Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Snart egen senior-TVkanal?

NYTT TEMA
nostalgikern
nostalgikernInnlegg: 9837
15.01.18 11:41

Tenk på alle lisenspengene Norges seniorer (usikker på hva "aldersgrensa" egentlig er mht. å kalles "senior", men de som vil skjønne, skjønner nok hva som menes med dette), har bidratt med av lisenspenger oppigjennom til statskanalen, og ikke minst hva de fortsatt bidrar med i form av å være mange osv.   Det burde selvfølgelig forlengst vært en egen tv-kanal for de aldrende og eldre.  De burde ha rett til å få programmer som er spesielt rettet mot dem, slik som f.eks. mange gamle filmer, gamle humorprogrammer, reprise på komiserier osv., og de f.eks. slike som er på aldershjem (og andre som kanskje er lenket til rullestol eller "sofa´n" og ikke kommer seg ut, og dermed er helt "avhengig" av tv for litt underholdning, de burde jo slippe å få servert "bare" programmer myntet på et yngre publikum, samt overdoser av div. sport osv.).

Og hva med en reprise f.eks. av Rorbuas "Du skal høre mye", er slikt for "folkelig" for dagens NRK-snobberi som absolutt er så fokusert på de unges seervaner (ref. f.eks. diskusjonen av den latterlige barberte sendeflaten for distriktssendingene nå).

Kjør "Støv på hjernen", - la de gamle få le "igjen"..., (de unge har flusst av NRK-kanaler både via tv og radio-tilbud og trenger ikke provoseres av "utdaterte" programmer da i så fall).  Opprett en seniorkanal på NRK TV!

(Innlegget ble redigert 15.01.18 11:44)

esoxlusius
esoxlusiusInnlegg: 3789
15.01.18 18:37

TV " vi over 60" ?

vadefugl
vadefuglInnlegg: 40231
16.01.18 04:01

Enig. Og ikke alltid de eldre er så oppdatert på YouTube hvor det ligger mye gjemt.

Columbus_3
Columbus_3Innlegg: 9357
17.01.18 10:04

Selv om jeg er 65 år håper jeg at jeg slipper å se disse gamle programmene.
Å ha sett dem en gang er nok dersom man ikke lider av Alzheimer da.

Nødutgang
NødutgangInnlegg: 16542
17.01.18 10:10
nostalgikern: Opprett en seniorkanal på NRK TV

Enig. Det kan ikke være så store kostnader med det dersom de for det meste sender repriser. Det eneste programmet de måtte lage er et værmeldingsprogram for Gran Kanaria og Strømsted samt varsel for hvor det var fare for trekk. Og lyden måtte de kjøre på full guffe.

Min bestemor hører på NRK Gull på radioen hele dagen og elsker den.

nostalgikern
17.01.18 12:56
Nødutgang: Det eneste programmet de måtte lage er et værmeldingsprogram for Gran Kanaria og Strømsted samt varsel for hvor det var fare for trekk. Og lyden måtte de kjøre på full guffe.

Dette er vel et typisk hånlig og nedlatende innlegg overfor en stor aldersgruppe, det er visstnok nå godt over 900 000 alderspensjonister her i landet.  En stor del av dem har ikke helse eller økonomi til å holde til i Syden, og "alle" seniorer er vel ikke tunghørte i dag?  Lyden på en sending reguleres vel individuelt, skulle man tro...  

Men større skrift på teksting er sikkert noe...

nostalgikern
17.01.18 14:42
vadefugl: Enig. Og ikke alltid de eldre er så oppdatert på YouTube hvor det ligger mye gjemt.

Ta slik som på NRK2 i dag, ikke noe tv-sendinger mellom kl. 12 og kl. 17 ...  Dårlig utnyttelse av sendeflaten får man si.  Kunne, hvis omtanke for det fra statskanalen sin side, med fordel sendt noe i reprise der f.eks., bedre enn ingenting.  

Se på alt som går i reprise på div. kommersielle kanaler.  Reprise på reprise, Friends f.eks. gikk på nittitallet...  (Ja, ta en kikk på alle programmene i oversikten der det står en "r", egentlig juks og bedrag å betale for slikt).

aIseboy
aIseboyInnlegg: 4202
18.01.18 00:02
nostalgikern: Og hva med en reprise f.eks. av Rorbuas "Du skal høre mye", er slikt for "folkelig" for dagens NRK-snobberi som absolutt er så fokusert på de unges seervaner (ref. f.eks. diskusjonen av den latterlige barberte sendeflaten for distriktssendingene nå).

Så fremt det faktisk handler om at du har et sterkt ønske om å se Rorbua i reprise, så får du et gratis tips av meg:
Her kan du gå inn å se samtlige sesonger - så mange ganger du vil, og når det måtte passe seg!

(men jeg utelukker ikke at det egentlig handler om muligheten til å sutre lite grann. For denne muligheten til å se gamle programmer, på tv og radio, har du hatt i mange år allerede. Ellers er jo en annen klagefavoritt blant folk å klage på alt for mange repriser på NRK... 

(Innlegget ble redigert 18.01.18 00:04)

fargerik
fargerikInnlegg: 50670
18.01.18 03:41

Vi som er over seksti er da oppvokst på femti-syttiitallet og foretrekker å få servert gjenhør og konserter og dokumentarer med Deep Purple, Black Sabbath, Frank Zappa og slike ting.

NRK har jo hatt flere bra ting for gamlinger, som f. eks historien om The Eagles som gikk over to epidoser for en tid siden. Mer slikt!

(Innlegget ble redigert 18.01.18 03:44)

nostalgikern
18.01.18 12:54
fargerik: Vi som er over seksti er da oppvokst på femti-syttiitallet og foretrekker å få servert gjenhør og konserter og dokumentarer med Deep Purple, Black Sabbath, Frank Zappa og slike ting.

Jeg er ikke "bekymret" for den såkalte 68er-generasjonen, de er gjerne "data-folk" osv. så de ordner seg nok, som vanlig..  Jeg hadde imidlertid mer i tankene et tilbud på tv for alle disse som har bikket 80 f.eks.  Vet ikke om du noen gang har hatt et ærend på et alders- og sykehjem for å besøke slektninger f.eks.?  - Og sett disse som (noen sikkert også mer eller mindre senile osv.) som sitter forventningsfulle i stedets tv-stue og venter på "noe å se på" på skjermen.  (Ikke sikkert Skam eller hurtigtalende, "moderne" stand up-komikere eller jazz er greia for dem, kanskje de kunne tenkt seg en heidundrende livat gammeldans-konsert à la Lista Trekkspillklubb f.eks. - én av disse som jo engasjerte en leende (sporty gjort av henne forresten!) dronning Sonja til en morsom gammeldans-svingom da anledningen en gang bød seg, forresten en skikkelig livat gjeng med eldre og med tilsynelatende mye større livsglede enn hva f.eks. ungdom stort sett viser i dag...  (Ett eksempel bare).

KapteinMark
KapteinMarkInnlegg: 3113
20.01.18 07:30
nostalgikern: en egen tv-kanal for de aldrende og eldre

Nrk1? :-)

Gjerne ikke alle som er stødige på nettet, men det ligger jo et utrolig stort Nrk-arkiv fritt tilgjengelig for de som vil mimre litt.

Nrk's nett-tv m/arkiv er faktisk noe av det bedre jeg har sett.

ninasovik
ninasovikInnlegg: 49
27.01.18 12:10

For noe tull! Har nettopp fylt 60 og er overhode ikke interessert i de programmene de nevner her inne! Seniorkanal!!! Nei!!! Elsker krimserier og dokumentarer, livsstilprogrammer osv. Tror mange yngre folk mener at vi over 60 er noen kjedelige folk som liker å se Husker du osv. Da tar de feil! Ikke noe galt å like det men vi er alle forskjellige, selv vi over 60.

rogerns
rogernsInnlegg: 837
29.01.18 02:29

Fargerik: oppvokst på samme tid som deg, og jeg kunne tenkt meg reprise på Nattrock ! En hel natt med musikk kjemisk fritt for playback, singback og audiotunes.

den tiden da stygge mennesker fikk lov til å være på TV både som komponister og musikere...........

JackNapier
JackNapierInnlegg: 2602
07.02.18 13:58

Hvorfor skal man se gamle programmer fordi man er gammel? Jeg ser da ikke på programmer fra 90-tallet fordi jeg vokste opp da?

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 51064
07.02.18 14:02
JackNapier: Hvorfor skal man se gamle programmer fordi man er gammel? Jeg ser da ikke på programmer fra 90-tallet fordi jeg vokste opp da?

Nei, nemlig. Hadde det vært et stort behov for en egen seniorkanal, så hadde den sikkert vært der. Tviler på om det er særlig mange som gidder å se Rorbua om igjen.

JackNapier
07.02.18 14:16
nostalgikern: Se på alt som går i reprise på div. kommersielle kanaler.  Reprise på reprise, Friends f.eks. gikk på nittitallet...  (Ja, ta en kikk på alle programmene i oversikten der det står en "r", egentlig juks og bedrag å betale for slikt).

Så det er ikke juks og bedrag å betale for reprisene på NRK...? Og som du egentlig vil ha enda mer av på en egen kanal...?

nostalgikern
07.02.18 14:48
JackNapier: Så det er ikke juks og bedrag å betale for reprisene på NRK...? Og som du egentlig vil ha enda mer av på en egen kanal...?

Så lenge det ikke blir produsert mye programmer myntet på eldre, så må det vel nødvendigvis bli repriser... Og mye bra å øse fra der, selvfølgelig. (Før var det jo f.eks. flotte Sankthansprogrammer f.eks. fra Sørlandet med bål og bryggedans og god stemning, de senere år har det enkelte ganger vært null og niks av denslags denne kvelden, og før kunne det være såkalte romjulsball på storgårder med ankomst med hest og sluffe og lyden av trivelige dombjeller osv. - programmer med Toppen Bech,  - bare et par eksempler på programtyper som er blitt borte, men som gamle folk sikkert kunne  synes var trivelige på slike kvelder osv.)

Lisens må alle betale.  Når det gjelder dette tilbudet f.eks. som RiksTV har (og andre tilbydere), så må man jo der betale for et abonnement.  Det var mest f.eks. disse programmene jeg for egen del synes fremstår etter hvert nærmest som juks, det er jo svært lite nye programmer de har å by på, det  er nærmest en endeløs rekke med repriser av ofte bare "nonsense"-programmer.  Viser det seg.

nostalgikern
07.02.18 14:52
JackNapier: Hvorfor skal man se gamle programmer fordi man er gammel? Jeg ser da ikke på programmer fra 90-tallet fordi jeg vokste opp da?

Så du regner deg som gammel altså?...  Nye tider mao.  Ikke akkurat slikt jeg hadde i tankene da, men.

JackNapier
07.02.18 16:28

Hvorfor skal man ikke like nye ting fordi man blir gammel? Er jo ikke sånn at man slutter å like alt bytt dagen man fyller 67....

nostalgikern
07.02.18 17:11
JackNapier: Hvorfor skal man ikke like nye ting fordi man blir gammel? Er jo ikke sånn at man slutter å like alt bytt dagen man fyller 67....

Veldig mye programmer myntet på ungdom i dag, alt fra "Trekant" til Skam o.l.  Ikke sikkert 80-åringene (de regner ikke du med) på heimen har helt sansen/interessen for det, eller alle 90-åringene   osv.som fortsatt bor hjemme.  Vel, de har jo "Der ingen skulle tru" o.l., så helsvart er det jo ikke for de veldig gamle, men sammenlignet med de som ennå ikke har betalt én krone i lisenspenger så...

Og så kan jo de gamle se på Bjørndalen hele døgnet om de så vil, svarer vel NRK...

JackNapier
07.02.18 17:38

Skam er ikke myntet på meg heller. Det er også masse programmer for voksne mennesker. Dette er også et problem som i stor grad vil forsvinne de neste årene da de helt dataukyndige vil dø ut.

(Innlegget ble redigert 07.02.18 17:38)

nostalgikern
07.02.18 17:47
JackNapier: Det er også masse programmer for voksne mennesker.

Igjen, jeg snakker om ganske så gamle mennesker nå, 75 - 100 f.eks. (faktisk veldig mange åndsfriske 90-åringer for tida, tro det eller ei).  Disse har betalt inn store summer til NRK oppigjennom...

Jeg har omtanke for dem, derfor min lille mulige "påminnelse" til NRK.  Når skal den kanalen forresten ordne seg med en annen underholdningssjef?  Har vært i stillingen lenge, og mye går i samma duren år etter år (den såkalte Gullrekka på fredager, og dårlig med flotte musikkshow o.l. "for allmuen" på lørdagskvelden, noen relativt "barnslige" programmer der nå for tids f.eks.  Skader vel ikke med litt utskiftinger snart.

pfrog567
pfrog567Innlegg: 10075
07.02.18 17:59
nostalgikern: Jeg er ikke "bekymret" for den såkalte 68er-generasjonen, de er gjerne "data-folk" osv. så de ordner seg nok, som vanlig..

Kan ikke kalle de "data-folk", for 68-generasjonen var ungdommer i tenårene og langt oppi tjue-årene.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9413
07.02.18 19:54

Har vi ikke det da?  Kalles vel NRK

JackNapier
07.02.18 23:27

I følge gamlefar her er NRK for ungdommer.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9413
08.02.18 20:32
JackNapier: I følge gamlefar her er NRK for ungdommer.

Da er jeg små unge da, for jeg føler jeg er for ung for NRK sin målgruppe.

JackNapier
08.02.18 21:06

Ja ikke vet jeg hva han rabler om...

Torotto
TorottoInnlegg: 13552
10.02.18 15:27
nostalgikern: Kjør "Støv på hjernen", - la de gamle få le "igjen"...

De fleste av den generasjonen, ler ikke idag eller i morgen, de er faktisk døde. 

Dette var filmer som gikk på 1950 tallet og var da myntet på de som var +35.  

På denne tiden var det å være husmor fortsatt ett yrke og man hadde en egen mafia av gamle damer, som sto for hva som var riktig og galt. 

Alt fra husvask til hvordan tøy ble hengt opp på snorer og når.

Enkelte moderne kvinner, som ikke tok så hardt på husstell, ble nesten korsfestet og møtte ofte foraktelige blikk i oppgangen. 

Er selv godt opp i årene, og syntes faktisk NRK, må utvikle seg i tiden.  Det eneste jeg har å klage på er de moderne debatt program. Hvor de som deltar ofte er kjendiser som kommer i kraft av det og intet annet.  Programleder som sprett fram og tilbake og er den viktigste person i en hver diskusjon.  Pinlig

I tillegg har jo forbrukerprogram, blitt så tannløse, ettersom NRK ikke skal provosere det kommersielle eller støte offentlige kontrollorganers svikt og latskap. 

Torotto
TorottoInnlegg: 13552
10.02.18 15:31
JackNapier: Hvorfor skal man ikke like nye ting fordi man blir gammel? Er jo ikke sånn at man slutter å like alt bytt dagen man fyller 67....

Det lurer jeg også på! 

Blant annet har man fulgt utvikling med barn og barnebarn.

Så selv de over 70, ser vel med nostalgi på Back to the Future, og andre klassikere fra årene som var. 

Jhinx
JhinxInnlegg: 4996
10.02.18 15:35

Enig i at en senior kanal høres posetivt ut. Men trenger den å inneholde gamle sente programmer da?

eldre liker vel å se nye ting så lenge sjangeren er innenfor.

ellers så elsket mine besteforeldre alt som hadde med kongelige å gjøre, norge rundt, skal vi danse, skavland og mye mer. De så dette til de var opp mot 90 år og måtte ha egne apparater for å høre noe. 

De hadde 100 vhs kasetter med gamle opptak. Dette så de aldri på. 

Hva er egentlig et senior program?

Klikk for å gå tilbake til toppen