg, er ingen Mann.

konklusjon: det gjelder å være en Mann og ikke en Makk, uansett hva andre forteller deg at du skal være.

vær sterk i troen, min venn!
Anger

Anger
18.02.04 20:02
jotul skrev:
alle kvinner vil at menn skal forandre seg. men kvinner vet egentlig ikke sitt eget beste. (med andre ord: det som er det beste for kvinnen, er ikke det samme som det hun sier hun ønsker seg her og nå.) og hva er det beste for kvinnen? jo, en standhaftig Mann (med stor M) som står ved det han sier, ikke bøyer av, er sterk i seg selv og i troen på seg selv. men det ønsket vil kvinnen aldri klare å uttrykke - det kommer heller ut som 1 million små ønsker som peker i like mange forskjellige retninger. hun må bare erfare det over tid. kvinnens misjon er å pushe på mannen, time etter time, dag etter dag, år etter år, for å teste hans grenser. mannens misjon er å _sette_ grenser (kvinner klarer det nemlig ikke selv) og gjennom det vinne respekt. en mann som alltid føyer seg, er ingen Mann.

konklusjon: det gjelder å være en Mann og ikke en Makk, uansett hva andre forteller deg at du skal være.

vær sterk i troen, min venn!

Takk for et fint svar, og det minner om noe jeg leste i en samlivsbok for litt siden.
Der sto det at om en kvinne elsket en mann, så ville hun se det som sin misjon å forandre han, forbedre han. Kvinner gjør dette i beste mening og utfra omsorg og kjærlighet, og menn opplever dette som kritikk og et tegn på at han ikke er bra nok, eller at han må forandre seg. Jeg skal fra i dag ikke ta de kranglene jeg og kjæresten min har som en så negativ ting, for de er et resultat av at jeg står på mitt og det jeg mener er rett. Ikke er jeg umulig å diskutere med, men å be meg sitte å tisse f eks. Der går den grensen som jeg aldri kommer til å gi meg på. Jeg har fått snabel og den er laget for å stå og tisse med:)

Mvh Anger.
Skrulling

Skrulling
18.02.04 20:08
Hei du Anger!

Jeg vil foreslå en gylden middelvei. Du må jenke deg på noe, oghun må jenke seg på noe. Dere må møtes på halvveien.

Når det er noe du ikke vil gå med på, så stå på det. Men ikke ved å være sint eller slem i stemmen. Forklar henne at sånn og sånn mener du, og at du har rett til å mene det.

Problemene oppstår når dere blir uenige om ting i forhold til forholdet deres. For eksempel at du vil på ferie med kamerater og hun med deg. Da burde dere komme frem til et kompromiss.

Vi kvinner vil hele tiden prøve å forandre dere, men innerst inne vil vi at dere ikke forandrer dere så mye. Men at dere innimellom lissom later som. Vi vil ha en mann som vi kan diskutere med, og som vi kan være uenige med.

Og så ligger det noe i det at, når vi prøver å forandre en mann og klarer det, ja da er jo hele vitsen borte med å fortsette. Vi må kansje leve i den troen at vi hele tiden vil forandre dere. Men at det i realiteten ikke går. Det vil få oss til å fortsette.

Men noen små justeringer må alltid til når en går inn i et forhold. Men det må skje fra begge parter.

Klem fra meg :-) (skrev meg inn på min kjærestes navn. Jeg er egentlig Nykøping :-))
Anger

Anger
18.02.04 20:42
Skrulling skrev:
Hei du Anger!

Jeg vil foreslå en gylden middelvei. Du må jenke deg på noe, oghun må jenke seg på noe. Dere må møtes på halvveien.

Når det er noe du ikke vil gå med på, så stå på det. Men ikke ved å være sint eller slem i stemmen. Forklar henne at sånn og sånn mener du, og at du har rett til å mene det.

Problemene oppstår når dere blir uenige om ting i forhold til forholdet deres. For eksempel at du vil på ferie med kamerater og hun med deg. Da burde dere komme frem til et kompromiss.

Vi kvinner vil hele tiden prøve å forandre dere, men innerst inne vil vi at dere ikke forandrer dere så mye. Men at dere innimellom lissom later som. Vi vil ha en mann som vi kan diskutere med, og som vi kan være uenige med.

Og så ligger det noe i det at, når vi prøver å forandre en mann og klarer det, ja da er jo hele vitsen borte med å fortsette. Vi må kansje leve i den troen at vi hele tiden vil forandre dere. Men at det i realiteten ikke går. Det vil få oss til å fortsette.

Men noen små justeringer må alltid til når en går inn i et forhold. Men det må skje fra begge parter.

Klem fra meg :-) (skrev meg inn på min kjærestes navn. Jeg er egentlig Nykøping :-))

Så dere vil egentlig at menn skal lure dere til å tro at dere kan forandre han, men ikke la seg forandre alikevel? Det høres jo ikke komplekst ut i det hele tatt:)
Det med å møtes på halv veien tror jeg de fleste av menn som er i et fungerende parforhold har skjønt, men dette med å lure damer til å fortsette en slags uendelig prosess som ikke kan bli vellykket. Det høres ut som noe jeg tror de fleste menn vil slite med i mange år fremover.
Dere har virkelig gitt meg hodebry her i kveld, for hvordan jeg skal få til dette blir ikke så lett!

Mvh Anger.
Nykøping

Nykøping
18.02.04 21:32
Kvinner er ikke lette å forstå seg på.......
jotul

jotul
19.02.04 15:13
morsomt at du nevner det med å sitte å tisse. jeg har det akkkurat omvendt. jeg foretrekker å sitte, av utallige gode grunner, mest fordi det er avslappende og krever minst konsentrasjon. en kjæreste jeg hadde, prøvde å omvende meg til å stå, fordi det var mer mandig.. :) jeg svarte at det er mer mandig å ha intelligens nok til selv å resonnere hvorvidt man skal stå eller sitte.. :-D

det var ikke DET som gjorde at det ble slutt, altså.. ;-)
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg