Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lov å ta med lighter gjennom sikkerhetskontroll?

NYTT TEMA
Audioslave
AudioslaveInnlegg: 7228
02.01.11 15:27

I går da jeg hadde kommet gjennom sikkerhetskontrollen oppdaget jeg at jeg hadde en lighter i jakkelommen. Er dette lov eller var det et brudd i sikkerhetsrutinene? Dette var på en liten flyplass.

På SAS sin internettside står det at det ikke er lov å ha med lighter i håndbagasjen, men "* Det er lov å ha én lighter med seg hvis brennstoffet/væsken er helt absorbert i et fast materiale." Jeg forstår ikke hva som menes med den setningen, så om det gjaldt for lighteren jeg fikk gjennom vet jeg ikke. Det var en vanlig plastlighter, med et sånt langt rør for og flytende væske inni.

Skulle rekke et annet fly på neste flyplass, så jeg tok ikke sjansen på å spørre eller si fra i frykt for at de ville sende all bagasje gjennom sikkerhetskontrollen på nytt :-)

Pana
PanaInnlegg: 4722
02.01.11 18:07

Den skal i pose, men jeg tar den aldri ut av jakka. Security ser den godt, men ser ut til å gi en lang f. 

Jeg reiser ukentlig med fly og røyker, så burde ha prøvd det en del.

ehall
ehallInnlegg: 21399
03.01.11 00:06

Det er lov, ref Avinor; engangslighter (kun én per person), Håndbagasje Ja. Innsjekket bagasje Nei.

Lurer på om den kryptiske teksten til SAS menes at Zippo ikke er tillatt, i de som man har bomull (?) eller lignende materiale som dynkes i bensin e.l. Men jeg ville lest teksten som at du heller ikke kan ha en engangslighter, noe ikke stemmer. Meget tvilsomt SAS har strengere regler enn myndighetene på dette punktet.

PopMyHead
PopMyHeadInnlegg: 2209
03.01.11 07:52
Audioslave: I går da jeg hadde kommet gjennom sikkerhetskontrollen oppdaget jeg at jeg hadde en lighter i jakkelommen. Er dette lov eller var det et brudd i sikkerhetsrutinene? Dette var på en liten flyplass.

Det er lov,helt sikker,reist med fly sikkert 40 ganger siden disse reglene kom pga 9/11.

Men derimot,en liten boks hårgelè,det er ikke lov.Dette var væske fikk jeg beskjed om.Ehh..nei det er det vel strengt tatt ikke da det ikke er rennende men men....snakker om styr.Er møkkalei av dette peset hver gang man skal ut og fly så må man passe på ikke å ha væske i håndbagasjen.Trodde disse detektorene kunne finne sprengstoff uansett...men tydligvis ikke.

legalize_it
legalize_itInnlegg: 14383
03.01.11 13:08
PopMyHead: Trodde disse detektorene kunne finne sprengstoff uansett...men tydligvis ikke.

Ikke alle typer sprenstoff. De vil finne de fleste nitroestere som "lukter" sterkt, men det finnes andre stoffer som har andre kjemiske forbindelser ikke lukter like mye. Noen reaksjoner kan også kreve såpass lite utstyr at man bare trenger å blande en 2-3 ulike væsker for å få ganske høyeksplosive produkter på kort tid.

Skjønner dog ikke at dem ikke er mer redde for alkoholen i taxfree'n. En 10-15 flasker med 60% burde jo brenne greit det og. Men det meste i kabinen på et fly er kanskje insatt med noe brannhemmere.

Agay_Prispu
Agay_PrispuInnlegg: 5165
03.01.11 13:16
Audioslave: I går da jeg hadde kommet gjennom sikkerhetskontrollen oppdaget jeg at jeg hadde en lighter i jakkelommen. Er dette lov eller var det et brudd i sikkerhetsrutinene? Dette var på en liten flyplass. På SAS sin internettside står det at det ikke er lov å ha med lighter i håndbagasjen, men "* Det er lov å ha én lighter med seg hvis brennstoffet/væsken er helt absorbert i et fast materiale." Jeg forstår ikke hva som menes med den setningen, så om det gjaldt for lighteren jeg fikk gjennom vet jeg ikke. Det var en vanlig plastlighter, med et sånt langt rør for og flytende væske inni. Skulle rekke et annet fly på neste flyplass, så jeg tok ikke sjansen på å spørre eller si fra i frykt for at de ville sende all bagasje gjennom sikkerhetskontrollen på nytt :-)

Hvor mye koster en engangslighter da? 10-20kr? 

Hvorfor skal du absolutt ha med en lighter i lomma gjennom sikkerhetskontrollen? Eller hvorfor kan du ikke vente med å svi av rompehårene eller navleskjegget ditt til du er ute en eller annen plass?

Audioslave
03.01.11 17:20
ehall: Det er lov, ref Avinor; engangslighter (kun én per person), Håndbagasje Ja. Innsjekket bagasje Nei.

Ok, takk for svar :-)

Audioslave
03.01.11 17:26
Agay_Prispu: Hvor mye koster en engangslighter da? 10-20kr?  Hvorfor skal du absolutt ha med en lighter i lomma gjennom sikkerhetskontrollen? Eller hvorfor kan du ikke vente med å svi av rompehårene eller navleskjegget ditt til du er ute en eller annen plass?

Oi oi, stand up-materiale det der. Jeg skal ikke absolutt ha med en lighter gjennom sikkerhetskontrollen. Jeg går aldri med lighter, men brukte en på nyttårsaften. La den i lommen da og glemte at den lå der neste dag. Oppdaget den etter sikkerhetskontrollen.

Larry
LarryInnlegg: 8029
04.01.11 15:38

Har blitt fratatt lighter én gang mens jeg røykte. Det var på Schiphol på vei hjem, og det var en vanlig engangslighter. Da fikk også en kompis fratatt sin lighter.

Ellers har jeg aldri opplevd det.

eflatjan
eflatjanInnlegg: 434
04.01.11 20:30

Det virker som om dette med lightere praktiseres svært forskjellig rundt om i verden. Jeg har blitt fratatt (eller levert frivillig) både lighter og fyrstikker på utallige flyplasser rundt omkring. Seinest i Beijing i august. (Men der er de i alle fall  serviceinnstillt nok til å utstyre røykerommene med sigarettennere!)

Å miste en lighter til 15 kroner er selvfølgelig ingen katastrofe. Men jeg er sikkert ikke alene om å bli frustrert og desperat når man endelig kan tenne seg en røyk utenfor flyplassen etter 20 timer. Og så står man der uten fyr!

eflatjan
http://www.pbase.com/bolla49
http://my.flightmemory.com/eflatjan

mickyH
mickyHInnlegg: 12911
05.01.11 09:34
eflatjan: Det virker som om dette med lightere praktiseres svært forskjellig rundt om i verden. Jeg har blitt fratatt (eller levert frivillig) både lighter og fyrstikker på utallige flyplasser rundt omkring. Seinest i Beijing i august. (Men der er de i alle fall  serviceinnstillt nok til å utstyre røykerommene med sigarettennere!) Å miste en lighter til 15 kroner er selvfølgelig ingen katastrofe. Men jeg er sikkert ikke alene om å bli frustrert og desperat når man endelig kan tenne seg en røyk utenfor flyplassen etter 20 timer. Og så står man der uten fyr! eflatjan
http://www.pbase.com/bolla49
http://my.flightmemory.com/eflatjan  

Det er også min erfaring etter utallige laaange flyturer , som regel går det greit med en lighter i lomma på jakka som går gjennom.. men så hender det at de tar den . tror jeg har blitt fratatt ettpar tre stykker.

jeg legger alltid en lighter lett tilgjengelig i håndbagasjen i tilfelle den jeg har i lomma blir tatt .

uansett , selv om det egentlig ikke er lov med lightere på fly .. ( man tranger den heller ikke ) så er ikke det det største problemet på en 10-12 timers flight ,.. blir litt kjedelig med Oliver twist eller snus .. som jeg ikke liker .. i lengden .

Trimar
TrimarInnlegg: 4
25.04.19 15:27

Hvordan er egentlig dette med Elektriske lightere? Hva inneholder disse som kan være farlig? Burde nok gjelde samme retningslinjer her. En annen sak er jo også at de piper i sikkerhetskontrollen, i motsetning til kanskje de tradisjonelle.

Kjøpte en slik elektrisk lighter fra Superlighter.no og fikk til slutt ta den med ombord på flyet.

Grammofon
GrammofonInnlegg: 2526
03.07.19 15:42

Dagens VG reise om sikkerhetskontroll:

"..beholdere med væske som måler over 100 milliliter ryker fort i søppelbøtta om du har glemt å ta den ut av håndbagasjen."

Væskebeholdere som rommer over 100 ml er det vel strengt tatt ikke lov å ta med seg inn i flykabinen uansett om den er i håndbagasjen eller ikke.

ehall
04.07.19 21:29

Væskebeholderen kan være så stor du vil, om den er tom.

NonHuman
NonHumanInnlegg: 897
05.08.19 10:51
Grammofon: Væskebeholdere som rommer over 100 ml er det vel strengt tatt ikke lov å ta med seg inn i flykabinen uansett om den er i håndbagasjen eller ikke.

Nei, jeg skjønner jo logikken her.Du har fks en flaske som tar 1.5 liter, og det er bittelitt vann i bunnen(helt klart under 100ml)

Det er et velkjent problem at man faktisk får kjøpt skumle kjemikalier inne på flyplassen, i sonen etter sikkerhetskontrollen, og at det derfor må være forbudt å ha med en nesten tom flaske som kan romme mer en 100ml..

Jeg syntes de trekker disse til tider plagsomme reglene litt over streken, og at de kunne brukt ressursene bedre.

En annen ting som irriterer meg på flyreiser, er dette verkene behovet for å kontrollere de reisenes pass mer en 1 gang.Du må vise pass når du går i sikkerhetskontrollen sammen med boardingkort.Du må vise det når du boarder flyet.Du må vise det når du kommer til bestemmelsestedet(iallelfall utenfor Eu)

Egentlig merkelig at det ikke er passkontroll midt i flyreisen også.

(Innlegget ble redigert 05.08.19 10:56)

Grammofon
05.08.19 15:53
NonHuman: Jeg syntes de trekker disse til tider plagsomme reglene litt over streken, og at de kunne brukt ressursene bedre.

For ca. 10 år sia tok de fra meg en pakke med 400 g smør. Gangen før slapp de meg ombord med et steiketermometer (12 cm stålsyl). Jeg visste ikke at jeg hadde det i håndbagasjen, fordi det var pakka inn som julegave. Det potensielt dødelige våpenet ble oppdaga og undersøkt, men de lot det passere.

goggen48
goggen48Innlegg: 1092
05.08.19 16:05

Skulle reise ifra Kapp Verde, måtte vi gi ifra oss lighterne i en stor glassvase sak, der mange andre hadde gjort det før oss. 

Første gang blitt nektet å ta med lighter ombord. 

NonHuman
06.08.19 09:25
Grammofon: . Det potensielt dødelige våpenet ble oppdaga og undersøkt, men de lot det passere.

I dag hadde du vel blitt fratatt smøret...

Det er ganske dustete regler.

Grammofon
06.08.19 10:27
NonHuman: I dag hadde du vel blitt fratatt smøret... Det er ganske dustete regler.

Jeg ble fratatt smøret, og det var dumt, for det fantes ikke smør i butikkene på den tida. Smør regnes som væske i reglementet. Når jeg fikk beholde steiketermometeret, så var det nok mer håndhevinga av reglene som var dustete enn reglene som sådan. Kniver og sakser med blad lenger enn 6 cm er forbudt. Og isbrodder, hva nå det måtte være. Steiketermometere med 12 cm stålspiss er nok hakket farligere, selv om de ikke er spesifikt nevnt i bagasjereglene. Kulepenner, som er 14-15 cm lange effektive stikkvåpen, burde heller ikke være tillatt.

NonHuman
06.08.19 10:35
Grammofon: Jeg ble fratatt smøret,

Ja, beklager var jeg som var for kjapp.

Smør er væske.

Eller alt som er smørbart går visst som det.

Disse reglene og måten de blir håndhevet på er etterhvert så komiske at man ikke kan annet en å le.Spesielt ikke når de lar steketermometer passere(en om i dag ville det antagelig ikke gått)

ehall
10.08.19 22:30
NonHuman: En annen ting som irriterer meg på flyreiser, er dette verkene behovet for å kontrollere de reisenes pass mer en 1 gang.Du må vise pass når du går i sikkerhetskontrollen sammen med boardingkort.Du må vise det når du boarder flyet.Du må vise det når du kommer til bestemmelsestedet(iallelfall utenfor Eu)

Jeg har aldri vist passet i sikkerhetskontrollen, men du må igjennom passkontrollen etterpå, det er norske myndigheter som sjekker at du har lov til å forlate landet. Når du viser pass for å boarde flyet kan det være mange årsaker, de skal sjekke ID at det stemmer med billetten eller at de sjekker om du har riktig dokument for dit du skal. Altså myndighetene bryr seg ikke om du kommer inn i landet du skal til, det er flyselskapenes juridiske og økonomiske ansvar.

NonHuman
12.08.19 11:53
ehall: Jeg har aldri vist passet i sikkerhetskontrollen, men du må igjennom passkontrollen etterpå, det er norske myndigheter som sjekker at du har lov til å forlate landet. Når du viser pass for å boarde flyet kan det være mange årsaker, de skal sjekke ID at det stemmer med billetten eller at de sjekker om du har riktig dokument for dit du skal. Altså myndighetene bryr seg ikke om du kommer inn i landet du skal til, det er flyselskapenes juridiske og økonomiske ansvar.

Helt sikkert noe juss/økonomi innvolvert her ja, det som regel det når man finner noe irriterene eller unødvendig.

KapteinKaos
KapteinKaosInnlegg: 4814
12.08.19 21:48

Hvordan er egentlig reglene for spraybokser med deo, barberskum o.l. i innsjekket bagasje? Tror det kan variere mht flyselskap.

fargerik
fargerikInnlegg: 63279
13.08.19 10:40
KapteinKaos: Hvordan er egentlig reglene for spraybokser med deo, barberskum o.l. i innsjekket bagasje?

Ikke smart. Jeg la en boks med barberskum i kofferten en gang, og (kanskje på grunn av hardhendt behandling?) hadde den løst ut i løpet av reisen slik at kofferten var mildt sagt klinete inni ;-)

Men hvorfor skal man egentlig ta med slikt, som man bare kan kjøpe i butikken i alle siviliserte land?

(Innlegget ble redigert 13.08.19 10:43)

ehall
13.08.19 17:08

Reglene her er så og si det samme for alle flyselskap, små forskjeller. Er også flyplassens sikkerhetskontrollen som er den eneste stedet det blir kontrollert. 

Når jeg skal reise går jeg inn på flyselskapets nettside og sjekker om det er noe spesielt. Så pakker jeg en del av toalettsakene i små plastposer. Bagasje gjennomgår både hard medfart og med trykkforskjeller og temperaturforskjeller. 

Mrsa2
Mrsa2Innlegg: 7784
23.12.19 14:03
NonHuman: Helt sikkert noe juss/økonomi innvolvert her ja, det som regel det når man finner noe irriterene eller unødvendig.

Skulle berre mangle om ikkje flyselskapet kontrollerer at det er den billetten står på som og går ombord i flyet. Noko anna er fullstendig uansvarleg. Det at det er passet du må vise er på grunn av at Norge kun har pass som gyldig ID. 

Someone
SomeoneInnlegg: 25829
05.01.20 15:00
Mrsa2: Skulle berre mangle om ikkje flyselskapet kontrollerer at det er den billetten står på som og går ombord i flyet. Noko anna er fullstendig uansvarleg.

Dette sjekkes ikke på flyvninger innen Norge og Europa, da det ikke er et krav

Grammofon
05.01.20 16:18
Mrsa2: Norge kun har pass som gyldig ID

Det er ikke bare pass som er gyldig ID.

(Innlegget ble redigert 05.01.20 16:20)

Someone
SomeoneInnlegg: 25829
06.01.20 07:56

I Norge er mer enn pass gyldig ID, men her er det snakk om i utlandet. Der er kun pass som rent formelt er gyldig, skal man følge boka. Som om i praksis aksepteres mye annet 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg