Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sykkel VS moped

NYTT TEMA
fargerik
fargerikInnlegg: 67754
23.03.19 16:21

Jeg har vært ute på den daglige sykkelturen i dag, og jeg bruker personlig sykkelveien dersom det er mulig. Men der sykkelveien er ødelagt, må jeg selvfølgelig bære sykkelen ut i veien og sykle i bilveien.

Men nok om det.

Jeg sto i en bakke og pustet litt, og så en enslig kondomdress fare forbi, klistret inntil den hvite stripa. Syklet sikkert minst i 45 km/t.

Det rare er at vi ikke har noen opplæring av syklister. De som skal kjøre moped, elmoppe eller bensinmoppe....de blir opplært til å kjøre midt i veien, og får først moppeleppen dersom de mestrer å kjøre midt i veien.

Burde det være en god idè å innføre obligatorisk kursing av syklister også, slik at de også lærer å kjøre midt i veien i 40-45 km/t i sekstisona?

BeNice
BeNiceInnlegg: 1336
01.06.20 18:43

Mange av kondomdresssyklistene innehar førerkort og frakter syklene sine i de til enhver tid "riktige" suv'ene.

Så sykler de sammen i formasjon på offentlig veg flere i bredden,drikker sportsdrikker,spytter og snakker sammen samtidig som de hindrer trafikken . De kan trafikkreglene men gir kort og godt blaffen i de og i andre som egentlig er til hinder for treningen deres .Dette er de samme menneskene som eier skisporet i marka om vinteren.

(Innlegget ble redigert 01.06.20 18:44)

Someone
SomeoneInnlegg: 26554
01.06.20 21:56

Man skal sykle langs kanten av veien uansett, hvis ikke lager man mer kø

Varulv2478
Varulv2478Innlegg: 14007
02.06.20 19:47
Someone: Man skal sykle langs kanten av veien uansett, hvis ikke lager man mer kø

Denne regelen er det samme for alle syklister som uansett må vise aktsomhet når de er på bilveier, man burde heller være langs den hvite stripen fremfor ute på vegen. Det er tillatt å kjøre midt i veien bare hvis det ikke er trafikk synlig på lang hold, men da gjelder det nok øde landveger ute på landsbygda.

En sykkel er uansett ikke i stand til å slå følge med en bil, i sekstisonen ment det at sjåføren vil kjøre i 50 km/t til 65 km/t gjennomsnittlig sett (husk; 5 km/t er fartstoleranse - kameraet aktiveres når man er høyere enn 5 km/t), gjerne i 55-60 km/t om forholdene er god. Ingen liker en sinker som kjøre saktere enn 50 km/t i en vei ment for 60 km/t.

Da gir det seg selv at syklisten på 45 km/t - hans oppmerksomevne vil svekkes av de fysiske anstrengelsene - ikke er i stand til å komme ut på vegen bort fra den hvite stripen. Slike syklistene med kondomdress oftest valgt de minste trafikkerte veger for å trene maksimalt på, men denne regelen var ikke alltid respektert. Spesielt i Oslo hvor det kunne være livsfarlig med trikkespor, dårlig asfaltkvalitet og massevis av permanente hindringer innenfor ringen.

Dessuten burde det huskes at disse syklistene bruker en sykkeltype som er svært skrøpelig i sammenligning med andre sykkeltyper, kjeden kan enten brytes sammen eller falle av. Det var hva jeg så flere ganger da kondomkledte syklister måtte stoppe mens jeg bare fortsatt videre med elsykkel på en langtur på omtrent 110 km. Elsykkelen er vinneren når man vil ut på en tur opptil 50 km i radius fra sitt hjem, så lenge det ikke er krevende terreng.

(Innlegget ble redigert 02.06.20 19:48)

Someone
SomeoneInnlegg: 26554
03.06.20 08:50
Varulv2478: Elsykkelen er vinneren når man vil ut på en tur opptil 50 km i radius fra sitt hjem, så lenge det ikke er krevende terreng.

Ja, hvis man skal på tur, og ikke ta det som trening ;)

Ellers kan jeg ikke se kjedebrudd er et veldig vanlig problem

Varulv2478
03.06.20 18:04
Someone: Ellers kan jeg ikke se kjedebrudd er et veldig vanlig problem

Talt minst fire eksempler i to-tre timer. Noen av disse så kjeden falt helt ut i et stykke.

Varulv2478
23.06.20 14:18
Varulv2478: Spesielt i Oslo hvor det kunne være livsfarlig med trikkespor, dårlig asfaltkvalitet og massevis av permanente hindringer innenfor ringen.

Hadde syklet til Oslo i helgen (før værskiftet), ganske livlig i Sofienberg og Vaterland - kunne bekrefte at trikkespor fremdeles er livsfarlig å krysse på langs. Var opp i 55 km/t nedover bakken, men bare når det var liten trafikk og hvis terrenget er spesielt som den sedvanlige leirabakken langs Gauteidvegen hvor en kunne sykle ned og ned og ned - for så opp og opp før det jevnet seg ut. Det villeste jeg hadde vært borti, og jeg som bor i et område med mange bratte bakker!

fargerik
fargerikInnlegg: 67754
23.06.20 16:57
Varulv2478: Var opp i 55 km/t nedover bakken, men bare når det var liten trafikk og hvis terrenget er spesielt som den sedvanlige leirabakken langs Gauteidvegen hvor en kunne sykle ned og ned og ned - for så opp og opp før det jevnet seg ut. Det villeste jeg hadde vært borti, og jeg som bor i et område med mange bratte bakker!

På sykkel?? Så fort tør ikke jeg å sykle.

Varulv2478
23.06.20 17:31
fargerik: På sykkel?? Så fort tør ikke jeg å sykle.

Det var med en elsykkel og det var minst to hundre meter eller mer før jeg nådde 55 km/t, så begynte det å gå opp og opp - ned til null etter hundre meter. Det var en berg-og-dal bakke. Når du sykler så fort i nedbakke, må det være liten eller ingen trafikk, asfalten må være relativt god - min regel er å kjenne vegen og deretter ha lang bremsavstand. Aldri i livet om jeg vil sykle så fort hvis jeg må bremse for fort, og er bare der man har god utsikt. Hvis det er for dårlig utsikt, glem det.

Regel nr. 1 for meg; alltid holde øyne med større kjøretøyer og holdt lang avstand fra dem.

Regel nr. 2: Aldri kjøre fort i bygater med både gammelt og nytt asfalt, underlaget kan bli forrædersk ved minst uoppmerksomhet når man er på 25 km/t. Bedre å gjøre det når forholdene egner seg som på de nye sykkelvegene i Oslo utenom ringen.

Regel nr. 3: Holde et skarp øyne med underlaget på vegen, ved første tegn på mange sprekk brems ned ettersom det ofte er hull og opprevne seksjoner like ved. På grusvei, passer meget godt på å unngå "vaskebrett"-spor etter traktor. Ubehagelig.

Regel nr. 4: Når du ser biler, oppvis forsiktighet og gjør seg så synlig som mulig om man deler den samme vegen, og heller holde seg på innsiden av den hvite stripen. Det finnes eldre veger som er så trafikkert at de er for farlig, som Elverumsvegen at man burde stoppe og snu tidligst mulig.

Regel nr. 5: Om du vil sykle meget fort, husk på at det bare er mulig på nylagt asfalt som på nye sykkelveger (ute på landet) og på øde landeveger i god tilstand - på de sistnevnt må man ha kjennskap til på forveien. På alt annet er det ikke annet enn selvmord. Elsykkelen som jeg bruker, er av "cross-country" type som er robust og seig nok. En gammeldaglig racersykkel kan gå meget fort, men kan bli skrøpelig. Du må se slutten på vegen før man vil sykle veldig fort for å kunne bremse tidsnok. Jo lengre ut, jo bedre. I noen av vegene går man rett ned og opp, da må man passe på at de er så rette som mulig. Glem det om det er sving, den minste antydning på sving ment du må ned til 30 km/t eller mindre fremfor å krasje rett ut. Så rett som mulig.

Regel nr. 6: Alltid ha oversikt. Alltid.

(Innlegget ble redigert 23.06.20 17:31)

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 5923
25.06.20 19:21

En opplæring om sykkelvett hadde vært en god idé.

Spesielt steder hvor sykling i veien og smale veier.

Jeg syns også att alle veier selv dem med fortau, burde hatt minst 1m skulder. (gjerne mellom veibane og fortau)

Varulv2478
27.06.20 09:44
Bill_Babba: En opplæring om sykkelvett hadde vært en god idé.Spesielt steder hvor sykling i veien og smale veier.Jeg syns også att alle veier selv dem med fortau, burde hatt minst 1m skulder. (gjerne mellom veibane og fortau)

Det kan bli nødvendig, ettersom flere og flere bruker nå sykkel.

Det er veldige forskjellige standarder på veibanen som brukes av trafikanter. Den vanlige standarden er opptil 1 m (fra 0,5 m) mellom den hvite stripen og enden på asfalten, men på mer trafikkerte veg av nyere dato er det 1,5 til 2,2 m - som på Lillehammervegen mellom Trondhjemsvegen i sør og Eriksrudvegen i nord. Aktuelt finnes det tre forskjellige striper, den ene med brudd, den andre rett - og den med bulker i stripen. Den siste er umulig å sykle på i lang tid, så skulderen må forstørres som på Lillehammervegen. Det er sett at disse distraherende striper som brummer når man sykle på dem, ofte er ført altfor nær asfaltenden på mindre veger og dermed må syklisten dypere inn på veibanen. Veldig dumt.  

Verst ut er veibaner med altfor dype grøfter på begge sider og for liten avstand til stripene slik at syklisten må ha fokus på vegen fremfor på trafikken, for å ikke velte helt ut. Veldig farlig og et bevis på veidesign fra for meget lenge siden. Mellom Myklegard og Elverum ligger Elverumsvegen (Rute 3) - som er så farlig, at en syklist ikke engangs kan trille sin sykkel. Meget tung trafikk betyr da at det blir umulig å sykle når en kan komme ut i grøftene hele tiden. I dag er denne vegen ufremkommelig for praktisk talt alle utenom biler, det er hvorfor en ny motorveg måtte bygges ut for å erstatte denne katastrofevegen.

Slike veger finnes dessverre over hele landet, som syklister må unngå under de fleste omstendigheter. Heldigvis er disse i ferd med å erstattes med nyere veg med bred skulder eller motorveg med sykkelveg.

Å kom på noe; eldre sykkelveg tilbake til 1980-årene har en lei tendens for å være dårlig konstruert slik at de blir mer sårbar for tele og forvrengning gjennom årene, og dermed kan bli utfordrende å sykle på, slike sykkelveger finnes rundt om på Hedmark som var et pionerland i innføring av disse "sykkelstier" som de het. Heldigvis stort sett omkring boligfelter selv om deler integreres i sykkelvegnettet uten å ha blitt utbedret til nyere standard.

(Innlegget ble redigert 27.06.20 09:53)

Bill_Babba
27.06.20 16:33
Varulv2478: Det er veldige forskjellige standarder på veibanen som brukes av trafikanter. Den vanlige standarden er opptil 1 m (fra 0,5 m) mellom den hvite stripen og enden på asfalten, men på mer trafikkerte veg av nyere dato er det 1,5 til 2,2 m - som på Lillehammervegen mellom Trondhjemsvegen i sør og Eriksrudvegen i nord. Aktuelt finnes det tre forskjellige striper, den ene med brudd, den andre rett - og den med bulker i stripen. Den siste er umulig å sykle på i lang tid, så skulderen må forstørres som på Lillehammervegen. Det er sett at disse distraherende striper som brummer når man sykle på dem, ofte er ført altfor nær asfaltenden på mindre veger og dermed må syklisten dypere inn på veibanen. Veldig dumt.

Ofte ser en strekker med meget brukbare skuldre/sykkelvei. men etter bare noen km, så stopper dem brått og brutalt.

Og det som er med sykling, er ulikheter. Du har familier på tur, med små barn, og noen med store barn. Du har bestemor, mosjonisten - tur sykler. Og sprint syklisten. 

Noen blir fly forbanna av den minste avvik. (i alle grupper)

Mye hensyn å ta, og bør satses på.

her jeg bor, så kan jeg ikke sykle en "runde" med barna. Grunn delvis elendig sykkelvei. og trafikk som tilsier en ikke kan sykle langs veien.

men det er ingen grunn for å ikke ha sykkelvei, det er plass. (selvsagt koster penger) Dermed sitter vi med halve strekker som er bra, mens resten er være en elendig.

Varulv2478
27.06.20 18:26
Bill_Babba: Mye hensyn å ta, og bør satses på.

Ruteplanlegging er det beste svaret for å unngå det verste, men noen ganger er sykkelskiltene verre enn trafikkmønsteret - noen ganger er anviste sykkelveger rett og slett sterkt uegnet, Skulhusroa fra Moelvbrua mot sør til Gjøvik er oppsigelsesgrunnlag for den som satt ut skiltet. Altfor bratt, mye grus, for krevende terreng på korte avstander og dypt uegnet for de fleste. Mange av sykkelrutene på eksisterende veger er ytterst problematisk. Som hvis bare veltrente atleter skal bruke sykler.

I eldre tid var sykkelveg konsentrert omkring boligfelt, skole og annet så disse blir derfor rett og slett kort, det er lett å se dette ved at de er av eldre dato. De fleste syklister for å spare på krefter foretrakk å fortsette på vegen. Langs Mjøsa på østsiden er den langt mindre friksjonsskapende asfaltvegen generelt foretrukket fremfor grusveg i det nedlagte jernbanesporet, rett og slett for større fart og mindre kraftbruk.

1,5-2,2 m skulder er standardregel for nye veger med middels trafikk, men disse er som regel brede veger også for bilkjøretøyer i kontrast til disse av eldre dato, som kan ha altfor dype grøfter og være uegnet for selv gående i møte med mye trafikk der bilene har simpelt for liten plass å kjøre på. Slike veger burde man skyr meget sterkt.

(Innlegget ble redigert 27.06.20 18:26)

Bill_Babba
01.07.20 19:12
Varulv2478: Ruteplanlegging er det beste svaret for å unngå det verst

Ja så absolutt.

Vi har en mulighet, en annen vei å sykle. Den er heller ikke perfekt, og storedeler er sykkelvei og fortau. hvor merking i mellom er borte. Og resten er varierende bredde fortau. Det funker for oss, som er familie  tur er interessen.

Her er det også noe vanskelig å gjøre den endringen jeg ønsker dessverre. Men det er mulig.

Tenker da for de som er kondomdrakt resere (godt og vondt)

At det kunne være ett "mellomstykke" mellom fortau og vei.

Men blir nok en framtids drøm. Nye veier og sykkelveier er jo ofte ganske bar. Men ser folk velger midt i veien, selv om sykkelveien er mye bedre. som har familie/fortau side også.

Kanskje derfor det sitter så tungt å bygge slik, da dem ikke blir brukt.

Varulv2478
01.07.20 22:21
Bill_Babba: Men ser folk velger midt i veien, selv om sykkelveien er mye bedre. som har familie/fortau side også.

I andre land er det forbudt med sykler på fortau, og likedan forbudt med gående på sykkelvegen - danskene reagere meget voldsomt om de ser sykler på fortau for gående og gående på atskilte sykkelveg for syklistene. Det er kun ute på landet gående og syklister kan dele felles veg som her i Norge. Da jeg var i Oslo, så jeg at mange intetanende ser ikke ut til å realisere at de står i vegen, slik at syklistene var tvunget til å ringe og rope ut, eller simpelt styre rett på uten nøling. Et Youtube-opptak vist at dette problemet er så stor i London, at en syklist brukt tuting for å presse seg fram - han ble overfalt og politiet måtte gripe inn.

Grammofon
GrammofonInnlegg: 2614
02.07.20 19:10
Varulv2478: Da jeg var i Oslo, så jeg at mange intetanende ser ikke ut til å realisere at de står i vegen, slik at syklistene var tvunget til å ringe og rope ut, eller simpelt styre rett på uten nøling.

I Norge har den som sykler på gang- og sykkelvei (og fortau) vikeplikt for både gående, gåendes hunder og andre syklister. En syklist som nærmer seg en fotgjenger med hund bakfra, plikter å opptre som om både hunden og eieren var 100 % hørselshemmet. Derfor velger mange syklister å bruke bilveien.

Varulv2478
02.07.20 20:55
Grammofon: I Norge har den som sykler på gang- og sykkelvei (og fortau) vikeplikt for både gående, gåendes hunder og andre syklister. En syklist som nærmer seg en fotgjenger med hund bakfra, plikter å opptre som om både hunden og eieren var 100 % hørselshemmet. Derfor velger mange syklister å bruke bilveien.

tydelige markerte sykkelveg hvor det er gangvei ved siden av, er det veldig forskjellig, ettersom reglene er om felles veg der man sykler og gå, noe som gjør Norge ulikt i Europa. Forgjengerne burde ikke oppholde seg på en sykkelveg som er skilt ut. I Oslo har de sykkelveger som ved Sinsenkrysset som er veldig tydelig merket, og i sentrum er røde felter tatt i bruk. Der er det nemlig forbudt å hindre sykkeltrafikk hvor det er likedan forbudt for syklister på bilveger.

I europeiske land som Danmark er det aktuelt strengt forbudt for fotgjengere å gå på skiltede og markerte sykkelveg. Det er nå flere og flere som har forstått dette i Norge, men disse som en kunne komme ut for, er ofte intetanende folk som ikke respektere grunnen de går på. Vi i Norge er tross strengt oppdratt for å følge reglene og respektere andres grunn.

Fortaureglene respekteres på grunnlag av man har lik hensyn for samtidige trafikantene her i Norge. De nye sykkelvegene som ikke er for blandet trafikk, er bare ment for syklistene. Ettersom det nå er sykkelbuss, lastesykkel og distribusjonssykkel som er i ferd med å etablere seg i Norge, ment det at fotgjengerne må holde seg unna de utskilte sykkelvegene i fremtiden.

(Innlegget ble redigert 02.07.20 20:55)

Grammofon
GrammofonInnlegg: 2614
03.07.20 12:19
Varulv2478: På tydelige markerte sykkelveg hvor det er gangvei ved siden av, er det veldig forskjellig, ettersom reglene er om felles veg der man sykler og gå, noe som gjør Norge ulikt i Europa.

Jeg tror ikke vi er uenige om noe som helst. Men i norsk lov og forvaltning er "gang- og sykkelvei" navnet på en vei som kan brukes av både gående og syklende. Jeg mente derfor ikke "gangveier og sykkelveier" da jeg skrev "gang- og sykkelvei", men den kombinerte typen. Og der har syklister vikeplikt for alle andre. Vi har dessverre nesten ikke separate sykkelveier eller sykkelfelt i Norge. Hvis vi hadde hatt det ville svært mange syklister ha valgt dem istedenfor bilveiene.

(Innlegget ble redigert 03.07.20 12:22)

Varulv2478
03.07.20 14:04
Grammofon: Jeg tror ikke vi er uenige om noe som helst. Men i norsk lov og forvaltning er "gang- og sykkelvei" navnet på en vei som kan brukes av både gående og syklende. Jeg mente derfor ikke "gangveier og sykkelveier" da jeg skrev "gang- og sykkelvei", men den kombinerte typen. Og der har syklister vikeplikt for alle andre. Vi har dessverre nesten ikke separate sykkelveier eller sykkelfelt i Norge. Hvis vi hadde hatt det ville svært mange syklister ha valgt dem istedenfor bilveiene.

Vi har separate sykkelfelter i Oslo. Den kombinerte gang- og sykkelvei er best egnet der hvor det er lav sykkeltrafikk og åpne bilveger for sykler som ute på landsbygda.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg