Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvor mange leser hele forsiden til VG?

NYTT TEMA
startelver
startelverInnlegg: 43193
13.03.18 09:04

Jeg savner gamle VG nettavis fra noen år tilbake der vi hadde en ren og klar forside med aktuelle nyhetssaker .  Hva har så skjedd det siste året , ja det startet vel for 2-3 år siden . 

VG har lagt inn hele siden full av videoer med reklameklikk og VG+ artikler som egentlig ikke er nyheter men må regnes som underholdning. 

La oss ta en titt på dagens forside i VG slik den vises kl 08:25.  

La oss først ta de rene overskriftene som leder inn til artikler du faktisk kan lese men som ikke nødvendigvis er nyhetssaker som hører hjemme i en seriøs avis. 

- Surrogatisjef: Fikk tvillinger med surrogat - Derfor drar de på Harrytur til Norge - Mirakel - Barnebarnet vant kampen om kroppen - Aldri opplevd lignende flytur - Dette spiser kokken aldri - Forstår at straffen ble annullert - Advarer mot farge - Milliontall - Reagerer på helselønninger - Dette tjener helsetoppene - Kommer ikke til Norge - Jager Norges første gull - Scoret sitt 100 NHL-mål - 10 år siden Martine ble drept Nye møter - Ny rapport: Avviser Russland-samrøre - Dommeren: Prøver å slå i hodet - Forskere: derfor fortsetter sultfølelsen - Siktet for drap på kompis forferdelig uhell - Hurtigruten: passer ikke skipene - Robbet

Og da er vi kommet til halve førstesiden og 23 artikler , med det jeg vil kalle for saker publisert de siste 24 timene , går vi lenger ned på forsiden finner vi eldre saker som ikke er fjernet så glem dem. 

Av de 23 sakene som er publisert finner du ingen utenrikssaker, men du finner bare Norges-stoff og mye kjendissaker og enkelte sportssaker.

Dette representerer neppe nyhetsbildet i Norge de siste 24 timene og de representerer ihvertfall ikke verdensbildet de siste 24 timene. 

Så ser vi på alt det andre som har sneket seg inn i den samme forsiden , fortsatt kun halve siden jeg omtaler. 

Videoer:  Du finner 6 VG-videoer med reklame først :

Paradise Hotel: Har sex første kveld - Ser du hva dette er? -  Stopper under fem-mila for å spise vaffel - Livsfarlig - Se reaksjonen når biltyven slår til - Fiskerne overrasket over spektakulært syn 

Som om ikke dette var nok for en stakkars nyhetsleser som bare ønsker aktuelle saker  så kommer det nye irritasjonsmomentet inn : VG + 

Ser vi på VG+ så er det hele 8 VG+ artikler/videoer med følgende overskrifter:  

Bettina 32 ble desperat: Dette hjelper mot kolikk - Da William flyktet ble familien drept - Forelsket i en 12 år yngre kollega - Dødsfallene og skandalene - Bilmessen i Geneve - Norske Philip 21: tjener millioner på Bitcoin - Oppgjør i kokkebransjen: Livet med sprit , speed og groupies - Spillernes dom: Dette er eliteseriens beste

En del av dette VG+ sølet er faktisk kopiert fra utenlandske kilder, som du kan finne ved et enkelt Google-søk. Men VG ønsker altså at kunden skal betale for å klikke seg inn . 

I tillegg har vi store, fete reklamer mellom artiklene og det har jeg ingenting imot,  VG skal jo overleve, men ikke nyhetsrelaterte VG-videoer og VG+ .

Det bør snarest fjernes fra forsiden , slik at vi kan ta tilbake VG-forsiden slik den bør være , i et rent nyhetsformat, og ikke forsøples slik som i dag. Dette er ikke fremtiden for en oppegående nyhetsleser.

bjoro33
bjoro33Innlegg: 1610
13.03.18 17:01

Godt jobbet med å oppsummere det slik. VG+ leser jeg seff ikke. Men jeg skroller nok ned førstesiden en gang om dagen. Det er en veldig tabloid måte å gi oss nyhetene på.

Og hele tiden skal vi fristes til å klikke. Men det er jo tross alt det de lever av. Annonsørene får betale moroa.

Men det jeg ville nevne, er egentlig utenfor ditt tema: Jeg kjøpte, for første gang på kanskje et år, papirutgaven. Og den har, i mine øyne, endret seg positivt. Færre saker, men litt mere tekst enn jeg husker. Ikke til å hoppe i taket av, men likevel en bedring. 

startelver
13.03.18 19:02

Ok , papiravisen har jeg ikke tilgjengelig siden jeg bor i utlandet.

Men jeg kan tenke meg at avisen er lettere å bla seg frem til nyhetssaker enn på VG nett.  Og det er jo et tankekors i seg selv at vi i 2018 blir bombardert digitalt med forskjellige budskap som ødelegger opplevelsen av det å lese en nettavis. 

Det var ikke slik før , jeg husker VG-nett fra perioden 2005 - 2013 og det var rene , ryddige nettsider. 

perchri
perchriInnlegg: 7981
20.03.18 15:37
startelver: Jeg savner gamle VG nettavis fra noen år tilbake der vi hadde en ren og klar forside med aktuelle nyhetssaker .  Hva har så skjedd det siste året , ja det startet vel for 2-3 år siden .

Ja, en gang var jeg kjøper og likte VG godt som avis. Første siden er som opprops dokument rullen til en Herold på 1200 tallet, der han i lansdbyen stiger opp på kirketrappa. etter hver som ting proklameres blir papyrusen lenger og lenger nedover trappa, ofte flere meter. Istenfor å skrive sider. Så derfor gidder jeg ikke lenger å surre nedover webben,en noen 10 tals centimeter. En annen ting,de har lagt inn reklame på toppen. Den aktiviseres betydlig sener en resten av siden. Resultat er at når en finner noe en vil klikke på, forskyver reklamen allt nedover, slik at en må flytte etter musepila. Irriterende. Man går lei. Videoene er en pine å aktivisere. Kanskje de burde finne noen som har lang erfaring med Webb-sider? Det er ikke bare å "helle" på info. 

startelver
20.03.18 18:54
perchri: En annen ting,de har lagt inn reklame på toppen. Den aktiviseres betydlig sener en resten av siden. Resultat er at når en finner noe en vil klikke på, forskyver reklamen allt nedover, slik at en må flytte etter musepila. Irriterende. Man går lei.

Helt riktig , VG prøver hele tiden å fylle opp siden med nye reklamer , og nå også med videoereklame som starter automatisk.

Det de ikke tenker på er at ikke alle sitter med en ny datamaskin og raske internett linjer. 

Spesielt her i Thailand er internettlinjene til tider trege.  

Veldig synd at det som en gang var et raskt og lett medium å bruke er blitt redusert til noe helt annet.  Og brukerne sine gidder de tydeligvis ikke å høre på. 

perchri
perchriInnlegg: 7981
20.03.18 21:50
startelver: Veldig synd at det som en gang var et raskt og lett medium å bruke er blitt redusert til noe helt annet.  Og brukerne sine gidder de tydeligvis ikke å høre på.

Det er mangel på kunnskap, som mye annet her på berget.  Penger, penger ,penger og skifteretten.

Langorm
LangormInnlegg: 7796
21.03.18 21:38
perchri: Penger, penger ,penger

Helt garantert. Kan det være, at de skriver negativt om sittende regjering, for å skape debatter som selger reklame? Det er noe vanskelig for meg, å forestille eller tro, at et overveldende flertall av norske journalister er så innbitte inngrodde sosialister. Men når de samme skriver om et ønske om mangfold, burde de selv etterleve det. 

startelver
22.03.18 10:19
Langorm: Kan det være, at de skriver negativt om sittende regjering, for å skape debatter som selger reklame?

Dette er jo et kjent fenomen i utlandet , spesielt i USA , der ventre eller høyrevridd media publiserer nærmest løgnhistorier. 

Selvsagt kan det også skje i norsk media , når en journalist bestemmer seg for å "ta rotta" på noen. 

Derfor er det ikke rart at flere og flere nå ikke tror på media , og hva som er sant eller ikke.

SKal man finne kilder så må man besøke andre nettsteder for å finne ut hva som egentlig skjedde.

Det gjør det ikke noe enklere at VG.no putter inn masse grums på førstesiden med kjendissaker og unødvendige klikk-videoer.  Seriøsiteten er rett og slett borte. 

På 1990-tallet så jeg på VG som den mest seriøse tabloidavisen i Norge , et hestehode foran Dagbladet. Når de første nettsidene dukket opp var også VG best av alle, men så skjedde det en endring i ca 2010 , og deretter har det bare blitt verre og verre. 

Det er nok av nyheter å skrive om der ute , men de ekte nyhetene havner ikke på førstesiden , eller kanskje ikke engang i noen artikler i VG. Dette skyldes nye , unge journalister og mediaansvarlige som former formatet slik som de selv vil uten å tenke på hva slags konsekvenser det har for leserne. 

Når jeg skal lese ekte nyheter fra utlandet så bruker jeg BBC News , så får jeg ihvertfall vite hva som skjer i nyhetsbildet i verden . Det får du ikke vite på førstesiden til VG med mindre det er en global krise. 

(Innlegget ble redigert 22.03.18 10:25)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg