Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fornebubanen

NYTT TEMA
Someone

Someone
11.12.20 10:19

Selv om de har drevet endel med forberedende arbeider en stund, ble det første sermonielle «spadetaket» på Fornebubanen tatt ute på Fornebu i dag. Så man kan si at nå er selve byggingen i gang. Sånn veldig forsinket

fargerik

fargerik
11.12.20 10:31
Someone: Selv om de har drevet endel med forberedende arbeider en stund, ble det første sermonielle «spadetaket» på Fornebubanen tatt ute på Fornebu i dag. Så man kan si at nå er selve byggingen i gang. Sånn veldig forsinket

Ting tar tid, ja. Det er vel snart åtte år siden fire borgerlige partiledere sto der ute og garanterte fortgang. Ting tar tid.

KongOlav2

KongOlav2
11.12.20 10:42
Someone: Selv om de har drevet endel med forberedende arbeider en stund, ble det første sermonielle «spadetaket» på Fornebubanen tatt ute på Fornebu i dag. Så man kan si at nå er selve byggingen i gang. Sånn veldig forsinket

Det er enormt avansert da. Jeg jobber med prosjektering av strømforsyningen til banen. Min jobb omfatter en entreprise i størrelsesorden 100 mill, og er derfor en liten jobb sammenlignet med totalkostnaden på 16 mrd eller noe sånt. Men jeg ser kompleksiteten i andre fagområder.

En stor utfordring er at det skal bygges en lang og stor tunnel gjennom det området i Norge som er tettest bebygd og trafikkert fra før. Og 6 store stasjoner i fjell langs banen. Og sprenging og masseuttak er VELDIG dyrt. Det er derfor brukt mye tid og prosjektering og optimalisere tunneltrase og utforming av stasjoner i fjell. Det er bedre å bruke 100 mill i prosjektering enn 10 eller 20 ganger så mye i entreprisekostnader.

(Innlegget ble redigert 11.12.20 10:42)

Someone

Someone
11.12.20 13:14
KongOlav2: Det er bedre å bruke 100 mill i prosjektering enn 10 eller 20 ganger så mye i entreprisekostnader.

Helt enig, mitt sleivspark var mer til at det tok lang tid før de kom i gang med den konkrete planleggingen og prosjekteringer. Hvilket jeg vet både tar lang tid og er viktig å gjøre grundig på slike prosjekter ;)

KongOlav2

KongOlav2
11.12.20 13:29
Someone: Helt enig, mitt sleivspark var mer til at det tok lang tid før de kom i gang med den konkrete planleggingen og prosjekteringer. Hvilket jeg vet både tar lang tid og er viktig å gjøre grundig på slike prosjekter ;)

Bare vent. Det planlegges for tiden også ny t-banetunnel og ny jernbanetunnel gjennom sentral deler av Oslo. Dette kommer til å bli enda dyrere og mer komplisert om det skal gjennomføres. Ingeniørmessig sett er dette enormt komplekse prosjekter:

https://www.tu.no/artikler/oslo-sentrum-taler-ikke-mer-busstrafikk-her-er-knuten-ingeniorene-ma-lose/435940

Someone

Someone
16.03.21 13:17

Da var entreprenør til de første drøye 2km med tunnell (Forneby-Lysaker) valgt. Så går fremover

https://www.bygg.no/article/1461345

Fornebubanen har innstilt Implenia Norge til tunnelentreprisen Lysaker – Fornebu, en kontrakt med en estimert verdi på 1,2 milliarder kroner.

Someone

Someone
21.04.21 12:37

NRC har fått jobben med forberendene arbeidet på Skøyen, så blir vel snart et hull i bakken der også

https://www.bygg.no/article/1464776

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg