Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nyhetspresentasjon NRK

NYTT TEMA
VivaLV
VivaLVInnlegg: 30628
23.10.17 23:15

Ingen "kvalitetskrav" for å presentere nyhetsinnslag på NRK lengre? Mange med hva jeg oppfatter som lite seervennlige stemmer. Bare på NRK nå 23 så var det 2-3 på rad med lite seervennlige stemmer.

Langorm
LangormInnlegg: 7712
25.10.17 19:32
VivaLV: Ingen "kvalitetskrav" for å presentere nyhetsinnslag på NRK lengre? Mange med hva jeg oppfatter som lite seervennlige stemmer. Bare på NRK nå 23 så var det 2-3 på rad med lite seervennlige stemmer.

Hmm. Når du skriver lite seervennlige stemmer, formoder jeg at du mener NRK TV. Om du mener TV, så er jeg helt enig ( tar med TV2 med ), og i særdeleshet denne grusomme damestemmen, som på TV2 ( med tydelig nord-koreansk påvirkning ), torturerer befolkningen med "evigvarende" opplesing av kommende programmer samme dag. Er det ikke snart på tide, at dama får avløsing TV2?

perchri
perchriInnlegg: 7818
31.10.17 09:04
VivaLV: Ingen "kvalitetskrav" for å presentere nyhetsinnslag på NRK lengre? Mange med hva jeg oppfatter som lite seervennlige stemmer. Bare på NRK nå 23 så var det 2-3 på rad med lite seervennlige stemmer.

..enig.....de vil ikke at vi skal forstå noe som helst, ser du. Har man en aldri så liten hørsel skavank, forblir det hele "Kinesisk", pluss alle dialektene de presenterer gjør det ikke bedre.. Virker som hele vestslandet er innvolvert i TV/radio. Nei, kvalitets krav,  generelt, er nok forlatt for 40 år siden den.....

Langorm
08.11.17 16:53

Om de som leser nyheter på NRK TV kunne vært objektive, og politisk nøytrale. Den noe nyere nyhetsdama i dag på NRK TV, bringte nyheten om den amerikanske presidenten Donald Trump`s besøk i Kina i et tonefall a`la: "Hva har han der å gjøre". Hun klarte ikke å legge til side sin avsky, da hun fikk konfrontert for seg, at Donald Trump sannsynlig ville bli sittende perioden ut. Hennes lyd, var ikke til å ta feil av.

(Innlegget ble redigert 08.11.17 16:54)

Lyngen
LyngenInnlegg: 1382
08.11.17 19:39

Hun er erfaren og flink journalist. Tror du overtolker her, men du finner neppe mange oppegående journalister som er for Trump. Heldigvis!!!

Angående stemmer. Jeg mener vi må ha såpass respekt for at vi faktisk bor i et land med så mange forskjellige dialekter at det må også kunne gjenspeile seg i nyhetene. Da er det heller vi som burde bli flinkere til å forstå dialekter. En annen ting angående å oppfatte hva som blir sagt: Hvorfor kjøper folk seg dyre TV skjermer for så og tro at lyden fra en tynn skjerm er bra nok? Bruk ekstern lydanlegg så hører dere så mye bedre. Trenger ikke å koste mye.

Langorm
10.11.17 14:00
Lyngen: Hun er erfaren og flink journalist. Tror du overtolker her, men du finner neppe mange oppegående journalister som er for Trump. Heldigvis!!! Angående stemmer. Jeg mener vi må ha såpass respekt for at vi faktisk bor i et land med så mange forskjellige dialekter at det må også kunne gjenspeile seg i nyhetene. Da er det heller vi som burde bli flinkere til å forstå dialekter. En annen ting angående å oppfatte hva som blir sagt: Hvorfor kjøper folk seg dyre TV skjermer for så og tro at lyden fra en tynn skjerm er bra nok? Bruk ekstern lydanlegg så hører dere så mye bedre. Trenger ikke å koste mye.

Joda, mye enig her. Nå er det på NRK TV2 direktesendig fra Ørland flystasjon. Nye kampfly er kommet. Kongen er til stede. Men både fotografering og redigering, er så amatørmessig dårlig, at en kan lure på om hvem som er edru? 

Lyngen
LyngenInnlegg: 1382
11.11.17 00:33

Det er kvantitet og fleksibilitet ledelsen i NRK prioriterer. Det har skjedd store endringer i det siste og det betyr at variasjonene i kvalitet er blitt mye større. Trenger ikke utdannelse i følge dem. Særdeles trist utvikling. 

VivaLV
15.11.17 23:11

Caroline Tolfsen ett eksempel. Tynn og uklar stemme. Lite hørevennlig!

kansas00
kansas00Innlegg: 19697
16.11.17 22:30

Har nok skjedd litt siden Christian Borch sluttet.. mener å ha hørt at han lærte opp folka i nrk på hvordan de skulle lese nyhetene og sånt.. pensjonerte seg vel for 3 år siden. En av de bedre nyhetsstemmene nrk har hatt. Kunnskapsrik også i forhold til mange av de andre som jobber i nyhetsredaksjonen.

(Innlegget ble redigert 16.11.17 22:31)

perchri
17.11.17 20:45
kansas00: Har nok skjedd litt siden Christian Borch sluttet.. mener å ha hørt at han lærte opp folka i nrk på hvordan de skulle lese nyhetene og sånt.. pensjonerte seg vel for 3 år siden. En av de bedre nyhetsstemmene nrk har hatt. Kunnskapsrik også i forhold til mange av de andre som jobber i nyhetsredaksjonen.

Verden går ikke bare framover, hvis noen måtte tro det. Kvalitet er noe nye mennesker ikke er opplært til, men kun å tro er kvalitet dersom man smiler med et sett unaturlig vitpussa tenner foran TV linsa.

Langorm
15.12.17 18:53

Nå kan det vel være, at jeg og andre med, burde erkjenne, at tiden for anskaffelse av høreapparat kan være kommet. Men fra den ene tilståelsen til den andre. Er det bare jeg som bruker stadig mindre tid på norske TV nyheter, på grunn av ensidig politisk vinkling, ensidighet om elendighet. Og laaaangvarige intervjuer, hvor objektet med stor tålmodighet må svare på samme spørsmål maaaaange ganger. 

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 44270
15.12.17 21:17

Dette er helt håpløst. Før snakket man om "gode radiostemmer", men individets rett til å tute med den stemmen, diksjonen og dialekten man har, har trumfet lisensbetalernes krav på kvalitet også i dette ledd.

Utrolig mange som ikke ser sin egen begrensning der. Synes det blir flere og flere som snakker både utydelig, med dårlig stemme osv.

Men aller mest irriterende synes jeg den utbredte dialektbruken er - spesielt brede dialekter, som han nye på NRK-sporten. Og toppen av kransekaka tar jo hun utspjåka hallodama som tydeligvis synes hun er den mest interessante i verden med overdreven dialekt og fjollete antrekk.

kansas00
kansas00Innlegg: 19697
16.12.17 23:16
Langorm: Og laaaangvarige intervjuer, hvor objektet med stor tålmodighet må svare på samme spørsmål maaaaange ganger.

Mitt inntrykk er vel at de fleste av disse politikerne omformulerer en del spørsmål de får for å svare på noe helt annet.. eventuelt slippe å svare på det de blir spørs om. Da synes jeg det er greit å spørre igjen og igjen til man får svar. Politikerne er sleipe og har gått på kurs for å lære disse teknikkene, da er det greit at journalistene avkler dem igjen.. _Bare synd at så få av dem faktisk gjør det gjennomført.

bjoro33
bjoro33Innlegg: 1457
16.12.17 23:18
kansas00: Politikerne er sleipe

Og nrks folk ikke smarte nok til å forstå dette.

Langorm
18.12.17 15:32
kansas00: Mitt inntrykk er vel at de fleste av disse politikerne omformulerer en del spørsmål de får for å svare på noe helt annet.. eventuelt slippe å svare på det de blir spørs om. Da synes jeg det er greit å spørre igjen og igjen til man får svar. Politikerne er sleipe og har gått på kurs for å lære disse teknikkene, da er det greit at journalistene avkler dem igjen.. _Bare synd at så få av dem faktisk gjør det gjennomført.

Enig om dette, når det kommer til politikere. Men ha-ha ( nå må jeg nesten le litt ). Kan det være, at enkelte journalister er så opphengt i dette du forteller, at de tar med seg denne utspørringsformen i alle sammenhenger? Som f.eks. når de intervjuer politi ved ulykker o.a. Hører ikke journalisten etter, eller får de på øret beskjed om å dra reportasjen lengre ut? :-)

LANGEMANN-1968
LANGEMANN-1968Innlegg: 7473
26.12.17 19:08

Jeg synes NRK burde ha tre nyhetsankere, så kan de ta det Ole Dole Doff opplegget sitt fullt ut.

Hyrro
HyrroInnlegg: 18780
02.01.18 14:30

Dagsrevyen er blitt en blanding av Se og Hør, Norge Rundt og Værmeldinga. 

VivaLV
02.01.18 19:26

En av de viktigste saken i NRK i nyhere tid, og så går NRK over til kultur/sports etter 20 minutter. Hvorfor ikke heller snakke om det alle er opptatt!!!

Karten67
Karten67Innlegg: 4071
17.01.18 12:48

Jeg så på NRK URIX  sending i går kveld angående Polen motstand med å ta imot kvoteflyktninger, og det var så ensidig fokusert ifra ett venstre liberalt syn at en nesten kunne spy.

Det ble blant annet sakt at 10.000 høyre krefter marsjerte på deres nasjonaldag i Warszawa, først det var ikke 10.000, tror nok tallet var nærmere 100.000, og det ble heller ikke nevnt at det er flertall i det Polske folk og storting med og ikke ta imot kvoteflyktninger ifra muslimske land.

Media Calls Polish Independence Marchers Neo-Nazis | Nationalism In Poland | European Union

Debate on immigration, refugees in Polish parliament. Jaroslaw Kaczynski speech (English SUB) 2015

Om det overrasker meg at NRK ikke har en mere balansert synsvinkel.......nei ikke i det hele tatt. Vil legge til den marsjen var den største i Polsk historie, men den ble ikke vist av MSM må vite....det er jo ikke PK må vite.

(Innlegget ble redigert 17.01.18 12:58)

perchri
17.01.18 19:51
VivaLV: En av de viktigste saken i NRK i nyhere tid, og så går NRK over til kultur/sports etter 20 minutter. Hvorfor ikke heller snakke om det alle er opptatt!!!

Dere skjønner , den derre "Gud" som en gang var vår frelser, er forlengst danket ut av en gud som heter "sport" Allt gjelder sport, selv midt på natta, "ber man til sporten"  Tossetskapen baller på seg.

Langorm
26.01.18 17:36

Jeg så nettopp 17 nyhetene på NRK TV. Værmelderen var her den eneste som snakket rolig og tydelig. Nyhetsformidleren snakket så utydelig og fort, at det i enkelte ord gikk "helt i ball". Blllllll. Hvorfor kan de ikke endre på dette? Makter de ikke å formidle samme nyhet med færre ord? 

Klikk for å gå tilbake til toppen