Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Dekningen av valgkampen

NYTT TEMA
timy3
timy3Innlegg: 5747
23.08.19 20:22

Nå har den riksdekkende Oslo styrte massemedia kuppet hele valgkampen, kunne ikke denne mulige regjeringskrise fått gli stille over uten toppoppslag dag etter dag.
De store media kunne brukt resursene på å dekke valgkampen i fylke og kommune, det er da tross alt der det er valg.

kansas00
kansas00Innlegg: 22266
24.08.19 06:15

Ja mediedekningen av lokalesaker er helt bedrøvelig. Uansett vil jeg nok vært edruelig nok til å se det begge veier. At det ikke bare er medias skyld, men politikernes egen feil også. Hovedsaken til riksfokuset nå er jo en bomsak frp kunne tatt på en hvilken som helst annen tid så det ikke forstyret lokalvalgkampen. Nå har de vel sittet snart 6 år i en regjering hvor bompenger har blitt det store marerittet.

ehall
ehallInnlegg: 21496
25.08.19 00:25

Det er media som styrer valgkampen. De påstår til det kjedsommelige at partiene bare er opptatt av bompenger. Det er ikke hva jeg ser, jeg ser at det er media som er sykelig opptatt av bompenger.

Sarella
SarellaInnlegg: 15931
25.08.19 00:31
ehall: jeg ser at det er media som er sykelig opptatt av bompenger.

Samme her, MSM håpet såklart på regjeringskrise angående dette, det er så morsomt at denne gjøke gjengen tok feil igjen, igjen :)

ehall
25.08.19 00:33

Nettopp :). Ler meg glugg ihjel når MSM sitt røde politiske spill ikke slår til.

(Innlegget ble redigert 25.08.19 00:34)

timy3
25.08.19 10:27
ehall: Ler meg glugg ihjel når MSM sitt røde politiske spill ikke slår til.

Hvis du kunne slutte å fargelegge alle dine meninger så kunne jeg være mere enig med deg.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 49315
25.08.19 11:48

Hvor er det blitt av de lokale utspørringene og sendingene fra NRKs distriktskontorer. Disse kontorene er bli blitt "pludrekontorer" nær helt uten substans. Har har sett nettdebatter på NRK så langt, ingen egne sendinger fra de ulike distriktene. Det er en forsømmelse.

Husker at disse debattene på 80-tallet, og ikke minst utspørringene, var ekstremt artige å følge med på. Fordi mange av debattantene var veldig ustøe og sa mye rart. Det var stor komikk da NRK Møre og Romsdals egen slugger, Oddbjørn Skarbøvik, med sitt skarpe blikk, spurte ut to eldgamle representanter for NKP i Møre og Romsdal.

(Innlegget ble redigert 25.08.19 11:48)

kansas00
kansas00Innlegg: 22266
25.08.19 14:52

Ellers er det vel litt spesielt at mediene nær sagt dekker det som at det er regjeringspartiene mot de "andre" i lokalvalgkampen. Har vel ganske mange forskjellige konstelasjoner av partiet som styrer rundtomkring i landet.

timy3
25.08.19 18:29
kansas00: Ellers er det vel litt spesielt at mediene nær sagt dekker det som at det er regjeringspartiene mot de "andre" i lokalvalgkampen. Har vel ganske mange forskjellige konstelasjoner av partiet som styrer rundtomkring i landet.

Her er riksmedia ut og kjører, som du sier så går samarbeidet på kryss og tvers i distrikt Norge og det kan ikke fargelegges.
Riksmedia har brukt alle sine resurser på å dekke den fiktive regjeringskrisa og har ikke nok resurser til å sende folk ut avOslogryta Oslogryta. 

ehall
25.08.19 19:57
timy3: Hvis du kunne slutte å fargelegge alle dine meninger så kunne jeg være mere enig med deg.

Beklager det da, jeg bare spekulerte i motivet også.

Regjeringen har gått videre til lokalvalgkamp og det burde TV2 også. I dag fortsatte de maset om bompengespørsmålet og uenighet i regjeringen, selv om de hadde litt lokal også. Men det er kanskje ikke så lett, lokale saker er nettop lokale og veldig liten interesse for folk fra andre steder. Er også problem at hva partiene sier sentralt er ikke nødvendigvis det de sier lokalt.

dengelgen
dengelgenInnlegg: 4280
25.08.19 20:18

Jeg har jobbet med meningsmålinger for en del år siden, men i kommunevalg er det så mange variabler at det ikke går an å "se tendenser" det vil alltid være lokale saker som spiller inn på hva folket stemmer på.  Blir veldig lei av at riksmedia blander sammen kommunevalg med stortingsvalg gang på gang. 

farout05
farout05Innlegg: 1227
25.08.19 21:41
ehall: Det er media som styrer valgkampen. De påstår til det kjedsommelige at partiene bare er opptatt av bompenger. Det er ikke hva jeg ser, jeg ser at det er media som er sykelig opptatt av bompenger.

Etter at protestene mot bommene økte på, det ble dannet bompartier og at en rekke meningsmålinger viste stor oppslutning for disse partiene på bekostning av de tradisjonelle partiene, var det ikke rart at alt dette ble prioritert av media.

Det er også naturlig at media fokuserte på saken siden bom-opprøret forårsaket krisestemning og dramatikk i regjeringen.

Media er i høyeste grad med på å styre valgkampene sammen med de store partiene. Det er vel derfor at EØS-avtalen holdes utenfor, avtalen som forårsaker at norske velgere stadig får mindre innflytelse ved valgene.

(Innlegget ble redigert 25.08.19 21:41)

fargerik
fargerikInnlegg: 64038
28.08.19 08:55
DrSchwei: Hvor er det blitt av de lokale utspørringene og sendingene fra NRKs distriktskontorer. Disse kontorene er bli blitt "pludrekontorer" nær helt uten substans. Har har sett nettdebatter på NRK så langt, ingen egne sendinger fra de ulike distriktene. Det er en forsømmelse.

sukk. Nå har de drevet med bomsirkus siden juni-ish, og nå har de jaggu kjørt i gang med budsjettforhandlingene rundt neste års stasbudsjett....i media. Regjeringen tar fortsatt fokus vekk fra lokalpolitikken.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 49315
30.08.19 20:31

NRK bruker tiden på "Valgspillet" - knisende blonde programledere og fjollete kjendiser sitter i beste sendetid med SimCity (?) - jaggu har de trukket inn statsministeren og Støre i dette tøvet også.

(Innlegget ble redigert 30.08.19 20:31)

timy3
30.08.19 20:53
DrSchwei: NRK bruker tiden på "Valgspillet"

Ja HUFF, at det går an å misbruke sendetiden på den måten.

Eg vært såra og vonbråten.

amore
amoreInnlegg: 5849
04.09.19 11:22

Synes det har vært en elendig dekning av valgkampen.

Dette her er et lokal og fylkestingsvalg.

De to sakene som har dominert hele tiden er bompenger, og miljø.

Det er jo NRK, TV2 og de andre mediene som burde satt det opp slik at vi fikk høre hva lokale politikere mener om saker som virkelig berører folk flest.

F.eks. AT vi kun skal betale egenandeler når vi går til tannlegen, eldreomsorg, skole, barnehager, og andre ting som folk er mer opptatt av.

Synes det er forferdelig å se hvordan mediene "hjelper" enkelte partier ved å sette deres saker på dagsordenen hele tiden som f.eks. MGP.

Det går jo ikke en dag uten at det snakkes om miljø på innpust og utpust.

At de sendte fra brannene i Amazonas er jo merkelig at de gjør nå når vi vet at de fattige bøndene har brent og hugget regnskog i åresvis. Jeg skjønner jo at man ikke liker presidenten i Brasil, men ærlig talt.

timy3
04.09.19 21:51
amore: Synes det har vært en elendig dekning av valgkampen.

Det er medianene som velger saker og på den måten styrer valgkampen, de burde ha som hovedoppgave å gi velgerne god informasjon men isteden har de valgt å kjøre frem de saker som de selv brenner for.

Kommune og fylkesting valget er et lokalvalg, når medianene greier å dekke skogbranner på den andre sida av jorda så må det være mulig med dagens teknologi å dekke aktuelle saker fra de minste kommunene i Norge.

Klikk for å gå tilbake til toppen