Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Om abort og feminisme

NYTT TEMA
tinken
tinkenInnlegg: 5988
05.10.05 18:40
Pateren ved domikanerklostret i Oslo - Kjell Arvid Pollestad om abort og feminisme:

-Ingen fremtidige paver vil noensinne godta abort, kvinnelige prester, skilsmisse eller sex utenfor ekteskapet.

-heller ikke abort etter voldtekt, spør Tore Gjerstad fra Dagbladet
-Nei, abort er en synd på linje md drap. Hvis en kvinne tror på Gud, må hun skrifte og angre.
Feminismen har gjennom 30 år kostet flere menneskeliv enn nazismen og kommunismen tilsammen.

Dagbladet spør : Kvinnene burde rett og slett holde seg hjemme?
-Ja, det hadde vært det beste for barna at de var hjemme.
Min mor og hennes generasjon var like frie og mye tryggere.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Av dette kan man tolke at mange ivrige og aktive feministmotstandere her inne på VGD, er dedikerte katolikker på sin hals.

I gamle dager var kvinner like frie og mye tryggere - ingen skilsmisser, ingen familieplanlegging, ingen penger, ingen rettigheter og ingenting hun skulle hatt sagt - men prisgitt sin manns inntekt og velvilje...eller manglende inntekt, grådighet og luner. Ja, dèt var tider det gitt... og alt var så meget bedre!

Ble hun voldtatt var det greit at Gud viste slikt storsinn at hun kunne be om tilgivelse....for mannen nyttet det vel ikke å be om tilgivelse.... der fikk hun ta den straffen som kom.

Det er fasinerende å se slikt samsvar det er mellom antifeminister og pater Pollestad. Amen.
boche
bocheInnlegg: 141
05.10.05 18:50
Alt var så meget bedre før.
EnMann
EnMannInnlegg: 11729
05.10.05 18:57
det var da en særdeles dyster beskrivelse av de glade 50-årene tinken...

men jeg er jo enig i at fundamentalisme
ikke blir mer spiselig fordi om man
drar inn Gud inn i det...
tinken
05.10.05 19:18
Du kan så si EnMann......men du må innrømme at likhetstrekkene og samsvaret i meningene var slående ;o)
Briggs
BriggsInnlegg: 763
05.10.05 20:13
tinken skrev:
Det er fasinerende å se slikt samsvar det er mellom antifeminister og pater Pollestad. Amen.
-
Greier du fortsatt ikke å skrive en setning med korrekt norsk?

Men det står jo i stil med resten av innholdet i ditt innlegg.

''Av dette kan man tolke at mange ivrige og aktive feministmotstandere her inne på VGD, er dedikerte katolikker på sin hals.''
-
Ja, det var jo veldig logisk å tolke det dithen... Nok en gang viser du at dine evner til å tolke ikke er din sterkeste side.

LiKri
LiKriInnlegg: 8162
05.10.05 20:19
Briggs: benekter du at Pollestads meninger er lik det mange menn presenterer her inne?
tinken
05.10.05 21:02
Briggs *ignore*
jotul
jotulInnlegg: 8423
05.10.05 21:45
> Av dette kan man tolke at mange ivrige og aktive feministmotstandere her inne
> på VGD, er dedikerte katolikker på sin hals.

niks! det er mye kulere å være protestant!!

forresten, hvis du noen gang har lest ex.phil., så husker du kanskje noe om logikk og dette velkjente "hvis p, så q" - og at dette ikke på noen måte medfører "hvis q, så p"...
Saforceda
SaforcedaInnlegg: 2893
05.10.05 21:53
EnMann skrev:
det var da en særdeles dyster beskrivelse av de glade 50-årene tinken..."

Det er jo slik dagens norske kvinner framstiller sine mødre, bestemødre og oldemødre, og ikke minst var alle deres bestefedre og oldefedre noen skikkelig jævler som ikke gjorde noe bra, de satt bare og drakk og latet seg mens kvinnene ble beordret til å gjøre alt, det var kvinnene som måtte i fjøset hver morgen, det var kvinnene som satte livet på spill da de måtte ro i all slags vær for å skaffe familien fisk (mat), det var kvinnene som måtte inn i de dype skoger og opp i de høye fjell på jakt, det var kvinnene som bygde veier i farlige områder, det var kvinner som bygde strømnett og hugget skog for å få plass til det. Mannen bare undertrykket sin kone som var helt uten noe hun skulle sagt og hun fikk knapt lov til å gå på do... Det var ingen av kvinnene på 50-tallet som så det som en viktig oppgave å fostre opp sine barn, de ga faen i dem, de satt alle på kjøkkenet og søt og gren for at de hadde det så jævlig.
orbixx
orbixxInnlegg: 3655
05.10.05 22:14
Briggs skrev:"Greier du fortsatt ikke å skrive en setning med korrekt norsk?"

Hersketeknikk, Briggs ?
Briggs
06.10.05 08:18
Absolutt ikke, men det er vanskelig å ta folk som skriver feil i nesten hver eneste setning seriøst. En liten feil her og der kan skje med alle, men når man skriver så gjennomgående dårlig som tinken så blir det et problem.
Briggs
06.10.05 08:33
LiKri skrev:
Briggs: benekter du at Pollestads meninger er lik det mange menn presenterer her inne?
-
Da må du først konkretisere hva du mener med mange. Dernest er det selvfølgelig ingen logikk i at de som er enig med Pollestad i en sak eller to, trenger å være troende katolikker. Og det er det som er tinkens påstand.

Jeg regner med at du selv innser hvor tåpelig tinkens antakelse er?
tinken
06.10.05 08:34
Jepp orbixx - hersketeknikk.

Men jeg har valgt å ignorere vedkommede ...han greier bare ikke å gi slipp på meg ;oP

Er ellers selvlærd i norsk (ingen kurs etc), og er fornøyd med det jeg leverer...så da så :)
Xanadu
XanaduInnlegg: 6530
06.10.05 08:57
Fatter ikke at vi skal godta at 13000 små menneskefostre hakkes ihjel hvert eneste år fordi norske kvinner ikke gidder å beskytte seg. Og vi menn skal betale gildet - men kvinner skal bestemme? Dette har kommet helt ut av proposjoner og vi kan ikke akseptere at det ikke stilles krav til kvinner på dette området. (hvis det i det hele skal stilles krav til kvinner da)

Er ingen katolikk men er enig med pateren - nok er nok.

Briggs
06.10.05 09:12
tinken skrev:
Men jeg har valgt å ignorere vedkommede
-
Haha, litt merkelig at du bare MÅ nevne meg til andre.

han greier bare ikke å gi slipp på meg ;oP
-
Han?

Er ellers selvlærd i norsk (ingen kurs etc), og er fornøyd med det jeg leverer
-
Du er nok ikke selvlærd, men selvlært. Det er en liten forskjell i det skjønner du..
EnMann
EnMannInnlegg: 11729
06.10.05 10:31
hei tinken,

du skriver "du må innrømme at likhetstrekkene og samsvaret i meningene var slående".

Jo det er likheter. Jeg synes både din beskrivelse av fortiden og paterens forståelse med sin Gud virker like fjernt fra mine tankeverden og mine forestillinger.

Forøvrig synes JEG at du skriver veldig godt norsk...
:)
LiKri
06.10.05 10:51
Briggs skrev:
Da må du først konkretisere hva du mener med mange. Dernest er det selvfølgelig ingen logikk i at de som er enig med Pollestad i en sak eller to, trenger å være troende katolikker. Og det er det som er tinkens påstand.

-- For en slående mangel på argumenter Briggs. Hvorfor må du trekke inn tinkens påstand i mitt spørsmål? Jeg har ikke sagt noe om at disse må være katolikker. Jeg spurte ganske enkelt om du benektet at Pollestads meninger er lik det mange menn presenterer her inne. Og i tilfelle det er uklart: med her inne mener jeg her inne på likestillingsforumet.
Briggs
06.10.05 11:21
LiKri skrev:
For en slående mangel på argumenter Briggs.
-
Til hva da?

Hvorfor må du trekke inn tinkens påstand i mitt spørsmål?
-
Fordi det er hennes innlegg som starter tråden, og det er det innlegget jeg svarte på. Og det er det innlegget du refererer til i ditt første svar til meg.

Jeg har ikke sagt noe om at disse må være katolikker. Jeg spurte ganske enkelt om du benektet at Pollestads meninger er lik det mange menn presenterer her inne
-
Nei, jeg kan _delvis_ være enig i den påstanden, har jeg sagt noe annet?
LiKri
06.10.05 11:25
Briggs skrev:
Nei, jeg kan _delvis_ være enig i den påstanden, har jeg sagt noe annet?

-- Nei, forsåvidt sant det siden du ikke svarte på spørsmålet i det hele tatt før nå...
Briggs
06.10.05 11:42
Sent, men godt er det noe som heter...

Hva mener du om påstanden;
''Av dette kan man tolke at mange ivrige og aktive feministmotstandere her inne på VGD, er dedikerte katolikker på sin hals.''
Er du enig i den?
LiKri
06.10.05 11:50
Påstanden er i god Erasmus-ånd den. Men jeg oppfatter den ikke som bokstavelig ment, men heller at disse nevnte gutta på VGD skal oppdage hvor holdningene deres har rot. At noen kanskje oppdager at de er like "tolerante" i sitt kvinnesyn som Pollestad og paven, og ikke mange oppfatter vel det som noe pluss..
Briggs
06.10.05 12:05
Men jeg oppfatter den ikke som bokstavelig ment, men heller at disse nevnte gutta på VGD skal oppdage hvor holdningene deres har rot.
-
Tja, ser ingen grunn til å tro at anti-feministers meninger er sosialisert 'inn' med katolisismen.

Tror mye mer på at ''anti-feminisme'' har utviklet seg som en reaksjon mot den mer radikale feminismen.
LiKri
06.10.05 12:20
Det bør likevel være et tankekors for de såkalte antifeministene at de forfekter et kvinnesyn som er det samme som Pollestads og pavens.. Ikke bare Pollestads og pavens forøvrig, den deles også av muslimer.

Briggs
06.10.05 12:35
Det er jeg enig i, men som sagt så tror jeg holdningene er kommet som en reaksjon mot de mest radikale elementene av feministbevegelsen.

Når du trekker inn muslimer og syn på kvinner, så leste jeg for en stund siden en undersøkelse om at norske menn var mer kritisk til Islam enn det norske kvinner er. Det er et interessant paradoks, nettopp med tanke på det kvinnesynet man har i islamsk tro.
LiKri
06.10.05 12:45
Hvor holdningene har sitt utspring er langt mindre interessant enn holdningene i seg selv.

Briggs
06.10.05 12:52
Begge deler er interessante etter min mening, men det er jo lov å være uenig angående det :o)
LiKri
06.10.05 12:57
Så snill du er ;)

Men nå sa jeg ikke at det var uinteressant, bare at det var langt mindre interessant enn holdningene i seg selv.
Briggs
06.10.05 13:04
Hehe, meningen var i hvertfall å si at målet trenger ikke å være enighet.
Tror ikke vi er så uenige heller..
jubalong
jubalongInnlegg: 5033
06.10.05 17:01
>>fordi norske kvinner ikke gidder å beskytte seg

Ah, lille solstråle på pletten igjen. Er det kun kvinnens ansvar å beskytte seg?

Mvh Juba
Saforceda
SaforcedaInnlegg: 2893
06.10.05 17:04
Briggs skrev:
Når du trekker inn muslimer og syn på kvinner, så leste jeg for en stund siden en undersøkelse om at norske menn var mer kritisk til Islam enn det norske kvinner er. Det er et interessant paradoks, nettopp med tanke på det kvinnesynet man har i islamsk tro."

Kvinner tør som regel ikke å ha egne meninger, og følger stort sett bare det som er politisk korrekt.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg