Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Første del av Follobanen åpnet

NYTT TEMA
Someone

Innlegg: 27571
Someone
15.09.20 11:06

Selv om det er lenge til selve tunnelen åpner, litt over 2 år, så har er nå første lille del av Follobanen åpnet, ved at 2 av 3 nye plattformer på Ski stasjon (4 av 6 spor) nå er ferdig og kan ta imot trafikk

 

https://www.bygg.no/article/1442970

fargerik

Innlegg: 71716
fargerik
17.09.20 10:07

Og akkurat nå meldte de i radioen at samferdselsminister Hareide melder at dobbeltspor fra Moss videre til Sverige vurderes skrinlagt.

Rett og slett taes ut av Nasjonal Transportplan. De skriver om det i Aftenposten, men dessverre bak betalingsmuren.

(Innlegget ble redigert 17.09.20 10:08)

Someone

Innlegg: 27571
Someone
17.09.20 11:21
fargerik: Og akkurat nå meldte de i radioen at samferdselsminister Hareide melder at dobbeltspor fra Moss videre til Sverige vurderes skrinlagt.

Det er ikke så rart. Når den estimerte kostnaden har økt fra 12 til 50 milliarder for strekket mellom Moss og Sarpsborg, så må man nødvendigvis prioritere. Da blir det fort andre samferdselsprosjekter med større samfunnsnytteverdi

fargerik

Innlegg: 71716
fargerik
17.09.20 17:53
Someone: Det er ikke så rart. Når den estimerte kostnaden har økt fra 12 til 50 milliarder for strekket mellom Moss og Sarpsborg, så må man nødvendigvis prioritere. Da blir det fort andre samferdselsprosjekter med større samfunnsnytteverdi

Det er rart. Et dobbeltspor mellom Oslo og Gøteborg er smart, for med et slikt jernbanespor kan godsfrakt flyttes fra vei til jernbane. Det er tragisk at dette nå skrinlegges en gang for alle mens Sverige allerede er i gang med å bygge denne forbindelsen til resten av Europa. Norge blir en blindtarm ute av takt med resten av Europa. Venter de i førti år til, vil prisen være økt fra femti til hundreogfemti milliarder. Minst. Snakk om å spare og vente seg til fant.

De håpløse trasèene som ble tegnet i forrige århundre er nettopp håpløse. Det er planer laget av planleggere som enten er døde eller pensjonerte.

(Innlegget ble redigert 17.09.20 18:00)

Someone

Innlegg: 27571
Someone
17.09.20 18:23
fargerik: Et dobbeltspor mellom Oslo og Gøteborg er smart, for med et slikt jernbanespor kan godsfrakt flyttes fra vei til jernbane.

Ikke for enhver pris, dessuten har veien nedover der god kapasitet

 

Dessuten trengs det ikke dobbelt spor for det, her kan mye løses med nok og lange nok krysningspor

(Innlegget ble redigert 17.09.20 18:23)

fargerik

Innlegg: 71716
fargerik
17.09.20 21:21
Someone: Ikke for enhver pris, dessuten har veien nedover der god kapasitet Dessuten trengs det ikke dobbelt spor for det, her kan mye løses med nok og lange nok krysningspor

Ja, jeg kan ikke annet gjøre enn å gratulere. Det blir ikke noe dobbeltspor, slik er det bare. Du er på vinnerlaget. E6 er stor nok, og vil være stor nok i enda et århundre.

la1goa

Innlegg: 14689
la1goa
18.09.20 16:31
Someone: Selv om det er lenge til selve tunnelen åpner, litt over 2 år, så har er nå første lille del av Follobanen åpnet, ved at 2 av 3 nye plattformer på Ski stasjon (4 av 6 spor) nå er ferdig og kan ta imot trafikk

Det ble lang omvei for de som skal til storsenteret. Vanligvis tok det under 1 minutt, nå for ei uke siden var det et kvarter med omveier for gående.

Someone

Innlegg: 27571
Someone
19.09.20 07:40
la1goa: Det ble lang omvei for de som skal til storsenteret. Vanligvis tok det under 1 minutt, nå for ei uke siden var det et kvarter med omveier for gående.

Nå er vel ikke stasjonen akkurat ferdig heller

Klikk for å gå tilbake til toppen