Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ikke noe for Dagsrevyen?

NYTT TEMA
nostalgikern
nostalgikernInnlegg: 10950
11.10.19 20:25

Mon tro om denslags handler om en viss neddyssing?  Det blir jo omtalt som en ganske alvorlig hendelse i England dette, men tydeligvis ikke noe for Dagsrevyen da.  Jeg hadde lest om hendelsen, og rakk bare slutten av innslaget der  det faktisk altså hadde vært litt om dette terrrorangrepet på TV2s nyhetssending,  men tenkte at det kom sikkert noe om dette også i statskanalens hovedsending.  Men dengang ei...  Hm.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/70JyJ8/fire-knivstukket-i-manchester-en-mann-paagrepet?utm_content=row-13&utm_source=vgfront

nostalgikern
03.11.19 12:00

Saken i linken under var tydeligvis ikke noe for de viktige tv-nyhetene verken for NRK eller  TV2 (så ikke 21-nyhetene der, men så 18.30-nyhetene).  Det var forresten en episode med voldstrussel  til den natt til lørdag, (Ekebergsletta)  hvor en liten gjeng og hvor det ble påtruffet én av dem med kniv.  Det sier vel sitt om utviklingen i hovestaden at disse nyhetskanalene ikke nevner slike "tilstander" lenger med ett ord.  Er det blitt for dagligdags, eller handler det mon tro om å skyve problematikken "helst" under teppet i størst mulig grad?  Eller ansees det som for uvesentlig til å nevnes,  dette med blind vold-tilfeller, bruk av kniv osv.?  Hørte forresten også på et par nyhetsmeldinger på radio den morgenen  (NRK), der ble ikke disse sakene nevnt med en eneste setning (ikke mange sekundene som ev. ville gått med av en eventuell knapp sendetid, skulle man tro, altså en "setning" eller to, bare så det var nevnt osv.). 

Men altså vurdert til ikke å være nevne"verdig" lenger... En seer/lytter-observasjon bare, - og faktum.  Og ute av syn/øre, ute av sinn (og holdninger til problematikken).

https://www.dagbladet.no/nyheter/mann-angrepet-av-minst-ti-ungdommer-pa-lamberseter/71775525

(Innlegget ble redigert 03.11.19 12:02)

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 49304
03.11.19 18:42
nostalgikern: Saken i linken under var tydeligvis ikke noe for de viktige tv-nyhetene verken for NRK eller TV2 (så ikke 21-nyhetene der, men så 18.30-nyhetene). Det var forresten en episode med voldstrussel til den natt til lørdag, (Ekebergsletta) hvor en liten gjeng og hvor det ble påtruffet én av dem med kniv. Det sier vel sitt om utviklingen i hovestaden at disse nyhetskanalene ikke nevner slike "tilstander" lenger med ett ord

Mener du virkelig at enhver hendelse av denne art skal nevnes av Dagsrevyen og/eller TV2 Nyhetene? Jeg har selv vært utsatt for lignende to ganger i Oslo, en gang langs Akerselva, der jeg ble ranet av en gjeng mørkhudede unggutter. En annen gang ble jeg slått og delvis sparket rett utenfor Oslo S etter et julebord.

Det ville være meg helt merkelig om dette overhodet saker som skulle bli omtalt av media i det hele tatt. At det skulle tas opp av Dagsrevyen er da hinsides...

.. som jeg sa, omtalen at dette forrige helg var betydelig overdrevet, antakelig en litt tilfeldig topp på en bølge. Jeg har fulgt nøye med i mediene de siste 20 årene, og klarer fint å "lese" det når relativt sett ikke-saker blir blåst kraftig opp.

Det samme skjedde for noen årsiden, når alle medier hele tiden hausset opp en "ransbølge".

https://www.aftenposten.no/osloby/i/Elnl/oslo-politiet-ransboelgen-var-ikke-reell

(Innlegget ble redigert 03.11.19 18:42)

nostalgikern
07.11.19 11:11
DrSchwei: en gang langs Akerselva, der jeg ble ranet av en gjeng mørkhudede unggutter. En annen gang ble jeg slått og delvis sparket rett utenfor Oslo S etter et julebord.

Men hva med iallfall radionyhetene den saken om disse ti feigingene som fløy på en person?  Det viser oss en samfunnsutvikling som gjerne må vises i nyhetssendinger stadig vekk. (Ute av syn, ute av sinn).   Det er bare flaks som avgjør om f.eks. knivbruk fører til dødsfall, trussel med kniv (for ikke å snakke om bruk av kniv), burde straffes langt strengere iallfall, mange års fengsel gjerne, så ble det vel mindre av denslags hvis det fikk alvorlige straffereaksjoner,  og ikke bare nærmest verbal tiltale/irettesettelse.

Virker som du synes slikt ikke er mye å ta på vei for, selv da du ble angrepet selv.  Ser vel på det som en naturlig samfunnsutvikling nå sikkert, og en "spennende" opplevelse i en ellers kjedsommelig hverdag kanskje, eller hvordan dere som bagatelliserer denne utviklinga ser på det, hva vet jeg...

Dagsrevyen har flere ganger hatt med korte innslag om bilbranner på Oslo øst f.eks., (og sågar eksempelvis "små nyheter" som husbrann - sågar uten dødsfall - ute i distriktet ett eller annet sted...).   Dette med blind vold og hyppigheten av det nå, samt hvem som i stor grad begår denslags og gjerne bruk av kniv, vel, dette ser iallfall jeg på som alvorligere hendelser enn disse bilbrannene.  Det siste tross alt materielle ting, ikke sant.

Jeg bare konstaterte at det er blitt slik at grove blind vold-hendelser ikke lenger, stort sett, blir nevnt lenger, slik de altså gjerne ble før.  Så vanlig har denslags blitt, mao.  Sier sitt, mener jeg.

skytsengelen
skytsengelenInnlegg: 2401
07.11.19 11:15

ja det var virkelig et sjakktrekk av sosialistene å dyrke frem den myke mannen i nordmenna for så å fylle landet med rabiate dyr som skjærer hodene av folk og knivstikker oss ....

jonas
jonasInnlegg: 33855
07.11.19 11:45
skytsengelen: å fylle landet med rabiate dyr som skjærer hodene av folk og knivstikker oss ....

Mener du at Dagsrevyen dysser ned saker om alle folkene som har fått skjært av seg hodet?

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 49304
07.11.19 15:42
nostalgikern: Men hva med iallfall radionyhetene den saken om disse ti feigingene som fløy på en person? Det viser oss en samfunnsutvikling som gjerne må vises i nyhetssendinger stadig vekk. (Ute av syn, ute av sinn). Det er bare flaks som avgjør om f.eks. knivbruk fører til dødsfall, trussel med kniv (for ikke å snakke om bruk av kniv), burde straffes langt strengere iallfall, mange års fengsel gjerne, så ble det vel mindre av denslags hvis det fikk alvorlige straffereaksjoner, og ikke bare nærmest verbal tiltale/irettesettelse. Virker som du synes slikt ikke er mye å ta på vei for, selv da du ble angrepet selv. Ser vel på det som en naturlig samfunnsutvikling nå sikkert, og en "spennende" opplevelse i en ellers kjedsommelig hverdag kanskje, eller hvordan dere som bagatelliserer denne utviklinga ser på det, hva vet jeg... Dagsrevyen har flere ganger hatt med korte innslag om bilbranner på Oslo øst f.eks., (og sågar eksempelvis "små nyheter" som husbrann - sågar uten dødsfall - ute i distriktet ett eller annet sted...). Dette med blind vold og hyppigheten av det nå, samt hvem som i stor grad begår denslags og gjerne bruk av kniv, vel, dette ser iallfall jeg på som alvorligere hendelser enn disse bilbrannene. Det siste tross alt materielle ting, ikke sant. Jeg bare konstaterte at det er blitt slik at grove blind vold-hendelser ikke lenger, stort sett, blir nevnt lenger, slik de altså gjerne ble før. Så vanlig har denslags blitt, mao. Sier sitt, mener jeg.

Den forrige "runden" fikk bred dekning - det var toppoppslag i alle sendinger og det var tema for Debatten på NRK1.

Så dette med at "ute av syne" er jo en helt fullstendig meningsløs kommentar. Men jeg er klar over at den slags "teorier" eksisterer på ytterste høyre side..

Nei, jeg synes ikke en enkelthendelse er noe å ta på vei for. Selv etter at jeg har blitt utsatt for dette to ganger, har jeg ikke følt verken frykt eller angst for å gå i Oslo sentrum om kvelden. Nå er jeg forresten blitt for gammal for denslags.

Mediene løper i flokk, og neste gang det kommer mer enn et par voldshendelser i Oslo, så blir det nok oppslag igjen og igjen.

Grove voldshendelser blir ikke rapporter hver gang, nei, og jeg ser overhodet ikke poenget. Det siste jeg vitne til i fjor sommer var britiske bygningsarbeidere som slo en mørkhudet nordmann rett ned.

Selvsagt skal man slå ned på gjengkriminalitet og vold rettet mot enkeltpersoner, men at mediene skal melde det hver gang det skjer, vil være en merkelig prioritering.

(Innlegget ble redigert 07.11.19 15:44)

nostalgikern
07.11.19 20:56
DrSchwei: Selvsagt skal man slå ned på gjengkriminalitet og vold rettet mot enkeltpersoner, men at mediene skal melde det hver gang det skjer, vil være en merkelig prioritering.

Og uheldig for imagen til visse miljøer sikkert, og kan skape en viss frykt, you name it, visstnok en nærmest  forbuden sådan... 

Gjelder nok å skyve mest mulig av visse forhold mest mulig under teppet så klart.

nostalgikern
13.11.19 21:16

Dagsrevyen har faktisk dekket en god del av det som har skjedd i Malmø og omegn i det siste, med egen reporter osv., også i dag.  Men dagens fæle ran (nattens) ble vel kanskje i groveste laget for publisering, for dette ble ikke nevnt i dagens reportasje.  En ny omdreining av brutaliteten og ondskapen der borte dette vel?   Ran med kroppsdel-trofé...

Tilstander, og vi får håpe vi slipper litt lettere unna fremover, men ikke godt å si.  

https://www.dagbladet.no/nyheter/skar-oret-av-tenaring-i-stygt-ran/71813059

(Innlegget ble redigert 13.11.19 21:18)

perchri
perchriInnlegg: 10192
06.12.19 22:52
skytsengelen: ja det var virkelig et sjakktrekk av sosialistene å dyrke frem den myke mannen i nordmenna for så å fylle landet med rabiate dyr som skjærer hodene av folk og knivstikker oss ..

Vi får "armere" oss da. Ha noe lurt på si, dersom en blir angrepet av ville dyr fra langtvekkistan. Charles bronson metoden ville nok fått satt en stopper for de fleste etter nattens mulm og mørke. Selvtekt blir det vel snart, med den raskheten politiet har når det måtte gjelde livet. men som W Churchill  sa, vi slår tilbake selv om det vil koste oss livet. Har ikke sett maken til tafatthet fra myndigheten på de 75 åra jeg har flydd beina av meg som Oslo gutt. Vi er veike, tafatte og balleløse.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg