Selv om de har drevet endel med forberedende arbeider en stund, ble det første sermonielle «spadetaket» på Fornebubanen tatt ute på Fornebu i dag. Så man kan si at nå er selve byggingen i gang. Sånn veldig forsinket
Du må være logget inn for å bruke denne funksjonen.
Logg inn Ny bruker? Registrer deg her.Ny bruker? Registrer deg her!
Selv om de har drevet endel med forberedende arbeider en stund, ble det første sermonielle «spadetaket» på Fornebubanen tatt ute på Fornebu i dag. Så man kan si at nå er selve byggingen i gang. Sånn veldig forsinket
Ting tar tid, ja. Det er vel snart åtte år siden fire borgerlige partiledere sto der ute og garanterte fortgang. Ting tar tid.
Det er enormt avansert da. Jeg jobber med prosjektering av strømforsyningen til banen. Min jobb omfatter en entreprise i størrelsesorden 100 mill, og er derfor en liten jobb sammenlignet med totalkostnaden på 16 mrd eller noe sånt. Men jeg ser kompleksiteten i andre fagområder.
En stor utfordring er at det skal bygges en lang og stor tunnel gjennom det området i Norge som er tettest bebygd og trafikkert fra før. Og 6 store stasjoner i fjell langs banen. Og sprenging og masseuttak er VELDIG dyrt. Det er derfor brukt mye tid og prosjektering og optimalisere tunneltrase og utforming av stasjoner i fjell. Det er bedre å bruke 100 mill i prosjektering enn 10 eller 20 ganger så mye i entreprisekostnader.
(Innlegget ble redigert 11.12.20 10:42)
Helt enig, mitt sleivspark var mer til at det tok lang tid før de kom i gang med den konkrete planleggingen og prosjekteringer. Hvilket jeg vet både tar lang tid og er viktig å gjøre grundig på slike prosjekter ;)
Bare vent. Det planlegges for tiden også ny t-banetunnel og ny jernbanetunnel gjennom sentral deler av Oslo. Dette kommer til å bli enda dyrere og mer komplisert om det skal gjennomføres. Ingeniørmessig sett er dette enormt komplekse prosjekter:
https://www.tu.no/artikler/oslo-sentrum-taler-ikke-mer-busstrafikk-her-er-knuten-ingeniorene-ma-lose/435940
Da var entreprenør til de første drøye 2km med tunnell (Forneby-Lysaker) valgt. Så går fremover
https://www.bygg.no/article/1461345
Fornebubanen har innstilt Implenia Norge til tunnelentreprisen Lysaker – Fornebu, en kontrakt med en estimert verdi på 1,2 milliarder kroner.
NRC har fått jobben med forberendene arbeidet på Skøyen, så blir vel snart et hull i bakken der også