Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvilke media stoler dere på ?

NYTT TEMA
politikk

politikk
25.03.18 23:55

jeg er ikke sikker på at noen har helt rett.  Men velger og diskutere på offisielle nyhetskanaler som tv, radio og aviser.

jeg har med selvsyn i andre media som facebook, twitter, instagram og lignende sett mitt hode på annen kropp.  Dermed vet jeg at " nyheter " kan manipuleres og forfalskes.  Brukes til humor eller vondt...men sikkert også på godt.

hva gjør dere med det som ikke er korrekt frmstillt ?   Jeg finner det best og ikke bry seg og la folk stå igjen med skammen hvis sannheten blir oppdaget.

eller vil dere hyle opp om fake news ?    Først i rettsalen er det vel nødvendig og forfølge saker.

Garindan

Garindan
26.03.18 00:00

Eh, ingen? Man skal være kritisk til alt man leser. Uansett.

orbixx

orbixx
26.03.18 00:47

Det eneste jeg stoler på er fake news...:)

Ka9nen

Ka9nen
26.03.18 00:52

Stoler ikke på norske media når det kommer til dekningen av migrantstrømmen fra Afrika. Men jeg forstår hvorfor man lyver om den. Forteller man sannheten blir det neppe noen stor dugnad fra folket. Og det går jo til slutt over de som faktisk er flyktninger som kommer + staten må betale mer fra egen lomme.

Stoler ikke helt på vestlig media når det kommer til dekningen av Russland heller. Men det er nok muligens verre motsatt vei i russisk media.

Har for lengst gitt opp norsk media for noen objektiv dekning av midtøsten sitt eneste demokrati. Men her er det mange gode internasjonale medier. Synes det er snodig at man er så ensidig negative mot Israel akkurat i Norge. Og kjøtthuene biter jo på, det er en vanvittig mengde føleri og kunnskapsløshet i Norge om midtøsten konflikten.

(Innlegget ble redigert 26.03.18 00:55)

politikk

politikk
26.03.18 01:14

Ka9nen : ikke alltid så godt og vite.  Først fikk jeg høre at terroristen i frankrike hadde fått statsborgerskap i 2015.  Sagt på tv..i ett tråd ble det opplyst at fransk avis skrev når tolv år og nåværende alder 26.   Må bare anta at 2015 er forvekslet med 2005.

men det som er rart hvis ikke nyheter stemmer : hvorfor dokumenterer ingen media i verden at nordkorea er fritt land for turister som andre land i verden hvis dette faktisk er sant ?   Vi må jo anta at påstanden om lukket land stemmer.

vi har hvertfall ikke annet og diskutere og mene på enn det vi hører. Og jeg velger og ikke stole mest på twitter slik fuglene kvitrer.

ja...jo....vi må vel anta at trump twitrer så lenge han ikke benekter dette.   Men ikke at dette er offisiell fungerende praksis...mer ønsker.

jeg er litt kritisk og spør : hva kan mur mot mexico hindre som ikke kan omgåes på andre måter ?   Og hva kan boikott av nordkorea hindre om ikke annet enn lenger tid før de kan ødelegge verden ?

hvordan verden kan styres og reguleres i teori og praksis er to forskjellige ting.   Nå var det oppstyr rundt facebook og politikk...men har ikke forstått hvordan dette kan utnyttes politisk med innsamling av opplysninger for og få meg til og stemme annerledes.

spørsmål : hvor mange måtte du drept for og leve videre hvis du trodde på alle som skulle drepe deg ?    Men de fleste vet nok når det er folk de må passe seg for ( bekjentskaper ) og ikke generellt ukjente som hvilken som helst ruset, muslim eller kristen.    Ett godt praktisk eksempel er at alkohol og markomiljø, gjeng...ikke truer de som ikke på en eller annen måte hindrer dem eller er involvert i virksomhet.    Fotballfans truer hverandre og ikke de som bor på gamlehjemmet....

Script

Script
09.01.21 11:07

Knakende gode aviser i helga, Morgenbladet fantastisk, slakten av Forskningsrådet og Tvedts makkverk alldeles glimrende. Tvedt er vel opprinnelig realist, og synes å lide av en nedlatende holdning til humanistisk forskning, så havner han selv i det rent dilettantiske.

Lyngen

Lyngen
09.01.21 12:02
Ka9nen: Har for lengst gitt opp norsk media for noen objektiv dekning av midtøsten sitt eneste demokrati. Men her er det mange gode internasjonale medier. Synes det er snodig at man er så ensidig negative mot Israel akkurat i Norge. Og kjøtthuene biter jo på, det er en vanvittig mengde føleri og kunnskapsløshet i Norge om midtøsten konflikten.

Du har helt rett i at Midt-Østen ikke dekkes nøytralt i mediene. De unnlater både bevisst og ubevisst Vestens økonomiske hensikter og dekker i stedet det regjeringer ønsker at folket skal tro er årsakene til intervensjoner. Demokrati, terrorbekjempelse og diktatorer. Men dette er i det store og hele blankt løgn. Men det absurde i dette er at de som roper om nøytrale medier drityer fullstending i disse løgnene da de er for at Vesten skal dominere økonomisk. Midt-Østen er langt mer enn Israel, men der er heldigvis mediene mye mer redelige. De som ikke er redelige i motsetning er de som støtter landet på grunn av troen på Jesus. Budet om ikke å lyve gjelder visst ikke som endel kristne for samtidig som de angriper mediene så fornekter de deres motiv. Det er helt utrolig patetisk. 

Jeg har jobbet i medier i mer enn 20 år så har god innsikt i dekningen. Egentlig er ingen medier helt nøytrale og hva er i det hele tatt nøytralitet? Det er ikke alltid en nøytralitet i å sette streken hvor den skal ligge. Norske medier er stort sett redelige og omtrentlige nøytrale, men ligger mest i den etablerte meningsopinionen. Ikke på noen yttersider. 

Men mediene er helt åpenbart ikke nøytrale når det gjelder Norges og dermed Vestens økonomiske interesser. Det utelukkes kritisk journalistikk. Og der er de mer eller mindre like alle sammen. Det handler ikke om at mediene lyver direkte, men at de ikke dekker alt. Summen blir ikke sannferdig. Men dette er en nesten umulig oppgave å rette opp i. Ingen tør å stikke seg ut. 

Lyngen

Lyngen
09.01.21 12:14
Ka9nen: Stoler ikke på norske media når det kommer til dekningen av migrantstrømmen fra Afrika.

De lyver nok ikke, men har nok et mer menneskelig vinkling enn det enkelte ønsker. Og en viss snillisme og er nok litt redd for å bli oppfattet som litt rasistiske om de er for kritiske. Jeg synes de burde ha litt mer fokus på den råe utnyttelsen og de som er deltagere av rene økonomiske flyktninger. 

Men litte det samme som Palestina saken, de som er de aller minst objektive er de som angriper mediene mest for innvandringssaker. De som skriker høyest burde se litt på sin egen "dekning". 

Lyngen

Lyngen
09.01.21 14:36

Men det som skjer hver gang man konfronterer de som klager på mediene ofte på feilaktig sted er at de blir helt muse stille. Helt til de setter gang igjen en stund senere med det samme subjektive synet. Alså det handler om å få frem sitt syn mer enn å prøve å bli klokere. 

(Innlegget ble redigert 09.01.21 14:37)

jonas

jonas
09.01.21 14:40

Jeg stoler 100% på alle medier når de skriver ting jeg er enig i. Dersom de skriver noe jeg er uenig i stoler jeg ikke på dem og antar at det er fake news. Fakta er for feiginger, jeg stoler på magefølelsen og hva jeg ønsker skal være sant.

(Innlegget ble redigert 09.01.21 14:41)

Lyngen

Lyngen
09.01.21 14:50
jonas: Jeg stoler 100% på alle medier når de skriver ting jeg er enig i. Dersom de skriver noe jeg er uenig i stoler jeg ikke på dem og antar at det er fake news

Ah, du snakker for mange kloke hoder nå. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg