Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Standup

NYTT TEMA
timy3
timy3Innlegg: 4614
30.10.17 13:47

Før var det revy, en rekke forskjellige skjetser, sanger, anekdoter m.m. som fremførtes fra sene, radio og TV, det kunne fremskaffe latter hos den som så og hørte på.

Nå heter det standup, først trodde jeg det var noe helt annet og mere vågalt, jeg ventet spent på min første standup opplevelse men det viste seg at det ikke var det jeg hadde trodd men en person som sto på senen, var sint og bantes på alt og verden rundt seg, mest av alt var han sint på en annen standup person som hvis nok hadde stelt stoffet hans, han hadde patent på akkurat denne måten å være sint på.

Jeg mener at dette var ikke noe å le av, derimot gråte en skvett kan man jo.

Lezah
LezahInnlegg: 60978
30.10.17 13:53
timy3: Jeg mener at dette var ikke noe å le av, derimot gråte en skvett kan man jo.

Noterer oss at du har vært på et dårlig stand-up show. De fins. Det betyr ikke at stand-up som sjanger/konsept/etc er ubrukelig.

perchri
perchriInnlegg: 7806
31.10.17 08:53
Lezah: Noterer oss at du har vært på et dårlig stand-up show. De fins. Det betyr ikke at stand-up som sjanger/konsept/etc er ubrukelig.

Enda ikke sett ETT som frambrakte latter. Virker på meg som "noe" svært anspent morsomforsøk. Salen lo så de ristet. Enten spiser de samme "mat", eller så er den engelske humoren for uforståelig, har jeg skjønt. De norske forsøkene på denn form for humor, gidder jeg ikke å kommentere. 

Lezah
31.10.17 12:42
perchri: Enda ikke sett ETT som frambrakte latter. Virker på meg som "noe" svært anspent morsomforsøk. Salen lo så de ristet. Enten spiser de samme "mat", eller så er den engelske humoren for uforståelig, har jeg skjønt. De norske forsøkene på denn form for humor, gidder jeg ikke å kommentere.

All stand-up er da ikke "engelsk humor". At Norge ikke har noen ringrever i denne sjangeren er jeg enig i. At folk som Richard Pryor, Dave Chappelle, Chris Rock, George Carlin etc ikke er/var morsomme er jeg helt uenig i.

timy3
09.11.17 14:48
Lezah: All stand-up er da ikke "engelsk humor".

Jeg kjenner ikke de artistene du nevner her men de Norske artistene jeg har sett var langt fra "arti".

Lezah
09.11.17 17:15
timy3: Jeg kjenner ikke de artistene du nevner her men de Norske artistene jeg har sett var langt fra "arti".

Som jeg skriver selv.

Men for å utbrodere/tvangsfore med en teskje: Det at norsk country gir meg AIDS i øret betyr ikke at all country er dritt. Rapping på norsk syns jeg heller ikke låter bra, men det betyr ikke at rap som sjanger dermed er dritt. Norske komiserier er ikke morsomme, det fins dog morsomme komiserier. Etc etc etc etc.

At de norske stand up-folkene man har sett suger lut betyr ikke at sjangeren sand-up er dritt, for det er jaggu ikke slik at disse tretten folkene er målestokken eller hvor lista ligger, akkurat. 

timy3
09.11.17 20:47

Et stand-up show kan gjerne ha med seg en del satire og ironi, dette kan skape god humor når det brukes på riktig måte, men det jeg har sett så blir det bare svartmaling av alt og alle.

Har jeg først betalt flere hundrelapper for å se et slikt show, så er det ikke for at artisten skal få meg til å tro at "dommedag er nær", men for at jeg skal le litt og se lysere på livet.

bjoro33
bjoro33Innlegg: 1432
10.11.17 23:20

Jeg ble ufrivillig tilskuer på et show med en standupper for omlag et år siden.  Fyren hadde et navn som tilsa at han nok kom fra Tveita, eller noe, holdt på i en halvtime med lytehumor.  Uten å få særlig respons fra salen.  Jeg gikk på dassen rett før han var ferdig. 

I gangen utenfor gikk jeg rett på standupperen.  Jeg stoppet han og ba om et bilde.  Bredt glis, og ja.  Så tar jeg fram telefonen.  Han poserer greit helt til jeg sier " av meg " og gir ham telefonen.  Han tok bilde. ..men  surere gubbe har jeg snaut sett.  Null sans for humor på sin bekostning  ..

perchri
perchriInnlegg: 7806
17.11.17 20:48
Lezah: All stand-up er da ikke "engelsk humor". At Norge ikke har noen ringrever i denne sjangeren er jeg enig i. At folk som Richard Pryor, Dave Chappelle, Chris Rock, George Carlin etc ikke er/var morsomme er jeg helt uenig i.

Humorist er noe man er, ikke noe man blir. Det har somme vanskelig å forstå.

timy3
27.11.17 20:42
Lezah: At de norske stand up-folkene man har sett suger lut betyr ikke at sjangeren sand-up er dritt, for det er jaggu ikke slik at disse tretten folkene er målestokken eller hvor lista ligger, akkurat.

Jeg var å så "Kremen av norsk revy" i Olavshallen, vi lo og koste oss også lenge etter at forestillingen var ferdig, noen kan det, mye bedre enn de stand-up forestillingene jeg har sett.

Lezah
27.11.17 20:47
timy3: Jeg var å så "Kremen av norsk revy" i Olavshallen, vi lo og koste oss også lenge etter at forestillingen var ferdig, noen kan det, mye bedre enn de stand-up forestillingene jeg har sett.

Veldig bra for deg. Jeg er en av dem som heller ser Dave Chappelle enn noen norske revyartister. Men jeg ser heller en og annen revyperson enn noe norsk standup-komiker jeg har sett.

Nå orker jeg ikke å gjenta meg selv lengre kjenner jeg. Folk får se det de liker. Men får igjen bare vise til country-eksempelet mitt: Sjangeren er ikke håpløs fordi norske country-artister er like friske som influensa.

timy3
28.11.17 10:29
Lezah: Folk får se det de liker.

Selvfølgelig men det er lov å si hva man liker og ikke liker, smaken er som baken er et forslitt utrykk, så jeg liker bedre revy en stand-up, begge sjangerene vil jeg at skal gi meg godt humør.

Wellewinhio
WellewinhioInnlegg: 12543
02.12.17 14:47
Lezah: Dave Chappelle

Er klasse uavhengig om det er sketsjer eller stand-up han gjør. Sketsjene om den svarte KKK-fyren og James Brown er rett og slett legendariske, samtidig som at flere av de gamle stand-up-showene hans har fått meg til å gråte av latter (blant annet på lesesal). Har ikke sett noe nytt av han riktignok så vet ikke om han holder samme nivå lenger.

Lezah
05.12.17 09:17
Wellewinhio: Sketsjene om den svarte KKK-fyren og James Brown er rett og slett legendariske, samtidig som at flere av de gamle stand-up-showene hans har fått meg til å gråte av latter (blant annet på lesesal). Har ikke sett noe nytt av han riktignok så vet ikke om han holder samme nivå lenger.

Aldri gjort noe med James Brown, Rick James og Prince derimot... begge de sketsjene er kunst. Nyeste stand-upen har jeg kun sett bruddvis men virker bra. Som forventet.

Wellewinhio
05.12.17 12:23
Lezah: Aldri gjort noe med James Brown, Rick James og Prince derimot... begge de sketsjene er kunst. Nyeste stand-upen har jeg kun sett bruddvis men virker bra. Som forventet.

Mente selvfølgelig Rick James. Begynner å bli en stund siden jeg har sett de nå. Sjukt lættis at Prince også har bilde av Chapelle utkledd som Prince på det ene albumet sitt. 

timy3
05.12.17 13:52
Wellewinhio: Mente selvfølgelig Rick James. Begynner å bli en stund siden jeg har sett de nå. Sjukt lættis at Prince også har bilde av Chapelle utkledd som Prince på det ene albumet sitt

Aner ikke hvem dere diskuterer her, googla litt og fant ut at de var Amerikanere.

Tviler på at jeg har blitt i godt humør av disse karene, er for dårlig i Engelsk og de refererer til et miljø jeg ikke kjenner.

Andre har sikkert egenskaper til å like dem, men for meg er de noting.

Wellewinhio
05.12.17 16:01
timy3: Aner ikke hvem dere diskuterer her, googla litt og fant ut at de var Amerikanere. Tviler på at jeg har blitt i godt humør av disse karene, er for dårlig i Engelsk og de refererer til et miljø jeg ikke kjenner. Andre har sikkert egenskaper til å like dem, men for meg er de noting.

Det er helt fair det, men da er du heller ikke en særlig god posisjon til å kunne uttale deg om at revy er bedre/morsommere enn stand-up, når du begrenser veldig mye av utvalget i begge sjangerne (i hvert fall sammenlignet med de fleste nordmenn). Nå er uansett hva som er best meget subjektivt, så sånn sett så er det heller en lite givende diskusjon.

I likhet med Lezah ville jeg nok valgt å se spesielt D Chapelle over alle revyartister, men hadde nok valgt f.eks Ylvis over alle norske stand-up-artister.

timy3
05.12.17 23:06
Wellewinhio: Det er helt fair det, men da er du heller ikke en særlig god posisjon til å kunne uttale deg om at revy er bedre/morsommere enn stand-up, når du begrenser veldig mye av utvalget i begge sjangerne (i hvert fall sammenlignet med de fleste nordmenn).

Jeg vil påstå at jeg har en gjennomsnittlig norsk forståelse av amerikansk språk og kultur.

Jeg begrenser meg til å diskutere norsk stand-up siden at det er den og de fleste andre her på forumet kan- forholder seg til.

Min subjektive påstand er at norsk stand-up er et lavmål av underholdning.

timy3
06.12.17 10:34
Lezah: Aldri gjort noe med James Brown, Rick James og Prince derimot... begge de sketsjene er kunst. Nyeste stand-upen har jeg kun sett bruddvis men virker bra. Som forventet.

Jeg forventer at stand-up forestilling skal gi meg latter og godt humør, som gjerne kan vare en god tid etter forestillingen er slutt.

Hva forventer du deg av en god stand-up forestilling?

Lezah
06.12.17 12:33
timy3: Hva forventer du deg av en god stand-up forestilling?

Gråt, depresjon og difteri.

timy3
06.12.17 14:37
Lezah: Gråt, depresjon og difteri.

Da får du det du er ute etter.:-)

aIseboy
aIseboyInnlegg: 4093
10.12.17 11:30
timy3: Jeg var å så "Kremen av norsk revy" i Olavshallen, vi lo og koste oss også lenge etter at forestillingen var ferdig, noen kan det, mye bedre enn de stand-up forestillingene jeg har sett.

Hurra for deg.

Tenk at noen liker revy og andre foretrekker stand up.

Jeg har sett veldig mye bra stand up og veldig mye dårlig revy. Og vice versa.

Det betyr ikke at det ene er dårlig form for humor og det andre bra. 

timy3
10.12.17 11:52
aIseboy: Hurra for deg. Tenk at noen liker revy og andre foretrekker stand up.

Takk for det.

Jeg har prøvd å få stand-up folka å forklare meg hva et godt stand-up show skal gi deg, men har ikke greid å få svar enda.

De stand-up show som jeg har sett har vært en lang triade av sutring og forferdelse, noe av det kunne gjort seg som deler av en revy men når du får samme suppa servert i en time eller mere da er det ikke morsomt lenger.

aIseboy
10.12.17 12:46
timy3: Jeg har prøvd å få stand-up folka å forklare meg hva et godt stand-up show skal gi deg, men har ikke greid å få svar enda.

Det skal få deg til å le. Sånt sett ikke ulikt all allen form for lettbent underholdning.

Selv foretrekker jeg nok stand up foran revy.

Men dersom stand up forestillingen er dårlig, så er det ofte pinlig dårlig. En stand up komiker har bare seg selv, hvor alt er tekst og timing. En revy derimot har flere aktører, og kan benytte kostymer, rekvisitter, musikk etc. som kan "skjule" dårlige tekster eller skuespillere.

Eksempel på enkel men morsom utenlansk stand up:

Lost luggage

Alcohol

IKEA

Fylleangst

timy3
10.12.17 14:49
aIseboy: Eksempel på enkel men morsom utenlansk stand up: Lost luggage Alcohol IKEA Fylleangst

Smak og behag kan vi krangle om, her er min vurdering av dine "utenlandske" stand-up numrene.

Lost Luggage. Innafor, jeg smilte til og tenkte, kanskje er ikke stand-up så ille lell.

Alcohol. Jeg har hørt bedre beskrivelse av fylledrama, var fortsatt i godt humør.

IKEA. Her skar det seg, begynner å bli sur.

Fylleangst. Det er dette jeg mener, skjønner ikke at folk får penger for å stå på en scene og servere noe så dårlig.

aIseboy
10.12.17 19:12
timy3: Fylleangst. Det er dette jeg mener, skjønner ikke at folk får penger for å stå på en scene og servere noe så dårlig.

Vel, han er en av Norges mest suksessfulle komikere, så det beviser vel bare at smaken er som baken.

Hvilke revynumre/artister er så dine favoritter? 

Snakker vi  "Mot normalt!", Leif Juster og Rolf Just Nilsen? 

timy3
10.12.17 20:32
aIseboy: Hvilke revynumre/artister er så dine favoritter?

Her ett eksempel.

https://www.youtube.com/watch?v=F4nQRXXiWPs

Hva er galt med Leif Juster og Rolf Just Nilsen, de kommer godt ut i forhold til ditt eksempel og tas stadig frem etter mange år, det spørs om dine eksempler gjør det.

aIseboy
10.12.17 21:33
timy3: Hva er galt med Leif Juster og Rolf Just Nilsen, de kommer godt ut i forhold til ditt eksempel og tas stadig frem etter mange år, det spørs om dine eksempler gjør det.

Jeg har ikke sagt et vondt ord om Leif Juster og Rolf Just Nilsen, har jeg?

Selv om de er et stykke unna min form for humor, så har jeg likevel overhodet ingen problemer med å se deres store talent innenfor revy, komedie og underholdning. Det blir det samme innen andre sjangre; musikk, litteratur, film etc. Selv om det ikke appelerer til meg, så er jeg i stand til å se hvorfor de er høyt aktet.

Det er kanskje der vi er en smule forskjellige? 

aIseboy
10.12.17 21:34
timy3: Her ett eksempel. https://www.youtube.com/watch?v=F4nQRXXiWPs

Vel, det bekrefter vel bare at folk har forskjellig smak.

Og det er egentlig bare bra. 

timy3
10.12.17 22:11
aIseboy: Det er kanskje der vi er en smule forskjellige?

Vi er forskjellig og jeg er enig med deg, at det er bra. jeg prøver bare å finne ut hva som fenger folk som ser så forskjellig på underholdning, hvorfor vil de ha underholdning og hva er bra underholdning for dere, kan dere sette ord på det.

Klikk for å gå tilbake til toppen