Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ekstrasending - årsak: Meningsmåling

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 44666
09.01.18 16:31

Virkelig - dette skal være seriøst? NRK med ekstrasending pga en meningsmåling?

Riktignok er jo det dramatiske tall for Ap, men neppe spesielt overraskende. Men det viktige er jo at dette er temmelig utvikling, da det er over 3,5 år til neste Stortingsvalg.

Det er uforståelig at NRK bruker ressurser på å hausse opp en allerede altfor opphausset sak.

Ashtead
AshteadInnlegg: 7345
09.01.18 16:33

Det brenner i rosenes leir. Og det er noe som ingen lett skal unngå å få med seg.

Jeg er litt nysgjerrig på hvordan endringene har blitt for de andre partiene. De som ikke lenger sier de vil stemme AP, hvor mange velger hvilke alternativer?

https://www.nrk.no/norge/krise-maling-for-store-og-tajik_-ap-ville-gjort-sitt-darligste-valg-pa-94-ar-1.13858065

Høyre, SV, SP og R har fått noen prosentpoeng hver.

Ashtead

(Innlegget ble redigert 09.01.18 16:36)

notlob
notlobInnlegg: 34218
09.01.18 21:30
DrSchwei: en allerede altfor opphausset sak.

Ikke mer opphauset enn at du selv har stått for et par-tre tråder her inne. På den om at han trekker seg, der var du jo reneste nyhetsbyrået og brukte ikke mer enn fem minutter fra VG skrev om den, til du selv hadde laget sak på det her inne.

Og da skal man ta med at du selv måtte ha hatt tid til å lese den (muligens), samt selv skrive og legge den ut. Da gikk tastefingrene dine på høygir, vil jeg tro. For det er ganske kjapt.

Tordenskjold3
Tordenskjold3Innlegg: 15934
10.01.18 02:35
notlob: Ikke mer opphauset enn at du selv har stått for et par-tre tråder her inne. På den om at han trekker seg, der var du jo reneste nyhetsbyrået og brukte ikke mer enn fem minutter fra VG skrev om den, til du selv hadde laget sak på det her inne. Og da skal man ta med at du selv måtte ha hatt tid til å lese den (muligens), samt selv skrive og legge den ut. Da gikk tastefingrene dine på høygir, vil jeg tro. For det er ganske kjapt.

Så siden Trådstarder lagde en tråd om at Giske trakk seg så burde NRK ha en ekstrasending om en meningsmåling? 

timy3
timy3Innlegg: 4708
10.01.18 10:02
notlob: Ikke mer opphauset enn at du selv har stått for et par-tre tråder her inne. På den om at han trekker seg, der var du jo reneste nyhetsbyrået og brukte ikke mer enn fem minutter fra VG skrev om den, til du selv hadde laget sak på det her inne.

Det er muligens en forskjell på DrSchwei og NRK.

DrSchwei
10.01.18 18:48
Tordenskjold3: Så siden Trådstarder lagde en tråd om at Giske trakk seg så burde NRK ha en ekstrasending om en meningsmåling?

Jeg var kritikkverdig (?) tidlig med å starte en tråd om at Giske gir seg også. Tar kritikken til etterretning.

DrSchwei
10.01.18 18:51
timy3: Det er muligens en forskjell på DrSchwei og NRK.

Førstnevnte har ikke tilgang til å starte ekstrasendinger. Og jeg er også svært nølende til å starte tråder om enkeltmålinger. Denne var kanskje såvidt interessant at den burde ha egen tråd, men bare såvidt. Men ekstrasending - nei.

Personlig mener jeg det bør være høy terskel for å bruke "ekstrasending". Generelt er jeg heller ikke spesielt glad i tendensen til at det skal være "nyheter" alle steder - som NRK har begynt med i sine radiosendinger. Dette er dog selvsagt en smakssak.

Samtidig synes jeg også mediene bør være seg selv bevisst hvordan folk vurderer ekstrasendinger. Jeg tenker at den jevne lytter vil oppfatte det som en vesentlig (nyhetsverdig, viktig) hvis det kommer en ekstrasending. At Ap faller en god del prosent på en meningsmåling etter Giske-bråket er ikke en slik vesentlig nyhet, i det store bildet.

For ordens skyld: Ekstrasendingen var på NRK2 og nettet. Men like fullt benyttes dette navnet, som jeg mener med fordel kunne vært forbeholdt saker av betydning - akutte ting som skjer, eller svært viktige ting.

(Innlegget ble redigert 10.01.18 18:53)

timy3
timy3Innlegg: 4708
10.01.18 19:35
DrSchwei: Personlig mener jeg det bør være høy terskel for å bruke "ekstrasending".

Hvis noen spør meg så burde det være en krise eller katastrofe, som det er viktig at befolkningen får informasjon om hvis man skal bryte inn i den oppsatte sendeplanen, i motsatt fall ødelegger det respekten blant folk for ekstrasendinger.

DrSchwei
10.01.18 20:13
timy3: Hvis noen spør meg så burde det være en krise eller katastrofe, som det er viktig at befolkningen får informasjon om hvis man skal bryte inn i den oppsatte sendeplanen, i motsatt fall ødelegger det respekten blant folk for ekstrasendinger.

Ja, jeg tror at redaksjonenes ønske å være først ute og et høyt oppblåst selvbilde gjør at de tenderer til å kjøre fram slikt stadig oftere. Det fører jo bare i neste rekke igjen at folk minster enda mer respekt for media og journalister.

Det er jo litt det samme som nettavisene holder på med hele tiden, dette "SISTE" - veldig mye av dette er temmelig lite relevant i den store sammenhengen.

Det kan vel også føre til at en del bruker mye energi på å stadig oppdatere seg på uvesentlige SISTE-saker, og dermed blir det mindre tid igjen for mediebrukerne til fordypning.

I alle fall tror jeg det vil være slik for den unge generasjonen -Erna Solberg var vel litt om tilstøtende tema i sin nyttårstale, forresten.

kansas00
kansas00Innlegg: 19920
10.01.18 20:19

Som regel kommer vel disse ekstra nyhetssendingene på tidspunkter hvor nrk ikke sender så mye annet interessant på sine lineære kanaler. Ofte midt på dagen/ettermiddagen mens det går repriser av programer fra tidligere i uka.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg