Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

NRKs distriktssendinger

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 44646
22.01.18 11:02

Kulturministeren krever nå svar fra NRK:

https://www.nettavisen.no/na24/propaganda/grande-har-bedt-nrk-redegjre-for-arbeidet-med-distriktstilbudet/3423408499.html

Godt å se at det tas tak her - NRK har nesten i realiteten fjernet distriktssendingene på TV. Det mest meningsløse er at de begrunner det med at ung folk ikke ser på, så de må satse annerledes og på andre flater.

Langorm
LangormInnlegg: 7796
22.01.18 16:41

Det blir kun tid til noen overskrifter, samt ordene: "Vi kommer tilbake med mer i neste sending". Og værmeldingen? Den kommer senere i landsoversikten. Ja vel, men er ikke tiden inne, for å avvikle denne så enerådende statlige tvangsbetalings bedriften. Vi er da i 2018, og ikke i 1960+. 

DrSchwei
22.01.18 18:53

Aksepterer ikke NRKs argumentasjon i denne saken. Virker som om nyhetsdivsjonen har liten forståelse for at linær-tv for de som publiserer har den fordel at en pakke programmer holder seerne over tid - f.eks.slik som Gullrekka. '

En hverdagslig "gråsteinsrekke" for den del er nettopp Distrikts-TV 1845, som en oppvarming til Dagsrevyen 1900. Dagens viktigste sendinger for mange. Det er da mange pensjonister og de som er 10-20 år yngre setter over kaffen og setter seg ned for å se hva som har skjedd i eget distrikt, i Norge og ute i verden det siste døgnet.

Distriktssendingene har i flere distrikter en viktig funksjon som lim mellom folk, på samme måte som lokalaviser har det - det lille fellesskapet som oppstår mellom de som ser NRK Møre og Romsdal sammen.

DrSchwei
22.01.18 19:20

Østlandssendingen presterer å presentere været bare med en liten, nesten uleselig stripe, nederst, mens man ser programlederen leser opp værvarselet og man har bilde av et tre med snø på i bakgrunnen.

De unner altså ikke vi over 50 et lite oversiktskart? Hva er vitsen? bare å irritere=!

DrSchwei
23.01.18 17:57

Massiv kritikk...

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BJ3qjG/nrk-veteraner-raser-mot-distrikts-kutt

Og svaret fra NRK er at fremtiden er å få nyheter på mobiltelefonen, så man trenger ikke lage TV for folk?!

Hvis NRKs hovedoppgave skal være å får midle smånyheter og snutter på mobiltelefonen, så kan ikke jeg lenger argumentere for viktigheten av TV-lisensen, som jeg har gjort i alle år.

dengelgen
dengelgenInnlegg: 841
23.01.18 18:04

Som mange andre her forstår jeg ikke helt NRK her, i Bergen har NRK Hordaland flyttet inn i flunkende nytt lokale (Media City Bergen) 

Hvis det var en gang de skulle satse på distriktssendinger fra Hordaland var det nå! 

RickiBK
RickiBKInnlegg: 67311
23.01.18 18:05
dengelgen: Som mange andre her forstår jeg ikke helt NRK her, i Bergen har NRK Hordaland flyttet inn i flunkende nytt lokale (Media City Bergen)  Hvis det var en gang de skulle satse på distriktssendinger fra Hordaland var det nå!

NRK viser på alle fronter at de i grunne driter i distriktene. 

Alt skal sentreres rundt noen få sterke sentra. 

Og aller mest der nede i Oslo. 

DrSchwei
23.01.18 19:15

Gode poenger - her, NRK har gått over grensa:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/yv7Jex/nrk-er-blitt-det-nye-symbolet-p%C3%A5-likegyldighet-og-urban-arroganse

Raseringen av radiotilbudet har jo holdt på en stund. Der har de "tilpasset" seg ved å bare lage korte nyhetssendinger, i stedet for sendinger med innhold.

Men det er jo mer synlig på TV. Folk har sine vaner og for mange er TV-sendingen 1845 til 1900 en viktig del av hverdagens rytme.

Erna Solberg uttalte nylig at hun pleier å prøve å legge seg etter Kveldsnytt. Hun er ikke SÅ gammal. Men altså en av mange som føler NRKs sendinger som retningsgivende for hvordan man legger opp rytmen i hverdagen.

Kaffe og Dagsrevyen var standard da jeg vokste opp. Tror mange har det slik.

RickiBK
23.01.18 19:17
DrSchwei: Kaffe og Dagsrevyen var standard da jeg vokste opp. Tror mange har det slik.

Ikke minst: Dagsrevyen inneholdt gjerne NYHETER, samt reportasjer fra hva som virkelig skjedde der ute i verden. 

Nå: Ligner mest på Se&Hør på video. 

DrSchwei
24.01.18 11:07
RickiBK: Ikke minst: Dagsrevyen inneholdt gjerne NYHETER, samt reportasjer fra hva som virkelig skjedde der ute i verden. Nå: Ligner mest på Se&Hør på video.

Det er åpnebart at de lager en slags "nettmiks" - altså omtrent som folk leser nyheter på nettet, litt kultur, så litt utenriks, litt fjas, så plutselig mer sierøst. Har jo laget egen tråd på Dagsrevyen, men får bare pepper for å være sur og gretten.

Og det får vel de gamle som klager på at hyggestunden med distriktsnyheter er borte også. Og fordi så mange er over 50 år, så må man visstnok legge ned sendingen!

Tror man virkelig at man får seere under 30 ved å lage 5-minutters sendinger uten innhold i stedet?

Ellers så man jo litt at av flyttingen av ressurser i går - direktesending fra Ålesund, der en av NRKs reportere fra Møre og Romsdal smakte på kaffe. Dette har jo ingenting med Ålesund å gjøre, bortsett fra at de har et bra kaffebrenneri.

De bruker altså sine lokalt ansatte til å lage riks-tv i stedet for lokal-tv.

Og så skal de flytte ressurser over på mer stoff på mobil og nett. Jeg trodde lisensen var for TV og radio, ikke for nettnyheter.

RickiBK
24.01.18 18:46
DrSchwei: Og så skal de flytte ressurser over på mer stoff på mobil og nett. Jeg trodde lisensen var for TV og radio, ikke for nettnyheter.

Så snudde de.... 

Kappevendere hele gjengen. ;)

dengelgen
dengelgenInnlegg: 841
24.01.18 19:16
RickiBK: Så snudde de....

Ja dra 29,desember blir det 10 min før Dagsrevyen. 

Nye triks fra NRK! 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg