Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

NRKs forsvar for grafsing i ubåtsaken

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 44639
07.03.18 12:56

https://www.nrk.no/norge/den-motbydelige-krimjournalistikken-1.13947769

NRK prøver her å komme opp med noen punkter som en tidligere VG-redaktør har brut som forsvar for krimjournalistikken. Jeg vil vel helle til å si at dette er en VG-redaktør som vet hvordan man skal øke opplaget og tjene enda mer penger, og så et forsvarsskrift forsøker å unnskylde hva de gjør..

NRK har laget en egen podkast om serien, og det antydes at det blir bred dekning framover.

Men å begrunne dette med at det avspeiler viktige forhold i samfunnet og at andre medier kommer med flere grufulle detaljer, synes jeg blir temmelig tynt - en slik massiv omtale vil jo trigge mange til gå til steder som forteller "alt".

Det er en enkelt drapssak som har skjedd i et annet land. Hvorfor ikke bare innrømme sannheten - dette er en spektakulær sak, som NRK allerede har kjørt altfor lenge på, og nå vil forsøke å bokstavelig smi mens liket er varmt.

DrSchwei
08.03.18 12:02

NRK.no - Norges stortingspresident, landets nummer 2 etter Kongen, har gått av i dag - for få timer siden. NRK.no har et toppoppslag om brannen i Oslo. Og deretter TRE saker om ubåtdrapet...

annmag
annmagInnlegg: 7638
08.03.18 15:01
DrSchwei: nå vil forsøke å bokstavelig smi mens liket er varmt.

Enkelt...de er avhengige av oppmerksomhet for å overleve.  

DrSchwei
08.03.18 15:03

Jeg irriterer meg vel egentlig mest over hvordan mediene styrer hva folk skal være opptatt av, og folk lar seg påvirke. For meg er denne saken nærmest en ikke-sak - en gal dansk mann har drept en (svensk?) kvinne. Dette drapet vedgår meg ikke mer enn alle andre drap som skjer utenfor Norges grenser.

annmag
08.03.18 15:51
DrSchwei: Jeg irriterer meg

Ikke gidd...livet er for kort til å irritere seg over slikt. :o)

DrSchwei
08.03.18 15:56
annmag: Ikke gidd...livet er for kort til å irritere seg over slikt. :o)

Litt vanskelig med den jobben jeg har, serru....Men greit å få utløp her. :-)

molishani
molishaniInnlegg: 2194
08.03.18 16:01

Drapert er bestialsk, og den har absolutt ingen nyhetsverdi. Det er en stor hån mot kvinnen, Kim Walls, familie og venner. Hvorfor skal sånne udyr få oppmerksomhet?? 

Det verste er at mediene nærmest har beundret Kim Madsen for dette drapet, fordi det var så spektakulært. Det er rett og slett en skam!!

annmag
08.03.18 16:04
DrSchwei: Litt vanskelig med den jobben jeg har, serru...

Jeg vet det ;o) ....men du trenger jo ikke irritere deg over det. :o)

annmag
08.03.18 16:04
molishani: Kim Madsen

?

Garindan
GarindanInnlegg: 6374
08.03.18 16:14
annmag: Enkelt...de er avhengige av oppmerksomhet for å overleve.

NRK er vel bare avhengige av lisenspengene våre...

Seriøs journalistikk har de kastet på båten for lengst. Dagsrevyen var en bauta en gang i tiden. Dessverre er den tiden forbi.

annmag
08.03.18 16:21
Garindan: NRK er vel bare avhengige av lisenspengene våre... Seriøs journalistikk har de kastet på båten for lengst. Dagsrevyen var en bauta en gang i tiden. Dessverre er den tiden forbi.

Neida...de er avhengige av seertall.  Hvis ikke så kan de ikke forsvare lisensen (som jeg betaler med glede).

For meg er Dagsrevyen (og Urix) fremdeles interessante nyhetsbærere....enda mer nå når sensasjonshungrige Gelius har funnet andre arbeidsområder.

DrSchwei
08.03.18 16:34

Det er klart at NRK er avhengige av seertall, men denne voldsomme opphaussingen av ubåtsaken behøver ikke å gi flere seertall. Tvert om, jeg opplever ikke at folk er veldig opptatt av en i utgangspunktet. Mye av satsingen er også på nett. Og jeg betaler ikke TV-lisens for å få nyheter på nett eller podcast.

Dagsrevyen ser jeg mest for å se hva Dagsrevyen serverer, ikke fordi sakene i seg selv er så interessante. Mye av tøvestoffet der burde vært erstattet av det som sendes på Urix.

Garindan
08.03.18 16:35
annmag: For meg er Dagsrevyen (og Urix)

Urix er søppel. Verre en Dagsrevyen. Trodde ikke sånn propaganda var mulig i et såkalt seriøst program på statskanalen.

annmag
08.03.18 16:47
DrSchwei: Det er klart at NRK er avhengige av seertall, men denne voldsomme opphaussingen av ubåtsaken behøver ikke å gi flere seertall.

Jeg vet ikke om den gjør det....men for meg er Nrk likevel den kringkastingen (eller hva det heter nå) den jeg foretrekker. 

Hurra for lisensen. :D

annmag
08.03.18 16:48
Garindan: Urix er søppel. Verre en Dagsrevyen. Trodde ikke sånn propaganda var mulig i et såkalt seriøst program på statskanalen.

Hva ser du på da....Paradise Hotel?

Garindan
08.03.18 16:56
annmag: Hva ser du på da....Paradise Hotel?

Hehehe. Det er vel nesten mer matnyttig enn nyhetene nåtildags:-P Jeg fulgte litt med for et par år siden, og det året Staysman var med.

annmag
08.03.18 17:01
Garindan: Det er vel nesten mer matnyttig enn nyhetene nåtildags

Aner ikke...jeg har aldri sett det programmet....jeg er jo opptatt med å se Dagsrevyen og Urix. :D

DrSchwei
08.03.18 19:05

Dette er jo helt vanvittig - partering av lik og detaljer og flere reportere, og han fyren med rar hake rett på på topp! Vurderer sterkt en klage til Kringkastningen.

mo6
mo6Innlegg: 3140
09.03.18 14:07
Garindan: NRK er vel bare avhengige av lisenspengene våre... Seriøs journalistikk har de kastet på båten for lengst. Dagsrevyen var en bauta en gang i tiden. Dessverre er den tiden forbi.

Her fortjener du en tommel, desverre tom.

DrSchwei
09.03.18 15:55

Virker som om NRK her også har totalt feilvurdert publikums interesse. Det var hauger med oppslag i nettavisene også, men disse nådde ikke i særlig grad leser- eller delingstoppen.

Og nå er vel lufta gått ganske godt ut av ballongen, man vet jo mye om hva som har skjedd. Ser TV2 har hostet opp Aftenpostens "pensjonerte" krimreporter, som visstnok ikke er pensjonert likevel, og han er "spent på hvordan Madsen forklarer 17 (?) knivstikk i offerets underlig" - må vel tro at det brede publikummet i Norge faktisk ikke er så vanvittig spent på dette.

bjoro33
bjoro33Innlegg: 1610
10.03.18 22:22

Store overskrifter selger 

DREPT DAME FUNNET DØD. ...selger. 

DREPT DAME FUNNET DØD OG PARTERT. ..selger bedre. Og slenger en på en ubåt. ....

DrSchwei
13.03.18 07:10

Stort oppslag med kritikk i Klassekampen i dag. Det går blant annet på at man visker ut forskjellene mellom fiksjon og virkelighet.

Et annet perspektiv er kjønnsperspektivet - hva om det var en mann som hadde blitt drept, hadde det fått samme omtale? Er det ikke nettopp den mulige seksualiserte og brutale volden som pirrer mediene og folks interesse?

Det litt komiske uttrekket er er at NRKs egen journalist som jobber med NRKs egen podcast-serie om saken, sier at det er et feministisk perspektiv, og antyder at noen (sikkert andre medier da) legger "noe av skylden" på offeret, fordi hun var så dum å bli med.

Uansett - godt å høre at noen synes det blir altfor mye. Det er jo greit at man omtaler saken, men når Dagsrevyen på dagen da landets stortingspresident går av, setter ubåtsaken på topp, da er noe fundamentalt galt, etter min mening.

DrSchwei
DrSchwei
05.04.18 18:00

Tema på Dagsnytt 18 i dag. Endelig.

kansas00
kansas00Innlegg: 19892
26.04.18 20:08

Da er dom avsagt og da blir det forhåpentligvis fred om denne saken frem til ankesaken kommer opp. Virker som både NRK og TV2 har kjørt på de siste dagene for å få matet mest mulig ut av saken. Tror TV2 til og med kjørte intervju med ei dame som hadde møtt Madsen. Sånn apropos parteringsdrap (som jo Madsen er dømt for å ha begått) så går det jo omtrent samtidig en rettsak om et parteringsdrap i norge. Der har mediene vist litt mindre interesse. Så da får man bare konkludere med at det var ubåten som gjorde dette interessant ?

DrSchwei
26.04.18 21:48

Men saken var plassert ganske langt ned på listen de siste dagene, selv om både NRK og TV2 var til stede. Det mest spesielle var at de kjørte opp saken så mye i forkant. Tror kanskje de kom til litt selverkjennelse av at dette var en typisk sak som ble en stor sak fordi det ble en stor sak...

Det sitter selvsagt langt inne for pressen å innrømme at folk leser dette i Norge som mer eller mindre ren underholdning.

tinnyme
tinnymeInnlegg: 11113
21.05.18 00:01
molishani: Drapert er bestialsk, og den har absolutt ingen nyhetsverdi. Det er en stor hån mot kvinnen, Kim Walls, familie og venner. Hvorfor skal sånne udyr få oppmerksomhet??  Det verste er at mediene nærmest har beundret Kim Madsen for dette drapet, fordi det var så spektakulært. Det er rett og slett en skam!!

Du er jo ikke helt god da, "mediene beundret Madsen"? For noe søppel å ha ut av seg om pressefolk som man ikke engang kjenner.

Pressen lever av å bringe nyheter ut til folk, du mener visst at de burde holde opp med det. Det ville i tilfelle blitt et merkelig samfunn.

Dessuten heter mannen Peter Madsen, ikke Kim.

KansjeD
KansjeDInnlegg: 8832
23.05.18 18:00

"Norges stortingspresident, landets nummer 2 etter Kongen, har gått av i dag."

Hvor mange av Norges befolkning tror du VET navnet på den til enhver tid sittende stortingspresident? Særdeles få tror jeg, da den personen ikke er av noen som helst interesse for folk. Da har nok en morder mye mer interesse, selv om den er kortvarig.

JudasT
JudasTInnlegg: 5357
25.05.18 09:26
KansjeD: Hvor mange av Norges befolkning tror du VET navnet på den til enhver tid sittende stortingspresident? Særdeles få tror jeg

Sikkert riktig det; desto større grunn til slå denne nyheten stort opp. Folkeopplysning! – Det er faktisk av den grunn vi har statskringkasting.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg