Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Beste flyplass for røykere??

NYTT TEMA
fargerik
fargerikInnlegg: 50962
07.06.13 00:27

Vi er mange som liker å ta oss en røyk etter innsjekk og når vi er i transit, men det er ganske dårlige forhold for oss de fleste steder.

Jeg har vært på en del forskjellige flyplasser i forskjellige land, og filosoferer litt rundt dette.

Det er vel mest PK å erklære at flyplassen er røykfri, og henvise folk til smugrøyking på dass, men det er jo også flyplasser som setter opp "telefonkiosker" eller røykerom på 7 kvadratmeter som er plasert en halv kilometer unna den gate man skal vente i i noen timer.

Røykerommene er vanligvis utrtyrt med verdens minste avsug, slik at luften må deles med kniv når man skal inn der, og der inne står tyve desperate mennesker trykket sammen på 7 kvadratmeter og kjederøyker to-tre sigaretter i full taushet med flakkende blikk og vet at vi er samfunnets tapere.

Så...dagens spørsmål til reisevante:

Hvilken flyplass har best omsorg for oss som røyker?

Det er lenge siden jeg var på CDG, men til tross for at jeg ikke likte meg der, likte jeg at jeg kunne sitte i en vanlig kafè med en øl eller en kaffe og røyke i et åpent landskap.

(Innlegget ble redigert 07.06.13 00:36)

nagrom
nagromInnlegg: 6529
07.06.13 23:50

Den nye Terminal 1 på El Prat Barcelona har en stor utegård etter sikkerhetskontrollen der det er tillatt å røyke. 

fargerik
08.06.13 02:20
nagrom: Den nye Terminal 1 på El Prat Barcelona har en stor utegård etter sikkerhetskontrollen der det er tillatt å røyke.

Bra! Jeg kopierte tråden over til reisetips-forum, kom på at den kanskje passet bedre der. Tipset er uansett registrert! Har ikke flere tomler i dag ;-)

(Innlegget ble redigert 08.06.13 02:23)

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 5080
08.06.13 21:31

Schiphol har flere røykerom sentralt plassert.

fargerik
09.06.13 12:19
xpoolman: Schiphol har flere røykerom sentralt plassert.

Ja, det er tre år siden vi hadde transit der, men jeg husker vagt at det var litt bedre der. Egentlig en ganske grei flyplass å oppholde seg på noen timer. Oversiktlig også, lett å finne fram, i hvertfall med den reiseruta (Oslo-BKK) som vi hadde.

Jeg vil prøve å unngå CDG og Heathrow.

CDG trenger jeg vel ikke si så mye om, men Heathrow på grunn av røykeforbudet og litt shabby service og gretne folk på kafèen. Mye pes i sikkerhetssjekken også.

Et lysepunkt var at et par snasne berter gikk rundt med smaksprøver på whisky! Tror de tok seg noen hikkaser selv, for de var i festform :-)

(Innlegget ble redigert 09.06.13 12:24)

William_S2
William_S2Innlegg: 1284
09.06.13 15:45

Frankfurt har røykerom såvidt jeg vet, ellers er det røykerom på Moskva Sheremyetevo.

Skaumannen
SkaumannenInnlegg: 6278
16.06.13 12:45
fargerik: Så...dagens spørsmål til reisevante:
Hvilken flyplass har best omsorg for oss som røyker?

Frankfurt hadde i alle fall for et par år siden sånne røykeavlukk med avtrekk innendørs.Denne teknologien er helt super, lukter ikke røyk overhodet utenfor boksen, men de "korrekte" vil ikke bruke dem.

Det er bare for å være vanskelig, når det fungerer så bra.

Skaumannen
16.06.13 12:46
nagrom: Den nye Terminal 1 på El Prat Barcelona har en stor utegård etter sikkerhetskontrollen der det er tillatt å røyke.

Men ikke i Norge selvsagt, har du passert sikkerhetskontrollen er det ingen røykemuligheter.

susilu
susiluInnlegg: 37049
16.06.13 20:59
fargerik: Røykerommene er vanligvis utrtyrt med verdens minste avsug, slik at luften må deles med kniv når man skal inn der, og der inne står tyve desperate mennesker trykket sammen på 7 kvadratmeter og kjederøyker to-tre sigaretter i full taushet med flakkende blikk og vet at vi er samfunnets tapere.

Hehe, beskrivelsen fikk meg til å humre :-) Kan ikke være lett å være røyker i dag...

fargerik
18.06.13 09:58
susilu: Hehe, beskrivelsen fikk meg til å humre :-) Kan ikke være lett å være røyker i dag

Jo, det går helt greit, det. Så lenge det ikke er noe problem at det koster penger, kan man også røyke i Norge og kjøpe i Norge.

I Norge blir man forvist ut i kulda, og i Thailand (hvor vi stadig er) blir vi forvist ut i varmen.

Siste mellomlanding var i Wien, og vi hadde transit flere timer nattestid, og røykerommet var 500 meter borte i den endeløse korridoren, og aldeles ufyselig å gå inn i.

Men som sagt er altså tema kopiert til reiseforum, tema passer nok best der.

fargerik
18.06.13 10:00
Skaumannen: Men ikke i Norge selvsagt, har du passert sikkerhetskontrollen er det ingen røykemuligheter.

Jo, man kan gå på dass. Hvert avlukke er tett, med tett dør og vegger som går fra gulv til tak, det er et lite avtrekk, og sigarettrøyk utløser ingen alarm.

Skaumannen
18.06.13 15:07
fargerik: sigarettrøyk utløser ingen alarm.

Vil helst holde meg innefor loven.Med min flaks så hadde den alarmen sikkert utløst også;)

fargerik
18.06.13 17:47
Skaumannen: Vil helst holde meg innefor loven.Med min flaks så hadde den alarmen sikkert utløst også;)

Niks. Jeg røyker rutinemessig på dass etter innsjekk på Gardermoen, samtidig med at jeg kvitter meg med øl som er blitt renset gjennom verdens fineste renseanlegg slik at alt unntatt alkoholen skilles ut fra kroppen.

Et pluss er at man kan bæsje samtidig også, det kan man ikke i "telefonkioskene" på andre ekle, røykefiendtlige flyplasser.

(Innlegget ble redigert 18.06.13 17:48)

Skaumannen
18.06.13 18:23
fargerik: Niks. Jeg røyker rutinemessig på dass etter innsjekk på Gardermoen, samtidig med at jeg kvitter meg med øl som er blitt renset gjennom verdens fineste renseanlegg slik at alt unntatt alkoholen skilles ut fra kroppen.
Et pluss er at man kan bæsje samtidig også, det kan man ikke i "telefonkioskene" på andre ekle, røykefiendtlige flyplasser.

Du er nå en underlig skrue da;)

Columbus_3
Columbus_3Innlegg: 9490
19.06.13 05:10
fargerik: Niks. Jeg røyker rutinemessig på dass etter innsjekk på Gardermoen

Det er sånne holdninger som fremskynder et totalforbud mot tobakk.

Referee799
Referee799Innlegg: 6883
01.07.13 11:01

Likte Frankfurt jeg: små glassbur der røykerne kan stå på utstilling for oss andre som noen dyr.... hehe

FooDog
FooDogInnlegg: 2405
01.07.13 11:20
fargerik: Hvilken flyplass har best omsorg for oss som røyker?

Helsingfors er bra, i hvert fall ved utgangene til Asia. Der er det romslige røykerom med sitteplasser. Dog er det forbudt å ta med seg drikke inn dit.

Kansai ved Osaka har ok røykerom. Rent generelt er det røykerom ved alle flyplasser i Japan.

I Japan har også de fleste restauranter røykeavdeling så man slipper å gå ut for å røyke.

Men utendørs ved jernbanestasjoner, forretningssentre o.l. er det røykeforbud unntatt ved anviste plasser.

Vi som røyker må innrette oss etter hvert som tiden går, og det syns jeg er helt greit. Jeg røyker heller ikke i bilen eller innendørs hjemme hos meg selv. Man kan venne seg til omtrent alt, bortsett fra å slutte med det "svineriet" som røyking egentlig innebærer.

Når man som jeg har røyket i ca 50 år så fortsetter man nok til man slutter av helt normale årsaker. :-)

Beretta685
Beretta685Innlegg: 495
16.01.14 20:41
fargerik: Vi er mange som liker å ta oss en røyk etter innsjekk og når vi er i transit, men det er ganske dårlige forhold for oss de fleste steder. Jeg har vært på en del forskjellige flyplasser i forskjellige land, og filosoferer litt rundt dette. Det er vel mest PK å erklære at flyplassen er røykfri, og henvise folk til smugrøyking på dass, men det er jo også flyplasser som setter opp "telefonkiosker" eller røykerom på 7 kvadratmeter som er plasert en halv kilometer unna den gate man skal vente i i noen timer. Røykerommene er vanligvis utrtyrt med verdens minste avsug, slik at luften må deles med kniv når man skal inn der, og der inne står tyve desperate mennesker trykket sammen på 7 kvadratmeter og kjederøyker to-tre sigaretter i full taushet med flakkende blikk og vet at vi er samfunnets tapere. Så...dagens spørsmål til reisevante: Hvilken flyplass har best omsorg for oss som røyker? Det er lenge siden jeg var på CDG, men til tross for at jeg ikke likte meg der, likte jeg at jeg kunne sitte i en vanlig kafè med en øl eller en kaffe og røyke i et åpent landskap.

På bodø lufthavn har vel puben der en slags uteveranda der man kan røyke. Ihvertfall var det slik for noen år siden

fargerik
20.01.14 08:45

Da har jeg en på lista, Auckland, NZ. Stor røykeplass ute på taket, kort vei å gå fra der man venter. 9,9 poeng av 10 mulige. Hadde de satt noen grønne planter der ville de fått 10 poeng :-)

malhen
malhenInnlegg: 19482
20.01.14 16:44
Beretta685: På bodø lufthavn har vel puben der en slags uteveranda der man kan røyke. Ihvertfall var det slik for noen år siden

Det er gjort en del forandringer på Bodø lufthavn det siste året så den gamle puben med røykeveranda er fjernet til fordel for sikkerhetskontroll. Puben er flyttet inn bak sikkerhetskontrollen og midt i bygget uten mulighet for røykerom/veranda.

Beretta685
Beretta685Innlegg: 495
21.01.14 03:27
malhen: Det er gjort en del forandringer på Bodø lufthavn det siste året så den gamle puben med røykeveranda er fjernet til fordel for sikkerhetskontroll. Puben er flyttet inn bak sikkerhetskontrollen og midt i bygget uten mulighet for røykerom/veranda.

Det var trist og høre

gjertsen
gjertsenInnlegg: 93
21.01.14 17:38

Er et mini mini røykerom på Phuket Flyplass. Men holder for meg. Godt å få tatt et par røyk før en laaang flyreise venter.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35622
18.02.14 23:52

Og på 70-tallet var flyene flyvende røykerom, stakkars ikkerøykere!!! 

Sparklebrus3
Sparklebrus3Innlegg: 4109
19.02.14 17:15
fargerik: Det er vel mest PK å erklære at flyplassen er røykfri, og henvise folk til smugrøyking på dass, men det er jo også flyplasser som setter opp "telefonkiosker" eller røykerom på 7 kvadratmeter som er plasert en halv kilometer unna den gate man skal vente i i noen timer. Røykerommene er vanligvis utrtyrt med verdens minste avsug, slik at luften må deles med kniv når man skal inn der, og der inne står tyve desperate mennesker trykket sammen på 7 kvadratmeter og kjederøyker to-tre sigaretter i full taushet med flakkende blikk og vet at vi er samfunnets tapere

Hvis du virkelig må inn der og ikke kan vente til du kommer ut, ja da vil jeg påstå at du er en taper. 

Sparklebrus3
19.02.14 17:16
rosmebraad: Og på 70-tallet var flyene flyvende røykerom, stakkars ikkerøykere!!!

og da var det ikkerøykerne som var de som angivelig bare søyt og klaget ikke sant

(Innlegget ble redigert 19.02.14 17:16)

Sparklebrus3
19.02.14 17:18
fargerik: Da har jeg en på lista, Auckland, NZ. Stor røykeplass ute på taket, kort vei å gå fra der man venter. 9,9 poeng av 10 mulige. Hadde de satt noen grønne planter der ville de fått 10 poeng :-

De vil da ikke ta livet av planter på den måten. Flystøy og røyk. 

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35622
19.02.14 17:39
Sparklebrus3: og da var det ikkerøykerne som var de som angivelig bare søyt og klaget ikke sant

Ja sikkert. Jeg minnes tiden da røykere hadde forrang. Og at det å sette seg ved et kafébord var inkl. fullt av røyk.

Jaggu bra det er endret. 

fargerik
20.02.14 06:52
Sparklebrus3: Hvis du virkelig må inn der og ikke kan vente til du kommer ut, ja da vil jeg påstå at du er en taper.

Tapere er slike som deg, som preiker meningsløst piss. Vi som røyker, vi er røykere, vi. Og passer våre egne saker.

Trådens tema er røykerom på flyplasser.

(Innlegget ble redigert 20.02.14 06:53)

sanila
sanilaInnlegg: 34058
20.02.14 07:50
fargerik: Og passer våre egne saker.

Disse "saker" sniker sig omkring hjørner og lukter vondt. En med astma der kommer på do, etter noen har passet sine egne "saker" sliter.

I øvrig lignet din beskrivelse av røykerom, fullstendig den opplevelse jeg har, hvis jeg går inn i en fylt heis på et innkjøpssenter.

fargerik
20.02.14 08:31
sanila: Disse "saker" sniker sig omkring hjørner og lukter vondt. En med astma der kommer på do, etter noen har passet sine egne "saker" sliter. I øvrig lignet din beskrivelse av røykerom, fullstendig den opplevelse jeg har, hvis jeg går inn i en fylt heis på et innkjøpssenter.

Dette kan minne om følelsen jeg får når det kommer folk som har dynget seg ned med tunge parfymer eller deodoranter eller hva det er.

Sterke saker, en del av de sakene folk bruker. Dette også er plagsomt for en del asmatikere eller allergikere.

Røyk lukter bedre ;-))

Heldigvis er ikke kroppslukt trådens tema. Da ville jeg forbydd hvitløk i maten blandet med deodorant for å kamuflere gammel svette og at folk tok av seg skoene. I hvertfall inne i et fly.

(Innlegget ble redigert 20.02.14 08:34)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg