Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Listhaug, Listhaug, Listhaug...

NYTT TEMA
Folkflesk
FolkfleskInnlegg: 14891
24.05.18 00:36
xavi-maestro: Jeg tror ikke det for venstresiden handler så mye om svake/sterke, men om upriviligerte/priviligerte. De antar at alle er like, og at dersom noen har klatret høyt i hierarkiet, så må det være forde de har utnyttet de som er lenger nede. VG hadde en kronikk her om dagen der det ble fremstilt, som en selvfølgelighet, at arbeiderklassen jobber hardere enn overklassen. Altså at det er arbederklassen som bærer overklassen, som "bare sitter på ræva foran en kontorpult og frotser i goder".

På meg virker det som du ikke er helt ideologisk oppdatert, da det partiet som i dag bruker retorikken om "den ærlige arbeider" vs. "den som sitter på ræva på en kontorpult" mest aggressivt ikke er et venstreparti, men FrP. Det er såpass åpenbart at vi ikke trenger å diskutere det. 

Venstresiden har jo selvsagt også sin anti-elitistiske tilbøyelighet i retorikken, men hvis man ser på den praktiske politikken til AP så er den forbausende lik Høyres. Hva er egentlig Erna Solbergs høyreorienterte prosjekt? Privatisering? Endring av arbeidsmiljøloven? Nedbygging av offentlig finansierte tjenester? Store skattesenkninger? Sannheten er vel at den suksessen Erna Solberg har oppnådd går ut på å legge seg så tett inn til sentrum og AP at de ikke greier å fremstille henne som en trussel mot velferdsstaten og "den norske modellen". Hadde hun gjort det motsatte og kjørt en Thatcher kunne AP ha vunnet valget med Trond Giske som statsministerkandidat.

Så din retorikk mot venstresiden forutsetter en høyreside som er langt mer liberalistisk/høyreorientert enn den er.  Nå skal jeg ikke lage en stråmann her, men jeg mistenker at du, ut ifra det du skriver, kunne tenkt deg en langt skarpere høyrekurs enn du noensinne vil få levert av dagens regjering. Ellers greier jeg ikke å forklare hvorfor du nevner ting som høy skatt og eiendomsrett.

Det er nærmest opplest og vedtatt at vi skal ha relativt høy skatt, offentlig finansierte velferdstjenester og juridisk beskyttelse av eiendomsrett i Norge. Det er mao ingen vesentlige konfliktlinjer på disse punktene, så du får komme opp med noe langt mer  overbevisende hvis du vil forklare forskjellene mellom dagens moderate høyreside og dagens moderate venstreside i norsk politikk.

(Innlegget ble redigert 24.05.18 00:44)

Folkflesk
24.05.18 01:05
Ljot: Altså, Listhaug-bashing er en enkel øvelse som venstresiden, i mangel på annet å fare med, bedriver som sin favoritt-hobby for tiden. Litt som å gå på epleslang hos gamle damer med rullator.

Du begynner å nærmer deg 12 poeng her. Selv er jeg egentlig veldig lei både personen og politikeren Listhaug og mitt sterkeste ønske er at jeg skal våkne opp en dag til erkjennelsen av at jeg aldri mer skal oppleve dette mennesket i en politisk sammenheng igjen.

Jeg tror vi har en uheldig kombinasjon av folk på venstresiden som mobiliserer mot henne og en slags absurd heia-gjeng som jeg ikke vil fornærme høyresiden ved å kun kalle høyreorienterte generelt, men kanskje mer noe sånt som deltakere i en heltedyrkende supporterforening, klan eller menighet, som man også ser rundt andre egomaniske politikertyper som Le Pen, Wilders, Trump, osv.

Disse to motstridende strømningene skaper imidlertid den samme effekten på ett vesentlig område: De bidrar til å gi en politiker som er totalavhengig av konstant oppmerksomhet nøyaktig den oppmerksomheten hun så sårt trenger, men overhodet ikke fortjener. 

(Innlegget ble redigert 24.05.18 01:08)

Framsynt
FramsyntInnlegg: 7233
24.05.18 20:40
Ljot: Leveransen som innvandrings og integreringsminister som for det meste bestod av å rope høyt og lenge og sparke inn vidåpne dører?

Tydelig at Nabo har fulgt med betydelig bedre enn deg.
Hun var jammen driftig Listhaug;
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/jWpmo/her-er-listhaugs-innstrammingsforslag

Men du ville kanskje ikke ha flertall for 38 små og store punkter for innstramming?
(AP og SP sviktet riktignok på innstramming for gjenforeninger og ankerbarn)

tenker-selv
tenker-selvInnlegg: 7920
26.05.18 11:27
Ljot: Dette er for en Gretten Gammel Gubbe som meg et problem i tiden. Jeg tror dog det der er en kultur/generasjonsgreie vel så mye som det er en venstre-høyre greie. Stikkord: krenkelsestyranni, snowflakes, safe spaces og trigger warnings.

Hørte en psykolog som sa at det snowflakes har blitt utsatt for er å lære nettopp det de lærer i cognativ psykologi hvordan man ikke skal tenke. Man tilegger andre meninger krisemaksinering etc.

xavi-maestro
xavi-maestroInnlegg: 4331
26.05.18 23:19
Folkflesk: På meg virker det som du ikke er helt ideologisk oppdatert, da det partiet som i dag bruker retorikken om "den ærlige arbeider" vs. "den som sitter på ræva på en kontorpult" mest aggressivt ikke er et venstreparti, men FrP. Det er såpass åpenbart at vi ikke trenger å diskutere det.  Venstresiden har jo selvsagt også sin anti-elitistiske tilbøyelighet i retorikken, men hvis man ser på den praktiske politikken til AP så er den forbausende lik Høyres. Hva er egentlig Erna Solbergs høyreorienterte prosjekt? Privatisering? Endring av arbeidsmiljøloven? Nedbygging av offentlig finansierte tjenester? Store skattesenkninger? Sannheten er vel at den suksessen Erna Solberg har oppnådd går ut på å legge seg så tett inn til sentrum og AP at de ikke greier å fremstille henne som en trussel mot velferdsstaten og "den norske modellen". Hadde hun gjort det motsatte og kjørt en Thatcher kunne AP ha vunnet valget med Trond Giske som statsministerkandidat. Så din retorikk mot venstresiden forutsetter en høyreside som er langt mer liberalistisk/høyreorientert enn den er.  Nå skal jeg ikke lage en stråmann her, men jeg mistenker at du, ut ifra det du skriver, kunne tenkt deg en langt skarpere høyrekurs enn du noensinne vil få levert av dagens regjering. Ellers greier jeg ikke å forklare hvorfor du nevner ting som høy skatt og eiendomsrett. Det er nærmest opplest og vedtatt at vi skal ha relativt høy skatt, offentlig finansierte velferdstjenester og juridisk beskyttelse av eiendomsrett i Norge. Det er mao ingen vesentlige konfliktlinjer på disse punktene, så du får komme opp med noe langt mer  overbevisende hvis du vil forklare forskjellene mellom dagens moderate høyreside og dagens moderate venstreside i norsk politikk.

Jeg snakker ikke om norske politikere. Stortinget er en verna bedrift.

(Innlegget ble redigert 26.05.18 23:20)

Folkflesk
27.05.18 13:41
xavi-maestro: Jeg snakker ikke om norske politikere. Stortinget er en verna bedrift.

Det blir jo ganske interessant å snakke om norsk venstreside vs. norsk høyreside ved å ekskludere politikerne fra diskusjonen.

De fleste folk er for øvrig ikke så opptatt av å tilhøre en av disse ""sidene". De står og klør seg i hodet og lurer på om de skal stemme AP eller Høyre før de kaster en lapp ned i urnen. Og det oppsummerer engasjementet deres den toårsperioden.

(Innlegget ble redigert 27.05.18 13:43)

xavi-maestro
27.05.18 21:44
Folkflesk: Det blir jo ganske interessant å snakke om norsk venstreside vs. norsk høyreside ved å ekskludere politikerne fra diskusjonen. De fleste folk er for øvrig ikke så opptatt av å tilhøre en av disse ""sidene". De står og klør seg i hodet og lurer på om de skal stemme AP eller Høyre før de kaster en lapp ned i urnen. Og det oppsummerer engasjementet deres den toårsperioden.

Jeg snakker heller ikke om norsk venstreside vs norsk høyreside. Venstre og høyre på det politiske spektrumet har klare og definerte verdier som ikke er avhengig av sittende politikeres preferanser. Det er mulig de fleste folk ikke er så opptatt av å tilhøre den ene eller den andre siden ved navn, men de fleste er opptatt av å tilhøre et spesifikt sett av verdier, og de er per. idag oftest representert betydelig langt ute på venstresiden. At man sliter med å velge partier her i Norge, er fordi alle partiene i praksis befinner seg til venstre for sentrum.

Folkflesk
28.05.18 00:48
xavi-maestro: At man sliter med å velge partier her i Norge, er fordi alle partiene i praksis befinner seg til venstre for sentrum.

Javel, hvilken målestokk bruker du for å komme frem til en slik konklusjon? USA?

xavi-maestro
28.05.18 10:37
Folkflesk: Javel, hvilken målestokk bruker du for å komme frem til en slik konklusjon? USA?

Nei, det politiske spektrumet er ikke en variabel. Det er en modell som gjelder uavhengig av hvordan det politiske landskapet ser ut til en hver tid. Med andre ord så bruker jeg politikken til de norske politikerne som målestokk. Ikke hva de sier, men hva de gjør. Det er så små forskjeller på FRP og AP i praksis, at det ikke sender FRP over på den høyre siden av sentrum. I det nye statsbudsjettet ser vi et skatte- og reguleringstyranni, helt i tråd med venstresiden sine verdier.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester