Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvilken vei Oslo-Flåm-Bergen nå?

NYTT TEMA
fargerik
fargerikInnlegg: 63330
13.07.18 14:41

Trådstarten sier igrunnen alt.

Guttungen skal kjøre til Bergen for første gang mandag, og skal overnatte en natt i Flåm.

Hva er best rute nå i ferietid og sommertrafikk?

Jo, det er en moderne bil med oppdatert GPS, men kan man stole blindt på den?

(Innlegget ble redigert 13.07.18 14:43)

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 45582
13.07.18 15:46
fargerik: Trådstarten sier igrunnen alt. Guttungen skal kjøre til Bergen for første gang mandag, og skal overnatte en natt i Flåm. Hva er best rute nå i ferietid og sommertrafikk? Jo, det er en moderne bil med oppdatert GPS, men kan man stole blindt på den?

Raskeste vei er vel via Hallingdal (rv7) og Hemsedalsfjellet (rv 52)og via Lærdalstunnelen til Flåm. Fra Flåm er det i grunnen en eneste fornuftig vei via E16.

Ønsker han litt mer spenning så kan han også benytte fv50 Hol-Aurland med mer svinger, smale tunneler og en trollstigelignende avslutning ned mot Aurland. Den tar 10-15 min lenger tid.

Ferietrafikken er i utgangspunktet ikke noe problem over Hemsedalsfjellet men man kan jo være uheldig å treffe på campingturister uten særlig kjøreferdigheter på Hol-Aurland. Utover det så merkes nok trafikken mest ved Oslo og Bergen men da ferietrafikk i positiv betydning.

fargerik
fargerikInnlegg: 63330
13.07.18 15:53

Takk. Skal gi tipset videre.

Det er nok førti år siden jeg kjørte dit med bil ;-)

Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 22607
28.07.18 23:15
BornOnThe4thOfJuly: Raskeste vei er vel via Hallingdal (rv7) og Hemsedalsfjellet (rv 52)og via Lærdalstunnelen til Flåm. Fra Flåm er det i grunnen en eneste fornuftig vei via E16. Ønsker han litt mer spenning så kan han også benytte fv50 Hol-Aurland med mer svinger, smale tunneler og en trollstigelignende avslutning ned mot Aurland. Den tar 10-15 min lenger tid. Ferietrafikken er i utgangspunktet ikke noe problem over Hemsedalsfjellet men man kan jo være uheldig å treffe på campingturister uten særlig kjøreferdigheter på Hol-Aurland. Utover det så merkes nok trafikken mest ved Oslo og Bergen men da ferietrafikk i positiv betydning.

Ønsker han enda mer spenning så vil jeg annbefale og kjøre veien over Aurlandsfjellet fra Lærdal til Aurland istedenfor gjennom Lærdalstunnellen. Vill vakker smal og svingete fjellvei kan absolutt annbefales. Men det kan være mye trafikk særlig fra Stegasteinen og ned til Aurland.

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 45582
28.07.18 23:19
Kjetil_e: Ønsker han enda mer spenning så vil jeg annbefale og kjøre veien over Aurlandsfjellet fra Lærdal til Aurland istedenfor gjennom Lærdalstunnellen. Vill vakker smal og svingete fjellvei kan absolutt annbefales. Men det kan være mye trafikk særlig fra Stegasteinen og ned til Aurland.

Jeg ville vel latt være nå i ferietiden. Det er ikke lenge siden det ble fullstendig kork der.

Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 22607
28.07.18 23:28
BornOnThe4thOfJuly: Jeg ville vel latt være nå i ferietiden. Det er ikke lenge siden det ble fullstendig kork der.

Jeg kjørte turen nå i sommer (dog motsatt vei). Var kaotisk opp til Stegasteinen men gikk tålig greit. Fra Stegasteinen og videre over var det langt mindre trafikk.

Men er klart er vedkommende ikke veldig kjørevant er det kanskje greit å ta tunellen.

(Innlegget ble redigert 28.07.18 23:29)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg