Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Regler for familiegjenforening o.l.

NYTT TEMA
oeyvind641
oeyvind641Innlegg: 3115
07.10.05 17:24
Er det noen som kjenner de nyeste reglene for at utenlandske statsborgere (utenfor EU og EØS) kan gifte seg i Norge med en norsk statsborger?

Mener å huske for en tid siden at de nyeste kravene nå er at den norske parten må ha minimum 190 000 kroner i inntekt for at det man skal få lov til å inngå ekteskap. Er det brutto eller netto inntekt man regner ut i fra?
Saforceda
SaforcedaInnlegg: 2893
07.10.05 21:27
Har hørt 190.000, tror det er før skatt (klarer aldri å lære forskjellen på brutto og netto...:) )...

Ellers er det jo helt vilt at ikke en vandelstest er viktigere enn antall kroner på konto. Hvis en bor i en liten bygd i Finnmark med nedbetalt hus og uten naboer, vil man klare å leve greit på 190.000 i året. I Oslo vil det være nesten umulig hvis man ikke bor på gata.

De som styrer dette landet tenker ikke klart i det hele tatt...
oeyvind641
07.10.05 21:55
Nå er det noe nytt på gang. Alle nordmenn som skal gifte seg med en partner utenfor EU / EØS-området, må igjennom et intervju for å se om man er skikket til ekteskap med utenlandsk partner.
Dette er bare noe jeg har hørt, og derfor kan dette være noe uriktig.

Ja, det er mye som er vilt her i landet. En person med brutto (før skatt) inntekt på 500 000 kroner kan ha en svært høy gjeld og et stort ubetalt lån (eventuelt flere).
En person med en brutto inntekt på 120 000 kan være helt gjeldfri og med alle lån nedbetalt. Forslaget er vel heller et FORSØK på å spare staten for utgifter. (Hvem så staten er, det er et annet spørsmål).

Nå lever jeg heldigvis ikke i Oslo da.
Saforceda
07.10.05 22:14
Det er mye som er helt vilt... De ser kun på inntekter, men ikke utgifter (er det for mye arbeid kanskje???).

Ellers har jeg hørt at folk som er gift med nordmenn ikke får støtte til å lære norsk, mens man gir denne støtten til asylsøkere/innvandrere. De som gifter seg med nordmenn er i de fleste tilfeller interessert i å integrere seg i samfunnet, og burde absolutt få gratis språkopplæring.

Skal man først begynne å intervjue, bør man intervjue alle. Halvparten av ekteskapene mellom to norske går jo i oppløsning, så man burde kanskje starte her... Men det burde selvsagt være lovlig å ikke gi en del voldsmenn muligheten til å gifte seg. Det finnes en del av dem.

Har ingen drøm om å bo i Oslo, for å si det mildt...
oeyvind641
08.10.05 20:40
Slik jeg har forstått det så vil voldelige menn (det vil si dem som er rappotert som voldelige) bli ført opp i et register eller lignende etter de nyeste lover og regler som nå gjelder. Husker ikke detaljene, så det kan være litt feilinformasjon her.
Dermed så skal den utenlandske partneren bli advart mot dette før hun reiser til Norge. Jeg skriver hun fordi de fleste personer som blir utsatt for fysisk vold er kvinner.
Selvfølgelig finnes det også menn som blir anklaget for å ha drevet med vold, men som ikke har vært voldelige, og motivene fra kvinnen sin side kan være så ymse. Personlig tror jeg de aller, aller fleste slike anmeldelser likevel er reele, men jeg vil påpeke at dette er noe jeg tror, og ikke vet.

Når det gjelder psykisk vold derimot, så er dette noe som mange kvinner er dyktige i, både norske og utenlandske, selv om de fleste kvinner er greie, stort sett.

Ellers så er det mye som er urettferdig. Men, dette er ikke noe sær-norsk fenomen.
Saforceda
08.10.05 20:54
Kan vel ikke si så mye annet enn at jeg er helt enig med deg der...
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg