Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

VG dømt i PFU

NYTT TEMA
MrPets
MrPetsInnlegg: 522
28.08.19 13:59

VG er igjen felt i PFU. Denne gang for brudd på fem punkter i Vær Varsom-plakaten for fremstillingen av Trond Giske og Sofie. PFU-medlem Liv Ekeberg kaller dette "en skamplett på norsk mediehistorie". 

Saken ble diskutert i det vide og brede, og bør få ringvirkinger. Spørsmålene er mange; Hvilke konsekvenser bør dette ha for VGs videre drift? Hva skal skje med journalisten, som for øyeblikket er på permisjon? Hvordan kunne VG sviktet på så mange punkter? Og ikke minst, finnes det et lys i tunnelen her? 

(Innlegget ble redigert 28.08.19 13:59)

timy3
timy3Innlegg: 5747
28.08.19 14:48
MrPets: Hvilke konsekvenser bør dette ha for VGs videre drift?

Saken er tragisk, den er et kroneksempel på hvor stor makt pressen har, denne enkeltsaken gjorde at et ledende norsk politisk parti måtte endre sitt opprinnelige valg av tillitsmann og ikke nok med det, det har vist seg at det fantes en gruppe med skult agenda innen pressen.
Hvis det var opp til meg så ville jeg sparke vedkommende journalist som hadde denne saken, samt sjefredaktøren. Jeg ville sky som pesten og aldri mere gi spalteplass til denne mafiaen som prøvde å drive et uerlig politisk spill gjennom pressen.

Justice 96
Justice 96Innlegg: 42328
28.08.19 14:57

timy3 beskriver godt det jeg selv tenker. Hoder bør rulle for denne skitne flekken på norsk mediehistorie. Så er det bare å håpe at Sofie saksøker VG og får seg en klekkelig erstatning. 

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 49315
28.08.19 15:47

Kanskje det vil føre til enda flere kritiske lesere også. Det er i alle fall å håpe. Tilliten rakner...

Ser at også evalueringen i etterkant får kritikk her, så det var ikke bare selve saken som er ille, men også forsøket på "opprydding", det slår mest på lederne. Utrolig dårlig håndtert.

Det  blir nok bare en skamplett, mens hovedmannen bak oppslaget kan vel kanskje ikke forvente å ha jobb særlig lenge. Ikke godt å vite.

En ting er jo VG en annen ting er jo hvordan nesten alle andre medier kastet seg på saken med en eneste gang. 

(Innlegget ble redigert 28.08.19 15:47)

fazz
fazzInnlegg: 25132
28.08.19 15:51
MrPets: Saken ble diskutert i det vide og brede, og bør få ringvirkinger. Spørsmålene er mange; Hvilke konsekvenser bør dette ha for VGs videre drift? Hva skal skje med journalisten, som for øyeblikket er på permisjon? Hvordan kunne VG sviktet på så mange punkter? Og ikke minst, finnes det et lys i tunnelen her?

>>> Jeg har sagt hele tiden at denne saken her stinker, og det eneste riktige er om redaktøren og journalisten tar sin hatt å går. Norges største avis skal selvsagt være langt bedre enn dette.

GreySerpent
GreySerpentInnlegg: 21535
28.08.19 15:55
MrPets: Hva skal skje med journalisten, som for øyeblikket er på permisjon?

Betalt permisjon. Eller ferie, som jeg ville kalt det.

MrPets
30.08.19 12:21
timy3: Hvis det var opp til meg så ville jeg sparke vedkommende journalist som hadde denne saken, samt sjefredaktøren

Jeg kan ikke se noen annen utvei for å redde VGs renommé her, og finner det sjokkerende at styret har full tillit til Steiro. All kudos til Sofie, som egenhendig står opp mot en mediegigant som er totalt uinteressert i å rette opp egne feil og løgner. 

ehall
ehallInnlegg: 21496
31.08.19 00:06

Jag hadde VG appen og leste den daglig. Når VG (Steiro) gikk ut og sa den knusende dommen ikke får noen konsekvenser i avisen slettet jeg appen umiddelbart. Når de driver avisen så useriøst kan jeg ikke tro på noe av det avisen skriver. Når jeg har sluttet å lese den enda mer useriøse E24 blir det ikke så stort savn. Kan bare være glad for å slippe alle kjendisnyhetene og alt annet uvesentligheter i avisa.

MrPets
06.09.19 16:36

Seks måneder permisjon med lønn, og deretter er det bare å hoppe rett inn i ny stilling for Norges største mediekonsern. Skarvøy skal jobbe med "nye satsningsområder", heter det. Aner vi konturene av en konkurrent til Faktisk her? 

Fra spøk til alvor, dette gjør meg kvalm. Mannen burde vært sperret ute fra alle former for medievirksomhet og mer til, men Steiro presiserer i pressemeldingen at "Lars Joakim kunne fortsatt i redaksjonen(...)". Null selvinnsikt i VG, null refleksjon i Schibsted og tydeligvis ingen konsekvenser for sjarlatanen Skarvøy. Er det rart stadig flere mister tiltro til media?

Justice 96
Justice 96Innlegg: 42328
06.09.19 16:44

Ble omtrent som ventet. Lønnet ferie og ny jobb. Tipper fagforbundet hans har vært i aksjon. Det er ikke bare å knipse i fingrene for bli kvitt en mann som nekter for å ha gjort noe galt. Det er mye påstander og lite håndfast. Gull for en advokat. 

timy3
06.09.19 19:24

Dette sier mye om vi kan stole på Schibsted konsernets produkter.
Uventet var det ikke da de har tydelig viste samme holdning ved ikke å avsette sjefredaktør Steiro.

Av dette kan vi konkludere med at Schibsted er et konsern med en egen spesiell politisk agenda.

Tjaaah
TjaaahInnlegg: 30493
06.09.19 19:27
timy3: Dette sier mye om vi kan stole på Schibsted konsernets produkter.
Uventet var det ikke da de har tydelig viste samme holdning ved ikke å avsette sjefredaktør Steiro. Av dette kan vi konkludere med at Schibsted er et konsern med en egen spesiell politisk agenda.

Fyren har gjort en feil, han må kunne ha en jobb fremover alikevel.

Å gi ham en annen stilling er greit nok, det hadde vært umulig for ham å fortsette som journalist i VG.

timy3
06.09.19 20:15
Tjaaah: Fyren har gjort en feil, han må kunne ha en jobb fremover alikevel.

Ja du har rett i at det er en fordel å vite hvor han er, så vi kan vite hvilke filter vi må sette på når vi treffer på Lars Jakob Skarvøy.

Tjaaah
TjaaahInnlegg: 30493
06.09.19 20:17
timy3: Ja du har rett i at det er en fordel å vite hvor han er, så vi kan vite hvilke filter vi må sette på når vi treffer på Lars Jakob Skarvøy.

Man skal selvsagt være ekstremt skeptisk til ham i en stund fremover, men han må også kunne tilgis, sett at han bedrer seg.

timy3
06.09.19 23:17
Tjaaah: men han må også kunne tilgis, sett at han bedrer seg.

Man kan vel si at han har et stort forbedrings potesiale.

MrPets
07.09.19 10:52
Tjaaah: Fyren har gjort en feil, han må kunne ha en jobb fremover alikevel.

Denne tilnærmingen sliter jeg med å forstå. Han har ikke bare gjort feil, men vært hovedperson i den største medieskandalen på lang tid. Selvsagt burde han ikke utestenges fra arbeidslivet, men at han skal fortsette i samme bransje er ingen selvfølgelighet. Hvor ille skal en journalist kunne opptre før de utestenges, eller i det minste suspenderes, av bransjen? 

ehall
ehallInnlegg: 21496
07.09.19 21:18
Tjaaah: Å gi ham en annen stilling er greit nok, det hadde vært umulig for ham å fortsette som journalist i VG.

Overhodet ikke greit, i andre bransjer får man sparken når man gjør noe slikt. Men her viser Schibsted og VG at dette er helt innafor, som gjør at er det er ikke bare Skarvøy som har null troverdighet, men også VG.

timy3
07.09.19 22:53
ehall: det er ikke bare Skarvøy som har null troverdighet, men også VG.

Håper Skarvøy blir satt til å pusse sko og tørke støv, journalistisk arbeid bør han ikke drive med de neste femti år.
Sjefredaktør Steiro burde blit sparket, det er trotts alt han som har hovedansvaret med hvordan VG driver sin journalistikk.
Det virker som om at konsernet Schibsted er fornøyd med tingenes tilstand og det er skummelt tatt i betraktning den store mediemakt de har.

MrPets
27.09.19 10:11

VG er igjen felt i en ny sak, nå for to brudd på Vær Varsom-plakaten. Jeg lar meg ikke lenger overraske. 

MrPets
04.11.19 21:38

VG og Sofie har nå kommet til forlik, melder Dagens Næringsliv. Det hadde vært interessant å se hva utfallet ville blitt i retten, men det var sikkert en lettelse å bli ferdig med saken for begge parter. 

Klikk for å gå tilbake til toppen