Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva plager deg på flyet?

NYTT TEMA
fargerik
fargerikInnlegg: 63281
27.09.14 11:48

Jeg har fløyet mye, og opplevd masse av de tingene som folk rangerer som mest plagsomt og irriterende.

Når sant skal sies, er det som regel alltid to sider ved en sak. En sitter og sliter med dårlig plass og irriterer seg over det, mens den som har setet foran irriterer seg over at det sparkes i setet fra den bak.

Drikking og fyll er en klassiker, jeg drikker meg ikke full selv, og blir irritert når fulle folk forstyrrer. De som er fulle og happy irriterer seg sikkert over å slite med en treig fyr som ber dem holde kjeft og ta seg en tuppelur.

Barn som gråter har jeg stor toleranse for, men det irriterer meg at folk tar med spedbarn på en tolv timers flyreise i stedet for å vente et par- tre år.

Men irriterende jøder var noe nytt!

Fra de ortodokses synspunkt var det sikkert svært irriterende at de ikke kunne flytte vekk damer og ommøblere flyet slik at det passet dem.

Men det kunne være artig om noen har noe selvopplevd irriterende å by på.

Min siste raptus var at jeg sjenerte hele flyet på grunn av at en drita full idiot satt og pirket på meg fra den andre siden av midtgangen.

Har andre enn meg eksplodert fullstendig over en irriterende sak og reist seg opp og brølt ut som en gal stut?

I mitt tilfelle fikk cruet forklart vedkommende at det var slutt på festen, men jeg var likevel i drapsmodus resten av turen, og sov ikke et sekund. Kona fikk plass et annet sted i flyet.

Så...hva er det av saftig irritasjon her blant reisende?

bobben
bobbenInnlegg: 5002
27.09.14 11:49

folk som hurtig smeller setet bakover,mens vi andre spiser mat så alt skvetter er en

thomas166
thomas166Innlegg: 4085
27.09.14 11:54

Har nå reist på langturer øst og vest nesten hver sommer de siste 20 årene , USA OG Thailand for det meste , men også Danmark og Sveits og sånne noe kortere turer og har aldri irritert meg over noe.

Eneste att eg fikk Mack Artic beer på flyet en gang kanskje.

pikachu
pikachuInnlegg: 14007
13.10.14 20:44
fargerik: Min siste raptus var at jeg sjenerte hele flyet på grunn av at en drita full idiot satt og pirket på meg fra den andre siden av midtgangen. Har andre enn meg eksplodert fullstendig over en irriterende sak og reist seg opp og brølt ut som en gal stut?

Må ha vært en chartertur det der?  Hva med å bare ta det med et smil?  Er det så viktig for deg at alt er prikkfritt på en flight?

Noen velger å hygge seg tidlig på ferien, andre velger å irritere seg over alt som kan defineres som irriterende på et fly.

Faktisk er de mest irriterrende passasjerene den sistnevnte gruppen. Og jeg har fått min dose av disse på både rute og charter.

puma1
puma1Innlegg: 21009
13.10.14 20:53
fargerik: Men det kunne være artig om noen har noe selvopplevd irriterende å by på.

Artig og artig, men den 22.desember for mange år siden skulle jeg hjem til jul. Bergen - Ålesund. Storm/Orkan. Når vi kom til Vigra kunne ikke flyet gå ned. Prøvde først en gang, men måtte gå opp igjen et par meter over rullebanen. Flyet vinglet for mye. Sirklet i luften inntil de prøvde en gang til. Nøyaktig det samme skjedde. Sirklet i luften mens det ble sagt at vi ville gå til en annen flyplass. Ikke altfor langt vekke, siden det begynte å bli lite drivstoff. Så ble det Molde. På dette tidspunktet begynte sidemannen, som hadde drukket ganske tett, å bli rebelsk. Tok kvelertak på meg. Uten forvarsel. Besetningen og de andre passasjerene hadde nok med sitt, så jeg var on my own. Klarte å stoppe ham en gang, men plutselig gikk han umotivert til angrep igjen. Måtte bruke alle krefter for å få ham løs igjen. Da var vi heldigvis i ferd med å lande. Jeg var shaky etter hele flyturen, men fikk heldigvis noen sympatierklæringer i terminalen etterpå. Av folk som hadde sett hva som skjedde. Det varmet litt. Har senere alltid vært skeptisk til å reise med fly rundt juletider, med det været som kan være da.

fargerik
14.10.14 10:52
pikachu: Må ha vært en chartertur det der? Hva med å bare ta det med et smil? Er det så viktig for deg at alt er prikkfritt på en flight?

Nei, vanlig rutefly. Den turen der var med Thai Airways til Bangkok. Vi bruker det på grunn av at det flyr uten mellomlandinger, om nattan, og lander om morgenen både i BKK og når vi kommer tilbake til Gardermoen.

Vitsen med å fly om nattan er å sove på flyet og våkne frisk og uthvilt om morgenen når man kommer fram. Det er så kjedelig å fly langt at det beste er å sove seg gjennom det.

Det er da ikke å forlange for mye at man vil ha fred? Folk kan gjøre hva de vil, men ikke forstyrre folk som vil sove når det er natt.

Stort sett er heldigvis folk i stand til å holde fred.

En annen ting som jeg har begynt å merke med årene, er at det er tungt å puste, men det er visst flere gamlinger som har problemer i den tynne lufta. Legen sier at jeg kan få oksygenmaske i flyet (kjøpe).

Noen som har vært borti dette?

lok1
lok1Innlegg: 5798
15.10.14 10:55

Har rimelig stor toleranse for det aller meste når jeg er ute å flyr, spesielt på innenlands og intraeuropeiske flygninger. Eneste jeg kan komme på er sure (og da mener jeg virkelig heslige) flyvertinner som ikke skjønner at de er i en servicebransje. Hadde blant annet en uforglemmelig flight til Praha for noen år siden...

pikachu
21.10.14 00:03
fargerik: Det er da ikke å forlange for mye at man vil ha fred? Folk kan gjøre hva de vil, men ikke forstyrre folk som vil sove når det er natt.

Jeg ser den.  Men om du vil ha fred rundt din egen flight og familie må du velge business eller first. Fortrinnsvis first.

pikachu
21.10.14 00:05

Det koster, men slik er det bare. 

pikachu
21.10.14 00:06

Hvis ikke, må du nok belage deg på lignende tilfeller i fremtiden

fargerik
22.10.14 11:44
pikachu: Jeg ser den. Men om du vil ha fred rundt din egen flight og familie må du velge business eller first. Fortrinnsvis first.

Jada. Jeg har gjort det de siste gangene, på langtur er det litt mer behagelig. Men folk flest gjør jo ikke det, da.

Men for all del, det hører jo til sjeldenhetene at jøder (som de i linken) eller fulle folk virkelig er slitsomme, da. Heldigvis.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 48949
02.11.14 12:36
puma1: Har senere alltid vært skeptisk til å reise med fly rundt juletider, med det været som kan være da.

Ja, det er ikke spesielt stas å reise rundt juletider der oppe. Men min eneste omdirigering til Molde var på sommeren, pga tåke. Det ble gjort 2-3 forsøk på å lande.

På Vigra har man både vind og snø. En gang ble det en lang 2. juledag på Vigra, da flyet ikke kom ned pga glatt bane og mye snø. På siste forsøk gikk det, og jeg slapp overnatting.

I tillegg er jo det ofte dårlige offentlige kommunikasjoner på den tiden - f.eks. trodde jeg at flybussen gikk fra Skateflua, men ikke til den avgangen, så måtte ta drosje - og det var heller ikke enkelt å skaffe 2. juledag. Og ikke så billig heller.

(Innlegget ble redigert 02.11.14 12:37)

DrSchwei
02.11.14 12:41

Nå det gjelder irritasjoner, er jo det en del vanlige ting.

Det jeg spesielt synes er forstyrrende er hvis det er mange gruppereisende om bord i samme fly. Noe av det verste jeg kan forstille meg er grupper av middelaldrene menn og kvinner som skal på firmatur.

De fyller opp flyet og er gjerne plassert litt rund omkring - nå flyet er kommet i lufta skal de bort å prate med hverandre. I verste fall sitter noen i reisefølget foran meg, og en eller annen som har fått en del å drikke skal stå store deler av flyturen å prate skit med kolleger.

Kan de ikke vente til de er framme?

DrSchwei
02.11.14 12:44

Det skal tilføyes at jeg for det meste reiser alene, og da blir man mye mer oppmerksom på resten av flyet. Det å studere andre passasjerer blir da en del av turen, og kan være morsomt i seg selv.

Fra Johannesburg til Frankfurt fikk jeg medfølelse med en kar som hadde en treseter for seg selv. Men så kom plutselig flyvertinnen med et italiensk par i 60-årene som skulle sitte på samme rad. Vips - så var altså svært behagelige 3 seter alene gjort om til fullt hus.

Og den italienske mannen så ut som en eldre og litt tykk utgave av Berlusconi. Han geberdet seg noe voldsomt, han skulle umiddelbart ha ekstra pute, han trengte noe hjelp til å finne fram på TV-skjermen og laget masse styr. Dette var da midt på natta.

AccountsReceivable
AccountsReceivableInnlegg: 361
11.12.14 03:32

Mitt tips til en bedre reise.

Jeg reiser utrolig mye med fly iløpet av et år både i jobb og privat sammenheng, med andre ord har jeg opplevd mye både på selve flyet og på flyplasser rundt om kring. Jeg husker godt da jeg startet, jeg var begeistret for at jeg fikk muligheten til å drive å reise hele tiden... noe som etter hvert gikk over til at jeg ble smålig irritert hver gang jeg fant ut at jeg måtte presse meg gjennom nok en flyplass. I dag har det egentlig bare blitt en rutine, det er forsåvidt lite som irriterer meg lengre. Jeg er for det meste godt forberedt når jeg kommer på flyplassen; jeg har lite carry-on, beltet og klokka er som regel i arbeids/pc bagen før jeg kommer til kontrollen. Da er det bare å ta ut pc'n for så å gå gjennom. Om det er en stund til flyet går så er det enten rett på med musikk på ørene eller så setter jeg med ned for å jobbe eller lese en bok. Når det kommer til selve flyturen reiser jeg 50/50 økonomi og business class. Som regel har jeg planlagt hva jeg skal gjøre mens jeg er på flyet før jeg drar, betaler som regel litt ekstra for å få velge sete. Skal jeg jobbe så sitter jeg i midtgangen slik at jeg slipper å plage andre med at jeg må ta ned og legge på plass tingene mine i hylla (liker ikke å ha det under setet), skal jeg slappe av så vet jeg at det vil irritere meg om jeg havner ved siden av noen som konstant skal på toalettet så da skaffer jeg plass ved vinduet. Skal jeg slappe av så spør jeg alltid den bak meg om det går fint om jeg kan legge bak setet, så gir jeg beskjed om at det er bare å vekke meg når de skal spise - spør man fint så er det sjeldent noe problem. Er det støy på flyet så har jeg på meg et par lydkanselerende hodetelefoner med rolig musikk. Det hender seg jo at andre legger ned setet da jeg har tenkt å jobbe noe som gjør det vanskelig å ha pc oppe, men da er som oftest personalet veldig imøtekommende og 9 av 10 ganger finner vi en løsning hvor jeg får byttet plass til et sted hvor dette går fint.

Dette gjør jeg som regel enten jeg reiser alene eller sammen med noen, privat eller i jobb. Reiser som regel til, fra og innad i USA. Prøver også å styre unna de aller billigste selskapene, da det blir forferdelig meg kluss om det oppstår forsinkelser osv hos disse. Reis med selskaper i Star Alliance for da blir man fort booket om på andre flyvninger om noe skulle skje, de er heller ikke særlig gniene om det er slik at det er lenge til neste fly, da har jeg alltid fått hotell. Dette er noe som er verdt de ekstra kronene man betaler for billetten... man får hva man betaler for.

Konklusjonen min er at jo mer man går i sin egen lille boble mens man reiser jo bedre blir turen, da går man ikke å irriterer seg over alt og alle rundt seg. Folkeskikken skal man selvfølgelig ivareta selv om man er ute å reiser, dette ser det forøvrig ut til at noen glemmer.

fargerik
12.12.14 18:00
AccountsReceivable: Konklusjonen min er at jo mer man går i sin egen lille boble mens man reiser jo bedre blir turen, da går man ikke å irriterer seg over alt og alle rundt seg. Folkeskikken skal man selvfølgelig ivareta selv om man er ute å reiser, dette ser det forøvrig ut til at noen glemmer.

Jeg er i grunnen mye enig. Ikke plage andre, og være snill og grei.

Leste forresten at cabincrew er sensible på passasjerenes adferd også, og at det hender de seg imellom utpeker en BOB på turen.

Om BOB får ekstra omsorg vet ikke jeg, men det skader ikke å vise personalet at de er tilstede og gi litt anerkjennelse dersom de er serviceminded.

Det er f. eks. ikke et sjakktrekk å starte en PMS- scene dersom en er dattera til sjefen:-)

Det store nøttedramaet

(Innlegget ble redigert 12.12.14 18:03)

AccountsReceivable
AccountsReceivableInnlegg: 361
12.12.14 20:38

Helt enig i det du sier! Roser alltid personalet dersom de er kundevennlige, det gjør jo hverdagen deres mer trivelig også.

Det er synd når voksne mennesker ikke klarer å oppføre seg når de er ute å reiser, noe man dessverre kan oppleve ofte. Det meste kan løses om man tar opp problemet på en respektfull måte. 

Snakket forøvrig med en kollega for en tid tilbake angående småbarn på fly. Han sa han hadde irritert seg veldig over barnegråt de siste gangene han hadde vært ute å reist, han mente at foreldre burde unngå å fly med spesielt spedbarn. Det kan jeg forsåvidt være enig med han i, man bør holde det til et minimum. Jeg anbefalte han å kjøpe seg et par lydkanselerende hodetelefoner, noe han gjorde. For bare noen uker siden møttes vi på OSL hvor han sa det var noe av det beste han hadde kjøpt. Dette kan vel være en idé for de fleste som lett irriteres av støy. 

For meg går grensa når folk skifter bleie på barna mens de sitter i flysetet, da sier jeg høflig i fra om at det er et stellebord på toalettet og at jeg hadde satt pris på om benytter seg av det i stedet.

Tormund
TormundInnlegg: 26901
12.12.14 20:45

For dyr drikke, for dyr og stygg mat. Liten benplass, for trangt mellom setene. 

Det verste er likevel all kroppslukten som fyller kabinen.

fargerik
14.12.14 10:35
Tormund: For dyr drikke, for dyr og stygg mat. Liten benplass, for trangt mellom setene. Det verste er likevel all kroppslukten som fyller kabinen.

Å fly er ikke oppfunnet for at det skal være behagelig, det er for å frakte deg raskt fra A til B.

Vil du fly billigst mulig, så vet du at du da samtidig velger bort comfort.

Det er bare dumt å kjøpe de billigste flybilletene du kan få tak i, og deretter klage over at det er trangt, for lite drikke, stygg mat og at det er et helvete å ha mellomlandinger på kjipe flyplasser.

Luktene er det nok vanskelig å gjøre noe med. Gammel svette og løklukt fra den eksotiske maten som er forsøkt overdøvet med store mengder parfyme kan være tøffe greier ;-)

AC er inne på det, på lange flyreiser foretrekker jeg Business Class, men på korte turer kan jeg godt reise billig og sitte trangt.

(Innlegget ble redigert 14.12.14 10:40)

Tormund
TormundInnlegg: 26901
14.12.14 15:22
fargerik: Å fly er ikke oppfunnet for at det skal være behagelig, det er for å frakte deg raskt fra A til B.

Amen

fargerik
BjarneMotor
BjarneMotorInnlegg: 250
03.01.15 01:36
fargerik: Så...hva er det av saftig irritasjon her blant reisende?

Tjukke folk som ikke innser at de bør kjøpe to seter. Når flesket tyter utover armlenet og inn på "min del" av det blir jeg fly forbanna.

fargerik
03.01.15 11:12
BjarneMotor: Tjukke folk som ikke innser at de bør kjøpe to seter. Når flesket tyter utover armlenet og inn på "min del" av det blir jeg fly forbanna.

Mange ønsker det, men flyselskapene nøler med å innføre tjukkas-seter. Jeg kan ikke se hva som skulle være problemet med det.

Tjukkas-seter i Samoa!

Airbus har løsningen.

(Innlegget ble redigert 03.01.15 11:15)

RasputinJohnson
RasputinJohnsonInnlegg: 2969
03.01.15 11:15

Selve flyvingen. Fy faen, som jeg hater å fly.

jeangabin
jeangabinInnlegg: 24166
03.01.15 11:20

Jeg liker ikke lyden av flyet. Jeg har ikke råd til Bose noise reducting headphones. Det skulle jeg hatt, for da kunne jeg lyttet på radio hele veien. 

fargerik
03.01.15 12:17
jeangabin: Jeg liker ikke lyden av flyet. Jeg har ikke råd til Bose noise reducting headphones. Det skulle jeg hatt, for da kunne jeg lyttet på radio hele veien.

Det er vel etterhvert blitt mange som tilbyr dette på Business Class. De har det ihvertfall hos Thai Airways. Headsett med noise reduksjon med trepinners plugger, som det ikke er noen vits i å stjele, for de kan kun brukes i flyet.

Clas Olson har overgang fra flyplugg med to pinner til vanlig headsett, men ikke så vidt jeg vet noe som passer inn i det spesielle systemet med tre hull.

Og de som er redd for å havne ved siden av en tjukkas kan jo også spare opp litt ekstra penger og kjøpe seg litt comfort på kakseavdelingen...

(Innlegget ble redigert 03.01.15 12:41)

jeangabin
03.01.15 12:26
fargerik: Det er vel etterhvert blitt mange som tilbyr dette på Business Class.

Jeg har ikke råd til Business Class. Jeg tar billigste Norwegian fly. Jeg drar nok aldri til noe sted som ligger lengre unna enn Kanariøyene. 

Thailand gidder jeg ikke fly til.

Men i det store og det hele liker jeg ikke å reise. Jeg syntes det er ubehagelig å måtte sitte lenge ved siden av fremmede mennesker på flyreiser.  Dessuten er det så forbannet trangt på alle flyene, og det er aldri nok plass til beina. 

Link-86
Link-86Innlegg: 9476
03.01.15 12:36

Jeg flyr mest kortdistanse så tåler mye. Hadde det vært langdistanse tror jeg terskelen hadde vært anderledes, men hadde en ganske jævli fligth fra London til Gardermoen nylig. Stappfult fly så ingen muligheter å flytte seg. Satt ved siden av en dame på 50-60 som hadde en tyggis igjennom hele jævla turen hun drev munn-onani med. Blåste bobler så store at de var nærmere setet forran enn sitt eget og lagde så mye jævlige lyder med den tyggisen at jeg fikk bare helt mark. Selvsagt hadde jeg glemt hodetelfonene mine og var så potte trøtt at jeg bare ønsket å sitte i fred og sove hele turen, men klarte jo ikke dette da det hørtes ut som små kinaputter gikk av med meg konstant. 

fargerik
03.01.15 13:13
jeangabin: Jeg har ikke råd til Business Class. Jeg tar billigste Norwegian fly. Jeg drar nok aldri til noe sted som ligger lengre unna enn Kanariøyene. Thailand gidder jeg ikke fly til. Men i det store og det hele liker jeg ikke å reise. Jeg syntes det er ubehagelig å måtte sitte lenge ved siden av fremmede mennesker på flyreiser. Dessuten er det så forbannet trangt på alle flyene, og det er aldri nok plass til beina.

Jeg ser den. Jeg syns også det er traurig å fly, men flyr mest til Thailand siden vi uansett besøker familien minst en gang pr. år.

Korte flyturer er noe annet, da tåler jeg å sitte trangt eller sammen med rare eller feite folk.

Javisst er flyreiser uansett ikke noe bra, det er bare pokkers nødvendig når det ikke finnes noe alternativ.

Heldigvis har jeg råd til å betale litt mer. Det er sikkert mye på grunn av at vi lever et ganske nøkternt liv uten utskeielser og sløsing resten av året.

jeangabin
03.01.15 13:22
fargerik: Det er sikkert mye på grunn av at vi lever et ganske nøkternt liv uten utskeielser og sløsing resten av året.

Er du pensjonist? Nei, vent litt. Det var du som var yrkesskadet rørlegger eller noe slikt, var det ikke?

Ja, reise til Thailand hadde jo vært bra. Men det skjer alltid noe fælt på mine ferieturer. Jeg liker det ikke. 

Så det beste for meg ville være å gjøre det litt triveligere hjemme.

Men du er jo gift med en Thai, så da blir det vel litt annerledes.  

Tilbake til flyene. Det hadde jo vært enkelt å gjøre det litt triveligere på flyene. De kunne gi folk bedre plass til bena, dvs øke avstanden mellom seteradene med ti centimeter, samt gjort setene bredere. Så kunne de lagt ut støydempende hodetelefoner til radio.

Det hadde ikke kostet all verden.  

(Innlegget ble redigert 03.01.15 13:22)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg