Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kvinneperspektivet

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 49315
19.11.18 21:39

Vi er kommet til 2018 i et av verdens mest likestilte land. Kvinner og menn har like muligheter. Men det er fortsatt forskjeller. Det vises blant annet ved at jenter og gutter velger ulike yrkesveier.

Men påfallende ofte er medieoppslag vinklet med hovedvekt på kjønn. Finner dette litt underlig, for man skulle tro at man etter hvert ble "fargeblind" her også, på samme måte som med nordmenn med annen hudfarge.

F.eks. synes jeg det var underlig å lage et stort poeng ut av det for første gang var kvinnelig statsminister, stortingspresident og sjef for høyesterett under Kongens middag på Slottet.

Synes også det er noe merkelig at man maser med at fire partier stiller med menn i forhandlingene om statsbudsjettet, all den tid at alle regjeringspartienes ledere er kvinne....

.. og så har vi dette med f.eks. Telenors Berit Svendsen, som er blitt omtalt opp og ned og i mente, utelukkende fordi hun er kvinne. Personlig synes jeg det er mer interessant at Telenor kvittet seg med en ingeniør og sitter igjen med flest økonomer.

Dagsnytt 18 har nesten daglige debatter der det gjøres et poeng ut av kjønn på en eller annen måte.

flourhouse
flourhouseInnlegg: 37268
19.11.18 21:40

Gratulerer til alle menn med den internasjonale mannsdagen!

Kongemannen
KongemannenInnlegg: 13756
19.11.18 21:44

Gratulere til alle menn . Uten oss hadde menneskeheten fremdeles bodd i stråhytter.

DrSchwei
19.11.18 22:27

Feilpost.

(Innlegget ble redigert 19.11.18 22:27)

bjarsvei
bjarsveiInnlegg: 3747
19.11.18 22:32

Dr.Swei , er ikke du som overdriver kjønnsaspektet da?

Er ikke Mangen som fokuserer på at regjeringspartiene styres av kvinner og fokuserer på hvilket kjønn som stiller i forhandlinger...

DrSchwei
19.11.18 22:47
bjarsvei: fokuserer på hvilket kjønn som stiller i forhandlinger...

Jo, det var en stor sak i sosiale medier. Og det var også første debatt i Dagsnytt 18 mandag. Og noen Ap-narrer gjorde et stort poeng ut av det.

politikk
politikkInnlegg: 33110
20.11.18 22:15

Drschwei : først og fremst må vi innse at ulike kjønn ikke har samme muligheter for fysisk prestasjon.   Der går grensen og den må aksepteres.

er du god nok kan du få...hvis ikke så må du gå...

utenforallfarvei
utenforallfarveiInnlegg: 905
21.11.18 03:01
Kongemannen: Gratulere til alle menn . Uten oss hadde menneskeheten fremdeles bodd i stråhytter.

...og uten kvinner hadde vi ikke engang hatt bruk for dine straahytter... 

fazz
fazzInnlegg: 25132
21.11.18 03:04
Kongemannen: Gratulere til alle menn . Uten oss hadde menneskeheten fremdeles bodd i stråhytter.

>>> Pussig nok så sitter jeg med inntrykket av at hadde vi skulle lagt vår lit til deg så hadde vi fortsatt bodd i stråhytter.

Langveg
LangvegInnlegg: 15823
21.11.18 09:57

I Noreg hevdar ein at alle kjøn er like og lever etter at kvinnekjønet er aller likast.

granateple
granatepleInnlegg: 3313
21.11.18 13:56
DrSchwei: Dagsnytt 18 har nesten daglige debatter der det gjøres et poeng ut av kjønn på en eller annen måte.

Pr 2018 så er kvinnene representert med mellom 50 og 70% i de aller fleste høyere studier, bortsett fra noen ytterst få ingeniør studier der menn er i overvekt, i studier der kvinnene er grovt overrepresentert er kvinneadelen gjerne på både 90 og 95%

Så om 25-30 år får vi se om menn blir omtalt som skjeldne dyr om vi mot formodning skulle bli kvotert inn i noen topp jobber.

Antageligvis vil de samme kvinnene som hyler opp om menns undertrykking av kvinner være de første til å nekte menn den samme retten.

Det vil jo altid være søppel som skal tømmes eller noen andre drittjobber menn kan ta, for i de stillingen skal ikke kvinner kvoteres.

kytec
kytecInnlegg: 46617
21.11.18 15:39
DrSchwei: Vi er kommet til 2018 i et av verdens mest likestilte land. Kvinner og menn har like muligheter.

For svært mange muslimske kvinner og jenter er ikkje det riktig selvsagt. 

kytec
kytecInnlegg: 46617
21.11.18 15:39

Nå ser eg at menn skal få ekstrapoeng og altså en hjelpende hånd for å komme inn på psykologstudiet på bekostning av kvinner som i utgangspunktet er bedre kvalifisert. 

Er det veien å gå? 

Strandereng
StranderengInnlegg: 8406
21.11.18 16:14
kytec: Nå ser eg at menn skal få ekstrapoeng og altså en hjelpende hånd for å komme inn på psykologstudiet på bekostning av kvinner som i utgangspunktet er bedre kvalifisert.

Er det veien å gå?

Akkurat når det gjelder psykologistudiet, tror jeg dette er nødvendig med tanke på alle de gutter og menn som sliter psykisk. Mange kvier seg for å gå til en kvinne for å brette ut sine liv. 
Derfor er det fornuftig å få flere unge menn inn i yrket. Det kan gjøre sitt til at også unge menn søker hjelp langt tidligere enn nå.

At enkelte kvinnelige studenter må vike plass for en mannlig student med kanskje ett poeng mindre enn dem er sikkert sårt, men mange vil ha forståelse for hva samfunnet trenger. Og akkurat nå og i tiden fremover trenger Norge flere unge mannlige psykologer.

Morra-DI-2
Morra-DI-2Innlegg: 5784
21.11.18 20:40
DrSchwei: Vi er kommet til 2018 i et av verdens mest likestilte land. Kvinner og menn har like muligheter. Men det er fortsatt forskjeller. Det vises blant annet ved at jenter og gutter velger ulike yrkesveier. Men påfallende ofte er medieoppslag vinklet med hovedvekt på kjønn. Finner dette litt underlig, for man skulle tro at man etter hvert ble "fargeblind" her også, på samme måte som med nordmenn med annen hudfarge.

Nå er det vel denne Jordan Peterson som har vært her og holdt et foredrag der det sikkert noen samfunnsynsere har deltatt, og dermed har de og journalistene blitt opphengt i dette med kjønn/motbevise det han sier...så er det en stor diskusjon rundt dette. 

Han sier jo nøyaktig det samme som Harald Eia sa i "hjernevask" for 8 år siden. 

Paradokset består jo av at fagfolk og moderne teori har ment at det IKKE er forskjell rundt interesser og kjønn. Det er vel ingen "vanlige" mennesker som mener at det ikke er det. Det er vel egentlig få biologer, psykologer med spesialisering på kjønn som mener det...men slik at har altså holdningen vært-.

(Innlegget ble redigert 21.11.18 20:41)

serina_ub
serina_ubInnlegg: 3
22.11.18 01:26

Ja med deg hadde vi fortsatt bodd i huler bom bom

serina_ub
22.11.18 01:32

Hvor er mannen i dag?

serina_ub
22.11.18 01:34

Jeg trenger en voksen mann , eksisterer han 

DavidSkruiz
DavidSkruizInnlegg: 8432
22.11.18 01:40
DrSchwei: Kvinner og menn har like muligheter. Men det er fortsatt forskjeller. Det vises blant annet ved at jenter og gutter velger ulike yrkesveier.

Menn og kvinner blir aldri like, og det er en styrke og ikke en svakhet.

Moderne forskning støtter hva alle normale mennesker har ment i all tid, at kvinner og menn har forskjellige egenskaper i et gjennomsnittlig perspektiv.

Menn og kvinner har ulike styrker og svakheter på ulike områder statistisk sett.

(Innlegget ble redigert 22.11.18 01:41)

GeirSt
GeirStInnlegg: 127
22.11.18 12:06
Strandereng: At enkelte kvinnelige studenter må vike plass for en mannlig student med kanskje ett poeng mindre enn dem er sikkert sårt, men mange vil ha forståelse for hva samfunnet trenger. Og akkurat nå og i tiden fremover trenger Norge flere unge mannlige psykologer.

Ja, nå har jo tidligere menn måtte vike plass for kjønnspoeng til kvinner.

Saken er at det ligger ikke politiske grunner bak dette, men - som du er inne på - terapeutiske. Men - de mannlige studentene føler seg ubekvemme med å bli kvotert inn, de ønsker egentlig å konkurrere på like vilkår tydeligvis i motsetning til kvinner. Det gjør meg egentlig litt stolt av mitt eget kjønns tankegang.

Mens vi er inne på det medisinske så opplever jeg nå at pga av kvinnelig dominans sliter jeg med å få den behandlingen jeg trenger. Det viser seg å være eldre menn som kan/vil gjøre dette. Bl.a. smertepoliklinikken til et universitetssykehus (med kvinnelig overlege) sender meg til en eldre lege som nå er i pensjonistalder. Nå skal det visst satses på "samtaleterapi"!! Egentlig opplever jeg en passivitet fra der jeg skulle forvente toppkompetansen.

(Innlegget ble redigert 22.11.18 12:14)

GeirSt
GeirStInnlegg: 127
22.11.18 12:27
DrSchwei: Dagsnytt 18 har nesten daglige debatter der det gjøres et poeng ut av kjønn på en eller annen måte.

Det er jo vedtatt at "det gutter kan, det kan også jenter", en tåpelig holdning som fører til særtiliak for å få til dette. Man plages med at sjakk domineres av menn og vil bl.a. innføre sjakk i skolen. Sågar i hoppbakken skal det nå frontes kvinner slik at de kan hoppe like langt med...eh..større fart i samme hopprenn. Vi får se hvordan det går. Har vi andre kvinnelige topphoppere enn Maren Lundby? Det jobbes sikkert med saken der også.

DrSchwei
22.11.18 13:36
GeirSt: Sågar i hoppbakken skal det nå frontes kvinner slik at de kan hoppe like langt med...eh..større fart i samme hopprenn. Vi får se hvordan det går. Har vi andre kvinnelige topphoppere enn Maren Lundby? Det jobbes sikkert med saken der også.

Ja, så bare teaseren på oppslaget - et slikt typisk kvinneperspektiv igjen. Kan de ikke bare hoppe, i stedet så driver media med en vinkling der kvinnelige hopper klager på et eller annet. Så er de helter bare fordi de hopper...

Hyrro
HyrroInnlegg: 20600
23.11.18 10:09
DrSchwei: Vi er kommet til 2018 i et av verdens mest likestilte land. Kvinner og menn har like muligheter. Men det er fortsatt forskjeller. Det vises blant annet ved at jenter og gutter velger ulike yrkesveier.

Så er det vist ved omfattende forskning at det er større kjønnsforskjeller i likestilte land. 

Jordan Peterson har mye rett, men omtales som et utskudd i de rette kretser, og norske forskere motbeviser igjen med "å tro" det ikke er slik. 

Det som er verd å merke seg er at de politisk korrekte her i landet, beveger seg i et ganske snevert miljø, der de fokuserer på kjønnsrepresentasjon i menns toppjobber, mens lavstatusjobb for dem er hjemmearbeidende kvinner. Punktum. 

Statistikken viser forøvrig at nesten alt arbeid som er hardt, tungt, livs- og helsefarlig betjenes av menn, og det så godt som 100%. 

Men det er ikke politisk korrekt å snakke om. 

Canucks
CanucksInnlegg: 75643
23.11.18 11:10
Hyrro: Statistikken viser forøvrig at nesten alt arbeid som er hardt, tungt, livs- og helsefarlig betjenes av menn, og det så godt som 100%.  Men det er ikke politisk korrekt å snakke om.

Minner meg om FN sitt kvinneprogram som hadde en sak på sin offisielle facebook side for noen måneder siden

Hoppet glatt over de 81% mannlige journalister som ble drept i følge samme rapporten for å fokusere på de 19%.

SlimWhitman
SlimWhitmanInnlegg: 4374
23.11.18 12:11

Canucks - nå tar du opplagt ikke hensyn til at det finnes nærmest uendelig antall kjønn - alt ettersom Hva man føler man definerer seg som. Så det kan likesågodt være 0% menn av de som ble drept. Det var garantert mange andre kjønn.

Hyrro
23.11.18 12:12
Canucks: Minner meg om FN sitt kvinneprogram som hadde en sak på sin offisielle facebook side for noen måneder siden Hoppet glatt over de 81% mannlige journalister som ble drept i følge samme rapporten for å fokusere på de 19%.

Du vet: Kvinner og barn først. 

Menneskeliv er fortsatt rangert på dødsstatistikken. 

Hyrro
23.11.18 12:16
SlimWhitman: Canucks - nå tar du opplagt ikke hensyn til at det finnes nærmest uendelig antall kjønn - alt ettersom Hva man føler man definerer seg som. Så det kan likesågodt være 0% menn av de som ble drept. Det var garantert mange andre kjønn.

Jøsses - det må det settes opp uendelig mange toaletter, skal man følge identitetspolitikken og de krav som stilles. 

(Innlegget ble redigert 23.11.18 12:16)

SlimWhitman
SlimWhitmanInnlegg: 4374
23.11.18 12:19

Det er vel ikke nødvendig. Selv definerer jeg meg selv som en 8 år gammel jente (med asiatisk) utseende. Da skal jeg selvsagt få lov til å bruke de samme toalettene og garderobene andre 8 år gamle jenter bruker.

CapTrips
CapTripsInnlegg: 2907
23.11.18 13:32
Hyrro: Jøsses - det må det settes opp uendelig mange toaletter, skal man følge identitetspolitikken og de krav som stilles.

Absolutt. God gammeldags fornuft sier at disse rare identitetene er proppa fulle av dritt. Så porselensbransjen har nok en lukrativ fremtid. 

Canucks
CanucksInnlegg: 75643
23.11.18 16:09
SlimWhitman: Canucks - nå tar du opplagt ikke hensyn til at det finnes nærmest uendelig antall kjønn - alt ettersom Hva man føler man definerer seg som. Så det kan likesågodt være 0% menn av de som ble drept. Det var garantert mange andre kjønn.

Glemte helt bort dette ja, uansett dårlig av dem å ikke sette fokus på Otherkin og Attack Helicopters. 

Attack Helicopter Right Matters!

Klikk for å gå tilbake til toppen