Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Forby burka!

NYTT TEMA
Shinju
ShinjuInnlegg: 18
03.10.05 10:59
Det bryter med menneskerettighetene når noen blir "pålagt" å gå rundt med en diger sekk over hodet for at de skal få lov til å bevege seg fritt i samfunnet.
Det er ikke rasisme å forby burka!
Nå må vi slutte å være så jævlig feige, nå må vi begynne å bry oss med og om våre nye innvandrersøstre! Det er ikke "et fargerikt felleskap" å akseptere bruk av burka!!! De kommer hit for å begynne på et nytt og bedre(?) liv. Da skal de slippe å bli undertrykket på det groveste av "sine egne". Jeg har ingenting imot islam. Jeg har ingenting imot mennesker med annen kultur og hudfarge. Det jeg har noe i mot er udertrykkelse i alle fasonger og uttrykksformer. Heldigvis bor jeg i et land hvor jeg har lov til å uttrykke min misnøye mot undertrykkelse.
Her brant vi BH'er på 70 tallet. Jenter: BRENN BURKAEN!!!
Olderman
OldermanInnlegg: 412
03.10.05 11:44
Hvorfor forby Burka...
Jeg går inn for større maskevidde i Burkaen jeg....De kan være trafikkfarlige når man krysser gata....Ellers er det vel ok...som finnlandshette omtrent..
Vi kan ikke ha forbud mot alt heller...Hva med forbud mot lyserøde sokker....Eller en sokk av hver farge?
Olderman
Shinju
ShinjuInnlegg: 18
03.10.05 11:48
Kan ikke de mannfolka som ikke tåler å se kvinner uten burka ta på seg veldig mørke solbriller? Slike briller man ser på solformørkelse med f. eks. så akn jenter i norge, uansett hudfarge, kulturell bakgrunn, bevege seg fritt i normale klær..

Jeg synes jeg ser ei burka-dame prøve å te ut penger i banken...
eneste fordel med burka er vel på "bad hairday".. ;)
If I'm not dancing, it's not my revolution
jotul
jotulInnlegg: 8423
03.10.05 13:46
> Det er ikke rasisme å forby burka!

nei, det har du rett i. "fascisme" er et bedre ord for slikt.

det blir like galt å tvinge folk til å kaste burkaen som det blir å tvinge folk å gå med den. begge deler vitner om like stor intoleranse, hvertfall etter mitt syn.

et mål her må jo være at ingen skal gå med klær de ikke ønsker å gå i.

> Nå må vi slutte å være så jævlig feige, nå må vi begynne å bry oss med og om
> våre nye innvandrersøstre!

jeg er i prinsippet enig med deg i at vi skal "bry oss om" dem. så klart! men spørsmålet er om politiske vedtak er rette måten å bry oss om dem på. tror kanskje dette bør starte andre steder.

> Det bryter med menneskerettighetene når noen blir "pålagt" å gå rundt med en
> diger sekk over hodet for at de skal få lov til å bevege seg fritt i samfunnet.

norske politikere har hvertfall ikke pålagt dem det. og jeg er dessuten ganske sikker på hvordan det ville gå dersom en sak der noen muslimske foreldre har tvunget sin datter til å gå med burka, blir prøvet for norsk rett.

vi kan jo starte i skolen: å lære alle opp om norske rettigheter og rettssikkerhet, fra de er barn.
fuxx0r
fuxx0rInnlegg: 225
03.10.05 14:26
Alltid trodd at innvandrerkvinner brukte burka for å slippe å barbere seg så ofte ?

Tok jeg feil igjen ?
Potetpakis
PotetpakisInnlegg: 139
03.10.05 14:29
Til shinju:

hvem er det som går med slik burka i våre dager?

jeg er muslim, ingen i familien min går med slikt. Noen benytter seg av en sjal. Jeg har aldri sett en 2 genrasjons innvandrer kvinne med burka.

så dette er et sjelden syn. bare ta en tur til grønland/tøyen og se selv.

det finnes andre større og viktige problemer i samfunnet som må løses først. Kan det være at DU ikke tåler og se at noen kler seg annerledes??
SlagelseFH
SlagelseFHInnlegg: 18919
03.10.05 14:31
Er jo en del av religionen og kulturen til muslimene, som gjør at kvinnene bruker burka. Så hvorfor forby det?
Jolie85
Jolie85Innlegg: 343
03.10.05 16:09
SlagelseFH skrev:
Er jo en del av religionen og kulturen til muslimene, som gjør at kvinnene bruker burka. Så hvorfor forby det?
------------------------
Vel burkabruk forutsetter at menn av natur ikke er skapt til å kontrollere sine seksuelle lyster. Kvinnen må "beskytte" seg selv fra disse seksuelle rovdyrene, og det er også det at en ektemann skulle kunne kontrollere hvor blikket til kona går når de er ute i offentligheten.
For meg er det å godta burka nesten det samme som å godta voldtekt, alt er kvinnens skyld, og mennene kan ikke noe for det.
Burka er ikke et veldig stort problem i Norge nei, men det øker. Jeg har aldri sett en kvinne med burke i Norge før, men jeg snakket med en pakistansk venninne av meg og hun stirret vantro på meg pga av min "uvitenhet".
Senest I DAG leste jeg på tekst-tv (tror det var tvnorge eller nrk) hvor de skrev om to studenter ved Oslo Handelsgym, fra somalia, som brukte heldekkende burka på skolen.

Den fromme bohem
Xanadu
XanaduInnlegg: 6530
03.10.05 20:13
Foreslår vi forbyr alt som AP-kvinnene ikke liker

Det løser alle problemer - ikke sant

Jolie85
Jolie85Innlegg: 343
04.10.05 00:38
Xanadu skrev:
Foreslår vi forbyr alt som AP-kvinnene ikke liker

Det løser alle problemer - ikke sant
----------------------------------------
Jeg foreslår de som ikke liker seg her, kan flytte tilbake...det vil faktisk løse mange, om ikke alle, problemer.

Den fromme bohem
jotul
jotulInnlegg: 8423
04.10.05 09:03
> For meg er det å godta burka nesten det samme som å godta voldtekt, alt er
> kvinnens skyld, og mennene kan ikke noe for det.

dette er jo også en form for ytring. og vi har ytringsfrihet i Norge, noe jeg synes vi skal holde fast på.

hele vitsen med ytringsfrihet er at man skal ha rett til å provosere folks oppfatninger, uten at de tar til motmæle og vil forby det.

jeg synes det er noe grunnleggende intolerant over det å nekte folk å gå kledd på en bestemt måte - enten det er på gata, på bussen eller (som aktuelt i Oslo nå) i den offentlige skolen.

Jøtul
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg