Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nattog - se til Sverige

NYTT TEMA
Krylatskoye

Innlegg: 11219
Krylatskoye
06.04.19 22:36

Dette er interessant og absolutt noe Norge bør vurdere å gjøre også.

Nattog til f.eks. København der norske myndigheter subsidierer billettene slik at man får redusert flygningene fra bl.a. Oslo, Trondheim og Bergen tidlig på morgenen.

Fjøsbonden

Innlegg: 40855
Fjøsbonden
06.04.19 22:38
Krylatskoye: Dette er interessant og absolutt noe Norge bør vurdere å gjøre også.
Nattog til f.eks. København der norske myndigheter subsidierer billettene slik at man får redusert flygningene fra bl.a. Oslo, Trondheim og Bergen tidlig på morgenen.

Støttes 100 %.

fargerik

Innlegg: 71716
fargerik
13.04.19 18:57
Krylatskoye: Nattog til f.eks. København der norske myndigheter subsidierer billettene slik at man får redusert flygningene fra bl.a. Oslo, Trondheim og Bergen tidlig på morgenen.

Det bør absolutt la seg gjøre å få plass til natt-tog, siden godstransport (som ofte foregår om natten) ser ut til å bli avviklet til fordel for å flytte gods fra bane til vei i Norge.

fargerik

Innlegg: 71716
fargerik
14.04.19 14:43
fargerik: Det bør absolutt la seg gjøre å få plass til natt-tog, siden godstransport (som ofte foregår om natten) ser ut til å bli avviklet til fordel for å flytte gods fra bane til vei i Norge.
tinnyme

Innlegg: 13270
tinnyme
29.06.19 12:00
Krylatskoye: Dette er interessant og absolutt noe Norge bør vurdere å gjøre også. Nattog til f.eks. København

Ja, i gamle dager tok vi nattoget til København og sov i deilige køysenger. Øresundbroen var ikke oppfunnet så man fikk tidlig  vekking når hele toget ble lempet ombord i fergen i Helsingborg som seilte over til Helsingør og deretter til København H.

I dagens virkelighet med Øresundbroen og dermed enkel adkomst er det norske politikere som ødelegger for folk som ønsker å reise med  toget.

Om et par dager tar jeg turen, men dessverre med nattbuss fra Oslo.

 

(Innlegget ble redigert 29.06.19 12:02)

InnocentBystander

Innlegg: 10503
InnocentBystander
29.06.19 12:07
Krylatskoye: Nattog til f.eks. København der norske myndigheter subsidierer billettene slik at man får redusert flygningene fra bl.a. Oslo, Trondheim og Bergen tidlig på morgenen.

Nattog til København frå Bergen og Trondheim?


Seriøst?


 

coffin_corner

Innlegg: 1990
coffin_corner
29.06.19 12:44
tinnyme: sov i deilige køysenger.

men en visste ikke hvem som hadde kjøpt den andre køya, slik er det ikke idag, heldigvis, vil mangen si...

coffin_corner

Innlegg: 1990
coffin_corner
29.06.19 12:47

i 2003 , som høres veldig lenge siden ut for noen , så kunne en sitte i vanlig kupee med en pose med øl og røyke ...nå er det forbudt med både alkohol og røyk , setene er harde og ukomfortable og svært sterilt miljø innredning..

og , for 20 år siden , var det ingen som hadde hørt om buss for tog... 

(Innlegget ble redigert 29.06.19 12:48)

fargerik

Innlegg: 71716
fargerik
29.06.19 12:49
InnocentBystander: Nattog til København frå Bergen og Trondheim? Seriøst?

Det skal vel godt gjøres å kjøre tog fra Trondheim eller Bergen helt til København på en natt. Men dagtog med togbytte i Oslo og nattog videre er jo mulig, vil jeg tro.

Jeg har kjørt en del tog i Thailand, både dag og natt. De har 1. klasse med egen kupè, de har 2. klasse (som jeg syns er strålende) hvor sitteplassene gjøres om til soveplasser når kvelden kommer.

Slett ikke en dårlig løsning. Og selvfølgelig går de rundt og selger (litt overpriset) mat og drikke.

Sjekk videoen.

(Innlegget ble redigert 29.06.19 12:49)

PEF_1973

Innlegg: 3241
PEF_1973
03.07.19 18:03

Problemet er jo at disse togene møter "tomme" godstog på den temmelig ensporede jernabanen, hele natten, slik at de må ta kunstpauser hvert 20. minutt.


Og på dagen er det andre passasjertog de møter.


Så 14-15 timer fra Bergen/Trondheim til København er vel å dra natt-togbegrepet noe langt.

Krylatskoye

Innlegg: 11219
Krylatskoye
22.07.19 21:03
InnocentBystander: Nattog til København frå Bergen og Trondheim?
Seriøst?

Det var vel ikke det jeg skrev? Les innlegget mitt en gang til.

Someone

Innlegg: 27571
Someone
10.01.20 11:23

Nå blir det ikke flere sovevogner og sovekupeer av dette, men Vy har jo endelig skjønt at det de kaller Komfort på langdistansetogene er en vits og de derfor må tilby noe langt bedre som en oppgradert klasse fremover. Dog er det vel en stund til det kommer i trafikk, og sikkert en stund etter de starter på den nye anbudskontrakten på Bergensbanen


 


https://www.nrk.no/norge/vy-skal-kapre-kunder-med-nytt-_soveprodukt__-somlose-reiser-og-_forste-klasse_-1.14849521

Someone

Innlegg: 27571
Someone
10.02.20 12:15

Ser ut som Vy fremover skal kjøre nattog i Sverige, ved at de har vunnet anbudet med svenske myndigheter om å kjøre tog mellom Stockholm og Narvik de neste fire årene

Referee799

Innlegg: 7515
Referee799
16.02.20 08:12
coffin_corner: og , for 20 år siden , var det ingen som hadde hørt om buss for tog..

Det er, med respekt å melde, pissprat.... Kjørte mye tog i perioden 1995-99, og det var buss for tog da også...

Someone

Innlegg: 27571
Someone
24.07.20 19:33

Leser at SJ planlegger nattog Malmø-Brussel fra 2022

Someone

Innlegg: 27571
Someone
14.12.20 09:19

Vy (eller Norske Tog) har gått til anskaffelse av 8 brukte klassiske kupevogner fra Tyskland. Disse skal bygges om og i løpet av 2021 skal 1 vogn brukes på hver avgang på Bergensbanen. Disse har klassiske 6 seters kupeer (6 stykker) og kan gjøres om til 6 soveplasser på natten. Lite interassant for forretningsreisende, men gjør det bedre for familier på tur

 

https://www.vy.no/vygruppen/presse-og-nyheter/pressemeldinger/utvider-sovetilbudet-pa-bergensbanen-i-2021

Someone

Innlegg: 27571
Someone
25.01.21 10:45

Ser det er planer om å åpne (eller gjenåpne?) flere nattoglinjer i Europa, selv om ting-tar-tid også der, så har selskapene i Frankrike, Tyskland, Sveits og Østerrike gått sammen her for å utvide deres Nightjet konsept

Wien-Paris via Munchen, og Zurich-Amsterdam via Køln er begge planlagt startet desember 2021. Zurich-Roma desember 2022. Berlin-Paris og Berlin-Brussel fra desember 2023, og i slutten av 2024 Zurich-Barcelona

DYtech

Innlegg: 1040
DYtech
25.01.21 22:24

Jeg har mer tro på nattfly ;-)

fargerik

Innlegg: 71716
fargerik
29.01.21 15:06
DYtech: Jeg har mer tro på nattfly ;-)

Hvorfor fly om nattan på så korte reiser?

Det virker upraktisk.

Varulv2478

Innlegg: 15535
Varulv2478
31.01.21 15:28

Så europeerne kopiere nå japanerne på dette området. Det er lite kjent, men japanerne hvor det er mulig å reise fra den ene enden til den andre i løpet av et døgn har nattogstjeneste på mye kortere ruter der en reisetid på tre til fire timer kan lett bli åtte til ti timer - ikke for å opprettholde et tilbud, men for å tilfredsstille et voksende marked for disse som vil overnatte underveis mot sitt reisemål.

Dette skjer nemlig med separate datterselskaper av "de fire JR" i samarbeid med godstogsselskapene som dominerte den nattlige trafikken. Det er mange som vil reise med nattog kun for overnatting, fremfor å bruke nattog for å reise raskest mulig fra punkt A til punkt B. I eldre dager var nattog bare ment for å komme seg underveis; i Japan valgt mange å reise simpelt for å oppleve gode overnattingsmuligheter, det er hvorfor luksuriøse og flotte sovekabiner er blitt populært - de gamle og håpløse sovekabiner som nordmenn flest er kjent med, er kastet på historiens skraphaug i dag.

Mange reise med nattog som en del av ferieopplevelsen i dag fremfor når de skulle feriere eller reise et annet sted med toget som et rent transportmiddel. Vi ser dette overalt; stadig flere og flere valgt å overnatte på ulike transportmidler som en del av ferieopplevelsen man ettertrakte, etter som avkobling fra det stressfulle hverdagslivet. De vil for alltid utgjøre en minoritet, og er ikke sikkert om Norge kan ha egne nattog utover bare tre togsett - en mot Stavanger, en mot Bergen og en mot Trondheim bare om natten. De vil reise lik fort som godstog som egentlig går sløv i sammenligning med tog i daglys.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg