Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Stamvei mellom vest og øst

NYTT TEMA
Atreygutten

Innlegg: 1258
Atreygutten
27.06.15 21:31

Firefeltsvei fra Bergen til Oslo gjennom tunnel? 

Nordmarka

Innlegg: 383
Nordmarka
29.06.15 22:12

Hva vil du diskutere?

Ønsker du en tunnel som går direkte fra Oslo til Bergen? Har du for mye penger?

xpoolman

Innlegg: 8926
xpoolman
30.06.15 07:53

Den ville bli vel lang tenker jeg.

Haukeli er og vil bli beste alternativ her.

Atreygutten

Innlegg: 1258
Atreygutten
30.06.15 14:34
xpoolman: Den ville bli vel lang tenker jeg. Haukeli er og vil bli beste alternativ her.

Kan man løse vinterstengte veier med flere tunneler?

Nordmarka

Innlegg: 383
Nordmarka
02.07.15 00:41
Atreygutten: Kan man løse vinterstengte veier med flere tunneler?

Så klart kan man det, men er det ønskelig å ta den kostnaden?

xpoolman

Innlegg: 8926
xpoolman
02.07.15 08:12
Atreygutten: Kan man løse vinterstengte veier med flere tunneler?

Haukeli er vel allerede den overgangen med flest tunneler og overbygg, så det er klart det hjelper utrolig mye.

Men det vil alltid være utfordringer på fjellovergangene vinterstid.

Tunnel under hele Langfjella tror jeg vi må se langt etter.

Managern_2

Innlegg: 9639
Managern_2
23.07.15 06:42

I diskusjoner om bedre stamveinett i Norge som knytter landsdelene sammen med tryggere, raskere og kortere veier av en moderne internasjonal standard så virker det på som mange later til å tro at dette er en kostnad vi da vil ta for at bilglade folk fra Oslo området skal få fine veier å kjøre på til helgeutfluktene sine til forskjellige steder i landet. Og at vi på bakgrunn av en slik logikk ikke kan ta kostnaden med å bygge ut veiene som knytter landet sammen til en litt bedre standard enn 50 talls, så vi får la det være som det er.

Til dere. Dere forstår at det er langt flere enn folk fra Oslo område på helgeutflukt som vil ha stor nytte av og ikke minst liv, tid og penger spart på å kraftig forbedre stamveinettet vårt?

Bil er kommet for å bli. Er det noen spesielt stor grunn til at Norge som kanskje har mer penger til å bruke på meter vei enn noe annet land skal være ett av de landene i Europa med dårligst stamveinett?

Når det er sagt. Nå ser det ut til dere bilmotstandere har lykkes i deres kamp med å forhindre at all inntekter direkte knyttet til bilhold/bruk og landets oljeinntekter har blitt brukt til alt annet enn infrastruktur da Norges tid som perverst rik nå fort kommer til å bli snudd på hodet når oljesektoren stopper opp. Da har muligheten vi hadde til å overlate landet oppdatert og rustet for fremtiden til våre barnebarn gått i fra oss. De vil istedenfor overta ett nedslitt utdatert land med modernisering og vedlikeholdsbehov man i fremtiden ikke vil ha sjangs til å dekke inn.

Jeg håper dere er stolte av dere selv! 

xpoolman

Innlegg: 8926
xpoolman
01.12.15 08:13

Da er det klart at E134 over Haukeli blir hovedveien mellom øst og vest.

Fornuften seirer ser det ut til :-)

Fjellreven

Innlegg: 11438
Fjellreven
04.12.15 19:22
xpoolman: Da er det klart at E134 over Haukeli blir hovedveien mellom øst og vest. Fornuften seirer ser det ut til :-)

Ja det var en meget fornuftig avgjørelse! Det binder sammen en større region enn de andre alternativene.

Da gjenstår det bare at man får bygget de nødvendige tunnellene på Haukelifjell slik at vinterregulariteten blir god. Det er snakk om 3 tunneller som ligger inne i planene.

Referee799

Innlegg: 7515
Referee799
06.12.15 13:37
Atreygutten: Firefeltsvei fra Bergen til Oslo gjennom tunnel?

4-feltsvei på hele strekningen er vel kanskje litt å overdrive, men en betydelig oppgradering hele vegen slik at det er i hvert fall er to skikkelige felt og gjerne med forbikjøringsmuligheter i bakkene bør være et minimum.

xpoolman

Innlegg: 8926
fargerik

Innlegg: 71716
fargerik
18.12.15 12:11
xpoolman: Yes !!!

Bra at det endelig er tatt en avgjørelse, slik at planleggingen av planleggingen kan starte!

Hvorfor måtte de tenke på dette helt fra januar 2014 til nå???

(Innlegget ble redigert 18.12.15 12:11)

Bill_Babba

Innlegg: 6435
Bill_Babba
12.01.16 18:09
xpoolman: Haukeli er og vil bli beste alternativ her.

Hvorfor velge en vei som generelt stenges mest om vinteren, har de dyreste bom utgiftene og har de mest håpløse veiene?

Når det er vinterstengt der, og folk venter i kø i snøføyka for å måtte flere timer senere kjøre i kolone, og bare drive med stivt blikk på baklysene til bilen rett foran.

Så tar jeg Hemsedal, og kjører med "sommerdekk" på våte veier, og fin natur. Og klarer Bergen - Oslo vinterstid når Haukeli er stengt eller kryper med kolonne kjøring. Bare 7 T med god pause, og ellers en behagelig og fredlig kjøretur, og ingen fare for fartsbot, eller havne i grøfta grunn snø mengder.

Har kjørt Haukelig sommerstid, og fulgte trafikken + at jeg foretokk meg 10 forbikjøringer fordi så vannvittig mange skal ligge 2km/t under fartsgrensa, hadde bare 2min pisse pause, og det hele tok en formue i bom avgifter og tokk 7T.

Helvetes stress kjøring, høplese veier, nei takk. aldri en gang til, bedre med kose kjøring, null stress og en lengre pause i Gol.

Someone

Innlegg: 27571
Someone
13.01.16 10:45
Bill_Babba: Hvorfor velge en vei som generelt stenges mest om vinteren

Poenget er jo og bygge om veien så den ikke blir stengt om vinteren, dvs tunnel

Fjellreven

Innlegg: 11438
Fjellreven
13.01.16 10:48
Bill_Babba: Hvorfor velge en vei som generelt stenges mest om vinteren, har de dyreste bom utgiftene og har de mest håpløse veiene?

For det første er det feil. Det er Rv 7 over Hardangervidda som stenges hyppigst. Og for det andre så innebærer valget av E 134 som hovedferdselsåre mellom Øst og Vest at det skal bygges tilsammen 3 tunneller som fjerner høyfjellsproblematikken.

Johnsli

Innlegg: 14254
Johnsli
22.09.16 22:32
Atreygutten: Kan man løse vinterstengte veier med flere tunneler?

I 2017 vil man åpne en ny tunnel på E16 Filefjell som skal ta unna det mest værutsatte området. Iom at Filefjell allerede er overgangen som stenges sjeldnest ila vinteren er ihvertfall det veien å satse på på vinterdager med dårlig vær.

Someone

Innlegg: 27571
Someone
04.09.20 13:59
Johnsli: I 2017 vil man åpne en ny tunnel på E16 Filefjell som skal ta unna det mest værutsatte området.

Omsider, kraftig forsinket kunne de åpne denne tunnellen


 


https://www.bygg.no/article/1442331

Johnsli

Innlegg: 14254
Johnsli
04.09.20 20:07

Nå var det Filefjelltunnelen, som åpnet i 2017, jeg snakket om da. Men bra de er ferdige med denne også :-).

Someone

Innlegg: 27571
Someone
05.09.20 07:36

Ah, lett å blande. ;)


Dog er jo E16 fortsatt en omvei

Someone

Innlegg: 27571
Someone
20.10.20 10:17
xpoolman: Da er det klart at E134 over Haukeli blir hovedveien mellom øst og vest

Kjørte den nye veien rundt Kongsberg nå i helgen, og det hjelper jo på, og man slipper stå i kø gjennom byen der.

Nå tok jeg riktignok av den nye veien og kjørte videre på Fv40 Numedalen, som man sparer litt mindre på sammenlignet med tidligere enn hvis man skal videre mot Notodden på E134. Men uansett en forbedring

Someone

Innlegg: 27571
Someone
16.12.20 12:55

Stortinget går nå inn for en konseptvalgutredning for en arm fra E134 til Bergen, som endel av en øst-vest forbidelse. Ser ut som de fleste partiene unntatt de mest gærne på venstresiden og bibelpartiet er for dette

 

https://www.veier24.no/artikler/flertall-for-at-arbeidet-med-kvu-for-e134-arm-til-bergen-igangsettes-i-ar/504334

Bill_Babba

Innlegg: 6435
Bill_Babba
03.01.21 09:13
Someone: Stortinget går nå inn for en konseptvalgutredning for en arm fra E134 til Bergen, som endel av en øst-vest forbidelse. Ser ut som de fleste partiene unntatt de mest gærne på venstresiden og bibelpartiet er for dette

Jaja, Fly blir både raskere og billigere.

Det å kjøre sørover, for å komme nordover blir helt feil for min del.

 

xpoolman

Innlegg: 8926
xpoolman
03.01.21 10:45
Bill_Babba: Det å kjøre sørover, for å komme nordover blir helt feil for min del.

Er det bedre å kjøre en lang omvei nordover da ?

E 134 er klart det beste alternativet mellom Oslo og det sørlige vestlandet. Den dekker både Bergen, Haugesund og Stavanger.

Bill_Babba

Innlegg: 6435
Bill_Babba
03.01.21 10:58
xpoolman: Er det bedre å kjøre en lang omvei nordover da ? E 134 er klart det beste alternativet mellom Oslo og det sørlige vestlandet. Den dekker både Bergen, Haugesund og Stavanger.

Tja, sparer mye penger da.... Men det greier nok den regjeringen vi har i dag, og i framtiden å gjøre noe med.

Tungtransporten fra Europa, syns jeg det snart er på tiden å kutte ut det å tvinge alle via Oslo. Men det er vel en helt annen diskusjon.

Jeg personlig, om jeg sitter i 5 Timer eller 7 timer i bil spiller liten eller ingen rolle, har jeg dårlig tid, så tar flyet totalt ca 2 timer. Og er nå, og vil bli billigere enn E 134 er i dag, og hva den vil bli.

Dessuten, fra Oslo til Bergen, så må du omveien mer sørover ved E134 En Nordover med Riks vei 7 F.eks. 

Dette slipper vi ok ikke uansett, en rak vei vest (Litt Nord) fra Oslo til Bergen får vi aldri uansett.

Bill_Babba

Innlegg: 6435
Bill_Babba
03.01.21 10:58
xpoolman: Er det bedre å kjøre en lang omvei nordover da ? E 134 er klart det beste alternativet mellom Oslo og det sørlige vestlandet. Den dekker både Bergen, Haugesund og Stavanger.

Hm, dette gikkk dobbelt

(Innlegget ble redigert 03.01.21 10:59)

xpoolman

Innlegg: 8926
xpoolman
03.01.21 11:04
Bill_Babba: Riks vei 7 F.eks.

Ja det er vel korteste, men også den som er mest stengt om vinteren.

Når det gjelder tungtransporten så går det veldig mye tungtransport på Fjordline mellom Hirtshals og Stavanger/Bergen.
Det er vel det ruta lever av store deler av året, partypassasjerene legger ikke igjen så mye penger tror jeg.

Bill_Babba

Innlegg: 6435
Bill_Babba
03.01.21 11:28
xpoolman: Ja det er vel korteste, men også den som er mest stengt om vinteren. Når det gjelder tungtransporten så går det veldig mye tungtransport på Fjordline mellom Hirtshals og Stavanger/Bergen.
Det er vel det ruta lever av store deler av året, partypassasjerene legger ikke igjen så mye penger tror jeg.

Bruke dine egne ord ;-) Det løses ved en utbygging :-D (om korteste vei hadde blitt valgt) Nei, jeg må innrømme: Det viktigste er en ordentlig god og gjennomført helårsvei mellom øst og vest. Om en da i praksis kjører noe mer sørover en event nordover har ingen betydning. Uansett hvor den havner, vil den bli like dyr. (vel nå vet i jo hvor den havner)

E 39 har mye tungtransport, og den er tvunget inn på ferger.

Noen tar ferge fra Europa helt til Stavanger/Bergen, noen bare til Kristiansand.

I mellom er det masse ferger også. Disse fergene er vist ønskelig å beholde for de fleste kommunene også. Den biten syns jeg er rar..

Jeg unngår E 39 på grunn av ferger, så ingen vestlands sørover ferie på meg. (Det viser seg at Rogalending er like happy for det, som Nordlendingene er for at jeg ikke har ferie i deres regioner)

Someone

Innlegg: 27571
Someone
03.01.21 17:14
xpoolman: Når det gjelder tungtransporten så går det veldig mye tungtransport på Fjordline mellom Hirtshals og Stavanger/Bergen.

Det er vel endel som også går på containerskip rett fra Europa til Vestlandet også?

xpoolman

Innlegg: 8926
xpoolman
03.01.21 17:48
Someone: Det er vel endel som også går på containerskip rett fra Europa til Vestlandet også?
Someone

Innlegg: 27571
Someone
05.01.21 17:55

Og når man er inne på E134 så gjør jo Lier kommune nå sitt for å forsinke forbindelsen mellom E18 og Oslofjordtunnelen, så nå må Statens veiveies be Staten om å ta over styringen fra kommunen

https://www.veier24.no/artikler/lier-asker-vegvesenet-foreslar-statlig-plan-for-e134-dagslett-e18/505109

 

Klikk for å gå tilbake til toppen