Begge deler er av interesse. Normalt ville man nok løst dette som med to saker. En om selve avgjørelsen, og en om reaksjoner.
Reaksjoner er så vanlig i dagspressen og etermediene at det til og med normalt forkortes til reaks. Formålet er å ta saken et steg videre - fra en konstatering av hva som har skjedd - til konsekvenser/reaksjoner. Et eksempel kan være som da asylsøkeren drepte tre personer på en buss her om året. Da er førstesaken drapet, deretter kommer sak #2, som kanskje kan være at kommunens kriseteam er kalt inn, og informasjon om pårørendekontakt i kommunen m.m.
Jeg tror kanskje at Møre og Romsdal blir litt utkant for Aftenposten (som egentlig er regionavis på Østlandet, om vi skal være pirkete), og da blir det litt mye med to saker.
Da er det nærliggende å bake sammen sakene. Siden reaks kommer etter avgjørelsen er derfor gangen gjerne slik:
1 minutt etter: Nyhetsvarsel og kort melding ala "Regjeringen går for sykehus til Molde", og en frase om at Aftenposten kommer tilbake med mer.
4 minutter etter: En litt mer fullstendig melding, gjerne en kort oppsummering av saken, pluss to-tre linjer som forteller om avgjørelsen, kanskje et sakset sitat fra pressemelding.
10 minutter etter: Ferdig sak om hva som er offentliggjort, gjerne med en kommentar fra statsråden, enten via etermedia eller NTB (eller journalist på stedet), ditto bilde.
Tidspunktene er litt tatt ut av luften, og mest ment å være illustrative.
Jeg antar Aftenpostens dekning gjøres av Adresseavisen eller Bergens Tidende, siden de uansett dekker området begge to, og begge samarbeider med Aftenposten. Når journalist på stedet har fått reaks fra en kilde man mener har relevanse og tyngde, da er det neste steg.
Det er det jeg antar har skjedd. Lite å hisse seg opp over, og like planlagt som et barslagsmål.