Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ringeriksbanen og Motorvei.

NYTT TEMA
Terten_4

Innlegg: 3238
Terten_4
03.02.15 10:57

Strekningen Sandvika - Hønefoss er overmoden for en skikkelig oppgradering. Dette vil bety mye for trafikken mellom Oslo og Bergen også.

Håper byggingen kan begynne så fort som mulig.

Someone

Innlegg: 27571
Someone
04.02.15 10:32

Det djennstår jo også veldig mye annet der. Riktignok er det nå 4 felt gjennom (rundt) Skui, men problemene er fortsatt gjennom Sandvika, og så fra Skui og opp til Sollihøgda. Nå er det vel planer og gjøre noe med sistnevnte, men frem til veien er utbedret helt frem til Hønefoss så handler det mest om og skyve på flaskehalsen(e)

Glee

Innlegg: 5226
Glee
04.02.15 22:03
Terten_4: Strekningen Sandvika - Hønefoss er overmoden for en skikkelig oppgradering. Dette vil bety mye for trafikken mellom Oslo og Bergen også.

Hvorfor ikke tenke stort, å dra en jernbanetunnel fra Oslo sentrum og til Hønefoss?

Da kan en bygge ut Hønefoss som en drabantby til Oslo, delvis som Lillestrøm har blitt etter Romeriksporten.

Terten_4

Innlegg: 3238
Terten_4
05.02.15 09:43
Glee: dra en jernbanetunnel fra Oslo sentrum og til Hønefoss?

Nå må alle som er interessert i denne saken holde fast ved den trassen som er valgt, og jobbe for at planen blir gjennomført.

Problemet i norsk samferdsel er at noen vil ha veien/jernbanen her, andre vil ha den der. Noen er mot alt, og bruker alle mulige krumspring på å trenere det viktige arbeidet. Så går det 10 år, 20 år, 30 år, 50 år og 70 år og absolutt ingenting skjer. 

Glee

Innlegg: 5226
Glee
05.02.15 13:14
Terten_4: Nå må alle som er interessert i denne saken holde fast ved den trassen som er valgt, og jobbe for at planen blir gjennomført. Problemet i norsk samferdsel er at noen vil ha veien/jernbanen her, andre vil ha den der. Noen er mot alt, og bruker alle mulige krumspring på å trenere det viktige arbeidet. Så går det 10 år, 20 år, 30 år, 50 år og 70 år og absolutt ingenting skjer.

Ja, kjør på. Jeg har 0 tro på at dette er noe som kan realiseres, og toget har uansett forlatt stasjonen nå.

Det jeg prøver å få frem er at det er for liten vilje til å virkelig tenke langsiktig (50-100 års perspektivet) og rett og slett tenke stort.

Oslo er et pressområde, men med en slik løsning kunne en i praksis ha gjort Ringerike til en forstad til Oslo. Dette ville hatt mange ringvirkninger, til og med mindre press på markagrensa.

Terten_4

Innlegg: 3238
Terten_4
05.02.15 18:09
Glee: Ringerike til en forstad til Oslo

Med den foreslåtte banen vil reisetiden Hønefoss - Oslo sentrum bli 30 min. Byggestart hvis alt går som planlagt: 2019

(Innlegget ble redigert 05.02.15 18:10)

Someone

Innlegg: 27571
Someone
05.02.15 18:32
Glee: Hvorfor ikke tenke stort, å dra en jernbanetunnel fra Oslo sentrum og til Hønefoss?

Det gjør det raskere fra Oslo Sentrum til Hønefoss, men det gjør det mer kronglete for de som skal til steder vest for Oslo Sentrum. Ser man på strekket Sandvika - Oslo S så ligger det her titusenvis av arbeidsplasser som nettopp er en ny linje til Hønefoss vil bidra til at Hønefoss blir en "forstad" til Oslo

Dessuten trengs det en ny tunell under og gjennom Oslo, og såpass dyrt som det er og grave seg gjennom alunskifteren der så er det da viktige og få en øst-vest gjennomgang og ikke en avstikker fra Oslo S til Hønefoss. Den er da enklere og legge gjennom Marka fra Hønefoss

Terten_4

Innlegg: 3238
Terten_4
05.02.15 22:49
Someone: Det gjør det raskere fra Oslo Sentrum til Hønefoss

Sikkert et bra forslag, men nå har Stortinget bestemt at linjen skal gå over Sandvika. Det bor jo mange mennesker i Bærum, som også trenger rask transport. Alle gode krefter må trå til for at motorveien og dobbetspora jernbane (250 km/t) blir gjennomført så fort som mulig.

Nye forslag ville utsatt prosjektet med enormt mange år

(Innlegget ble redigert 05.02.15 22:51)

Someone

Innlegg: 27571
Someone
09.02.15 13:19
Terten_4: Sikkert et bra forslag, men nå har Stortinget bestemt at linjen skal gå over Sandvika. Det bor jo mange mennesker i Bærum, som også trenger rask transport. Alle gode krefter må trå til for at motorveien og dobbetspora jernbane (250 km/t) blir gjennomført så fort som mulig.
Nye forslag ville utsatt prosjektet med enormt mange år

Vi er vel egentlig enige?

riksen77

Innlegg: 6486
riksen77
20.02.15 05:51
Terten_4: Problemet i norsk samferdsel er at noen vil ha veien/jernbanen her, andre vil ha den der. Noen er mot alt, og bruker alle mulige krumspring på å trenere det viktige arbeidet. Så går det 10 år, 20 år, 30 år, 50 år og 70 år og absolutt ingenting skjer.

samferdsel i norge er en stor vits, det er som du beskriver, noen vul ha bame istedenfor vei, begge er selvsagt uaktuelt, noen vil ha traseene der og andre her. resultatet er at det blir bare masse utredninger og ingen handling,taperne er selvsagt oss som skulle rukt den.

nye E16, gamle riksvei 2, kongsvinger veien, er et godt eksempel, der har politikerne kranglet i 20 år på traseen gjennom Nes kommune, det er en skam at ikke rikspolitikerne tar ansvar og bestemmer hvor traseen skal gå. ny vei og bane til hønefoss kommer nok ikke til å skje på årevis, dessverre, politikerne skjønner ikke at både vei og bane er nødvendig, de krangler om et alternativ. dagens politikere mener at all vekst rundt byene skal gå på kollektivt, men å investere i det skjer ikke. det er het urealistisk at all vekst skal på bane/buss, mye av den er mulig men ikke all økning

Someone

Innlegg: 27571
Someone
28.07.20 07:08

Nå har jo ikke dette prosjektet noe å gjøre med Ringeriksbanen, men det hjalp på trafikken når den nye 4-felten fra E-18, gjennom Sandvika til Skui stod ferdig i fjor. Ser ut som planlagt anleggsstart på neste etappe opp til Sollihøgda er nå i vinter, så om noen år slipper man i det minste kjerreveien opp dit

Varulv2478

Innlegg: 15535
Varulv2478
29.07.20 10:09

Har vært der gjennom Solli - terrenget er svært trangt og det er stor stigningsvinkel for bilistene som må kjøre gjennom en veldig trang kløftdal som vrier og bukter på seg, en "sprekk" i fjellterrenget. Det er veldig tøft mellom Rustanbekken ved Skui og nedre Sollihøgda, det er så trangt at hele dalstøkken må utbygges for å ha firefelts vei og sykkelveg (det er for lengst startet arbeid på). Dette har fulgt til frustrasjon for praktisk talt alle trafikanter mellom "Ringeriksporten" og Brenna gård.

Someone

Innlegg: 27571
Someone
30.07.20 11:16

Mye av veien opp til Sollihøgda skal gå i tunnel, og vil komme inn på dagens E16 omtrent en kilometer eller noe sånt, nord for Sollihøgda


 


Ellers er det/var sykkelvei på deler av strekningen. Men den er stengt akkurat nå da de holder på med en ny vann og avløpsledning. Dog med et par ferister, hvilket jeg som sykler landeveissykkel ikke er så stor fan av....

Varulv2478

Innlegg: 15535
Varulv2478
30.07.20 11:21
Someone: Ellers er det/var sykkelvei på deler av strekningen. Men den er stengt akkurat nå da de holder på med en ny vann og avløpsledning. Dog med et par ferister, hvilket jeg som sykler landeveissykkel ikke er så stor fan av....

Det var utbygging overalt, selv noen av sidevegene er stengt - og syklister som gående måtte gjennom en meget trang passasje for å komme videre, det er ganske tilfeldig overalt der man kom, mens bilistene måtte kjøre oppover med store betongklosser og skillegitter på meget kloss hold. Det var kaotisk og uryddig, noe av det verste jeg hadde sett enten til fots, på sykkel eller i bil.

Someone

Innlegg: 27571
Someone
17.11.20 09:46

Da skal Skanska nå snart begynne å bygge de neste 8,4 km 4 fellts vei, slik at det etterhvert blir motorvei forbi Sollihøgda og man kan slippe dagens kjerrevei

 

https://www.bygg.no/article/1450354

Varulv2478

Innlegg: 15535
Varulv2478
17.11.20 23:58
Someone: Da skal Skanska nå snart begynne å bygge de neste 8,4 km 4 fellts vei, slik at det etterhvert blir motorvei forbi Sollihøgda og man kan slippe dagens kjerrevei

Det er ikke Holeveien som er problemet. Det er Ringeriksveien gjennom Rustanbekken fra Skui. Dessuten vil man bygge en ny vei forbi en ny vei... sløsing.

(Innlegget ble redigert 18.11.20 00:00)

Someone

Innlegg: 27571
Someone
18.11.20 11:01
Varulv2478: Det er ikke Holeveien som er problemet. Det er Ringeriksveien gjennom Rustanbekken fra Skui. Dessuten vil man bygge en ny vei forbi en ny vei... sløsing.

Snakker vi om det samme her?

Dette er jo neste steg i å bygge 4 felts vei mellom Sandvika og Hønefoss. Noe svært mange mener er på høy tid og trengs. Denne veien er jo istedet for dagens vei fra Skui og opp og litt forbi Sollihøgda, og det er ikke akkurat en ny vei den erstatter

Varulv2478

Innlegg: 15535
Varulv2478
18.11.20 14:27
Someone: Denne veien er jo istedet for dagens vei fra Skui og opp og litt forbi Sollihøgda, og det er ikke akkurat en ny vei den erstatter

Jeg var der. Veien fra Skui mot Sollihøgda var et katastrofeområde i sommeren pga. det trange terrenget som vanskeliggjør fortsettelse av trafikken - bilistene måtte kjøre altfor nær hverandre og betongblokker i bratte og svingende vegbaner. Fra Sollihøgda bedret veikvaliteten seg, først og fremst på Holeveien under Damtjernbakken og nedover mot Nordlandbakken hvor en tunnel begynner. Dette er veldige brede tofelts veger med meget store veiskuldre som ikke er eldre enn ti til tjue år. Da jeg var der, var det mange kjøretøyer som flyter meget bra på denne vegen til tross for trafikkfortetting før Sollihøgda hvor køene var flere kilometer lang.

Jeg mente vi trenger ikke firefeltsvei overalt, trafikken mellom Hadeland/Ringerike og Oslo har tross alt ikke vært så sterk som mellom Opplandene/Romerike og Oslo, dessuten blir det en overflødig tunnel - og disse skal nedbetales i løpet av tiår etter byggeavslutningen. Aktuelt er det langt viktigere med å tilrettelegge motorveibygging gjennom Hadeland så både lokaltrafikk og regionaltrafikk kan fortsette uten å forstyrre hverandre og forårsake opphoping. Spesielt mellom Roa/Lunner og Lunner/Dynna på bare tre kilometer. Der kan en traktor sinker ned hele trafikken på flere mil!

Om det blir en overflødig tunnel og en god vegstrekning til overs, er dette nok et resultat av kladdeplanlegging innenfor vegbygging på lengre tidsperspektiv. Jeg har vært på denne vegen fram til Hønefoss, og ment trafikkmønsteret er regionalt preget fremfor nasjonalt selv om det finnes flere steder hvor utbedring er nødvendig. Aktuelt har jeg oppfattet at trafikken mot nord er mer intenst enn mot sør fra Hønefoss, den bratte vegen mot Eggemoen er ikke lenge dimensjonelt for dagens trafikk. Der opplevd jeg at man må kjøre i kø opp og ned før det blir bedre flyt.

Dessuten mente jeg at motorvegbyggingen må stoppes eller flyttes vekk fra jordbruksland - i tidlige Hedmark er det oppdaget at man mister altfor mye dyrkningsgrunn og matjord under utbyggingen av E6 og R25 inn i motorvegstandard. Med tanke på Norges fremtidige økonomisk utvikling kan vi ikke legge verdifull land under asfalt så hyppige som vi hadde gjort i tretti år. Motorvegene må dermed lengre ut i skauen enn før.

Someone

Innlegg: 27571
Someone
18.11.20 17:48

Nå er dette både en meget trafikkert vei som blant annet har hoveddelen av trafikken mellom Oslo og Bergen. Dessuten er det vel ikke en eneste åker som forsvinner her. Stort sett er det skog, og som du er inne på er at mye også vil gå i tunnell

Du kan sikkert synse i vei, men trafikken på E16 mellom Sandvika og Hønefoss er tidvis stor og langt mer enn hva veien er dimenjonert for. Og det derfor er planlagt firefelt vei helt frem til Hønefoss


Ellers så foregår det arbeid med veien over Eggemoen også, men at det også der i god norsk tradisjon foregår litt klattvis, og man begynner ved Eggemoen og mot Jevnaker først

https://www.vegvesen.no/Europaveg/e16nymoenolum

Varulv2478

Innlegg: 15535
Varulv2478
18.11.20 23:19
Someone: Og det derfor er planlagt firefelt vei helt frem til Hønefoss

Bare jordbruksland omkring Hønefoss - i det som er fruktbar land etter eldre elveløp.

Someone

Innlegg: 27571
Someone
23.11.20 21:57

Vel, noen av oss ser uansett frem til det er firefelts lenger enn til Skui... ;)

Someone

Innlegg: 27571
Someone
28.03.21 08:19

Så de var godt i gang med hogsten der den nye 4 feltsveien opp til Sollihøgda skal gå i dagen

Someone

Innlegg: 27571
Someone
06.04.21 22:17

Ser de hadde det første symbolske «spadetaket» ved Isi i dag for å markere anleggsstart

 

Selve tunnelene skal visstnok begynnes på i september

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg