Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Regler i rundkjøring

NYTT TEMA
Fjorn
FjornInnlegg: 15
20.03.19 06:29

Har inntrykk av at det er ekstremt mange som tror at det er forkjørsrett i rundkjøring når man skal rett frem. Opplever stadig at disse ikke bremser ned for å vike for andre som skal inn i rundkjøringen. Har ofte blitt tutet på når jeg har kjørt inn i rundkjøring foran andre biler som kommer i en rad av biler som skal rett frem. Kjører kun inn hvis bilen er utenfor rundkjøringen, men ofte har disse stor fart siden de tror de har en slags forkjørsrett. 

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 7216
20.03.19 09:31
Fjorn: men ofte har disse stor fart siden de tror de har en slags forkjørsrett.

Sjåføren på jobben har et treffende navn på rundkjøringer; "kappkjøringskryss"

Men dersom du er over haitennene før bilen som kommer fra venstre så er det han som har vikeplikt for deg ja.

Fjorn
20.03.19 12:14

Da heter det kappkjøringskryss fra nå av

Fjorn
20.03.19 12:14

Da heter det kappkjøringskryss fra nå av

fargerik
fargerikInnlegg: 63329
20.03.19 13:15
Fjorn: Har inntrykk av at det er ekstremt mange som tror at det er forkjørsrett i rundkjøring når man skal rett frem. Opplever stadig at disse ikke bremser ned for å vike for andre som skal inn i rundkjøringen. Har ofte blitt tutet på når jeg har kjørt inn i rundkjøring foran andre biler som kommer i en rad av biler som skal rett frem. Kjører kun inn hvis bilen er utenfor rundkjøringen, men ofte har disse stor fart siden de tror de har en slags forkjørsrett.

Du har vikeplikt for de som er i rundkjøringen dersom du skal inn i en rundkjøring.

Ergo kan de som skal rett frem peise på dersom de ikke får noen fra venstre som allerede er i rundkjøringen.

(Innlegget ble redigert 20.03.19 13:17)

Mister_Bister
Mister_BisterInnlegg: 2001
20.03.19 14:17
Fjorn: Har inntrykk av at det er ekstremt mange som tror at det er forkjørsrett i rundkjøring når man skal rett frem. Opplever stadig at disse ikke bremser ned for å vike for andre som skal inn i rundkjøringen. Har ofte blitt tutet på når jeg har kjørt inn i rundkjøring foran andre biler som kommer i en rad av biler som skal rett frem. Kjører kun inn hvis bilen er utenfor rundkjøringen, men ofte har disse stor fart siden de tror de har en slags forkjørsrett.

(1) Det er i utgangspunktet den som krysser sperrelinjen sist som har vikeplikt, uavhengig av farten den passeres i.

(2) Dette gjelder likevel ikke i tilfellet der det er jevn flyt av biler gjennom rundkjøringen. Man kan altså ikke lirke forhjulene over sperrelinjen og dermed påføre biler i en sammenhengende kø fra venstre vikeplikt. 

I tilfellet du beskriver høres det ut som om det er nok "vann mellom båtene" til at det er (1) som gjelder. 

(Innlegget ble redigert 20.03.19 14:18)

ehall
ehallInnlegg: 21408
24.03.19 01:33

Problemet er at statens vegvesen konstruerer rundkjøring som gjør det mulig å kjøre 60-70 km/t gjennom rundkjøringer. Jeg passerer en slik hver dag og irriterer meg at det faktisk er en rundkjøring når det meste av trafikken går mellom to veier. Jeg venter og venter for å kunne kjøre inn. Jeg stirrer på sperrelinjen og gasser på når det er min tur. Og viser fingeren til idiotene som tuter på meg.

For min del ville det vært bedre med et vanlig kryss, men da ville det kanskje blitt mange flere ulykker. Selv om det er nok i dag siden staten lager rundkjøringen bred nok til to biler, men uten linjer, så man bulker uansett.

Referee799
Referee799Innlegg: 7397
31.03.19 12:58
fargerik: Ergo kan de som skal rett frem peise på dersom de ikke får noen fra venstre som allerede er i rundkjøringen.

Feil! Bilen i neste utkjøring kan være inne i rundkjøringen først...

Referee799
Referee799Innlegg: 7397
31.03.19 13:00

Det største problemet i rundkjøringer er manglende bruk av blinklys og manglende kunnskap om grunnreglene for kjøring i kryss mtp plassering mm.

grds
grdsInnlegg: 6992
09.05.19 17:23

Statens vegvesen har virkelig fått rundkjøringsfetisj. De popper opp overalt som ugress. Har det blitt forbudt med andre løsninger? Det er veldig irriterende at gjennomfartsårer med det aller meste av trafikken i 2 retninger, skal forsinkes av stadige nedbremsninger i 10-20 km/t hver 200. meter, fordi det er en Plantasjen- eller Jyskbutikk ved siden av veien! For tungtrafikken er dette svært ødeleggende for drivstofføkonomien.

Klikk for å gå tilbake til toppen