Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nett-troll på vgd og andre steder.

NYTT TEMA
vadefugl

vadefugl
22.01.12 22:12

Hvem er alle disse som troller på nettet? I VG sin papirutgave i dag søndag (22 jan) så er det en ihuga debattant som står frem og forteller hvorfor han er som han er og så videre.

VG skriver: Kommentarfeltene på nett er fylt av så mye grums at statsministeren maner til kamp. Men hvem er egentlig disse som hetser og herjer? Vi (VG) har møtt Børre Bjerkland (48), en av de ivrigste meningsytrerne. Han er en type som sier at det av og til tar helt av når han driver å diskuterer. Han skriver med fullt navn i Dagbladet og på sider som krever Facebookinnlogging. Han er også innom blogger hvor han noen ganger kommer med ufine bemerkninger.

- Ser at det også er en type troll her på VG nett diskuter også og ikke bare på Dagbladet. Og at enkelte har lett for å hisse seg opp over andre som skriver feil og hoppe inn i diskusjonene med både nebb og klør. Så kommer spørsmålet mitt: Tenker disse menneskene bare på seg selv eller er det et eller annet som gjør at de av og til bæsjer på leggen? Og er formålet å få mest mulig innlegg og opperksomhet som styrer disse folka sin tid?

Selv har jeg trollet på debattsiden Sol for mere enn 10 år siden da det meste var lov. Har vært negative til FrP'ere som sterkt er imot innvandring og kalt disse for brune bæsjkladder og så videre. Det var ikke pent gjort av meg. Ellers så ville jeg ha flest mulig innlegg for å senere bli en kul bruker blant andre folka på forumet backstage for eksempel. Nå som jeg nesten har 25 000 innlegg og fem stjerner så gir jeg opp når det gjelder egoet mitt. Folk sier at jeg er en koselig bruker som ikke kaster skitt mot andre og så videre og det har gjort at jeg ikke bryr meg om at jeg enten er en a eller b bruker. Nå er jeg inne på diskusjonssidene for å bidra og komme med konstruktive innlegg og for å være et bedre medmenneske. Forsøker liksom å utvikle meg selv på en eller annen måte.

(Innlegget ble redigert 12.01.21 18:33)

jeangabin

jeangabin
22.01.12 22:16
vadefugl: Hvem er alle disse som troller på nettet?

Det er jeg som troller. 

vadefugl

vadefugl
22.01.12 22:17

hehe. Joda. Og forresten, hadde ikke du et helt annet brukernavn før? Mener jeg kjenner igjen avataren din.

jeangabin

jeangabin
22.01.12 22:22
vadefugl: hehe. Joda. Og forresten, hadde ikke du et helt annet brukernavn før? Mener jeg kjenner igjen avataren din.

Ja, jeg het Michaelhe i mitt forrige liv, før jeg ble brutalt myrdet av Mod for å ha spredt sladder og spekulasjoner om kjendiser på nettet. 

vadefugl

vadefugl
22.01.12 22:23

Sykt at du ble kasta ut på grunn av det... Og jeg mener at avisa har skylda selv siden de har kjendisstoff på nettsiden dems.

jeangabin

jeangabin
22.01.12 22:25
vadefugl: Sykt at du ble kasta ut på grunn av det... Og jeg mener at avisa har skylda selv siden de har kjendisstoff på nettsiden dems.

Vel, vi snakker ikke mer om det. Mod er almektig, og det er best og ikke utfordre ham/henne. 

MoreTEN

MoreTEN
24.01.12 00:26
jeangabin: Ja, jeg het Michaelhe i mitt forrige liv, før jeg ble brutalt myrdet av Mod for å ha spredt sladder og spekulasjoner om kjendiser på nettet.

Haha! Hva var det du skrev?

jeangabin

jeangabin
24.01.12 00:27
MoreTEN: Haha! Hva var det du skrev?

Skal jeg si det, og så bli utvist på nytt?

MoreTEN

MoreTEN
24.01.12 10:18
jeangabin: Skal jeg si det, og så bli utvist på nytt?

Hehe. Lov å prøve seg ;)

jeangabin

jeangabin
24.01.12 15:46
MoreTEN: Hehe. Lov å prøve seg ;)

Jeg ble lurt en gang da jeg var yngre. Jeg hadde kjøpt meg min første øl på pub, og en venn veddet ti kroner på at han kunne drikke begge ølene, min og hans, på fem minutter. Jeg flirte da han ikke greide det, men følte meg ganske dum når jeg skjønte at han hadde betalt ti kroner for en halvliter. 

timy3

timy3
16.02.12 10:38

De overstående innlegg, er bare koseprat mellom tilfeldig bekjente. Sikkert hyggelig for dem, men har ellers ingen intresse for almuen.

ElIngles

ElIngles
11.01.21 22:38
vadefugl: Hvem er alle disse som troller på nettet?

Nesten like aktuelt 9 år etter.

Morten_1996

Morten_1996
11.01.21 23:50

Det er forskjell på troll også.

En ting er å skrive en kontroversiell/gal/tullete påstand bare for å trigge en potensielt opphetet debatt. Dette er også trolling.

Men det er noe helt annet å hetse enkeltpersoner, lire av seg masse sjikanøs dritt, og gjøre livet direkte surt for folk. Noen går virkelig inn for å ødelegge livet til andre, via kommentarfelt osv. Disse kalles visst også for nettroll i dag, men kan ikke på noen som helst måte sammenlignes med det førstnevnte. Dette er faktisk straffbart, og bør straffes – hardt!

Jeg kan sette pris på litt god trolling i blant. Enkelte nettroll (av den førstnevnte sorten) har gitt meg mye latter og glede, men:

Den typen «nettroll» som artikkelen tar for seg, har jeg ingen respekt for! Flott at de blir avslørt og eksponert. Håper de får sin straff.

Ale-Jet

Ale-Jet
11.01.21 23:52

Tro meg, norske nettroll får ingen straff hardere enn utestengelse.

Dr_Who

Dr_Who
12.01.21 12:27
Ale-Jet: Tro meg, norske nettroll får ingen straff hardere enn utestengelse

Det har jo hent at de er blitt identifisert av media og privatpersoner og konfrontert. Da knekker de stort sett sammen som de ynkelige stakkarene de er.

ElIngles

ElIngles
12.01.21 18:00

Åpningsinnlegget er fjernet, ja. Noen som vet om den omtalte fremdeles er på vgd?

HYYYL

HYYYL
12.01.21 19:02
ElIngles: Åpningsinnlegget er fjernet, ja.

No er det tilbake.

MOD ordnet opp.

ElIngles

ElIngles
12.01.21 19:19
HYYYL: No er det tilbake. MOD ordnet opp.

Når man er så pr-kåt at man stiller opp i vd for å vise at man liker å oppføre seg som en idiot(selve definisjonen på nettroll), så kan man ha det så godt.

Hører at vedkommende driver på i Dagbladet også, med fullt navn. Oppfører seg visst fremdeles som en idiot. Da er det er mye som mangler, spesielt skamvett.

(Innlegget ble redigert 12.01.21 19:22)

perchri

perchri
13.01.21 22:29
jeangabin: Vel, vi snakker ikke mer om det. Mod er almektig, og det er best og ikke utfordre ham/henne.

...du vet, klusser du med Gud, vil dine fingre svertes til evig tid.....

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg