Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Oslo T-bane, fellestunnelen

NYTT TEMA
Northridge

Northridge
17.04.09 22:41

Jeg har lenge tenkt på hvorfor det ikke finnes noen alternativer til fellestunnelen(strekningen mellom Tøyen og Majorstuen). Deler av denne tunnelen har en kapasitet på maks 28 tog i timen, fordelt på ca. 6 linjer(alle linjer). Denne kapasiteten blir utnyttet for hva den er verdt.

Dette er ikke holdbart. Hvis det skjer en feil, ulykke etc. så vil hele T-bane systemet i Oslo knele. Med ca. 270000 passasjerer daglig, kan man jo tenke seg hvor mange som blir forsinket.

Vi har jo fått T-bane ringen, men denne ruta er bygd slik, at den ikke kan brukes som noe fungerende alterantiv.

Så mitt ønske til Oslo`s kollektivreisende, er et godt alternativ som også vil gi fleksibilitet. Jeg kan se for meg en linje som vil gå en annen rute enn fellestunnelen. Kanske litt lenger nord, kanskje grünerløkka og St. Hanshaugen. dette vil gi flere passasjerer og mye større fleksibilitet. baksiden er at en slik rute vil "stjele" fra andre type linjer(buss, trikk) og flere byttinger mellom T-banelinjer. Sistnevnte er en konsekvens jeg tror de fleste kan leve med.

Så hva tror folket om en slik, eller lingnende løsning

kansas00

kansas00
18.04.09 00:37

Nå har vel oslo sporveier brukt opp alle pengene sine på nye vogner og t-banering.. Så noe særlig mer penger er det vel ikke igjen til å brukes på nye traseer.

Når det er sagt så synes jeg ideen din kan være interessant. Selv om den blir litt smør på flesk.. Da både st.hanshaugen og grünerløkka ligger så nære sentrum at det blir som smør på flesk å legge en t-banetrase igjennom her. Et alternativ kan være å grave en trase som går en etasje under dagens fellestunnel. Og så dele opp så halvparten av linjene går i 1.etage.. og andre halvparten i 2.etage. Primært bruker jo folk t-banen for å komme fra drabantbyene og til sentrum. I så måte vil en trase over løkka og haugen være helt på jordet. Du kan jo bare ta den verste tiden.. nemlig rushtiden.. Vill tippe at 80-90% av alle passasjeren da skal mellom drabantbyene og etellerannetsted i sentrum.

Northridge

Northridge
18.04.09 01:08
kansas00: Nå har vel oslo sporveier brukt opp alle pengene sine på nye vogner og t-banering.. Så noe særlig mer penger er det vel ikke igjen til å brukes på nye traseer. Når det er sagt så synes jeg ideen din kan være interessant. Selv om den blir litt smør på flesk.. Da både st.hanshaugen og grünerløkka ligger så nære sentrum at det blir som smør på flesk å legge en t-banetrase igjennom her. Et alternativ kan være å grave en trase som går en etasje under dagens fellestunnel. Og så dele opp så halvparten av linjene går i 1.etage.. og andre halvparten i 2.etage. Primært bruker jo folk t-banen for å komme fra drabantbyene og til sentrum. I så måte vil en trase over løkka og haugen være helt på jordet. Du kan jo bare ta den verste tiden.. nemlig rushtiden.. Vill tippe at 80-90% av alle passasjeren da skal mellom drabantbyene og etellerannetsted i sentrum.

Så var det penger ja.. Vel systemet er jo sprengt, samtidig med økt befolkningsvekst. Noe må vel gjøres?

Men blir det ikke smør på flesk å ha 2 spor hver vei, langs én trasé. St og Gr var egentlig bare eksempler på hvor en tunnel kan bygges, men jeg tror det er en fornuftig idé.

William S

William S
18.04.09 11:26

Så var det det om det er praktisk gjennomførbart. I sentrum er det komplisert å bygge ny tunnel under den andre. Grunnen til det er at Oslotunnelen for togene går under t-banetunnelen fra Nationalteateret til Oslo S.

Varulv2478

Varulv2478
18.04.09 17:20

En ny t-banetunnel er nødvendige i fremtiden mellom Majorstua og Nationalteateret ettersom akkurat denne tunnelstrekningen er meget gammelt og er det som sliter mest med utilstrekkelig kapasitet. Tunnelstrekningen mellom Oslo S og Oslo Øst er på den andre siden yngre og langt mer dimensjonelt for økt trafikk, og trenger derfor ikke utskiftning før lenge utover fremtiden. Vi kan regner med ett nytt tunnelsystem om minst tretti år om man fikk en ny t-banetunnel til Majorstua.

Stockholm har også samme tunnelsystem som Oslo, men til forskjell fra Oslo har separate traseer for innelukkede trafikk i bestemte banenetter og dermed unngikk problemet i Oslo der man har først og fremst forstadtrafikk med T-bane som delt nå to tunnelstrekninger innenfor ét banenettverk. En slik massiv ombygging er ikke mulig før om mange tiår i fremtiden, dermed måtte man klarte seg med det man har fra før med massiv oppgraderingsarbeid. Men tunnelen til Majorstua kan ikke lenge brukes og må erstattes snarest mulig.

Oslo S som har minst tre stoppsteder, kan brukes som et utgangspunkt for et slikt nytt tunnelsystem- men det er uklart om det kan bli aktuelt før om tretti år.

Northridge

Northridge
18.04.09 17:43
Varulv2478: En ny t-banetunnel er nødvendige i fremtiden mellom Majorstua og Nationalteateret ettersom akkurat denne tunnelstrekningen er meget gammelt og er det som sliter mest med utilstrekkelig kapasitet. Tunnelstrekningen mellom Oslo S og Oslo Øst er på den andre siden yngre og langt mer dimensjonelt for økt trafikk, og trenger derfor ikke utskiftning før lenge utover fremtiden. Vi kan regner med ett nytt tunnelsystem om minst tretti år om man fikk en ny t-banetunnel til Majorstua. Stockholm har også samme tunnelsystem som Oslo, men til forskjell fra Oslo har separate traseer for innelukkede trafikk i bestemte banenetter og dermed unngikk problemet i Oslo der man har først og fremst forstadtrafikk med T-bane som delt nå to tunnelstrekninger innenfor ét banenettverk. En slik massiv ombygging er ikke mulig før om mange tiår i fremtiden, dermed måtte man klarte seg med det man har fra før med massiv oppgraderingsarbeid. Men tunnelen til Majorstua kan ikke lenge brukes og må erstattes snarest mulig. Oslo S som har minst tre stoppsteder, kan brukes som et utgangspunkt for et slikt nytt tunnelsystem- men det er uklart om det kan bli aktuelt før om tretti år.

Takk for svar Varulv2478! Jobber du innenfor dette feltet?

Dette er tall som er basert på wikipedia sin side om fellestunnelen. Jeg siterer:

"Øst for Stortinget stasjon har fellestunnelen en kapasitet på 28 tog i timen mens det er en kapasitet på 24 tog i timen vest for Stortinget."

http://no.wikipedia.org/wiki/Fellestunnelen

Hvis man da forbedrer tunnelen vest for Stortinget, så sitter man igjen med en "flaskehals" på østsiden?

Varulv2478

Varulv2478
18.04.09 20:25

Fellestunnelen er egentlige todelt, den ene tilpasset eldre forstadsbanevirksomhet med mindre trafikkintensitet og den andre tilpasset T-banestandard med rom for økt trafikk. Den eldre tunnelen til Majorstua er dessuten i meget dårlig forfatning, at den ikke er forsvarlige å bruke innenfor et T-banesystem allerede i dag, det er nok å observere gjennom vinduene fra vognene at tilstanden der er mye verre enn i tunnelen fra Nationalteateret. Den er tross alt bygd i 1928 som "undergrunnsbanen" mens de i øst var konstruert for bytrafikk med utgangspunktet i New York og senere Stockholm ved 1966 da T-banenettverket var åpent i Oslo Øst.

Selvsagt vil "flaskehalsen" være i øst fremfor vest om en ny tunnel kom, men en økning på 4 vogner i rushtiden kan være mulig å leve med uten at det kom kapasitetsprengning i det korte løpet.

Med utgangspunktet i rutenettet over banene er det mulig for Oslo å utvide tunnelsystemet inn i to separate banenettverker, en kan ha en egne separat tunnelstrekning basert på den eldre med Holmenkollbanen/Lambertseterbanen og Kolsåsbanen/Østensjøbanen samt Røabanen og en ny tunnelstrekning med Sognsvannbanen/Furusetbanen og Grorudbanen/T-baneringen. Holmenkollbanen kan ikke tars ut av systemet pga. folkelige protester, og det vil være pur galskap å sette ut denne banestrekningen som ledet rett til Oslomarka og Holmenkollen. Kolsåsbanen må blir raskere ferdig, muligens må Bærum tars inn i Oslo kommune i fremtiden.

Holmenkollbanen/Lambertseterbanen har vært der i meget lang tid at folk flest hadde vennet seg til dette, Kolsåsbanen/Østersjøbanen har hengt sammen i meget lang tid fra gammelt av.

Det største problemet med Oslo Sporveier som har fått nytt og så ufattelige fantasiløst og meningløst navn med logo, "ruter" (idiotisk, spør du meg! Det vil ikke overleve lenge!), er kompetanseproblemer og manglende samvirkende evne mellom ulike transportmidler der hovedvekten er på bussen. At man hadde brukt "konsulenter" som NSB hadde svidde seg meget stygt på, bare tyder på at OS/Ruter har alvorlige mangler som folkelige press måtte av og til griper inn.

Det er mulig at T-banesystemet kan krasjert pga. inkompetanse i fremtiden.

Someone

Someone
19.04.09 04:48

Tja, en t-bane rute via både Grümerlølla og St.Hanshaugen vil jeg jo si egentlig er en god ide da dette er begge er store befolkningsentre for folk uten bil (inkl meg selv som er trygt plassert på St.Hanshaugen/Bislett) og selv om trikken til dels fungerer bra så hadde ikke en T-bane linje væt meg imot

Pekka2813

Pekka2813
21.04.09 13:03

Jeg tror at en tilkopling mellom Vestli og Furuset vil være en bra ting. Da kan man kjøre i "ring" fra Sentrum til Vestli, og tilbake til Sentrum via Furuset.

Blir det en ulykke i Majorstuatunnellen, eller i sentrum generelt, har man alikevel muligheten til å frakte mange folk via ringen.

Varulv2478

Varulv2478
21.04.09 17:08

Ringen kan aktuelt representere grunnlaget for et separat tunnelsystem, men gjennomgående banenettverk er langt mer viktigere i en by som Oslo så det er ikke mulig å ha ringen med tilhørende infrastruktur for én bane- det måtte to til av økonomiske begrunnelser. Sognsvannbanen kan tilkobles ringen og Furusetbanen i motsetning til Holmenkollbanen og Kolsåsbanen med langt færre problemer.

Majorstuatunnelen må erstattes helt med en ny tunnel, oppgradering er ikke mulig når man er klar over denne tunnelens historiske bakgrunn, nemlig at den egentlige er et mislykket konsept. Det tok meget lang tid å bore seg gjennom en forræderisk undergrunn med alvorlige forstyrrelser, og en stasjon i Valkyrien måtte anlegges i et svært hull som oppstår ved et ras. Tunnelen er egentlige uregelmessig i sammenligning med moderne T-banetunneler og hadde vært planlagt helt siden den første verdenskrigen uten at det kom noe vesentlige endringer i tunnelteknologien fram til åpningen i 1928. Alle som har reist i Majorstuatunnelen, er kjent med "knekker" mellom Majorstua stasjon og Nationalteateret samt retningsendringene når all logikk mente det burde være en så rett og så jevn tunnel som mulig- helst med mellomstasjon.

Med nyere teknologi er det nå mulig å bore en ny tunnel når man er allerede intimt kjent fra før med undergrunnen, og med i samme plan må Nationalteateret stasjon kanskje også ombygges, om mulig med nytt tilløp. Det finnes ekspertise som hadde vært skapt innenfor tunnelbygging i Oslo den dag i dag, så det er viktig å ikke måtte venter for mange år på en ny tunnel som kan kommer med den planlagte Oslopakke 3.

Men alt dette ligger langt inn i fremtiden og med tanke på våre politikerne i dag som nå er et skritt bort fra allment udugelighet i planlegging og ansvarbevisstgjørelse alle som en, har kollektivtrafikken i Norge dårlig kår fra før som sett omkring bråket i NSB og Oslo for bare en dag siden. Ikke fordi kollektivpolitikken er dårlig, men fordi politikerne er for stor i munn og for lite konkret på deres handlinger. Mange i Oslo i det sist hadde helt sikkert blitt helfrelst på bilbruk...

Andreasfe

Andreasfe
21.04.09 20:10

Tanken om en annen, relativt sentral trase, i tillegg til den nåværende, fremfor å legge dobbelt i den nåværende, er i bunn god, men jeg tror ikke T-bane er løsningen. En trikkeløsning med (hovedsaklig) egen trasè tror jeg kunne vært en god løsning som en indre ring. F.eks.:

Jernbanetorget - Nationaltheateret - Frogner - Bislett - St.Hanshaugen - Ila - Sagene - Torshov - Carl Berners plass - Grünerløkka

Personlig mener jeg ikke det i første omgang er kapasiteten i fellestunellen vest for National det skorter mest på. Den tåler 6 tog i kvarteret, noe som tilsvarer rushtidstrafikken i dag. Utnyttelsen av togene er derimot dårlig. 6-vognstog på Ringbanen og 3-vognstog på Hk-banen vil tilsvare 7 ekstra vogner i kvarteret gjennom sentrum vil gi en betydelig kapasitetsøkning, og vil føre til kortere plattformopphold. En oppgraddering av tunnellen fra National til Major bør likevel gjøres av sikkerhetsmessige hensyn. Med en tunell som tåler 7 tog i kvarteret blir det også mer rom for slingringsmonn, noe som kommer godt med.

I øst gjelder nøyaktig det samme. Bedre utnyttelse av den eksisterende kapasiteten. Her er trafikken vesentlig større, men man har til gjengjeld kapasitet for 7 tog i kvarteret. Får man satt inn 6 vognstog på Ringbanen/Lambertseterbanen kan man slutte å kjøre Frognerseterbanen til Bergkrystallen, og heller sette denne inn som ekstratog til Ellingsrudåsen i rushtiden (Helsfyr utenom rushtid, som i dag).

Med 6 i vogner i kvarteret på Ringbanen/Lambertseterbanen (1 vogn mer enn i dag) og et ekstra 3-vognstog i kvarteret til Ellingsrudåsen, vil man få en mye bedre utnyttelse av kapasiteten i fellestunellen. 7 vogner ekstra i retning øst og vest, hvert kvarter.

Får man på plass alle MX-settene som er bestilt kan dette bli veldig bra. Det er dog nødvendig med mer oppbevaringsplass til vognene, for Ryen er vel sprengt.

(Innlegget ble redigert 21.04.09 20:22)

Someone

Someone
22.04.09 10:48
Andreasfe: En trikkeløsning med (hovedsaklig) egen trasè tror jeg kunne vært en god løsning som en indre ring. F.eks.: Jernbanetorget - Nationaltheateret - Frogner - Bislett - St.Hanshaugen - Ila - Sagene - Torshov - Carl Berners plass - Grünerløkka

Hvordan skal man få plass til en eventuell egen trase her? Slik jeg ser det er det umulig å få til dette uten å la trikken gå i gaten. Men når det skal sies så skulle jeg gjerne hatt en rute som var noe ca slik som dette, men det skal sies at det "bare" er deler av den som mangler, og mye av det som mangler dekkes idag delvis opp av buss. Selv om jeg savner en rute som gikk Bislett-Majostua 

Kjetil_e

Kjetil_e
28.04.09 09:51
Northridge: Vi har jo fått T-bane ringen, men denne ruta er bygd slik, at den ikke kan brukes som noe fungerende alterantiv.

Ringen kan godt brukes som et nødalternativ, ihvertfall hvis årsaken til stansen finnes mellom Stortinget og Majorstuen. Siden det er kryssespor på Majorstuen og på Stortinget kan man sende den inn i den gamle vendesløyfa som ble bygget for T-banene på den østlige delen den gang man flyttet vestlige baners endeholdeplass fra Nathionalteateret til Stortinget. (Sentrum het den vel før sammenslåingen).

Så sånn sett vil det ikke være noe problem å bruke ringen til omkjøring.

Northridge

Northridge
03.05.09 02:04
Kjetil_e: Ringen kan godt brukes som et nødalternativ, ihvertfall hvis årsaken til stansen finnes mellom Stortinget og Majorstuen. Siden det er kryssespor på Majorstuen og på Stortinget kan man sende den inn i den gamle vendesløyfa som ble bygget for T-banene på den østlige delen den gang man flyttet vestlige baners endeholdeplass fra Nathionalteateret til Stortinget. (Sentrum het den vel før sammenslåingen). Så sånn sett vil det ikke være noe problem å bruke ringen til omkjøring.

Eneste måte å bruke ringen som et alternativ, er jo ved pensen mellom Ensjø og Tøyen, men da vil du komme helt feil vei til Majorstuen.. Det eksempelet du nevner har jo ingenting med ringen å gjøre. Hvis jeg ikke har misforstått?

Kjetil_e

Kjetil_e
03.05.09 14:05
Northridge: Eneste måte å bruke ringen som et alternativ, er jo ved pensen mellom Ensjø og Tøyen, men da vil du komme helt feil vei til Majorstuen.. Det eksempelet du nevner har jo ingenting med ringen å gjøre. Hvis jeg ikke har misforstått?

Eh nå skjønner ikke jeg deg helt. Hvis tunellen mellom Storinget og Majorstua er stengt går det helt greit å sende tog via ringen mellom Stortinget og Majorstuen, da denne følger Grorudbanen opp til Carl Berner og svinger av der på eget spor via Sinsen, Storo og Helsfyr. Før den kommer inn på Songsvannsbanen ved Ullevål Stadion og følger denne ned til Majorstua. Der må den da snu (noe som ikke er noe problem på Majorstua) og følge samme vei tilbake til Stortinget hvor den snur i den gamle vendetunnelen.

Northridge

Northridge
03.05.09 15:47
Kjetil_e: Eh nå skjønner ikke jeg deg helt. Hvis tunellen mellom Storinget og Majorstua er stengt går det helt greit å sende tog via ringen mellom Stortinget og Majorstuen, da denne følger Grorudbanen opp til Carl Berner og svinger av der på eget spor via Sinsen, Storo og Helsfyr. Før den kommer inn på Songsvannsbanen ved Ullevål Stadion og følger denne ned til Majorstua. Der må den da snu (noe som ikke er noe problem på Majorstua) og følge samme vei tilbake til Stortinget hvor den snur i den gamle vendetunnelen.

La meg forklare. Hvis det er en driftsstans mellom Stortinget og Majortua, Vil det ikke være noe godt alternativ å bruke ringen for passasjerer. Dette vil ta alt for lang tid, og være upraktisk, da andre fremkomstmidler vil ta deg raskere fram den nevnte strekning.

Kjetil_e

Kjetil_e
03.05.09 22:20
Northridge: La meg forklare. Hvis det er en driftsstans mellom Stortinget og Majortua, Vil det ikke være noe godt alternativ å bruke ringen for passasjerer. Dette vil ta alt for lang tid, og være upraktisk, da andre fremkomstmidler vil ta deg raskere fram den nevnte strekning.

Rett nok det, men for eks i rushtiden vil man ikke ha kapasitet til å sende den mengde mennesker med trikk og eller buss mellom Stortinget og Majorstua. Og da vil utvilsomt dette være en løsning.

J Nissen

J Nissen
31.05.09 00:08

Den eneste fordelen med fellestunnellen, kontra en tunnell for hver linje slik man finner i mange byer er at man slipper å "ta et valg" om man skal reise på fellesstrekningen. Man kan bare ta første banen som kommer.

Men det er klart at det er kapasitetsproblemer, og med unntak av Grorudbanen så kjøres det jo 15min-frekvenser. Noe som iog for seg ikke er kjempe-bra. Trikken kjører jo 5min på de traffikerte strekkene.

Løren-svingen er vel vedatt, og med den så vil jo togene fra Grorudbanen kunne gå til sentrum over Ringen. Det gir både omkjøringsmuligheter Og man kan frigi litt kapasitet i tunnellen, slik at man kanskje kunne ha kjørt 7,5 min frekvens på Østensjøbanen også.

I utgangspunktet mente jeg at det burde vært lagt om til trike-drift på Holmenkollbanen, men det blir det jo ikke noe av nå. Jeg har hittil ment at Holmenkollbanen isåfall burde snus på Majorstuen, og de reisende heller finne seg i et bytte. Dels fordi det er den minst traffikerte banen og dels fordi den opptar en helt slot i fellestunnellen med tullete 2 vogns tog som blir fulle, og som folk må løpe over hele platformen for å få.

Man burde hatt en tunnell til, absolut. Men Billig-løsningen kan jo være å legge til rette for å kjøre drift inn til steder. På Majorstuen har man et ekstra spor med overgang fra samme platform for reisende som skal vestover og ettersom verkstedet på Majorstuen skal legges ned kunne man fått det samme på linjene fra vest.

I såfall kunne man sett for seg at man fikk 7,5 frekvens også på Kolsås og Røa-banen, men at bare annet hvert tog var gjennomgående. I snitt skal det uansett ikke være mer enn 2,5 min ventetid på neste tog. Og med overgang på samme platform blir det ikke veldig omfattende.

Dette er moderate planer som nok krever lite innvesteringer i forhold til en helt ny tunnell og vil nok kunne gi et bedre t-bane-tilbud i Oslo! Selv om det nok gjerne ikke er godt nok.

orgu

orgu
05.06.09 21:10

Hvor mange flere T-baner kunne man fått gjennom fellestunnelen om de stoppet på annenhver stasjon? Tiden T-banen befinner seg i tunnelen ville minket betraktelig med 3-4 færre stopp. En ulempe ville jo være at banen man tok ikke skulle stoppe på DIN stasjon, men hvis alle må stoppe på Brynseng og Majorstua, så kan man bytte der. Kanskje man greier å få 2 avganger i kvarteret på alle linjer, eller i alle fall hvert 20.mnt. I så fall kjører de på "motsatte" stasjoner og man kan velge den T-banen som stopper på den stasjonen man vil. Ofte er det ikke så farlig om man skal av på Stortinget eller Jernbanetorget heller.

Et annet problem er om man bare skal reise en stasjon. For å løse det bør kanskje T-banen kjøre to stasjoner på rad og så hoppe over 2 stasjoner men det gir dårligere flyt. Kanskje kan en rute (Ringen) stoppe på Stortinget på sideperrongen og slippe forbi en annen rute som ikke skal stoppe på Stortinget. Deretter stopper man på Jernbanetorget eller Grønland annenhver gang. Da gjenstår kun hvordan man skal komme seg fra Jernbanetorget og til Grønland, men da kan man kanskje heller gå?

En hårreisende ide som vil møte mye hån, men med intelligent planlegging så kanskje???

J Nissen

J Nissen
06.06.09 16:25

Ideen din er nok bedre på det teoretiske planet, da den blir vanskelig å gjennomføre godt.

New York kjører ekspresstog og "lokal tog" på sitt undergrunns nett, hvor ekspresstogenes oppgave først og fremst er å korte ned reisetiden på de lange linjene. Det kunne kanskje ha vært en ide i Oslo. Reisetiden til Frognerseteren fra Majorstuen er jo 30min. Omtrent det samme er jo Vestli og Mortensrud. Her kunne man kanskje ha hatt ekspress-avganger som stopper på kun de mest traffikerte stasjonene.

Slik det er i togtrafikken så skal de lokaltogene som stopper sjeldent akkuratt klare å holde klar av av de som stopper mange steder, men om det bare er små forsinkelser på lokaltoget så blir det andre toget liggende bak og "stange".

Pr. idag er meg bekjent, fellestunnellen utnyttet til omtrent det maksimale. Mao. kan du ikke få stort flere tog fordi Tøyen / Majorstuen (som er endepunktene i tunnellen). Skal du få flere tog må du kutte ned på antallet lokalavganger til fordel for flere som er ekspress. Og med den trafikken som er i fellestunnellen vil det blir "baluba". Strengt tatt er alle stasjonene her såpass traffikkerte at de etter min mening fortjener aller tog. Skal du til nød kutte noen må det bli Stortinget og Grønland.

Et annet faktum er at det kompliserer systemet for de reisende. De må skille mellom lokaltog og huritgtog. Skal du ha lokal og hurtigvariant av alle linjer blir det 12 forskjellig linjer å velge i mellom. Det er endel, og risikoen for å gå feil øker.

For reisende på fellesstrekningen er det jo ikke noe problem med frekvensen. Gj.snt frekvensen er litt over 2min ventetid. Helsfyr - Majorstuen er også ganske bra, siden de bare mangler linje 5.  Og tilgomed Ullevål Stadion betjenes av 3 linjer.

Problemet er vel på de strekningene som kun betjenes av 1 tog. Her er det 15minutters frekvens, med unntak av Grorudbanen som fikk 7,5 min frekvens for en tid tilbake (og her ble det flere reisende). Og tross alt. 15minutters frekvens er ikke noe sånn kjempemessig. Det er nok litt mer enn at flertallet ignorerer rutetabellen. - Slik folk gjør der trikken kjører 5min. rute.

Idieellt sett hadde en utvidelse av fellestunnellen vært det beste. - Men det er et enormt gigantisk ekstremt dyrt prosjekt. Så, den billigste løsningen slik jeg ser det er for å få bedre tilbud er å at man snur banene før fellestunnellen, men på et sted hvor det er flere linjer.

Vestfra har man snumuligheter på Majorstuen. Det er riktignok bare østgående retning det er platform til et spor til (som vel også er litt kort for MX-togene), men det er stor plass og det burde være mulig å lage mere platform her uten altfor enorme kostnader. F.eks vestfor platform retning sentrum på versktedsarealet burde det ha vært mulig.

"Dessverre" er ikke behovet for høyere frekvens like stort på vestsiden som østpå, men når Løren-svingen en gang kommer på plass kan man tenke seg avagnger Majorstuen - Ringen - Vestli.

Brynseng er ganske romslig, og med litt endringer her kan man nok lage stikkspor for å snu baner. Slik at man kan ha pendler som går Ellingsrudåsen - Brynseng, Mortensrud - Brynseng. Så kan man kanskje vurdere å forlenge linje 1 til Bergkrystallen på full drift.

Cirrostratus

Cirrostratus
07.06.09 07:11
J Nissen: Slik at man kan ha pendler som går Ellingsrudåsen - Brynseng, Mortensrud - Brynseng.

Det har vel ingen hensikt, all den tid svært få reisende går av på Brynseng (i hvert fall i rushtiden).

Cirrostratus

Cirrostratus
07.06.09 07:13
J Nissen: Det er riktignok bare østgående retning det er platform til et spor til (som vel også er litt kort for MX-togene)

Sikter du til Holmenkollbanens ”ekstraperrong”? Det blir i så fall vestgående retning.

J Nissen

J Nissen
07.06.09 11:59
Cirrostratus: Sikter du til Holmenkollbanens ”ekstraperrong”? Det blir i så fall vestgående retning.

Selvsagt.. Tasteleif ;) 

J Nissen

J Nissen
07.06.09 12:11
Cirrostratus: Det har vel ingen hensikt, all den tid svært få reisende går av på Brynseng (i hvert fall i rushtiden).

Neida, men om man har en slik pendel kan man få 7,5 min frekvens på Østensjø og Furusetbanen. Det er jo ønsket og til dels et behov for flere avganger her, men kapasiteten i fellestunnellen er jo som sagt vanskelig. En mellomløsning kan jo da være å la banen gå til f.eks Brynseng / Helsfyr / Ensjø, eller kanskje aller helst Tøyen. Om det er mulig å kjøre alle togene fra "hovedplatformenen" slipper linje 5 å ta opp det tredje sporet.

Det vil ikke gi en fullgod løsning, men det gir en bedre løsning enn idag til en vesentlig lavere pris en ny fellestunnell, og kjappere realiseringstid. Fra disse stasjonene er det jo flere avganger og dermed høyere frekvens. De reisende må selvsagt bytte, men tilbudet styrkes jo likevel. Så, jeg ser vel egentlig bare på det som en mellomgod løsning inntil en bedre løsning kommer på plass.

Forøvrig, som nevnt tidligere er det min mening at Holmenkollbanen ikke burde ha kjørt igjennom fellestunnellen. Dels fordi det er noe pokkers tull med de 2-vogns settene inni der, og dels fordi den opptar en slot for tog som heller kunne ha kjørt som linje 2 eller 3.

Holmenkollbanen burde hatt permanent avgang fra Majorstuen. Som nevnt tidligere er platformen for vestgående tog såpass kort fra den ekstra platformen at det å bytte tog ikke ville være den helt store belastning. Holmenkollbanen er trossalt den desidert minst traffikerte banen. 

Utover det mener jeg at de burde ha satt en trikk på skinnene oppover der. Det hadde nok blitt et bedre tilbud totalt sett. 

Cirrostratus

Cirrostratus
07.06.09 19:54
J Nissen: Neida, men om man har en slik pendel kan man få 7,5 min frekvens på Østensjø og Furusetbanen. Det er jo ønsket og til dels et behov for flere avganger her, men kapasiteten i fellestunnellen er jo som sagt vanskelig. En mellomløsning kan jo da være å la banen gå til f.eks Brynseng / Helsfyr / Ensjø, eller kanskje aller helst Tøyen. Om det er mulig å kjøre alle togene fra "hovedplatformenen" slipper linje 5 å ta opp det tredje sporet.

Men hva hjelper det med ekstra avganger som bare går til Brynseng? Østensjøbanen f.eks. er jo stappfull (egenopplevd de siste 20 åra) før den når Oppsal i rushtiden, og flesteparten går av på Jernbanetoget-Majorstuen (Blindern). Således må jo "alle" reisende bytte på Brynseng, og det vel lite hensiktsmessig?

Edit: Hm? Har jeg misforstått?

(Innlegget ble redigert 07.06.09 19:57)

orgu

orgu
07.06.09 20:18

Siste beregning fra SSB forteller om 780.000 innbyggere i Oslo i 2030, og en del av disse skal bo i ytre deler av Oslo (mest utbygging i øst) og komme seg til Bjørvika.

Hensikten med forslaget mitt er å få flere T-baner gjennom fellestunnelen for å få flere avganger på "fjernstrekningene", spesielt østfra. Det er altså ikke meningen med "lokaltog" og "ekspresstog" som du riktig beskriver vil gi "baluba", men at alle T-baner skal la være å stoppe på stasjoner.

Jeg ser at det er en god forbedring med Lørensvingen og å snu T-banene på Majorstua og Brynseng, men kanskje forslaget mitt likevel kan gi enda flere avganger med enda mindre innsats.

Hvis vi tenker oss at vi starter på Majorstua og skal østover. På Majorstua trenger vi en lang nok perrong til at to T-baner kan stoppe samtidig for å gi raske nok avganger.

Den forreste T-banen skal kjøre forbi Nationaltheatret (Nat.), mens den bakerste skal stoppe der. Dermed har vi sendt avgårde 2 T-baner på nesten samme tid som det nå sendes avgårde en. Jeg kjenner ikke til detaljer når det gjelder kjørerestriksjoner, men antar her at den bakerste T-banen kan kjøre ned i tunnelen 30 sekunder etter den første. Det går jo ikke an nå som alle skal stoppe på Nat.

Jeg antar at det kommer en T-bane gjennom fellestunnelen hvert 2.mnt. i dag, altså 30 per time. Hvis 30 sekunder forsinkelse mellom to T-baner stemmer, vil vi ha 48 per time.

Hvis T-banene skal kjøre annenhver stasjon, er et problem å komme seg mellom to stasjoner som ligger etter hverandre. I sentrum trenger man kanskje ikke ta hensyn til dette, men man må ihvertfall kunne kjøre Grønland-Tøyen. Derfor må man i en av "loopene" kjøre et litt annet mønster (her er det mange kombinasjonsmuligheter). For eksempel kan første T-bane kjøre Majorstua-Jernbanetorget-Grønland-Tøyen, mens den bakerste kjører Majorstua-Nat.-Jernbanetorget-Grønland. Da mangler vi bare Stortinget som kombinasjon til Jernbanetorget, men det bør ikke være noe problem.

Nat. kan kun få halvparten av alle avganger, men siden noen T-baner kan hoppe over Stortinget for å gi Jernbanetorget flere avganger (og det er vel her trykket er og kommer med Bjørvika). Med en T-bane direkte fra Majorstua-Jernbanetorget kan også NSB-reisende likegodt dra hit som til Nat.

Noe tilsvarende bør gå an vestover fra Tøyen/ Brynseng.

Med 8 (eller 6) avganger i timen på 5 linjer og 4 på Ringen får vi 44 avganger, så faktisk har vi litt slingringsmonn fram til 48 avganger, men alt vil jo ikke gå på skinner og helt knirkefritt, så det trengs nok. Den største utfordringen ser ut til å bli å få reisende til å forstå systemet.

J Nissen

J Nissen
07.06.09 21:38
Cirrostratus: Men hva hjelper det med ekstra avganger som bare går til Brynseng? Østensjøbanen f.eks. er jo stappfull (egenopplevd de siste 20 åra) før den når Oppsal i rushtiden, og flesteparten går av på Jernbanetoget-Majorstuen (Blindern). Således må jo "alle" reisende bytte på Brynseng, og det vel lite hensiktsmessig?

Edit: Hm? Har jeg misforstått?

Du har vel egentlig ikke missforstått noe. Det var ikke et forslag i kapasitetens navn. I rene seter som går igjennom fellestunnellen er det nok ganske god kapasitet og sjeldent at noen må stå igjen. Sett at alle de 28 togene som går igjennom tunnellen i rushet er enkelt sett av typen MX3000 (riktignok er Holmenkollbanen bare 2 vogns) så er det en kapasitet på nesten 14 000 plasser i timen. Men ettersom det kjøres endel doble sett så er nok kapaistetn vesentlig høyere enn dette. Linje 5 kjøres jo dobbelt på Storo-avgangene og enkelt på avgangene som snur på Stortinget. 

"Problemet" er at man har innsett at 15min frekvens ut i bydelene ikke er det helt store, men at det ikke er plass i tunnellen til å øke frekvensen. Men iom. at det på f.eks Brynsen og særlig Majorstuen er såpass mange andre baner er frekvensen her høy. Dermed vil det ligge en ny bane like bak som tar deg videre inn mot sentrum. 

Du kan på en måte sammenlikne det litt med matebussystemet som er ute i bydelene. Her går egentlig svært få busser inn til sentrum, men mellom t-bane stasjonene. Jeg bor selv midt mellom Grorud og Furuset / Ellingsrudåsen og de aller fleste bussene som passrer her skal til Gorud T / Stovner T / Furuset T / Ellingsrudåsen T.

På samme måte vil ekstra-avgangene "mate inn" til større stasjoner. Så, høyere kapaistet i fellestunnellen, nei. Høyere frekvens, ja. 

J Nissen

J Nissen
07.06.09 22:22

Det er alltid artig å skissere byplanlegging og samferdsel. Selv om Oslo kanskje ikke står meg nærmest og er den plassen jeg har de største planene :P

Kort fortalt vil systemet ditt være altfor sårbart. Bare rekkefølgen på to baner endres faller alt sammen, og med en slik frekvens du sikter til så skal det ikke mere til enn at det er litt mange på et stopp og en eller annen fjomp tar klemmbeskyttelsen på døren.

Dessuten vil det også være problemer med utveklsingen av de reisende med to tog på samme platform. Hastigheten på t-bane vognene reguleres av avstanden til den foran, samt signaler. Når de kjører mot hverandre så er laveste hastighet "kryp-hastighet", da kan de kjøre inn på samme platform. Og det gjøres ved avvik.

Problemet er at om du skal ha 30sekunder frekvens (som ikke lar seg gjøre pr. idag) så holder det ikke med 2 baner pr. platform. med mindre du har to platformer ved siden av hverandre. Du skisserer at togene skal stoppe etterhverandre. Først tog 1, så tog 2. Da vil ikke tog 3 kunne kjøre inn på platform før tog 2 har kjørt. Og den kan ikke flytte seg etter at påstigning er startet. Ergo må den stå der til 30sekunder etter at tog 1 har kjørt. Noe som igjen betyr at tog 3 må kjøre inn på platform, stoppe, utveksle reisende og starte kjøringen igjen iløpet av 30sekunder.

Forøvrig. I rushet går det 28 tog i timen mellom Stortinget og Tøyen og 24 mellom Majorstuen - Stortinget - (Tøyen) Da er det tilnærmet maks utnyttet.

Nei, Lørensvingen blir nok den nesten store oppgraderingen på Oslos t-bane nett. Og det er klar, den vil frigi mye kapasitet i det ringen kan utnyttes i større grad. Det burde muligens også ha vært en sving-mulighet for de øvrige banene østfra til å kjøre over Ringen i tilfelle avvikssituasjon. 

Forøvrig så holder jeg fortsatt på å få Holmenkollbanen ut av fellestunnellen ;) 

Northridge

Northridge
08.06.09 12:36

Lørensvingen virker som en riktig vei å gå. En "billig" løsning, som kan gi bedre frekvens på ringen og Grorudbanen, pluss en ekstra stasjon.

Masse info her:  Planprogram Lørensvingen PDF 1,7 MB 

Men man vil fortsatt ha en sårbar og overfylt Fellestunnel, desverre.

(Innlegget ble redigert 08.06.09 12:37)

J Nissen

J Nissen
08.06.09 13:42
Northridge: Lørensvingen virker som en riktig vei å gå. En "billig" løsning, som kan gi bedre frekvens på ringen og Grorudbanen, pluss en ekstra stasjon. Masse info her:  Planprogram Lørensvingen PDF 1,7 MB  Men man vil fortsatt ha en sårbar og overfylt Fellestunnel, desverre.

Nå er det jo slik at det ikke er frekvensen i fellestunnellen i seg selv om er problemet. Her snakker vi drøye 2minutters frekvens, som jo er på høyde med mange store millionbyer rundtom i verden.

Der utfordringen ligger er jo å øke frekvensen på de strekkene som kun traffikeres av en linje. I hovedsak på østkanten. Derfor mener jeg at man kanskje bør se på å mulighetene for å utivde de punktene som allerede har en høy frekvens inn til sentrum. Demed blir det sjeldent lang overgangstid. Med 4 linjer får man en frekvens på under 5minutter. Selv om man vil måtte bytte for å komme inn til sentrum er det likevel et forbedret tilbud iforhold til dagens situasjon.

En ny fellestunnell er nemlig et såpass ekstremt dyrt og krevende prosjekt at Oslo Kommune ikke har mulighet for å finansiere dette selv - da må det statlige midler på banen. Og en slik kostnad synes jeg det vil være urettferdig ovenfor de andre større byene i landet at tildeles Oslo når Staten ikke engang klarer å avse noen lusne midler til Bybanens byggetrinn 2 i Bergen. 

En forbindelse fra Grorudbanen til T-baneringen vil jo dekke mange alternativer.

Det er gir en kjappere forbindelse fra Grorud til Grünerløkka. (overgang til trikk ved Storo)

Nydalen, med BI og diverser andre kontorer

Forsknigparken, med overgang til trikken og gangavstand opp til Rikshospitalet og selve Forskningsparken

Blindern med universitet

og sist, men ikke minst Majorstuen - som jo er et knutepunkt. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg