Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Likestilling oss i mellom....

NYTT TEMA
agmje
agmjeInnlegg: 253
03.10.05 23:58
Likestilling mellom kjønnene har blitt behørlig diskutert her inne, på godt og vondt, og jeg har lest mange interessante synspunkt. :-)
Det jeg derimot ikke har sett som tema, er likestilling innad i "gruppene", noe som jeg mener det burde ha blitt satt større fokus på!

Stereotypene florerer, og kan vi da få likestilling mellom "gruppene", når de ikke en gang kan være enige seg i mellom?

Om en mann velger å bli sykepleier, så hører han ofte kommentarer som: "jasså, du kom ikke inn på legestudiene....", eller "og hva har du tenkt å gjøre videre, du vil vel ikke jobbe med dette i all framtid". Og det rareste er at de fleste av disse kommentarene kommer fra andre menn......
(dette i følge en mannlig sykepleierstudent)
Eller om en mann velger å bli frisør kan han vente seg kommentarer som: "har du blitt homse eller?" fra sin beste venn...

Jentene er heller ikke noe bedre!
En kvinne velger å være hjemme med barna: "vil du virkelig være med på å sette kvinnesaken tilbake til 50-åra?" eller "vil du deg selv så vondt..?"
Eller om en jente velger å gå inn i forsvaret: "det må være fordi det er så mange gutter der, hun vil sikkert bli en "feltmadrass"...

Hele tiden ser vi "diskriminering" menn i mellom, og kvinner i mellom.

Blondiner blir ofte ansett for å være dummere enn brunetter.
Tynne personer blir ofte ansett for å være smartere enn tykke.
Tykke personer blir ofte "beskyldt" for å være latere, og ha dårligere hygiene enn alle andre grupper.

Dette er noen av de mange kommentarer jeg selv har overhørt rundt om, og jeg kan ikke tro at jeg er den eneste som har reagert på behovet for å plassere mennesker i bås!

Er ikke dette også et likestillingsspørsmål?
Burde det ikke også ha vært en jobb for likestilingsombudet å sette fokus på stereotypene?
Kan vi få likestilling mellom kjønnene, så lenge det ikke er likestilling innad i gruppene?
jotul
jotulInnlegg: 8423
04.10.05 09:26
joda, alt som lukter av "undertrykket minoritet" kan vi heretter regne med at Likestillingsombudet tar seg av.

(bortsett fra de som tilfeldigvis følger et klassisk kjønnsrollemønster, da, selvsagt.)
Dorabella
DorabellaInnlegg: 288
04.10.05 14:45
Les litt Judith Butler.

Dorabella - kul som få.
agmje
05.10.05 09:44
Dorabella skrev:
Les litt Judith Butler.
-----------------------------
Jeg har lest litt om Judith Butler, og jeg synes hun virker en del ekstrem, men det er kanskje jeg som ikke har forstått teoriene hennes? :-)
agmje
05.10.05 09:46
jotul skrev:
joda, alt som lukter av "undertrykket minoritet" kan vi heretter regne med at Likestillingsombudet tar seg av.

(bortsett fra de som tilfeldigvis følger et klassisk kjønnsrollemønster, da, selvsagt.)
----------------------------------------------------------
Selvsagt!
puselur
puselurInnlegg: 387
05.10.05 11:14
Hei agmje,

det er et interessant og viktig spørsmål du tar opp, men jeg tviler på at dette er noe noen nemd e.l. kan gjøre noe med. Dette går på folks holdninger til kjønnsroller etc.

Jeg tror (håper) at dette er noe som vil gå seg til med tiden. Særlig for den eldre garde er det nok vanskelig å se for seg menn som frisører og kvinner som politi. (Dette gjelder jo også folk med "gammeldagse verdier"...). Og for kvinner som har kjempet seg vekk fra kjøkkenbenken er det nok litt sårt å se at sine døtre velger bort utdannelse og jobb.

Men jeg tror nok at dette med å sette hverandre i bås er noe som alltid har vært og kommer til å bli.. Jeg vet med meg selv at jeg har det med å dømme såkalte husmødre, mye fordi de eneste husmødrene jeg kjenner er kjerringer som ikke har andre samtaleemner enn sladder om naboen og kongehuset og å kritisere kvinner som jobber og ikke "tar seg av mannen sin". Hadde jeg kjent hjemmeværende husmødre som leste bøker, hadde spennende hobbyer etc og kunne føre en intelligent samtale (og det fins sikkert mange av dem) hadde jeg kanskje hatt et annet syn på dem.

Tror mye av denne bås-settingen kommer av stereotyper man har dannet seg, enten ved personlig opplevelse eller gjennom media.
Dorabella
DorabellaInnlegg: 288
12.10.05 14:03
Du har sikkert forstått... hun er jo ekstrem. Men du snakker jo om grupper av kjønn o.l og avvikere innenfor disse. Og hun presenterer forsåvidt en løsning på problemet.

Dorabella - kul som få.
Klikk for å gå tilbake til toppen