Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Jernbane Rovaniemi - Kirkenes

NYTT TEMA
protus
protusInnlegg: 5510
20.03.18 03:04

Har dere tro på dette prosjektet ?

protus
20.03.18 03:53

Kan passasjertrafikk bli hensiktsmessig i det hele tatt her ?

fargerik
fargerikInnlegg: 63283
20.03.18 07:05
protus: Kan passasjertrafikk bli hensiktsmessig i det hele tatt her ?

Er det ikke godstrafikk de tenker på, a?

Jobs
JobsInnlegg: 11449
20.03.18 07:14
protus: Har dere tro på dette prosjektet ?

I følge Lebesbymannens profetier så blir det jernbane ja.

protus
21.03.18 00:16
fargerik: Er det ikke godstrafikk de tenker på, a?

Jo det er hensikten med banen. Men kan passasjerer bli lønnsomt ?

500 km.

Turister fra østen flys inn til Kirkenes eller Rovaniemi og tar toget.

protus
21.03.18 00:27

Tromsø kan kanskje bli litt ydmyket, hvis Finmark får jernbane ?

fargerik
21.03.18 05:00
protus: Jo det er hensikten med banen. Men kan passasjerer bli lønnsomt ? 500 km. Turister fra østen flys inn til Kirkenes eller Rovaniemi og tar toget.

(Innlegget ble redigert 21.03.18 05:01)

protus
22.03.18 03:16

Var da voldsomt. Men turisme kan ha postensiall om e følger oppskriften jeg nevnte.

fargerik
22.03.18 08:13
protus: Var da voldsomt. Men turisme kan ha postensiall om e følger oppskriften jeg nevnte.

Turistene flokker til slike eksklusive togreiser over hele verden.

Jeg aner ikke hva som finnes å tilby turister langs sporet i dette området utover fin natur å se på utenfor vinduet, men har lite tro på at det vil bli noe turistmagnet dersom man setter opp vanlige regiontog med dasser som flyter av piss på gulvene og en kafèvogn som selger baguetter, pappvin og øl i plastglass.

Turister som vil kjøre tog, er villige til å betale mye for en snasen togreise.

(Innlegget ble redigert 22.03.18 08:18)

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 45565
16.04.18 00:54
fargerik: utover fin natur å se på utenfor vinduet

Jeg tror det blir litt kjedelig i lengden å se på dette.

Da er det fint at man får noen korte glimt av dette og dette.

Før man avslutter med dette.

Jeg personlig hadde kjedet meg etter en halvtime.

Krylatskoye
KrylatskoyeInnlegg: 11074
29.08.18 13:16

De får det til i Sverige iallefall.

Glasskonstruksjon
GlasskonstruksjonInnlegg: 9
12.02.19 20:46

Hvorfor ikke benytte allerede eksisterende jernbaneforbindelse via Tornio, Haparanda og Boden til Narvik? Det er jo sammenhengende jernbane hele veien, men ingen persontrafikk eller gjennomgående godstrafikk som jeg kjenner til ihvertfall.

Teutonicus
TeutonicusInnlegg: 473
09.07.19 21:34

Dette er jo en del av Kinas "silkevei-program". Såvidt jeg husker er vel Norge spurt om å spytte inn noe slik som 5 mrd NOK. Hensikten er jo først og fremst godstransport med bruk av Kirkenes som havn, ikke minst med tanke på seilinger til Østen via nord for Russland. Lenger syd planlegges altså denne forbindelsen til å gå i en undersjøisk tunnel under Finskebukta til Estland og videre ned til Polen. 

Det står dårlig til med oss om vi ikke er positive til dette! 

fargerik
10.07.19 11:40
Teutonicus: Dette er jo en del av Kinas "silkevei-program". Såvidt jeg husker er vel Norge spurt om å spytte inn noe slik som 5 mrd NOK. Hensikten er jo først og fremst godstransport med bruk av Kirkenes som havn, ikke minst med tanke på seilinger til Østen via nord for Russland. Lenger syd planlegges altså denne forbindelsen til å gå i en undersjøisk tunnel under Finskebukta til Estland og videre ned til Polen. Det står dårlig til med oss om vi ikke er positive til dette!

Det er ingen ting som tyder på at dette vil komme i vår tid (selvfølgelig), men heller ikke i våre barns levetid. Kanskje våre barnebarn vil kunne høre at de planlegger denne banen når de sitter på gamlehjemmet og ser på nyhetene i TV ;-)

(Innlegget ble redigert 10.07.19 11:41)

riksen77
riksen77Innlegg: 6246
14.10.19 06:16

Regjering etter regjering har snakket om både viktigheten med tog, og at det nå skal satse på tog og at de ønsker at flest mulig skal bruke tog til pendling inn og ut av byene. Det har vært snakket om dobbeltspor og større driftssikkerhet i 30-40 år, hva har skjedd? Ingen verdens ting,  reisetiden har gått opp, påliteligheten er ikke bedret og det er en masse feil støtt. Så før de begynner å bygge slike fantasibaner bør de kanskje ruste opp der det ligger spor i dag. Det nå at deler av Østfoldbanen blir skrinlagt, pga pris, budsjettering har slått fullstendig feil, hva vil skje om de da skal bygge nord Norge banen? Sannsynligvis akkurat det samme. 

KansjeD
KansjeDInnlegg: 10796
16.12.19 10:08
BornOnThe4thOfJuly: Jeg tror det blir litt kjedelig i lengden å se på dette. Da er det fint at man får noen korte glimt av dette og dette. Før man avslutter med dette. Jeg personlig hadde kjedet meg etter en halvtime.

Men kansje du får se DETTE...

eller DETTE...

eller DETTE...

eller DETTE.

Og kansje avslutte med HOTELL i Kirkenes.

:)

(Innlegget ble redigert 16.12.19 10:08)

Gloriana
GlorianaInnlegg: 5607
16.12.19 10:17

Kanskje du skal lære deg å skrive ordet kanskje riktig, KansjeD. 

KansjeD
KansjeDInnlegg: 10796
16.12.19 10:37
Gloriana: Kanskje du skal lære deg å skrive ordet kanskje riktig, KansjeD.

Hvorfor det? Er du så dårlig å lese at du ikke forsto meningen i det jeg skrev? Du burde kanskje finne deg noe annet å kommentere enn små skrivefeil...

Gloriana
16.12.19 17:46

Jernbane fra Bodø-Kirkenes skulle vært en selvfølgelighet. Når de klarer å bygge tunneler på 3400 moh i Østerrike så bør man klare å bygge jernbane gjennom Troms og paddeflate Finnmark også. Etterpå kunne man føyet på en avstikker til Rovaniemi, som for øvrig er verdt et besøk. 

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 36103
16.12.19 17:47

Kost vs nytte...

Den jernbanen hadde blitt et gedigent tapsprosjekt. Bodø - Tromsø med en avstikker til Narvik og det svenske jernbanenettet kunne vært gjennomførbart, men nord-Troms og Finnmark hadde vært meningsløst. 

(Innlegget ble redigert 16.12.19 17:48)

jesman2
jesman2Innlegg: 17591
16.12.19 17:57
Gloriana: Når de klarer å bygge tunneler på 3400 moh i Østerrike så bør man klare å bygge jernbane gjennom Troms og paddeflate Finnmark også.

Sveits. I alle fall om det er Jungfraujoch du tenker på, som er Europas høyestbeliggende jernbanestasjon. Et imponerende stykke ingeniørkunst det der, vel verd et besøk. 9 km fra øverste hylle.

malacay3
malacay3Innlegg: 20007
16.12.19 18:11

Det blir ikke noen nord-Norge bane. De klarer ikke å bli enige om noe som helst der oppe, Bodø og Narvik er i mot, de vil utbedre det de har, de andre krangler om 40 ulike traseer.

malacay

Gloriana
16.12.19 18:18

@jesman

Stemmer.

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 45565
16.12.19 23:44
KansjeD: Men kansje du får se DETTE... eller DETTE... eller DETTE... eller DETTE. Og kansje avslutte med HOTELL i Kirkenes. :)

De fleste av de tingene betyr at jeg måtte kjørt tog på den årstiden da sollyset er absolutt kortest og egentlig se opp mot himmelen hele tiden. Detour via Kåfjord tror jeg ikke noe på og ikke var det spesielt interessant heller.

Jeg hadde kjedet meg i hjel. Men skal ikke hindre andre å ta turen. Dog ikke lyst til å bruke norske skattepenger på den.

(Innlegget ble redigert 16.12.19 23:45)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg