Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

NRK Dagsrevyens underlige prioriteringer

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 44270
02.05.17 21:06

Ser ut som om NRK 1 Dagsrevyens redaksjon famler i blinde. Det har faktisk skjedd en del saker i dag, både innenriks og utenriks.

Så kjører de forsyne meg en toppsak om han der passasjeren som ble kastet ut av et fly i USA?! Og så handler det om det amerikanske flyselskapet Uniteds nye policy på området.

Ærlig talt - et amerikansk flyselskap, hvor mange nordmenn angår dette? Hvorfor er dette nyheter som skal prioriteres på topp av NRK på en 21-sending?

bjoro33
bjoro33Innlegg: 1457
03.05.17 15:53
DrSchwei: Så kjører de forsyne meg en toppsak om han der passasjeren som ble kastet ut av et fly i USA?! Og så handler det om det amerikanske flyselskapet Uniteds nye policy på området. Ærlig talt - et amerikansk flyselskap, hvor mange nordmenn angår dette? Hvorfor er dette nyheter som skal prioriteres på topp av NRK på en 21-sending?

Virale youtubevideoer setter dagsorden for NRK. 

De gjør noen sære valg i utvelgelsen av nyheter stadig vekk.Tabloid og talkshow. 

DrSchwei
03.05.17 18:37

Ja, i dette tilfellet handler det i utgangspunktet. Det er for øvrig litt merkelig hvor opptatt folk er av nyheter om fly. Selv er jeg litt flynerd, og synes det er interessant å diskutere. Men for nordmenn flest er jo det i utgangspunktet, før det blir en "sak", ganske uinteressant hvordan flypassasjerer om bord i United sine fly i USA har det...

... men merker meg at folk lar seg rive med. Særlig den litt eldre generasjon, som har vokst opp med at NRK velger ut vesentlige og viktige nyheter for dem, kan fort bli opptatt av slike saker, uten å reflektere videre over at dette egentlig angår verke verdensfreden, verdens miljø eller deres egen sfære i det hele tatt.

Strandereng
StranderengInnlegg: 7107
03.05.17 21:08
DrSchwei: ... men merker meg at folk lar seg rive med. Særlig den litt eldre generasjon, som har vokst opp med at NRK velger ut vesentlige og viktige nyheter for dem, kan fort bli opptatt av slike saker, uten å reflektere videre over at dette egentlig angår verke verdensfreden, verdens miljø eller deres egen sfære i det hele tatt.

Hvem lar seg rive med? Har ikke hørt eller snakket med noen som ut over å synes det er "typisk amerikansk" hele greia. 

Ellers tror jeg  den eldre generasjonen er mer faktabasert enn mellomgenerasjonen eller de yngste viser seg og være.

Jeg har stikk motsatt inntrykk en deg :-)

Men at NRK liker pussige drama og tildragelser som dette eksempelet er mer bekymringsverdig. 
For meg virker det som et forsøk på å hause opp folk, men at det ikke lykkes helt.

Venter spent på neste Nrk-stunt. Som er helt på jordet i Dagsrevyen: Pekefinger og fysjsaker.

La5he
La5heInnlegg: 5
12.05.17 13:31

Jeg skulle ønske NRK ansatte folk med godt språk og behagelig mikrofonstemme.

I sendingene i forbindelse med kongeparets feiring var det ihvertfall to med både dialekt og dårlig mikrofonstemme. Kan disse ikke henvises til Vestlandssendingene ?

Den nyeste på Dagsrevyen, som tydeligvis er av innvandrerbakgrunn. er noe av det beste NRK har ansatt !  Så det lar seg gjøre å rekruttere gode medarbeidere.

(Innlegget ble redigert 12.05.17 13:34)

DrSchwei
13.05.17 17:22
La5he: Jeg skulle ønske NRK ansatte folk med godt språk og behagelig mikrofonstemme. I sendingene i forbindelse med kongeparets feiring var det ihvertfall to med både dialekt og dårlig mikrofonstemme. Kan disse ikke henvises til Vestlandssendingene ? Den nyeste på Dagsrevyen, som tydeligvis er av innvandrerbakgrunn. er noe av det beste NRK har ansatt ! Så det lar seg gjøre å rekruttere gode medarbeidere.

Dette har jeg påpekt i flere år.

Tidligere ansatte man jo bare slike folk til å jobbe med radio og tv, nå er vi kommer en tidsperiode der individet og egne ønsker og vilje overstyrer det som er bra for fellesskapet.

Ser at det var en svenske ansatt i NRK Trøndelag som fikk mye kritikk fordi han snakker mer eller mindre svensk.

Men denne kritikken ble veldig avfeid blant annet i sosiale medier, fordi han var en så søt, flink og hyggelig fyr.

For søren - det er jo ikke ham det handler om, men hva slags standard lisensfinansierte NRK skal ha på språk, uttrykk og krav til forståelig, lettfattelig - og også behagelig - framtoning.

Oslogg123
Oslogg123Innlegg: 509
24.05.17 11:21

Synes fokuset til TV2 er verre. Når man ser på første nyhetssendeing klokken 6.30 så får man inntrykk av at det ikke har skjedd noe som helst i løpet av natten. Og ofte er det faen meg flere av de samme innslagene på nyhetene klokken 18.30 også!

En dag jeg gidder, skal jeg lage en oversikt over hva som har skjedd i løpet av natta og ei liste over saker som TV2 kjører i sin nyhetssending. Bare for å vise hvor menigsløst det er hva de holder på med  :)

DrSchwei
01.06.17 19:52

Dagsrevyen fortsetter å undergrave sin egen stilling som Norges viktigste nyhetskilde. Kommunesammenslåing kommer først 3. plass i sendingen.

Egenpromotering av to unge artister mot slutten, det hele ispedd et langt innslag om en som har vært med i et Lars Monsen-program...

Strandereng
02.06.17 02:36
DrSchwei: Egenpromotering av to unge artister mot slutten, det hele ispedd et langt innslag om en som har vært med i et Lars Monsen-program...

NRK Dagsrevyen har jo alltid vært politisk korrekte med sine innslag. 
Nå er det Facebook- føleriet som dyrkes hardt blant de ansvarlige i NRK Marienlyst. (ikke at jeg synes ille om Monsendeltageren, men er det en Riksnyhet???)
Husker en kjent journalist uttalte smått kritisk i en herværende Blekke om Dagsrevyen en gang på 80-tallet at det var spesielt at alle innslag om barnehager og skoler kun eksponerte adoptivbarn gang på gang. I mange år. 
Uten at det var rasistisk betont.

DrSchwei
10.06.17 23:09

Hm, en smule merkelig av Kveldsnytt å ha med en melding at en eller annen programleder for Top Gear er letter skadet i en trafikkulykke....

DrSchwei
12.06.17 19:35

Og så var det ukens andre lange Dagsrevy-innslag med reinspikka reklame for filmen Wonderwomen, eller hva pokker det er - svært plakat bak skuespillerne. Handler visst om "sterke kvinner", så da mener altså Dagsrevyen at dette er viktig å promotere?

Bokvarv
BokvarvInnlegg: 2300
14.06.17 15:42

Nå må vi huske på at kravene for Journalist utdanningen er så høy at om du i ett eneste sekund tenker selv, i stedet for å kopiere læreren ord for ord, så kommer man ikke inn på studiet.

Resultat......masse ikke selvtenkende godt betalte nappetasser uten fnugg av Journalistisk integritet.

Da blir dagsorden satt av youtube og fjøsbøker, noe annetkrever slevstendig tanke, og hade hatt den evnen vill de ikke fått topp karaktere i skole og kunne derfor ikke vært journalist.

DrSchwei
17.07.17 19:18

Hva i huleste? Dagsrevyen hadde i går et stort oppslag om Game of Thrones - og så er det forsyne meg direkteinnslag i dag igjen...

... en TV-serie på en kommersiell amerikansk TV-kanal.

DrSchwei
18.07.17 21:13

I dag et langt innslag om bruk av "Norges Toscana" og så et innslag om en turistvert på Galdhøpiggen... Dette på en Dagsrevy som er ca 20 minutter, fordi resten er sport og værmelding.

Ser at Frank Rossavik er ute med kritikk på Facebook i dag- det er ikke få kommenterer, for å si det slik. Og ingen er positive.

Dagsrevyen undergraver seg selv.

DrSchwei
21.07.17 19:01

Ikke overraskende er det tydeligvis nå passende med to kvinnelige programledere. Trodde det skulle tilstrebes likestilling. Underlig.

DrSchwei
24.07.17 23:37

Kveldsnytt?! Hva skjer. Sendingen melder at Justin Bieber avlyser noen konserter i Nord-Amerika og Asia. Javel. Og så - hva i huuuuuleste har dette for interesse for norske TV-seeree? Hadde det vært en konsert i Norge i morgen hadde det kanksje vært verdt å nevne..

Strandereng
24.07.17 23:51
DrSchwei: Kveldsnytt?! Hva skjer. Sendingen melder at Justin Bieber avlyser noen konserter i Nord-Amerika og Asia. Javel. Og så - hva i huuuuuleste har dette for interesse for norske TV-seeree?

Sant å si så foretrekker jeg Tv2- nyhtene. Det har jeg gjort lenge. 

Vi trenger en kringkastingssjef. Har vi noen for tiden?

Og hvem er Dagsrevysjef? 
Selv i ferietiden kan ikke Dagsrevyen bygges på J Biebers gjøren og laden. 

Stenia
SteniaInnlegg: 2411
25.07.17 00:39
Strandereng: Og hvem er Dagsrevysjef?
Selv i ferietiden kan ikke Dagsrevyen bygges på J Biebers gjøren og laden.

Det satses vel på de unge. Noen har rådgivere som sier at du Støre, du burde ha en samtale med en blogger, og det burde sendes prime-time.

vadefugl
vadefuglInnlegg: 40116
25.07.17 01:11

Ungdommene finner ut alt av Justin på nettet. Trenger ikke å måtte vente på en nyhetssending som går på faste tider. La de eldre få fjernsynet i fred.

DrSchwei
25.07.17 07:38
vadefugl: Ungdommene finner ut alt av Justin på nettet. Trenger ikke å måtte vente på en nyhetssending som går på faste tider. La de eldre få fjernsynet i fred.

Nei, for å være ærlig tror jeg det er ytterst få som er interessert i Bieber som ser Kveldsnytt. Så for 95 prosent av de som ser på er meldingen i beste fall totalt uinteressant, for mange av seerne bare irriterende - og man tenker: Hvorfor bruker jeg tid på å se på denne sendingen.

For å være seriøs her - jeg må virkelig lure på hva slags retningslinjer man går etter i redaksjonen når man finner ut at en godt betalt nyhetsoppleser i dagens nest viktigste nyhetssending på NRK TV skal melde om at en amerikansk popartist avlyser en håndfull konserter i Amerika og Asia.

Det snakkes om at linær-tv er på vei ut. Den sikreste veien er jo å støte fra seg de seerne de har i dag. Og det er de på god vei til å gjøre.

kansas00
kansas00Innlegg: 19697
25.07.17 21:11
DrSchwei: Nei, for å være ærlig tror jeg det er ytterst få som er interessert i Bieber som ser Kveldsnyt

Er nok en del foreldre som fort ender opp med å betale for både tskjorter, konsertbilletter etc. Så om de ikke interesserer seg for han, så blir han en del av deres liv via døtrene.

Langorm
LangormInnlegg: 7712
26.07.17 14:29
Oslogg123: Synes fokuset til TV2 er verre. Når man ser på første nyhetssendeing klokken 6.30 så får man inntrykk av at det ikke har skjedd noe som helst i løpet av natten. Og ofte er det faen meg flere av de samme innslagene på nyhetene klokken 18.30 også!

Ha ha. Vi får håpe det blir noe bedre etter at skoleferien er over.  Men om TV2 er en betalingskanal, så er "ARK" en tvangsbetalingskanal. Støre, Støre, Støre, synes det å hylles fra NRK, dag etter dag. Spørsmål som sittende statsminister Erna Solberg burde svare på, blir rettet til Støre. 

Corvus
CorvusInnlegg: 21237
31.07.17 22:35
DrSchwei: Ikke overraskende er det tydeligvis nå passende med to kvinnelige programledere. Trodde det skulle tilstrebes likestilling. Underlig.

Var i det minste en av de lesbisk eller muslim?

Amatør_1
Amatør_1Innlegg: 6490
13.08.17 10:49

Jeg pleide å følge Dagsrevyen hver dag tidligere, men fikk til slutt nok den gangen NrK feiret seg selv med jubileumsprogram om Dagsrevyen. De klarte å få det til å handle om ulike interiører i studio og toppet det hele med reportasje fra slips-samlingen til Einar Lunde.

Etter det skrudde jeg av Dagsrevyen for siste gang.

Dagsrevyen handler ikke om å innformere, det handler om å avlede.

DrSchwei
03.12.17 19:05

Dagsrevyens hovedoppsalg er i dag en forbrukerøkonom som forteller at folk bør betale i lokal valuta når man er ute på tur...

... merkelig navlebeskuende sak om valtuakurs. Og nok av meningsløse eksperter som ikke vet noen ting om hvor krona går.

DrSchwei
03.12.17 19:13

"Jeg husker min første mobil, som jeg brukte evigheter på å skrive SMSer på..." - og så ler han av seg selv? Den nye programlederen.

Er de i ferd med å radbrekke Dagsrevyne som seriøs nyhetskanal på alvor? Dette må da åpenbart være strategiske valg - at det skal bli koserevyen.

Spesielt etter "nyheten" om kaffemaskiner på arbeidsplasser.

Useriøst.

(Innlegget ble redigert 03.12.17 19:13)

kansas00
kansas00Innlegg: 19697
03.12.17 19:15
DrSchwei: ... merkelig navlebeskuende sak om valtuakurs. Og nok av meningsløse eksperter som ikke vet noen ting om hvor krona går.

Interessant at han klarte å si at man kunne spare mye på å betale med kort kontra kontant... Blir selvfølgelig et spørsmål om hvilket forhold man har til ordet "mye"... Kan muligens spare litt, men er et stykke igjen til at jeg vil kalle det mye. Totalen på økonomien gjøres jo som regel opp på det du bruker pengene dine på de 340 dagene i året hvor du ikke har ferie.

I og for seg kunne jo nrk heller fokuserte nyheten den andre veien.. lav krone = bra for norsk eksport, istedetfor å sende folk opp på gardermoen for å høre om det har skrumpet inn på juleshoppinga i london og paris.

(Innlegget ble redigert 03.12.17 19:19)

DrSchwei
03.12.17 19:34
kansas00: Interessant at han klarte å si at man kunne spare mye på å betale med kort kontra kontant... Blir selvfølgelig et spørsmål om hvilket forhold man har til ordet "mye"... Kan muligens spare litt, men er et stykke igjen til at jeg vil kalle det mye. Totalen på økonomien gjøres jo som regel opp på det du bruker pengene dine på de 340 dagene i året hvor du ikke har ferie. I og for seg kunne jo nrk heller fokuserte nyheten den andre veien.. lav krone = bra for norsk eksport, istedetfor å sende folk opp på gardermoen for å høre om det har skrumpet inn på juleshoppinga i london og paris.

Det er jo veldig typisk at folks handelturer før jul er "viktigere" for Dagsrevyen. Det er en del av "utviklingen".

For så vidt en kontrast til TV2 som hadde innslag fra BlåKors om at stadig flere må be om hjelp. For andre spiller det liten rolle om euroen er ganske dyr.

Euroen har jo vært på en del over 9 ganske lenge nå, at den går opp til nærmere 10 spiller neppe de veldig store utsalgene for de fleste.

bjoro33
bjoro33Innlegg: 1457
04.12.17 14:22
DrSchwei: Det er jo veldig typisk at folks handelturer før jul er "viktigere" for Dagsrevyen. Det er en del av "utviklingen". For så vidt en kontrast til TV2 som hadde innslag fra BlåKors om at stadig flere må be om hjelp. For andre spiller det liten rolle om euroen er ganske dyr. Euroen har jo vært på en del over 9 ganske lenge nå, at den går opp til nærmere 10 spiller neppe de veldig store utsalgene for de fleste.

Det er vel ingen som reiser til Paris for å spare penger?

Juleshopping i Europa er vel mer en beskrivelse av vår virkelighet....vi har (noen har) så mange penger at kostnadene betyr lite. En vennetur på tampen av året for å kose seg, og for å se annet utvalg enn det Europris og Jula har. Det er virkeligheten.

Vinklingen var merkelig, men typisk dagsrevynivå.

DrSchwei
04.12.17 14:42
bjoro33: Vinklingen var merkelig, men typisk dagsrevynivå.

Får litt følelsen - ja, ferien er blitt dyrere, men så mange har så feite lommebøker at de gir blaffen og skryter av det...

Selv er jeg mest fornøyd med at den dyre kofferten jeg kjøpte i Tyskland for ca 5 år siden nå koster over 7.000 NOK, mens jeg betalte ca 4000 NOK.

Klikk for å gå tilbake til toppen