Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kommer til luftfarten reise seg igjen neste år?

NYTT TEMA
Atreygutten

Atreygutten
19.11.20 16:54

Kan man se en gradvis åpning av luftfarten igjen rundt våren 2021?

ehall

ehall
20.11.20 23:23

Må jo håpe det. Er avhengig av at smitten går ned og at det produseres nok vaksine.

Bill_Babba

Bill_Babba
21.11.20 09:30

Vanskelig å tenke seg til når det blir fly bevegelse igjen.

Men innlands flyvinger er ganske greit, og de selskap som har mye slik i ulike land, vil unngå konkurser.

det er en del land som ikke har fly begrensinger, og de selskap som flyr ruter mellom disse landene, vil jeg tru gjør ting kurrant.

Disse vil raskt være klare, når Norge åpner for utenlandstrafikk til de eventuelle andre land som også åpner.

Personlig håper jeg det åpnes på grunn av vaksine kontroll som fungerer så godt som mulig (mitt ønsker er kanskje høyere en hva som er mulig)

jeg håper på krav om vaksine kort for å få lov å reise inn og ut av landet.

xpoolman

xpoolman
21.11.20 10:11

Innen Europa vil jeg tro vi vil se tilnærmet normale forhold igjen til påske, eller i alle fall i løpet av mai.

Interkontinentalt kommer nok an på smittesituasjonen på de forskjellige kontinentene.

inspector

inspector
22.11.20 09:46

Hvis man finner at pandemier skyldes klimautfordringer, vil det bli vanskelig å bringe luftfarten tilbake til gammel storhet.

Hvis Parisavtalen realiseres vil det også medføre begrensinger. Erfaringene viser nå at vi klarer oss lenge med videosamtaler i stedet for jobbreiser. Masseturisme til syden vil nok også lide i form av høyere priser.

I tillegg ser man en generelt mer isolasjonistisk tankegang i det meste av verden. Jeg kommer ikke til å sette sparepengene mine i luftfart....

(Innlegget ble redigert 22.11.20 09:49)

xpoolman

xpoolman
22.11.20 10:05
inspector: Hvis man finner at pandemier skyldes klimautfordringer, vil det bli vanskelig å bringe luftfarten tilbake til gammel storhet. Hvis Parisavtalen realiseres vil det også medføre begrensinger.

Vel...

Luftfarten står for kun 2 % av de menneskelige "klimautslippene".
Innenfor transport og samferdsel utgjør luftfartens utslipp 12 %, mens veitransport står for 74 % av utslippa.

Så det er ikke luftfarten man bør skjære ned på først.

Bill_Babba

Bill_Babba
22.11.20 15:02
xpoolman: Luftfarten står for kun 2 % av de menneskelige "klimautslippene".
Innenfor transport og samferdsel utgjør luftfartens utslipp 12 %, mens veitransport står for 74 % av utslippa. Så det er ikke luftfarten man bør skjære ned på først.

Det er vel litt dumt å erstatte alle folk som pr 2019 (om så bare for 1 dag) flyr mellom Oslo og Bergen med bil eller buss, for å "redde" miljøet.

xpoolman

xpoolman
22.11.20 15:52
Bill_Babba: Det er vel litt dumt å erstatte alle folk som pr 2019 (om så bare for 1 dag) flyr mellom Oslo og Bergen med bil eller buss, for å "redde" miljøet.

Med tanke på at dette er en av Europas 10 travleste flyruter så blir det litt å gå baklengs ja :-)

Bill_Babba

Bill_Babba
23.11.20 20:17
xpoolman: Med tanke på at dette er en av Europas 10 travleste flyruter så blir det litt å gå baklengs ja :-)

Er Oslo -Bergen fly trafikk så heftig??

Jeg jobber på Flesland, men var faktisk ikke klar over den var så stor. (selv om Oslo - Bergen ruten, er den som i praksis holder meg i jobb om dagen)

Someone

Someone
23.11.20 21:56
Bill_Babba: Er Oslo -Bergen fly trafikk så heftig??

Ja, var vel opp mot 30 daglige før Korona, og den var på topp 10 innen Europa. Dog var trafikken hakket større på Oslo-Trondheim

toydoll

toydoll
23.11.20 22:11
Atreygutten: Kan man se en gradvis åpning av luftfarten igjen rundt våren 2021?

Det er flere land i verden som er helt åpnet for turister nå, enn land som er stengt.

Det er nå 70land som er helt åpen for turister, 60 land som er delvis åpent plus 60 som er helt stengt for turister. Så man har mulighet til å fortsatt fly hvor som helst i verden i disse dager og ja det er er flyvninger, eks Qatar, Emirates, KLM og Turkish airways har daglige avganger fra Oslo nå.

Lokal flyvninger i eks Kina er nå tilbake til 98% vs pre covid. 
Så når man slipper karantener i rundt om i Europa kommer flyvninger til og eksplodere igjen.

xpoolman

xpoolman
24.11.20 11:26
Bill_Babba: Er Oslo -Bergen fly trafikk så heftig??
OddFellow

OddFellow
14.03.21 09:47
xpoolman: Innen Europa vil jeg tro vi vil se tilnærmet normale forhold igjen til påske

Ok. Da er påskeferien reddet . :) 

DYtech

DYtech
20.03.21 14:10

Nå kan vi snart glemme sommeren også ser det ut til.

Bill_Babba

Bill_Babba
22.03.21 21:21
DYtech: Nå kan vi snart glemme sommeren også ser det ut til.

Jeg er ganske sikker på att sommeren kommer.

Det er vel bare hvor en kan tilbringe sommeren som fortsatt er usikkert.

OddFellow

OddFellow
03.04.21 22:57

I fjor satte jeg opp hovedferien "litt utpå høsten" for da ville det verste være over trodde jeg. I år gjør jeg det samme...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg