Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Musikk til nyhetene?

NYTT TEMA
jeolno
jeolnoInnlegg: 11370
21.01.18 22:27

NRK har fått en ny uvane ved legge inn bakgrunnsmusikk i tide og utide, i reportasjer og ved andre muntlige framføringer  i radiosendinger.

Det er bare forstyrrende for lytterne, og spesielt plagsomt for folk med hørselssvekkelser.

Ta bort den unødvendige støybelastningen!

Pjot
PjotInnlegg: 516
22.01.18 10:56

Plagsomt for meg som har god hørsel også.

Så på Bånn Gass i går, musikk på langsiden der og.

jeolno
jeolnoInnlegg: 11370
22.01.18 11:40

Ser nå at temaet har vært oppe tidliger på dette forumet, men kritikk av journalister er jo likt med å kaste vann på gåsa.

"Dagsrevyen, TV2 nyhetene, dokumentarer osv blir nå i større og større grad pyntet på med bakgrunnsmusikk. Ikke melodier, men gjentakende pianoanslag eller lignende. Dette har så høyt volum at for meg(og sikkert veldig mange med meg) at talen blir borte." (Bakgrunnslyd)

(Innlegget ble redigert 22.01.18 11:45)

Lyngen
LyngenInnlegg: 1459
22.01.18 21:09

Dagsrevyen har svært streng etikk for bruk av musikk. Det er kun et fåtall kultursaker som har musikk og skal kun ellers brukes om det har direkte betyding for saken. 

Men trailerne i begynnelsen har musikk for å selge dem litt bedre. Det som blir sagt der blir gjentatt uten trailereffekter. Jeg synes de som sliter med høres må kunne akspetrere denne effekten i begynnelsen. Jeg her helst sikker på at de aller aller fleste synes det er best slik det er så da kan vel mindretallet akseptere dette når det uansett blir gjentatt. Det er også mange som slurver med god lyd fra TV´n. Om man hører dårlig så kan man jo investere i bedre lydanlegg. Det renger ikke å koste all verden og vil kunne utgjøre stor forskjell. 

Komunista
KomunistaInnlegg: 9402
12.02.18 14:22
Lyngen: Det er også mange som slurver med god lyd fra TV´n.

OK?

Har du en link?

bjoro33
bjoro33Innlegg: 1612
13.02.18 22:39
Lyngen: Dagsrevyen har svært streng etikk for bruk av musikk. Det er kun et fåtall kultursaker som har musikk og skal kun ellers brukes om det har direkte betyding for saken.  Men trailerne i begynnelsen har musikk for å selge dem litt bedre. Det som blir sagt der blir gjentatt uten trailereffekter. Jeg synes de som sliter med høres må kunne akspetrere denne effekten i begynnelsen. Jeg her helst sikker på at de aller aller fleste synes det er best slik det er så da kan vel mindretallet akseptere dette når det uansett blir gjentatt. Det er også mange som slurver med god lyd fra TV´n. Om man hører dårlig så kan man jo investere i bedre lydanlegg. Det renger ikke å koste all verden og vil kunne utgjøre stor forskjell.

Jeg har vært i kontakt med NRK med tanke på dette med bakgrunnslyder. De påstår at de ikke har noen policy på dette. Men trendene ute og hjemme er at det ikke skal være stillhet som bakgrunn.

Som du skriver, så er det i dagsrevyen kun innledningsvis, at de bruker lydkulisser. Men de to første minuttene av hver sending dekkes med bakgrunnstøy som fjerner lyden av tal (for veldig mange av oss)

Når vi kommer til sportsnyhetene vet mange av oss med hørselproblemer,at lyden må dempes. For mellom hvert innslag kommer to blinkende sirkler som er pålagt syntetiske trompetstøt. Jeg må da dempe lyden så mye at jeg ikke kan høre meldingene de leser.

En av begrunnelsene for lydene er altså at dette hører til vår tid. Er det for å tekkes de unge....? Sorry, de unge ser ikke på nyheter. Det er altså ikke for å tekkes seerne, som stort sett nå er eldre, men for å være moderne.

Lydene på sporten går NRK med på å dempe, og gjør det nå gradvis.

Ellers er snart alt av dokumentarer som både produseres av NRK, og som kjøpes, teppelagt med pianoklimpring og kunstige musikklyder. Gjentagende og sugererende, ikke melodier, men kun for å skjule stillhet. Talen som er på innslagene blir da for veldig mange for svak til at den kan tolkes.

Lydanlegg har jeg, og det gjør lydbildet og taleklarhet minimalt bedre.

Siri Antonsen er tilgjegelighetssjef i NRK, og beklager overfor meg, at så store seergrupper presses vekk fra NRK (nyheter) over til TV2 som ikke bruker så mye lydkulisser. Dette når ikke gjennom hos produsentene, fordi de vil ha siste ord mtp sine produksjoner

Klikk for å gå tilbake til toppen