Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Piggdekkavgift i Tromsø

NYTT TEMA
Grammofon

Grammofon
15.06.20 19:32

Etter alle solemerker blir det piggdekkavgift i Tromsø. Byen kalles Nordens Paris, men ikke på grunn av været. I år var 1. juni den første dagen uten snø ved værvarslinga i Tromsø. Litt etter skjema, men likevel innafor det normale. Byen har heller ikke fått kallenavnet pga. topografien. Stupbratte bakker er mer regelen enn unntaket i Tromsø. Både øverst, midt i og nederst i bakkene er det kryss. En stor del av veinettet i Tromsø er derfor i praksis uframkommelig når det er glatt og bilen din ikke har gode piggdekk eller kjetting. Tromsø-veiene kan ikke holdes isfrie med salting. Det er for kaldt og for mye snø. Strøsand hjelper, men det vil kreve enorm innsats å strø så mye at piggfrie biler kan kjøre noenlunde skadefritt i Tromsø. Med færre piggdekk på veiene blir det dessuten enda glattere enn før. Er det noen her som har erfaring med piggfri kjøring i Nordens Paris? Vil miljøeffekten bli så stor og veislitasjen så mye mindre at piggdekkavgift er lurt?

(Innlegget ble redigert 15.06.20 19:33)

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
15.06.20 21:19
Grammofon: Etter alle solemerker blir det piggdekkavgift i Tromsø. Byen kalles Nordens Paris, men ikke på grunn av været. I år var 1. juni den første dagen uten snø ved værvarslinga i Tromsø. Litt etter skjema, men likevel innafor det normale. Byen har heller ikke fått kallenavnet pga. topografien. Stupbratte bakker er mer regelen enn unntaket i Tromsø. Både øverst, midt i og nederst i bakkene er det kryss. En stor del av veinettet i Tromsø er derfor i praksis uframkommelig når det er glatt og bilen din ikke har gode piggdekk eller kjetting. Tromsø-veiene kan ikke holdes isfrie med salting. Det er for kaldt og for mye snø. Strøsand hjelper, men det vil kreve enorm innsats å strø så mye at piggfrie biler kan kjøre noenlunde skadefritt i Tromsø. Med færre piggdekk på veiene blir det dessuten enda glattere enn før. Er det noen her som har erfaring med piggfri kjøring i Nordens Paris? Vil miljøeffekten bli så stor og veislitasjen så mye mindre at piggdekkavgift er lurt?

Dersom man ser på normalen for Oslo og Tromsø så ender begge byer på noen måneder med -4 grader på vinteren.

Slik sett er det ikke vesentlig kaldere om vinteren i Tromsø i forhold til Oslo normalt sett. Hovedforskjellen er lengden på vinteren og sommertemperaturene.

Topografisk så har Oslo også betydelig med bakker. Også betydelig med bakker der det aldri blir saltet og aldri kommer til å bli saltet.

Jeg ser ikke hvorfor det ikke skal la seg gjøre å kjøre trygt med piggfrie dekk i Tromsø like mye som man kan kjøre med piggfrie dekk i Oslo.

Det krever selvsagt at vintervedlikeholdet i de to byene holder tilnærmet lik standard. Og det er kun avhengig av hvor mye penger man er villig til å bruke. Med en avgift så har man kanskje noen penger der som kan brukes til vintervedlikehold.

Når det gjelder miljøeffekten kan man vel kalle den moderat men det blir nok noe mindre svevestøv og kanskje bedre effekt på støysiden.

Ulykkesmessige er det en mulig svak oppgang i antall ulykker.

Jeg ser ikke at det skulle være noe problemer i Tromsø som gjør at man der ikke kan gjøre som i Oslo. Jeg byttet til piggfrie dekk på 1990-tallet og har aldri sett meg tilbake selv om det finnes bratte bakker og dårlig brøytede og isete veier her nede også.

Gloriana

Gloriana
15.06.20 21:31

Haha herregud, det er noe av det DUMMESTE jeg har hørt! Lykke til de som vil kjøre piggfritt der.

Grammofon

Grammofon
16.06.20 12:25
BornOnThe4thOfJuly: Ulykkesmessige er det en mulig svak oppgang i antall ulykker.

Og dermed blir det flere arbeidsplasser i bilverkstedbransjen. Vinn vinn for kommunekassen, men liker forsikringsselskapene dette? Hvis jeg hadde vært i forsikringsbransjen ville jeg ha tilbudt billigere forsikring til de som kjører med gode piggdekk.

(Innlegget ble redigert 16.06.20 12:29)

Kent

Kent
16.06.20 12:32
Grammofon: Etter alle solemerker blir det piggdekkavgift i Tromsø.

Det stemmer vel ikke? Selv om formannskapet har sagt ja, så er vel fremdeles kommunestyret negativt.

Og håper for guds skyld det blir resultatet denne gangen også. Å ta seg frem på Tromsøya vinterstid kan være utfordrende nok med piggdekk.

Bedre luftkvalitet er bare en elendig unnskyldning for å nedsylte byens innbyggere i enda flere avgifter.

Nesten kvalmt å høre at trafikksikkerheten skal komme i andre rekke fordi byens politikere har rævkjørt kommunens økonomi.

(Innlegget ble redigert 16.06.20 12:32)

ehall

ehall
16.06.20 17:26

At det i hele tatt kommer som forslag er et bevis at det kun gjelder få suge penger av folk ikke noe annet. Jeg bor på det sentrale østlandet og selv her er det piggdekk som gjelder. Gjorde et forsøk i vinter på piggfritt og det ble Bambi på glattisen. Samme som når du ser busser og andre ligger strødd rundt omkring, eller at de rett og slett blir i garasjen for det er så glatt!

Columbus_3

Columbus_3
16.06.20 17:35
BornOnThe4thOfJuly: Dersom man ser på normalen for Oslo og Tromsø så ender begge byer på noen måneder med -4 grader på vinteren.Slik sett er det ikke vesentlig kaldere om vinteren i Tromsø i forhold til Oslo normalt sett. Hovedforskjellen er lengden på vinteren og sommertemperaturene.

Men like fullt er det fullstendig kaos i Tromsø når det er vanskelige kjøreforhold.
Skal alle kjøre piggfritt blir det enda verre. Da blir gatene polert.

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
16.06.20 21:44
Grammofon: Og dermed blir det flere arbeidsplasser i bilverkstedbransjen. Vinn vinn for kommunekassen, men liker forsikringsselskapene dette? Hvis jeg hadde vært i forsikringsbransjen ville jeg ha tilbudt billigere forsikring til de som kjører med gode piggdekk.

Kanskje det oppveies av at flere kan jobbe fordi de ikke blir syke av asfaltstøv.

Mitt råd er at man ikke forsøker å lage dette til et himmel og helvetesdebatt der det ene er superduperbra og det andre er helvetes dårlig og farlig.

Det vil gå helt fint med flere med piggfrie dekk akkurat som det går helt fint om det ikke blir flere med piggfrie dekk.

Skremslespropagandaen burde være noe man ikke hadde behov for å benytte i en slik sak.

Vær så snill å spare oss for fattige enker som ikke har råd til piggdekkavgiften som et argument også.

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
16.06.20 21:48
Columbus_3: Men like fullt er det fullstendig kaos i Tromsø når det er vanskelige kjøreforhold.
Skal alle kjøre piggfritt blir det enda verre. Da blir gatene polert.

At det er fullstendig kaos i de fleste byer når det er vanskelige kjøreforhold stemmer både der det kun er piggdekkbiler og der det er en betydelig andel biler med piggfriedekk. Det har å gjøre med de vanskelige kjøreforholdene og ikke med hvilke dekk folk har på bilen.

De samme skremslene ble benyttet for byer lenger sør men det er ikke mulig å se noen egentlig forskjellig i eventuelle problemer. Det går som vanlig på vanlig føre og det blir kaos når det er vanskelige kjøreforhold nå som før innføring av piggfrie dekk.

Jeg husker polerte veier og gater når det kun var piggdekk også jeg da.

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
16.06.20 21:51
Kent: Vet ikke hvor mange slike episoder det er i Oslo i løpet av en vinter, men ihvertfall tosifret her oppe.

Episoder der en buss kjører ut skjer både her og der.  At det blir såpass med problemer som du linker til kan nok også skje.

Her får heldigvis en annen buss sneket seg forbi mens resten av befolkningen har måttet ta sykkelen fatt.

Bill_Babba

Bill_Babba
25.06.20 19:15

Glatt blir det til tider i nesten alle norske byer.

Selv i Bergen har det oppstått buss problemer grunn snø og is.

Skal ikke mye til for att bussene våre får problemer. Dårlig målestokk.

Så, svaret er ikke så enkelt. Kanskje det er ok med piggfritt i Tromsø. Men kanskje det er feil både i Tromsø og Oslo?

Jeg har faktisk kjørt en gang i Tromsø Januar vinter. Med Rwd og piggfritt. Ingen antispinn ESP eller ABS.

Var der kun 1 uke, og det er veldig lengesiden. Ikke store erfaringen kan en si.

Men det var snø, og snødde hele uken. Mildt vær formiddag (omtrent Oslo mildt) Hadde ingen problemer med å komme opp bakker, eller ned (og stoppe for kryss)

jeg er enig i uttalelsen, alle bakker har ett kryss akkurat på toppen, og i bunn. (noen også midt i bakken)

Når en kjører oppover, må en alltid stoppe, og kjøregang midt i bakken det slår ikke feil i Tromsø.

Miljøeffekten av piggfritt, er ikke til stede, om en alltid kjører på snø og is. Det er ved mye bar asfalt kjøring miljøeffekten kommer.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg