Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ringeriksbanen skal bygges

NYTT TEMA
fargerik

fargerik
09.04.13 13:06

Etter alt for mange år, har nå regjeringen bestemt at Ringeriksbanen SKAL bygges, og bevilget penger til oppstart av den.

Dette har mange ventet lenge på, og jeg er sikker på at mange togentusiaster tar godt i mot at dette ikke lengre er et luftslott.

Link-86

Link-86
09.04.13 15:30

Flott at det skjer noe der, men når det er sagt burde ny oslotunnel heller prioriteres. Det er der flaskehalsen for mye ligger. 

DrSchwei

DrSchwei
10.04.13 00:49

Det ble bestemt i 1992 også.

fargerik

fargerik
10.04.13 08:34
DrSchwei: Det ble bestemt i 1992 også.

Hadde det blitt oppstart da, ville de bygget et enkeltspor. Nå er det snakk om dobbeltspor. Mener at det stipuleres med ca. 200 000 reisende, mot ca. 16 000 i dag (rett meg dersom jeg husker feil)

Skulle tro prosessen nå er kommet så langt at den ikke kan stoppes...men man vet jo aldri...

Misantrophicus

Misantrophicus
10.04.13 08:36
fargerik: Ringeriksbanen SKAL bygges,

Har de bestemt noen trasse eller?

Someone

Someone
10.04.13 09:01

Ser det snakkes om via Sandvika. Er det ikke bedre med en mer direkte linje og gjerne noe som bidrar til å avlaste strekningene Oslo S - Sandvika? Hadde man klart å se dette i sammenheng med en ny tunnel gjennom Oslo så hadde det blitt sving over sakene.

Det blir jo uansett tunnell gjennom Nordmarka, et eller annet sted

fargerik

fargerik
10.04.13 10:22
Someone: Ser det snakkes om via Sandvika. Er det ikke bedre med en mer direkte linje og gjerne noe som bidrar til å avlaste strekningene Oslo S - Sandvika? Hadde man klart å se dette i sammenheng med en ny tunnel gjennom Oslo så hadde det blitt sving over sakene. Det blir jo uansett tunnell gjennom Nordmarka, et eller annet sted

Dette er det nyeste jeg kan finne. Mye tunnell, som du ser.

Om det er slik trasèen blir, er ikke godt å si, mange skal sikkert mene mye en stund til.

DrSchwei

DrSchwei
10.04.13 11:02
fargerik: Nå er det snakk om dobbeltspor.

Snakk om, ja. Det er snakk å bevilge 1,5 mrd kr fra 2017-2021, og med det kommer man ikke langt.

Dessverre er slike valgfleskutspill bare med på å skape politikerforakt. Det samme gjelder jo fergefri E39 som legges inn i planer, men som neppe blir realisert i vår levetid... :-/

fargerik

fargerik
10.04.13 16:48
DrSchwei: Dessverre er slike valgfleskutspill bare med på å skape politikerforakt. Det samme gjelder jo fergefri E39 som legges inn i planer, men som neppe blir realisert i vår levetid... :-/

hehehe..jeg var visst ikke engang født i 1858, den gang dette med ringeriksbane første gang ble lansert som en god idè ;-)

(Innlegget ble redigert 10.04.13 16:54)

bestevestkant

bestevestkant
11.04.13 13:28

Denne banen burde jo gå parallellt langs nye E16 gjennom Hole? At de vurderer å bygge den på østsiden av Steinsfjorden hvor det ikke bor mennesker syns jeg er snodig.

malvolio

malvolio
11.04.13 13:50
fargerik: Dette er det nyeste jeg kan finne

Frykter at det er en treffende trykkfeil i teksten: "ventuell".
Man må nok vente en god del år ennå på å få dette på plass ja ...

Også skeptisk til at dette skal føres gjennom Oslotunnelen og ut til Sandvika før man dreier nordover. Det er klart, det er en del befolkning (og arbeidsplasser) der, men det er også "kø" på jernbanen allerede.

Når det gjelder om den skal gå øst eller vest for Steinsfjorden, spiller det kanskje liten rolle ettersom den neppe skal stoppe uansett (?). Men logistisk sett kunne det være noe å tjene på å bygge motorvei (??) og jernbane parallelt langs en del av strekningen, muligens.

Someone

Someone
11.04.13 16:45
malvolio: Når det gjelder om den skal gå øst eller vest for Steinsfjorden, spiller det kanskje liten rolle ettersom den neppe skal stoppe uansett (?). Men logistisk sett kunne det være noe å tjene på å bygge motorvei (??) og jernbane parallelt langs en del av strekningen, muligens.

Nå vil vel banen stort sett gå i tunnell, og som du er inne på, så bygges den for rask trasport til Hønefoss, og neppe som en melkerute langs Steinsfjorden. Enten man er øst eller vest

Truls-S

Truls-S
15.07.13 01:40

hei

na var vel den oprinelige planen at den skule ga ut fra tunelen ost for oslo s og til honefoss

jeg tror det vile vert mer fornuftig da vile man fat bergens togene vek fra oslo tunelen jeg skjoner ike vorfor de gar der i dag og ike over roa eler i vertfal noen av dem

(Innlegget ble redigert 15.07.13 01:40)

jeffkhan

jeffkhan
15.07.13 19:02

Jeg synes hele prosjektet er tullete og lite gjennom tenkt. ok som rent sysselsetting tiltak er det sikkert bra, men svært lite økonomisk lønnsomt.

jernbane er går dagens transportmiddel, da folk ikke hadde egen bil. flere burde forstå at når jernbane generelt ikke er liv laga uten massiv statstøtte, hvordan kan dette projsketet lykkes da?

vi må bare innse at norge har for lite befolknings grunnlag som dekker all tilgjendgelig tog materiell.

på den annen side: når staten ellers sløser så mye penger, vil dette sikkert være peanuts i den sammenheng

riksen77

riksen77
28.07.13 19:18
fargerik: Etter alt for mange år, har nå regjeringen bestemt at Ringeriksbanen SKAL bygges, og bevilget penger til oppstart av den.

dette har de jo bestemt for 20 år siden også, så jeg tror ikke noe på dette før de setter spaden i jorda. regjeringen har sagt i mange år at de skal satse på jernbane og de vil at folk skal ta mer tog, men å bygge ut jernbane står ikke i stil med det de sier. hva med ny oslotunnel, den er sprengt i dag, og det er der alt stopper opp, den er ikke på planleggingsstadiet engang, men mer tog skal vi kjøre, det er bare et bittelite hake ved det - det er fult og ikke plass til særlig mange flere.

Spartana

Spartana
16.08.13 13:39

Det er bare foreslått å bevilge 1,5 milliarder foreløpig i siste 6 årene av NTP. Et Ringeriksbane-prosjekt kan koste 40 milliarder. Summen og prioriteringen i NTP tyder på at dette prosjektet ER og FORBLIR et luftsslott. 

riksen77

riksen77
17.08.13 00:01
Link-86: Flott at det skjer noe der, men når det er sagt burde ny oslotunnel heller prioriteres. Det er der flaskehalsen for mye ligger.

helt klart, det er der de burde legge inn penger med det samme, oslotunnelen som finnes i dag er allerede sprengt og det kan ikke kjøres flere tog der, så hvorfor skal de da bygge en ny strekning for tog?

Someone

Someone
27.03.20 13:08

I det minste ett steg nærmere da reguleringsplanen nå faktisk er vedtatt og godkjent

https://www.bygg.no/article/1428412

classic81

classic81
26.04.20 21:50

Det at det er godkjent av komunal og moderniseringsdepartementet er definitivt et steg videre.

Byggestart i 2022 vet jeg ikke om er så realistisk lengre.

Det sies av Follobanen er eneste samferdselsprosjektet som har egen post på statsbudsjettet, og blir den ytterlig forsinket så har nok dette direkte påvirkining på Ringeriksbanen.

Corona bidrar også til trangere budsjetter og det kommer det til å gjøre lenge

Someone

Someone
27.04.20 07:11
classic81: Det sies av Follobanen er eneste samferdselsprosjektet som har egen post på statsbudsjettet, og blir den ytterlig forsinket så har nok dette direkte påvirkining på Ringeriksbanen. Corona bidrar også til trangere budsjetter og det kommer det til å gjøre lenge

Flere andre prosjekter som også blir dyrere, men du har et poeng, og egen post eller ikke, så blir det gjerne gitt et viss sum til jernbanen hvert år, selv om den stadig øker. Samtidig så blir det jo mer til andre etterhvert som Follobanen blir ferdig og de ekstremt dyre grunnarbeidene blir ferdig. Så får man se hvor mye dyrere Moss blir, mens det virker gå bedre både på utbyggingene i Vestfold og ved Eidsvold

Corona kan slå begge veier, ikke umulig det vil pøses på med penger i infrastrukturprosjekter for å få økonomien i gang?

fargerik

fargerik
02.05.20 08:13
classic81: Byggestart i 2022 vet jeg ikke om er så realistisk lengre.

sukk. Det har gått syv år siden tråden ble opprettet. Nå har Bane Nor funnet ut at de ikke har penger. Jeg skyter en hvit pil på måfå ut i luften.

Someone

Someone
07.10.20 10:40

I forslaget til Statsbudsjett er det foreslått å bevilge penger til å fullføre planleggingen av Ringeriksbanen, hvilket muligjør en investeringsbeslutning i 2021

fargerik

fargerik
07.10.20 20:34
Someone: I forslaget til Statsbudsjett er det foreslått å bevilge penger til å fullføre planleggingen av Ringeriksbanen, hvilket muligjør en investeringsbeslutning i 2021

Med andre ord er vi akkurat der vi var i 2013. Fantastisk.

Someone

Someone
07.10.20 21:12
fargerik: Med andre ord er vi akkurat der vi var i 2013. Fantastisk

Nei, da var ikke planleggingen av banen, inkludert trasevalg, konsepter, grunnundersøkelser gjort eller i det hele tatt startet. Noe som vel allerede har kostet 1 mrd eller noe slikt. Det er ganske mye arbeid som må gjøres før man starter å bygge en jernbane for å unngå alt for mange overraskelser underveis

Someone

Someone
04.03.21 07:06

I forslaget til NTP, så blir det Nye Veier som skal bygge Ringeriksbanen, samt motorveien til tilhører, plus strekningen fra Skaret og ned til Sundvollen. Så da er det ikke lenger et fellesprosjekt mellom Bane NOR og Statens Veivesen

https://www.bygg.no/article/1460429

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg