Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Media og mine tanker.

NYTT TEMA
ChristofferHH
ChristofferHHInnlegg: 15
14.10.16 21:05

Før vi ser på vårt kjære lille land, er våre øyne nødt til å ta en titt på omstendighetene. Nyheter faller ofte dødt på mine ører disse dager, og mangt. Mennesker sier mye rart, de appeller til sine meninger, eller følelser. Dette kan være en nøytral rapport i en sår sak, eller et hjerte rørende tvist i det man brenner for.

Jeg foretrekker å se på handlinger. Dette er hva som spinner vår klode rundt sola, skaper vårt intellekt, og forblir som oftest den samme i historie bøkene. Mye media i dag er en listende katastrofe, iført et klovnekostyme. Dette er deres handlinger i mitt syn. De rapportere om hendelser, som skaper seere. Hvordan skal mennesker kunne se forbi disse hjerte skjærende overskriftene, kjendisene, fryktelige hendelsene? Er dette hva ordet kringkasting har blitt? En snurt av en lang og komplisert historie. Er historien som skaper helhetene for lange, bedre om vi viser det døde barnet i mors hender, og bombene?

Hva med å starte den artikkelen om Russlands overtakelse av krim, med deres historie, og helhets bilde. For langdragelig, for mye hodebry, for lite seere? N** da, dere har blitt betalt for dette og ikke komedie! Dere kaster bort skattepenger på seertall, tull, og tøys! Hva med å snakke om hvordan USA har ført til denne krisen i Midøsten. Er dette for krenkende mot vår allierte? hva med å vokse litt hår på vegne av NATO? Se Russland og USA for det di virkelig er, bøller med sabler i mørke. Hva med å fortelle historien om Russlands vekst den siste tiden, videreutvikling som en verdensmakt, og deres gråt til verdens ører om å stoppe våpenkappløpet, som kan ha fæle konsekvenser for oss alle? Hva med å snakke mindre om Jens Stoltenberg, og mer og NATO som en helhet? Hva med å lage en god reportasje, for en gangs skyld, sett den på gjentakelse og glem seertallene? Kanskje jeg en dag sveiper jeg innom N** og bestemmer, deretter, for at dette er vært mine penger å støtte. Hva med å stoppe tidsdebatter som gir ingen meninger, og heller bare summer det positive og negative. Når disse avbryter hverandre og skravler i veg, hvem i det huleste med en øl i hånden etter jobb, kan formere et standpunkt i slike tilfeller. Skal du rapporter om korrupsjon, drap, mord, terrorisme i utlandet, hvorfor ikke nevne Russland og USA i den samme setningen, eller fortelle hvordan moderne krigføringen foregår, og hvem som brakte virkelig liv til dette. Fortell oss om slutten på den kalde krigen, som aldri virkelig sluttet, og hva som er i vente. Man kan ikke anta at alle veit om dette, og vri folkets meninger. Ordet tv og hjernevasking har sine opprinnelser fra en god sak, og vel så det.

Vi må lære av omverdenen, forbedre vårt land og idealer, bry oss mindre om andre sine interne strukturer. Her har vi absolutt ingen rett til å blande oss, dette er noe dem må løse selv. De som sier noe annet enn dette kan gå i kirken, be om verdensfred, eller ta en huleboer inn i sitt eget hjem. Bland ikke vårt land i andres grøt, løp ikke rundt bollen og skrik hysteri, pek ikke på de nasjonalistiske med spyd og fakkel i handen, fordi selv om deres ordvalg er feil, så ønsker dem som oftest det beste for landet. Vår oppgave er å bistå, med alt annet enn økonomi. Vi må beskytte hjørne steinen til Europe, som er friheten til å utale seg. Informer en befolkning om det bedre, så får de kjempe selv for det. Å rapporter om fanden med et atomvåpen i den ene handen, høygaffelen i den andre, og hvor fælt befolkningen har det uten en konkret løsning; det hjelper svært lite. Hva med å fortell om mostand bevegelsen, og deres tapte helter, og hvor vanskelig denne kampen er.

Jeg ønsker å ta dere lesere med på et innblikk i Norge. La oss hoppe over de fineste detaljer, men å nevne kjapt våre flotte helseordninger, bistandsmidler, og alt det som kommer oss til gode.

Vi er et demokrati, som har begravd seg selv i et utdatert system. Jeg skal ikke på noen måte forteller oss hvordan dette kan forbedres, men med dagens moderne verktøy er det latterlig at ingenting har endret seg. Vi lønner gode talsmenn, de som appellerer til folke, og meningsmålingene, men hva med de fæle sakene? Hvem forteller om hva bakgrunnen til overfloden av flyktninger er, forbi nesetippen. Hvor Brexit’en til Storbritannia har sine røtter. Fakta om hva flyktninger har gjort for Norge de siste titalls årene, som takk for permanent oppholdstillatelse og bistandsmidler, det som overgår hva en nordmann har fått gjennom hele sitt liv, og vel så det. Det er skremmende å se 1-2 nordmenn i en klasse, der resten jeg ikke en gang kan utale navnet til de resterende. Strømmen av utenlandske arbeider, og late nordmenn som tar for godt betalt. Skattene som fyker i være, og lettelsene som minker, fordi politikerne kjemper for saker som ikke er gjennomtenkte. Det er kuler skutt mot meningsmålinger, appeller for individuelle grupper, og skeiver som rører hjerter. Jeg sitter nå med en tørr smak i munnen, og savner krydderet. Den største tragedien de siste årene må være statsbudsjettet, brukne løfter, inkompetanse, og innleid kompetanse for å bistå det inkompetente.

Har du hørt om han politikerne som brenner for politikken sin, men nevner kun nedsidene ved den. Ikke har jeg heller, men jeg hadde mye heller fortrukket det. Så kunne jeg selv klekt ut det positive, og kanskje ønsket meg dette. De spørsmålene jeg har til dere er, hvorfor lever fanger bedre i Norge enn eldre mennesker?

Har dere hørt den vitsen om å rane en bank etter pensjonsalder? Vi har et skolesystem som er direkte demotiverende, og burde være mer åpent for selvstendige studier. Se på Finland som et eksempel. Minimum karakteren burde kreve gjentakelser, og mindre lærer juks som er veldig normalt. Du hopper opp til karakter 2 ved godt oppmøte, osv. Hva tenker dere om dagens media?

ChristofferHH
14.10.16 21:07

Sitter her med en kald øl i handen, etter en hard uke, og tenker i det mørke. Kall meg hat, men selv denne reaksjon gir meg lykke, fordi det betyr at noen bryr seg.

jeangabin
jeangabinInnlegg: 24140
14.10.16 21:08

Kunne du sumere opp hva du prøver å si i to setninger, så skal jeg svare.

ChristofferHH
14.10.16 21:18

Jeg ønsker en mer utfyllende media kilde, som forteller hele historier. Har du en? Vg har mange flotteartikkler, men jeg synes dem er for korte.

(Innlegget ble redigert 14.10.16 21:21)

jeangabin
14.10.16 21:20
ChristofferHH: Jeg savner en mer utfyllende media kilde, som forteller hele historier. Har du en?

Ikke en norsk kilde. Det er dessverre begrenset med norske medier. Men du kunne jo alltid dra nytte av de store engelskspråklige mediene. Washington post, Nytimes, the guardian .

Hva slags nyheter er du ute etter?

jeangabin
14.10.16 21:24
ChristofferHH: Vg har mange flotteartikkler, men jeg synes dem er for korte.

Morgenbladet og aftenposten, kanskje DN.no? Du må kjøpe et abonnment, kanskje?

ChristofferHH
14.10.16 21:28

Vell, som du ser, er  jeg langt ifra en fan av Amerikansk media. Hva med noe som kommer ifra litt graving, og oppsamling av informasjon på nette.  Har mange, men finner alltid et snev av konspirasjons teorier og antagelser, dette ødelegger mye.

jeangabin
14.10.16 21:33
ChristofferHH: Vell, som du ser, er jeg langt ifra en fan av Amerikansk media. Hva med noe som kommer ifra litt graving, og oppsamling av informasjon på nette

Du kunne prøve Democracy Now. De er uavhengig i USA, men de har ikke så mye ressureser. Så har du al jazeera.

PBS og NPR er andre alternativer i USA. De er ikke kommersielle.

Men når du sier grave journalistikk, så tenker jeg på CBS 60 minutes og Ny times, og the guardian i england.

Kan du noen andre språk enn engelsk?

jeangabin
14.10.16 21:35

Mente du graving, som i mining, dvs en "news aggregator"?

Google news?

sanila
sanilaInnlegg: 34058
16.10.16 10:41
jeangabin: Kunne du sumere opp hva du prøver å si i to setninger, så skal jeg svare

Så  du mener ditt svar er viktig, når du ikke engang gidder sette deg inn i innlegget,

Der i øvrig inneholder riktige mange gode poenger.

sanila
16.10.16 10:41
jeangabin: Mente du graving

Journalistisk arbeide tenker jeg han mener , ikke skrivebords journalistikk.

jeangabin
16.10.16 11:00
sanila: Journalistisk arbeide tenker jeg han mener , ikke skrivebords journalistikk.

Det er vanskelig. Vi har få medier i Norge og de er fullstendig toppstyrte alle sammen. Jeg vet ikke hva jeg skal anbefale ham. Kanskje en dansk avis? Vet du noen?

sanila
16.10.16 11:36
jeangabin: Jeg vet ikke hva jeg skal anbefale ham

Ikke jeg heller.

Toppstyrte ? Nja.

axce
axceInnlegg: 17586
16.10.16 17:10

ChristofferHH: "Hva tenker dere om dagens media?"

------------------------------------------------

Det meste av det du skriver om har sitt utspring i at den menneskelige grådigheten er sluppet fri for å kunne utfolde seg i det globale rom. Resultatene er at de aller rikeste tar stadig større andeler av verdens rikdom.

Det er politikere verden rundt som har gitt etter for maset og som har skapt denne runddansen.

Media er i lomma på de som kjemper globalistenes sak.

Karten67
Karten67Innlegg: 4059
21.10.16 15:56
axce: Media er i lomma på de som kjemper globalistenes sak.

Helt korrekt. og til Christoffer, Personlig så ønsker jeg heller en dokumentar ovenfor forskjellig emner, eller en bok. Synes de i mange tilfeller går enda lenger ned i dybden.

Men tommel gitt til TS, han har jo ett godt poeng i det han skriver, og faktisk var media flinkere på akkurat hva du poengterer her.

ChristofferHH
25.10.16 19:26

https://theintercept.com/ Noe som dette?

kee1972
kee1972Innlegg: 1163
02.11.16 14:11
ChristofferHH: Den største tragedien de siste årene må være statsbudsjettet, brukne løfter, inkompetanse, og innleid kompetanse for å bistå det inkompetente.

Stort sett helt enig!   Massemedia har grodd sammen med resten av "offentlighetens" instanser og blitt en symbiose , en stat , mot folket.

Script
ScriptInnlegg: 3211
21.12.17 12:07

Sjimpansenes inntogsmarsj i Aftenposten: Joachim Lund har peis, og i dagens artikkel viser han frem hulemennesket i seg offentlig, mens kunstanmelderen i avisa, Kjetil Røed, må flykte til Vårt Land.

Klikk for å gå tilbake til toppen