Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Morgenbladet

NYTT TEMA
JackFrost
JackFrostInnlegg: 13897
22.10.08 13:20
Hva er å finne i denne blekka? Jeg er ute etter å finne meg en avis å abonnere på og jeg er veldig glad i det klassekampen har å tily, står MB for noe av det samme? Er MB veldig kulurfokusert? Hvem skriver for MB? Utenriks eller Inneriks, hva er MBs force?

JackFrost
22.10.08 13:27
Det ble noen trykkfeil her.

tily=tilby
siIva
siIvaInnlegg: 299
27.10.08 17:06
Den siste utgaven inneholder ca. 15 sider med seksjonen "samfunn", fem med "ideer" (essay, kronikk, debatt - gjerne skrevet av kunnskapseliten), ni med kultur, og seks med "bøker". Mye kommentarstoff. Gudmund Hernes, Torbjørn Røe Isaksen og Audun Lysbakken rullerer på å skrive på baksiden, ellers skriver en rekke professorer og andre "opplyste" noenlunde fast (f.eks. anmeldelser eller kommentarer). Avisen holder en såkalt intellektuell profil.

Politisk analyse, mediekommentar og utenriksanalyse er faste spalter i samfunnsseksjonen. De kjører både utenriks og innenriks - lengre, dyptgående artikler.

I mine øyne er den i høyeste grad verdt å abonnere på for den samfunnsinteresserte.
JackFrost
03.11.08 13:49
Så ikke svaret ditt før nå - takk!
Abstract_Poet
Abstract_PoetInnlegg: 35381
07.11.08 22:08
Tja, Morgenbladet er vel ingen avis. Så vidt jeg vet, må en avis komme ut minst fem ganger i uken og ha minst 2000 i opplag for å kunne kalle seg avis. Jeg tror jeg ville kalt Morgenbladet for en tidsskrift.

Mulig jeg tar feil nå, men er ikke Morgenbladet og Klassekampen to politiske motpoler?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Berlusconi: - Han er ung, pen og til og med solbrun.
JackFrost
07.11.08 22:16
Så vidt jeg vet, må en avis komme ut minst fem ganger i uken og ha minst 2000 i opplag for å kunne kalle seg avis.

----Jeg vet ærlig talt ikke, men det er interessante spørsmål du reiser. Jeg mener å huske at Se & Hør flørtet med avisstatus siden de økte antallet utgivelser til to ganger i uka. Derfor antok jeg at kravene ikke var så strenge som du maler opp her.

Jeg visste ikke på den tiden jeg skrev denne tråden at MB kun kom ut en gang i uka. Når jeg fikk vite det ble valget enkelt, Klassekampen-abonnement. Fantastisk bra avis!

"Mulig jeg tar feil nå, men er ikke Morgenbladet og Klassekampen to politiske motpoler?"
----Har ikke peiling, men det betydde ikke noe for meg da jeg kun var interessert i å bytte ut makkverk med kvalitet. Men også et spørsmål jeg kunne tenke meg å få besvart. Dessverre er Media-forumet like tørt som Sahara. Anyone!?

JackFrost
07.11.08 22:22
Likheten mellom begge aviser er nok at begge leses av godt utdannede folk. Også meg da.
Abstract_Poet
07.11.08 22:25
Jeg vil si at begge er nisjeaviser også.
strawfoot
strawfootInnlegg: 3573
07.11.08 22:26
"Abstract_Poet skrev:
Tja, Morgenbladet er vel ingen avis. Så vidt jeg vet, må en avis komme ut minst fem ganger i uken og ha minst 2000 i opplag for å kunne kalle seg avis."

- Hvor har du fått det fra?

"avi's f1 el. m1 (fr 'mening, melding', av lat. ad 'til' og visum 'syn, tanke')
1 trykt nyhetspublikasjon som kommer ut regelmessig (minst to ganger i uka)"

(http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=avis&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j)

"Mulig jeg tar feil nå, men er ikke Morgenbladet og Klassekampen to politiske motpoler?"

- Morgenbladet er ingen høyreorientert avis. Både Morgenbladet og Klassekampen er venstreorienterte aviser, men sistnevnte er det i større grad enn førstnevnte.
Abstract_Poet
07.11.08 22:29
"Hvor har du fått det fra?"

--> Journalistikkforelesning

"Morgenbladet er ingen høyreorientert avis. Både Morgenbladet og Klassekampen er venstreorienterte aviser, men sistnevnte er det i større grad enn førstnevnte."

--> Politikk har fire akser. Klassekampen er en avis som fokuserer på fellesskapet, mens Morgenbladet er en liberalistisk avis. Det er i hvert fall bildet jeg har har av avisene.

Edit: To akser, men fire ytterpunkter
JohnLocke
JohnLockeInnlegg: 43652
07.11.08 22:32
Og sånn av interesse: Hvor ville du plassert kommunisme og nazisme i dette systemet?

-Pat
Abstract_Poet
07.11.08 22:36
"Og sånn av interesse: Hvor ville du plassert kommunisme og nazisme i dette systemet?"

--> Hvis du ser for deg at den horisontale aksene strekker seg på en måte som likner på en ørering. Altså nesten i en sirkel, men den fullføres ikke, så ligger nazisme og kommunisme på hver side. Nær hverandre, men allikevel uendelig fjernt fra hverandre.

Denne modellen er ikke lett å forklare med ord...
strawfoot
strawfootInnlegg: 3573
07.11.08 22:39
"--> Politikk har fire akser. Klassekampen er en avis som fokuserer på fellesskapet, mens Morgenbladet er en liberalistisk avis. Det er i hvert fall bildet jeg har har av avisene."

Det samsvarer ikke med mitt inntrykk. For min del virker det lsvært fremmed å si at Morgenbladet er en liberalistisk avis.
JohnLocke
JohnLockeInnlegg: 43652
07.11.08 22:41
Hehe, jeg forstod faktisk hva du mente.

Selv trodde jeg du opererte med et system hvor den ene aksen er "stat - ikke-stat" og den andre var miljø - ikke-miljø. Og hvor således de totalitære ideologiene havner på ytteste venstre fløy pga. deres statlige styring, mens ekstrem liberalisme (og i ytterste grad anarkisme) havner på høyre fløy.

At kommunisme og nazisme er motpoler, er en ting som liksom bare "har blitt sånn", men det ikke finnes spesielt gode argumenter for. Det finnes hvert fall ingen argumenter for å plassere nazismen på ytterste høyre fløy i den "vanlige" venstre-høyre-aksen vi er kjent med.

-Pat
jallamygel
jallamygelInnlegg: 337
07.11.08 22:45
Du tenker sikkert på hvordan Morgenbladet har vært historisk. Ikke minst da Hroar Hansen http://no.wikipedia.org/wiki/Hroar_Hansen eide avisen. Vulgærkonservativ konkursrytter vil kanskje noen si.

Han eide også SøndagSøndag. Knapt savnet av noen.

JackFrost
07.11.08 22:45
Da får du nesten komme opp med et alternativ, strawfoot.
Jeg registrer at MB skriver om John Zorn, Debussy frijazz, scenekunst etc. Absolutt trekk som jeg forbinder med en liberalistisk tangegang, og medlemskap i (Unge) Venstre.
JackFrost
07.11.08 22:51
Han eide også SøndagSøndag. Knapt savnet av noen.

---Tøv. Søndag Søndag var et flott bidrag til samfunnsdebatten!

jallamygel
08.11.08 12:52
Ironi eller ?

Hvordan bidro SøndagSøndag til samfunnsdebatten ?

Var det han "journalisten" som signerte med utallige navn som laget debatten ?

JackFrost
08.11.08 15:02
Det var et FORSØK på å være MORSOM, ja :()

jallamygel
08.11.08 20:06
JackFrost skrev:
Det var et FORSØK på å være MORSOM, ja :()

Heldigvis. Vet jo aldri ! :-)

SøndagSøndag må være den dårligste "avisen" som har vært på norsk.
Script
ScriptInnlegg: 3930
04.10.13 14:36

Synes Trond Berg Eriksen skal avslutte denne leken med å besvare egne spørsmål, han kan helle skrive på Morgenbladets bakside. Der hører ikke Bostad hjemme, som filosofer flest er hun uvitende og triviell utenfor sitt eget fag.

Script
23.10.13 21:19

Det er altfor mye politikk i Morgenbladet. Den kyniske Aslak Bonde er god på innenriks, Hellestveit på utenriks, selv om hun av selve argumentasjonen viser at hun begår diskutable konklusjoner. Merker at hun tolker virkeligheten som en tekst, og hopper for hurtig på konklusjoner. Det øvrig politiske  er nærmest avslørende nonsens på Tojenivå. Det hovedsaklig interessante i Morgenbladet er vitenskapen og kulturen.

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 53612
23.10.13 21:42
Script: Synes Trond Berg Eriksen skal avslutte denne leken med å besvare egne spørsmål, han kan helle skrive på Morgenbladets bakside. Der hører ikke Bostad hjemme, som filosofer flest er hun uvitende og triviell utenfor sitt eget fag.

Blir vel en ledig spot der nå, når Torbjørn Røe Isaksen er blitt minister.

Script
27.09.19 07:59

Alt raser rundt redaktøren av Morgenbladet, men hun blir sittende, tilsynelatende steil og sterk. Jeg tror det er motsatt, hun er redd. Ingen er så sterk som den svake, når hun mangler alternativer. Hun frykter tiden etter å ha forlatt redaktørstolen så sterkt, at hun klamrer seg til den.

Så får det gå som det vil med den glimrende avisa.

Script
21.10.19 22:38

Virker som det er veldig mange homser i Morgenbladet, vanskelige, tverre folk. Klassekampen på lørdag er en mye bedre avis.

(Innlegget ble redigert 21.10.19 22:39)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg