Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

80 km/t med tilhenger

NYTT TEMA
barkrakk
barkrakkInnlegg: 98
11.07.19 18:25

Jeg kjører over snittet mye med tilhenger.  Tillat hastighet er da 80 km/t  for henger med brems for min del.  Den fartsgrensen holder jeg av hensyn til lommeboka og for også å beholde lappen.

Fartsgrensen hvor jeg kjører er fra 80 til 110 km/t.  

Men uansett hvor jeg er så blir jeg forbikjørt av tyngre kjøretøy som lastebil  og trailere.  Må nevne at jeg bruker GPS som speedometer. Bilens viser gjerne 86 når reell fart er 80.

Ligger gjerne litt i overkant også.  Men som sagt så dundrer de forbi.  Særlig på motorvei med 100+ grense.

Leser i avisa at politiet bøtelegger personbil med henger ofte ved fartsoverskridelser.

Så jeg lurer på om tunge kjøretøy kan kjøre fortere enn meg på lovlig måte?

Varulv2478
Varulv2478Innlegg: 12519
13.07.19 11:27

I lang tid har man et stort problem med fartsbegrensning for tungt kjøretøy (3,5 tonn) -80 km/t er den lovlige grensen på motorvei, og det er i Norge forbudt å kjøre forbi andre kjøretøyer. Men det er fartssperre på 100 km/t i lastebil og buss (lovbestemt i flere land) som fysisk sett kan ta seg 20 km/t fastere enn det loven forskrever, og som det dessverre ikke er mulig å gjøre noe med fordi motorkraften må forbli høy. Da må man bare sende ut politi for å påse dette.

Nærmeste alle land med 80 km/t fartsgrense har problemer med buss og lastebil på mellom 80 og 100 km/t - det har fulgt til "fartstoleranse" i flere land i Europa som at man kan ha 90 km/t som i Belgia og Danmark. For vanlig bil (under 3,5 tonn) på en rett firefelts motorvei kan man ha opptil 20 km/t toleranse over 100-110 km/t (spesielt ved Jessheim), ellers er det tillatt med opptil 10 km/t på en motorvei. På vanlig vei, ned til 5 km/t. Et tungt kjøretøy kan dermed kjøre i 90 km/t på en motorvei, men da helst under 90 km/t enn over. I vanlig vei og på tofelts motorvei er man langt mye strengere.

Uansett tar man affære om lastebilen nærmere seg 100 km/t under enhver omstendighet.  

(Innlegget ble redigert 13.07.19 11:27)

ehall
ehallInnlegg: 21399
15.07.19 23:58

Dette høres veldig rart ut Varulv2478. Om de har fartssperre på 100 km/t er det veldig mange som har ulovlig fjernet dette. At tyngre kjøretøy har maks grense på 80 km/t virker bare som en vits om man kjører på en motorvei. 

Her kunne politiet virkelig fylt opp statskassa om de de stilte opp langs motorveien der det kontinuerlig kommer store kjøretøy som kjører over 80 km/t. Det kan vel heller ikke være forbud mot å kjøre forbi andre, det skjer jo hele tiden og er grunn til at det ofte går tregt på en norsk motorvei. Har du noe link?

Varulv2478
16.07.19 11:23
ehall: Dette høres veldig rart ut Varulv2478. Om de har fartssperre på 100 km/t er det veldig mange som har ulovlig fjernet dette. At tyngre kjøretøy har maks grense på 80 km/t virker bare som en vits om man kjører på en motorvei. Her kunne politiet virkelig fylt opp statskassa om de de stilte opp langs motorveien der det kontinuerlig kommer store kjøretøy som kjører over 80 km/t. Det kan vel heller ikke være forbud mot å kjøre forbi andre, det skjer jo hele tiden og er grunn til at det ofte går tregt på en norsk motorvei. Har du noe link?

Fartssperre er bygd inn i tungt kjøretøy, men bare etter flere lands lov - det vites ikke om Norge er blant disse.

Dermed gjenstår det bare et fornuftig alternativ; fartstoleranse ment at man er tillatt til å kjøre over fartsgrensen opptil 20 km/t (for mindre bil). Politiet er ikke tillatt til å gripe inn om lastebilen på en 80 km/t motorvei kjører på 90 km/t, ettersom 10 km/t er grensen for tungt kjøretøy. Men en ekstra kilometer over - hente politimannen fram boteseddelen. Det avhengiges av veiforhold, på vanlige vei er 5 km/t fartstoleranse strengt opprettholdt, selv om øde veger dypt inn i landet sjeldent patruljeres av politi.

Det er innført regler som betyr at et tungt kjøretøy ikke har lov til å kjøre forbi et mindre kjøretøy i høy hastighet selv om denne regelen ikke håndheves på firefelts motorvei hvor det er nok plass som en regel; fire felt i den ene retningen (åttefelts i alt) - tofelts motorvei som er vanlig, er enten smalt eller bredt. Det er nå ikke mulig å kjøre til venstre fil, man må deretter være på høyre fil for lettere avkjøring til eller fra motorveien. Men disse reglene gjelder ikke alle motorveier.

Det er likevel ikke de norske tyngre kjøretøyene politimenn og bilister burde være spesielt oppmerksomt mot, i det kontinentale Europa er det svært vanlig for trailer- og lastebilsjåfører å komme opp i 90 km/t og 100 km/t på rommelige veger og med forskjellige kjørekultur. Bulgaria for eksempel. Det har vært mange trailere med bulgarsk adresse i Norge i det siste - der har man 100 km/t for tungt kjøretøy på motorveiene. Ulykkefrekvensen som involverte tyngre kjøretøyer i Norge har forverret seg etter Høyre/Frp gikk inn for å "slippe fri" lastebiltrafikken slik at griske kunder kan bruke uegnede transportselskaper fra langt vekk.

Fartskamera aktiveres når bilisten i Norge kjører mer enn 5 km/t, men så er disse som regel i vanlige veger. Politiet tolerere bil og tungt kjøretøy opptil 10 km/t avhengige av vegforholdene, og dermed sjeldent patruljere på motorveien mellom Gardermoen og Oslo utover usynlige politibiler (som bare kan gripe inn om bilisten kjører mer enn 20 km/t, dette respekteres dessverre ikke alltid) hvor det er 20 km/t toleranse.

https://en.wikipedia.org/wiki/Speed_limits_by_country

Tyngre kjøretøy har fartstoleranse på 5 km/t på vanlige veger og 10 km/t på motorveier - så hvis du ser en lastebil kjører i 90 km/t på en 80 km/t strekning er det ikke ulovlig. Det blir ulovlig så snart lastebilen kjører raskere enn 90 km/t. Allikevel er det svært vanlig å se biler opptil 130 km/t og trailere opptil 90-100 km/t på den meget brede motorvegen ved Jessheim hvor trafikken ikke er så tett som ved Lillestrøm.

(Innlegget ble redigert 16.07.19 11:24)

GreySerpent
GreySerpentInnlegg: 21168
16.07.19 11:27
Varulv2478: Men det er fartssperre på 100 km/t i lastebil og buss

Alle trailere jeg har kjørt, har hatt fartssperre på 90. Bohemen? Han vet dette. 

Varulv2478
16.07.19 11:41
GreySerpent: Alle trailere jeg har kjørt, har hatt fartssperre på 90

Som sagt, flere land har innført fartssperre - det varieres; 100 km/t er øvre grense for samtidige klasser av tyngre kjøretøy fra SUV over 3,5 t til supertung trailerkjøretøy.

Someone
SomeoneInnlegg: 25829
17.07.19 19:06

Har ikke Tyskland 100kmt for hengere?

Someone
03.01.20 07:53

Er det ikke snakk om å øke grensen for hengerfart her i landet også?

_roffe_
_roffe_Innlegg: 7391
03.01.20 08:06
Someone: Er det ikke snakk om å øke grensen for hengerfart her i landet også?

med tanke på alle de "brødhuene" som verken vet hvordan man sikrer last, kan basal rygging med henger, eller forstår/kan lese vognkortet til tilhengeren, så virker dette som en ufattelig dum ide..

(Innlegget ble redigert 03.01.20 08:06)

Someone
03.01.20 12:26

Samtidig er 80km veldig tregt

og hvem rygger i den farta?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg