Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

E18

NYTT TEMA
bestevestkant

bestevestkant
17.01.12 15:59

Hvorfor er dette forumet så inmarri dødt? Hvorfor har vi ikke 4-felts motorvei ned til Kristiansand ennå?

Med dagens utbygging så er ikke denne veien ferdig før 2050 og med da ca. 890 kr i bompenger for en vanlig personbil.. Skal vi finne oss i dette?

bestevestkant

bestevestkant
18.01.12 18:38

Jepp,jeg har rett, Ola Nordmann bryr seg ikke om samferdsel...

Spartana

Spartana
19.01.12 12:09

Slike klager sendes til dennehvis du tør å utfordre maktmennesker i noreg.

Magnhild.Meltveit.Kleppa@sd.dep.no

lykke til!

(Innlegget ble redigert 19.01.12 12:12)

ConTrari

ConTrari
19.01.12 12:38
bestevestkant: Hvorfor er dette forumet så inmarri dødt? Hvorfor har vi ikke 4-felts motorvei ned til Kristiansand ennå? Med dagens utbygging så er ikke denne veien ferdig før 2050 og med da ca. 890 kr i bompenger for en vanlig personbil.. Skal vi finne oss i dette?

Støtter deg der.

Men 2050 er for pessimistisk. I 2014-15 er E18 ferdig som motorvei Oslo-Langangen i Telemark, da gjenstår det ca. 140 km mellom Oslo og Kr.sand, ca. halvparten som utvidelse av eksisterende motortrafikkvei, mens resten må nybygges. Dette blir gjennomført innen 2030, men etter min mening bør det kunne gjøres langt raskere, helst innen 8-10 år.

Uansett, i 2015 er det ca. 185 km 4-felt mellom disse to byene, så noe skjer iallfall.

Olpost

Olpost
22.01.12 03:27
ConTrari: Men 2050 er for pessimistisk. I 2014-15 er E18 ferdig som motorvei Oslo-Langangen i Telemark

Det er vel Gulli-Langåker og en strekning på litt over en mil mot Porsgrunn som skal være ferdig i 2014?.  Nå er ikke jeg så lokalkjent nedi der, men vil det da ikke fortsatt være en liten bit ved Larvik som ikke er 4 felt i 2014?.

ellers så lurer jeg på når 4 felt-veien Vegvesnet ønsker å lage på E6 frem til Øyer blir åpnet. Da snakker vi utvilsomt nesten om ett tidsperspektiv frem til 2050 tror jeg. Der går det i sirupfart der.

(Innlegget ble redigert 22.01.12 03:28)

William S

William S
22.01.12 18:48

Statens Vegvesen har gått i gang med utredning Lagangen-Grimstad og det er tatt inn flere delstrekninger i NTP. Gulli-Langåker er i gang. Bommestad-Sky er 6-7 km ved Larvik som ikke vil være motorvei i 2014, men 2016. Ideelt sett burde man bare sagt at hele greia er ett prosjekt til Grimstad også sette i gang å planlegge, bygge ut hele strekningen.

(Innlegget ble redigert 22.01.12 18:50)

bestevestkant

bestevestkant
23.01.12 00:41

Som flere sier ovenfor her, så burde man startet utbyggingen frem til Grimstad som en total enteprise med en budsjettpost istedenfor årlige bevilgninger over statsbudsjettet som blir gitt nå. Helt horribelt hvor elendig dette foregår. Det påvises dessutten at det ville vært mye billigere å bygget alt på en gang istedenfor disse klattvise utbygningene hvor 90 % er finansiert ved lån på MasterCardrente, 2% fra bompengekassa og de restrerende 8% i egenkapital.

(Innlegget ble redigert 23.01.12 00:44)

bestevestkant

bestevestkant
23.01.12 00:43

Desverre er det totalmangel på politisk vilje. Når det gjelder veipolitikk er det den eneste grunnen til å stemme FRP. De har faktisk en god løsning...

ConTrari

ConTrari
23.01.12 15:47
Olpost: Det er vel Gulli-Langåker og en strekning på litt over en mil mot Porsgrunn som skal være ferdig i 2014?. Nå er ikke jeg så lokalkjent nedi der, men vil det da ikke fortsatt være en liten bit ved Larvik som ikke er 4 felt i 2014?. ellers så lurer jeg på når 4 felt-veien Vegvesnet ønsker å lage på E6 frem til Øyer blir åpnet. Da snakker vi utvilsomt nesten om ett tidsperspektiv frem til 2050 tror jeg. Der går det i sirupfart der.

Ja, det er 5 km i Larvik, ferdig i 2015 tror jeg.

E6 i Oppland har en ganske lang tidshorisont, ca 2030 med ferdig 4-felt til Øyer. Vegvesenet ønsker derfor en midlertidig løsning med midtdeler på strekningen, men det er sterke lokale krefter som kjemper for full utbygging snarest mulig.

4-felt til Moelv, og ny Mjøsbru, tror jeg kommer i løpet av 5-6 år.

ConTrari

ConTrari
23.01.12 15:50
bestevestkant: Som flere sier ovenfor her, så burde man startet utbyggingen frem til Grimstad som en total enteprise med en budsjettpost istedenfor årlige bevilgninger over statsbudsjettet som blir gitt nå. Helt horribelt hvor elendig dette foregår. Det påvises dessutten at det ville vært mye billigere å bygget alt på en gang istedenfor disse klattvise utbygningene hvor 90 % er finansiert ved lån på MasterCardrente, 2% fra bompengekassa og de restrerende 8% i egenkapital.

Ja, det er trist. Hundrevis av millioner, minst, og garantert liv som blir ofret for at noen fanatikere i Finansdep. skal få lov til å klamre seg til sin religiøse tro på at investeringer i infrastruktur fører til inflasjonskrise.

Olpost

Olpost
24.01.12 17:21
ConTrari: Ja, det er 5 km i Larvik, ferdig i 2015 tror jeg.

Mente det var det ja.

NB! E6 frem til Moelven skal etter planen være ferdig i 2016, men så spørs det hvor forsinket det blir pga av intern strid i regjeringa angående Åkersvika.

(Innlegget ble redigert 24.01.12 17:22)

ConTrari

ConTrari
24.01.12 17:57
Olpost: Mente det var det ja. NB! E6 frem til Moelven skal etter planen være ferdig i 2016, men så spørs det hvor forsinket det blir pga av intern strid i regjeringa angående Åkersvika.

Tror dette løser seg etterhvert. Og man kan jo bygge både sør og nord for Hamar uansett, der dagens trase skal utvides. Om nødvendig, får Åkersvika vente.

Men ferdig vei til 2016 tviler jeg på, neppe byggestart før etter 2014.

Olpost

Olpost
25.01.12 00:10
ConTrari: Tror dette løser seg etterhvert. Og man kan jo bygge både sør og nord for Hamar uansett, der dagens trase skal utvides. Om nødvendig, får Åkersvika vente.
Men ferdig vei til 2016 tviler jeg på, neppe byggestart før etter 2014.

Ja.... en avgjørelse må den rødgrønne regjeringen ta uansett om saken er vanskelig eller ikke. Og alternativet er å bygge sør og nord for Åkersvika om regjeringen bestemmer at det skal være fortsatt 2 felt gjennom der.

Veivesnet har forresten planer å starte med strekningen Kolomoen-Moelv nesten umiddelbart etter at strekningen Minnesund-Labbdalen er ferdig i 2014. Og en representant fra Veivesnet sier det er aktuelt å starte å bygge paralellt fra kolomoen og Moelv, og om det skjer så er nok veien-uavhengig av hva som skjer med åkersvika- nok ferdig i 2016. Men vi får se hvordan det blir. Først får nå regjeringen åpne for bygging på strekningen da. Og da helst hele.

ConTrari

ConTrari
25.01.12 18:39
Olpost: Ja.... en avgjørelse må den rødgrønne regjeringen ta uansett om saken er vanskelig eller ikke. Og alternativet er å bygge sør og nord for Åkersvika om regjeringen bestemmer at det skal være fortsatt 2 felt gjennom der. Veivesnet har forresten planer å starte med strekningen Kolomoen-Moelv nesten umiddelbart etter at strekningen Minnesund-Labbdalen er ferdig i 2014. Og en representant fra Veivesnet sier det er aktuelt å starte å bygge paralellt fra kolomoen og Moelv, og om det skjer så er nok veien-uavhengig av hva som skjer med åkersvika- nok ferdig i 2016. Men vi får se hvordan det blir. Først får nå regjeringen åpne for bygging på strekningen da. Og da helst hele.

Det blir uansett 4-felt hele veien.

Og det hadde vært flott om alt var ferdig til Moelv i 2016, men da blir det Norges lengste motorvei som er bygget i ett jafs, 43 km. Billigere og bedre for samfunnet blir det iallfall, nå idag kom meldingen om ny dødsulykke på E6 i Brumunddal -den hadde man unngått med ny vei.

Someone

Someone
26.01.12 10:36
ConTrari: Og det hadde vært flott om alt var ferdig til Moelv i 2016, men da blir det Norges lengste motorvei som er bygget i ett jafs, 43 km.

2016 blir vel litt optimistisk? 43km på 2 år, med norsk veibyggingstempo?

ConTrari

ConTrari
26.01.12 14:20
Someone: 016 blir vel litt optimistisk? 43km på 2 år, med norsk veibyggingstempo?

Ja, jeg er redd for det. Med OPS kunne det gått, det så vi med E18 Kristiansand-Grimstad (38 km motorvei), men med fortsatt statsbudsjett-klatting år for år, virker det lite sannsynlig.

Heldigvis ser det ut til at forståelsen av behovet for nye typer finansiering av samferdsel brer seg langt inn i regjeringspartiene. Og høyresiden har jo kjempet for dette lenge.

HoSi

HoSi
08.02.12 13:42
ConTrari: Det blir uansett 4-felt hele veien.

Det skal du jammen meg ikke være så sikker på. Komedien "De rødgrønne prøver å avgjøre Åkersvika-traseen" er nemlig langt ifra over skal vi tro dagens Hamar Arbeiderblad:

"Miljøverndepartementet vil ikke utvide dagens E6 i Åkersvika. Det mener dessuten at også alternativet med å flytte vegen nærmere Ridabu må vurderes juridisk".

FaktaRettiTrynet

FaktaRettiTrynet
15.02.12 00:55
Spartana: Slike klager sendes til dennehvis du tør å utfordre maktmennesker i noreg.
Magnhild.Meltveit.Kleppa@sd.dep.no
lykke til!

hva er poenget.. hun har jo ikke engang førerkort!!

Spartana

Spartana
15.02.12 09:44
FaktaRettiTrynet: hva er poenget.. hun har jo ikke engang førerkort!!

hun sitter noen mer i biler enn de fleste, i baksete på en BMW eller noe annet PREMIUM fartøy med stor miljøuvennlig motor. Slik fungerer det politiske hykleriet den dag i dag..

bestevestkant

bestevestkant
19.02.12 02:37

Jeg må bare poste en ting her som kan beskrive norsk veistandard i et nøtteskall:

Velkommen til Sverige

(Innlegget ble redigert 19.02.12 02:38)

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
19.02.12 14:39
bestevestkant: Jeg må bare poste en ting her som kan beskrive norsk veistandard i et nøtteskall: Velkommen til Sverige

Hvor er det fra?

Jeg lette langs hele svenskegrense uten å finne stedet.

Jeg fant dog disse grenseovergangene:

Her

Her

Her

Her

Her

Kan bildet ditt være manipulert?

bestevestkant

bestevestkant
16.03.12 15:20
BornOnThe4thOfJuly: Kan bildet ditt være manipulert?

Det er flere grenseoverganger enn de du nevner der. Tror ikke bildet er manipulert, men jeg orker ikke å verifisere det.

Det er humoren bak det som er viktig ;)

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
16.03.12 16:02
bestevestkant: Det er flere grenseoverganger enn de du nevner der. Tror ikke bildet er manipulert, men jeg orker ikke å verifisere det.
Det er humoren bak det som er viktig ;)

Jeg gikk igjennom alle. Stort sett har de samme standard på begge sider av grensen.

Jeg fant således ikke en grenseovergang slik som på bildet ditt. Derav spørsmålet.

Håper du likte humoren med mine bilder også da :-)

HoSi

HoSi
17.03.12 01:57
BornOnThe4thOfJuly: Her

På eksempel 3 står det SVERIGIGE på skiltet. Er vegvesnet i Norge(regner med at det er de som har satt det opp) så dårlige til å stave så er det på tide å lære dem å skrive:-).

(Innlegget ble redigert 17.03.12 02:00)

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
17.03.12 02:31
HoSi: På eksempel 3 står det SVERIGIGE på skiltet. Er vegvesnet i Norge(regner med at det er de som har satt det opp) så dårlige til å stave så er det på tide å lære dem å skrive:-).

Det heter det på trøndersk :-)

fargerik

fargerik
17.03.12 08:37
bestevestkant: Desverre er det totalmangel på politisk vilje. Når det gjelder veipolitikk er det den eneste grunnen til å stemme FRP. De har faktisk en god løsning...

Som det fremgår av innlegget ditt, er det politikk du vil diskutere. Det er mange vei- tråder på forum for politikk- norsk, og der er som regel vinklingen den samme som din, at landet får fine veier umiddelbart i det øyeblikk FrP kommer i regjering.

Dette er selvfølgelig fri fantasi, men det har vært hundrevis av debatter.

I dette forum ville det sikkert være mulig å diskutere vei, men dersom du vil diskutere politikk, får du nok mer debatt ved å henge deg på trådene i politikkforum. Og garantert dersom du starter en tråd hvor du kritiserer regjeringen.

Det er ikke mange politisk vinklede tråder i dette forum.

HoSi

HoSi
18.03.12 23:09
BornOnThe4thOfJuly: Det heter det på trøndersk :-)

Det må være etter en fuktig trønder-fest med trøndersk hjemkok det da.....

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
18.03.12 23:37
HoSi: Det må være etter en fuktig trønder-fest med trøndersk hjemkok det da.....

Det høres ut som Nord-Trøndelag ja :-)

HoSi

HoSi
19.03.12 20:33
BornOnThe4thOfJuly: Det høres ut som Nord-Trøndelag ja :-)

Er det dette som kalles "skikkelig avsporing"?:-)

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
19.03.12 22:08
HoSi: Er det dette som kalles "skikkelig avsporing"?:-)

Vi er på vei rett mot Sverigige så her er det bare å følge godt med.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg