Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fornebubanen

NYTT TEMA
Someone

Innlegg: 27592
Someone
11.12.20 10:19

Selv om de har drevet endel med forberedende arbeider en stund, ble det første sermonielle «spadetaket» på Fornebubanen tatt ute på Fornebu i dag. Så man kan si at nå er selve byggingen i gang. Sånn veldig forsinket

fargerik

Innlegg: 71770
fargerik
11.12.20 10:31
Someone: Selv om de har drevet endel med forberedende arbeider en stund, ble det første sermonielle «spadetaket» på Fornebubanen tatt ute på Fornebu i dag. Så man kan si at nå er selve byggingen i gang. Sånn veldig forsinket

Ting tar tid, ja. Det er vel snart åtte år siden fire borgerlige partiledere sto der ute og garanterte fortgang. Ting tar tid.

KongOlav2

Innlegg: 44951
KongOlav2
11.12.20 10:42
Someone: Selv om de har drevet endel med forberedende arbeider en stund, ble det første sermonielle «spadetaket» på Fornebubanen tatt ute på Fornebu i dag. Så man kan si at nå er selve byggingen i gang. Sånn veldig forsinket

Det er enormt avansert da. Jeg jobber med prosjektering av strømforsyningen til banen. Min jobb omfatter en entreprise i størrelsesorden 100 mill, og er derfor en liten jobb sammenlignet med totalkostnaden på 16 mrd eller noe sånt. Men jeg ser kompleksiteten i andre fagområder.

En stor utfordring er at det skal bygges en lang og stor tunnel gjennom det området i Norge som er tettest bebygd og trafikkert fra før. Og 6 store stasjoner i fjell langs banen. Og sprenging og masseuttak er VELDIG dyrt. Det er derfor brukt mye tid og prosjektering og optimalisere tunneltrase og utforming av stasjoner i fjell. Det er bedre å bruke 100 mill i prosjektering enn 10 eller 20 ganger så mye i entreprisekostnader.

(Innlegget ble redigert 11.12.20 10:42)

Someone

Innlegg: 27592
Someone
11.12.20 13:14
KongOlav2: Det er bedre å bruke 100 mill i prosjektering enn 10 eller 20 ganger så mye i entreprisekostnader.

Helt enig, mitt sleivspark var mer til at det tok lang tid før de kom i gang med den konkrete planleggingen og prosjekteringer. Hvilket jeg vet både tar lang tid og er viktig å gjøre grundig på slike prosjekter ;)

KongOlav2

Innlegg: 44951
KongOlav2
11.12.20 13:29
Someone: Helt enig, mitt sleivspark var mer til at det tok lang tid før de kom i gang med den konkrete planleggingen og prosjekteringer. Hvilket jeg vet både tar lang tid og er viktig å gjøre grundig på slike prosjekter ;)

Bare vent. Det planlegges for tiden også ny t-banetunnel og ny jernbanetunnel gjennom sentral deler av Oslo. Dette kommer til å bli enda dyrere og mer komplisert om det skal gjennomføres. Ingeniørmessig sett er dette enormt komplekse prosjekter:

https://www.tu.no/artikler/oslo-sentrum-taler-ikke-mer-busstrafikk-her-er-knuten-ingeniorene-ma-lose/435940

Someone

Innlegg: 27592
Someone
16.03.21 13:17

Da var entreprenør til de første drøye 2km med tunnell (Forneby-Lysaker) valgt. Så går fremover

 

https://www.bygg.no/article/1461345

 

Fornebubanen har innstilt Implenia Norge til tunnelentreprisen Lysaker – Fornebu, en kontrakt med en estimert verdi på 1,2 milliarder kroner.

Someone

Innlegg: 27592
Someone
21.04.21 12:37

NRC har fått jobben med forberendene arbeidet på Skøyen, så blir vel snart et hull i bakken der også

 

https://www.bygg.no/article/1464776

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg