Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Pyntet på i NRK-nyhetene?

NYTT TEMA
nostalgikern
nostalgikernInnlegg: 10963
20.10.19 11:37

En litt interessant nyhetsformidlings-observasjon en stille søndag morgen kl. 08 (20.10), og dagens første radionyheter tas inn. P4-nyhetene er ofte ganske interessante, så da ble det til at jeg hørte på disse som førstevalg denne morgenen,  - kanskje det kan kalles tildels alternative nyheter?...  Der kunne man iallfall høre en usminket og ikkeneddyssende (!) versjon av hvordan stoda hadde vært denne lørdagsnatta i vår påstått fredelige hovedstad.  Det var relativt dystre nyheter om ungdommer som tydeligvis elsker å utøve blind vold, for i ett av tilfellene var det ikke snakk om at de engang hadde ranet vedkommende, det var tydeligvis bare gleden av å få utøve vold som hadde vært "motivasjonen" for handlingen.

Sakene det gjaldt blir informativt ramset opp av Dagbladet i linken under.  Men hvordan hadde så NRK-nyhetene dekket denne voldsnatten?  Jeg spolte meg tilbake til 08-nyhetene der, og sannelig, ikke ett ord om noen av disse mange hendelsene... Hm.

Hørte så på kl. 09 på NRK-radionyhetene om det kanskje omsider kunne være noe der.  Jo, rett skal jo være rett, og der var da  ett av voldstilfellene kort nevnt, en mann som var slått ned av noen ungdommer.  

Det er noe som heter "ute av syn, ute av sinn", men i dette tilfellet blir det vel riktigere å si "borte fra øret borte fra sinn" kanskje.  Mon tro hva er årsaken til at NRK (når de likevel var inne på temaet om hva som hadde skjedd i Oslo denne natta) da ikke også nevnte alt det andre av voldshendelser som hadde funnet sted?  Noen som har en god forklaring?...  Neppe. 

Man kan jo fort sitte med en følelse av at "ting og tang omkring denslags skal/bør feies under teppet".  Eller blir slikt en feil antakelse?  Spørsmål er visstnok fortsatt tillatt, samt sikkert også, slik som her, referering til faktiske hendelser... 

https://www.dagbladet.no/nyheter/ny-natt-med-flere-grove-voldshendelser-i-oslo/71727544

fargerik
fargerikInnlegg: 64038
21.10.19 10:28
nostalgikern: Man kan jo fort sitte med en følelse av at "ting og tang omkring denslags skal/bør feies under teppet". Eller blir slikt en feil antakelse? Spørsmål er visstnok fortsatt tillatt, samt sikkert også, slik som her, referering til faktiske hendelser...

Merkelig. Jeg sitter og hører på NRK alltid nyheter akkurat nå, og de tar for seg saken ganske grundig, med intervju med Raymond Johansen, Jøran Kallmyr og en advokat Cecilie ettellerannet fra Eldens advokatbedrift. Der andre lager skandaleoppslag, går som vanlig NRK i dybden. Nå venter jeg på at Politiet skal uttale seg, selv om Kallmyr visstnok skal rydde opp.

(Innlegget ble redigert 21.10.19 10:30)

nostalgikern
21.10.19 22:45
fargerik: Merkelig. Jeg sitter og hører på NRK alltid nyheter akkurat nå, og de tar for seg saken ganske grundig, med intervju med Raymond Johansen, Jøran Kallmyr og en advokat Cecilie ettellerannet fra Eldens advokatbedrift. Der andre lager skandaleoppslag, går som vanlig NRK i dybden.

Jo da, de har vel skjønt at slikt blest som dette etter hvert fikk, så måtte også de trå til litt og opplyse om stoda, så det har jo også jeg selvfølgelig fått med meg nå i disse dagene etterpå, og det skulle jo forresten bare mangle. 

Men har du forresten noen gang hørt, eller kan vise til, at f.eks. fremtredende SV-ere noen gang har stått fram og gitt uttrykk for både harme og bekymring over utviklingen og disse ungdommene som bedriver denslags?  Det har jeg til gode å høre noe om gitt, (virker som det er greit det meste osv.) men det kan jo selvfølgelig ha skjedd, men kom da gjerne med sitater eller eksempler på uttalelser i den leia fra det hold... 

Noen fra Ap står da faktisk fram og gir uttrykk for uro over situasjonen de, dét skal de ha.  Det er vel forresten muligens slik som SV og MDG som har fått bevilgningene til Natteravnene i Oslo ned fra før en trekvart million og ned til kr 400 000 nå?.  De har vel den oppfatningen at tingene går riktig vei da sikkert...

Tråden ble startet pga. stor overraskelse over at sist lørdagsnatts hendelser ikke var nevnt med ett eneste ord i NRK-radio sin kl. 8-sending, (der pleier jo "nattens hendelser" både innenlands og noe fra utlandet gjerne vies oppmerksomhet), mens  som nevnt slik som P4 valgte å fortelle oss "usminket" om tilstanden som hadde vært i hovedstaden vår den natta. 

Men det er jo lov å prøve seg, er det noe som heter...  Det gjelder vel for enkelte kretser av redaktører og vaktsjefer å sørge for at visse grupper av befolkningen i minst mulig grad "får dårlig rykte " på seg kanskje, så da får heller ting forsøksvis inntil videre feies under teppet  osv.  Men denne gang ble ikke det så vellykket da, som vi vet.  

Eksemplet du kommer har liten relevans med tanke på det som ble skrevet der og da den morgenen.  Det var virkelig overraskende å legge merke til forskjellen på nyhetsformidlingen den morgenen gitt. 

Hilsen en lisensbetaler...

fargerik
22.10.19 02:57
nostalgikern: Men har du forresten noen gang hørt, eller kan vise til, at f.eks. fremtredende SV-ere noen gang har stått fram og gitt uttrykk for både harme og bekymring over utviklingen og disse ungdommene som bedriver denslags?

Noen syns kanskje det er best å tenke først og uttale seg etterpå?

Kallmyr var jo kjapt på banen og brølte at "vi må låse dem inne, slik at de kan lære seg å stå opp om mårran og gå på skole". TØFFT!!

Når han fikk tenkt seg om, ble det til at "vi må se på dette" fram til mai neste år.

Jeg er usikker på hvor du vil. Krever du at alle skal brøle om kapp, og brøle det samme...noe du ønsker å høre? At alle skal brøle det samme på det tidspunkt som passer deg? Nei, et slikt problem forsvinner ikke dagen etter at det har skjedd. Jeg syns det er bedre at nyhetene dekker dette grundig, og lar alle få uttale seg.

Lisensen er forresten avskaffet.

(Innlegget ble redigert 22.10.19 02:59)

nostalgikern
22.10.19 09:55
fargerik: Noen syns kanskje det er best å tenke først og uttale seg etterpå? Kallmyr var jo kjapt på banen og brølte at "vi må låse dem inne, slik at de kan lære seg å stå opp om mårran og gå på skole". TØFFT!! Når han fikk tenkt seg om, ble det til at "vi må se på dette" fram til mai neste år. Jeg er usikker på hvor du vil. Krever du at alle skal brøle om kapp, og brøle det samme...noe du ønsker å høre? At alle skal brøle det samme på det tidspunkt som passer deg? Nei, et slikt problem forsvinner ikke dagen etter at det har skjedd. Jeg syns det er bedre at nyhetene dekker dette grundig, og lar alle få uttale seg. Lisensen er forresten avskaffet.

Handler nyhetssendinger om å brøle? Det var nytt for meg gitt.  Da får de jo  bare kutte ut disse 3 minutters nyhetsmeldingene sine hver time da, og etter ditt syn da sikkert heller vente med å ta opp diverse som skjer i samfunnet  til f.eks. en samling spesialister eller forståsegpåere (politiske kommentarer) får anledning til å samles i studio og legge ut om ting og tang som har skjedd.  Er det slik du synes det bør være?

En snodig fyr du, - driver du oppe midt på natta og pønsker ut alt dette rare du kommer med da?  Ser du har stått opp igjen eller ennå ikke lagt deg - -  for å skrive dette våset ditt... Du har nok for god tid.  Er du trygdet kanskje?  I tilfelle er det noe i den forbindelse jeg kunne tenkt meg og spurt deg om...

Du er tydeligvis imot at visse forhold i det hele tatt skal nevnes i slike nyhetsbulletiner.  Da er du sikkert godt fornøyd med at NRK nyhetene i den "viktige" (et tidspunkt da svært mange ventelig hører på morgenens viktigste nyheter) kl. 8-sendingen, slik som i dag ikke nevner med ett ord dette at det i natt har vært løsnet et par skudd midt på selveste Karl Johan... 

Sier sitt om situasjonen at slike hendelser nå tydeligvis ansees som så hverdagslige og bagatellmessige at de ikke blir ofret noen sekunders sendetid i statskanalen.

Du bør nok avvente med å skrive til du våkner kanskje langt på dag, for du måtte kanskje være for trøtt, (skulle man vel kunne anta, - ca. kl. 03 på natta og midt i uka...)  evt. ikke har erfaring med selv å betale lisensen, for jeg har da vitterlig betalt lisens i år jeg for min del, -  derfor slengte jeg på den...  

IndocteCollectio
IndocteCollectioInnlegg: 12155
22.10.19 10:02
nostalgikern: Det er noe som heter "ute av syn, ute av sinn", men i dette tilfellet blir det vel riktigere å si "borte fra øret borte fra sinn" kanskje.  Mon tro hva er årsaken til at NRK (når de likevel var inne på temaet om hva som hadde skjedd i Oslo denne natta) da ikke også nevnte alt det andre av voldshendelser som hadde funnet sted?  Noen som har en god forklaring?...  Neppe.  Man kan jo fort sitte med en følelse av at "ting og tang omkring denslags skal/bør feies under teppet".  Eller blir slikt en feil antakelse?  Spørsmål er visstnok fortsatt tillatt, samt sikkert også, slik som her, referering til faktiske hendelser...

Denne saken har jo nå versert i flere former i alle medier i et par dager, så her bommet du 100% med dine følelser og antakelser. 

Hvorfor tror du at bommet slik?

excon2
excon2Innlegg: 3533
22.10.19 10:07
fargerik: Lisensen er forresten avskaffet.

Enn så lenge er det lisensen som gjelder. Den har vel de fleste av oss betalt ut året?

fargerik
22.10.19 10:47
IndocteCollectio: Denne saken har jo nå versert i flere former i alle medier i et par dager, så her bommet du 100% med dine følelser og antakelser.

Skikkelig skivebom fra TS. Også nå bevist med at TS ser seg nødt til å gå til personangrep. Faktisk er det NRK som har dekket saken mest grundig av alle, siden de har latt så mange uttale seg grundig. Byrådslederen, justisministeren, Advokat Elden, ungdomsarbeidere i Oslo, politiet, alle har de fått si sin mening i direktesendt radio.

TS har definitivt et personlig problem, som ikke er i stand til å finne nyhetene annet enn i nettaviser som skriver store overskrifter og slående ingresser.

(Innlegget ble redigert 22.10.19 10:47)

IndocteCollectio
22.10.19 10:50
fargerik: Skikkelig skivebom fra TS. Også nå bevist med at TS ser seg nødt til å gå til personangrep. Faktisk er det NRK som har dekket saken mest grundig av alle, siden de har latt så mange uttale seg grundig. Byrådslederen, justisministeren, Advokat Elden, ungdomsarbeidere i Oslo, politiet, alle har de fått si sin mening i direktesendt radio. TS har definitivt et personlig problem, som ikke er i stand til å finne nyhetene annet enn i nettaviser som skriver store overskrifter og slående ingresser.

Noen mennesker ser bare det de ønsker å se og som passer deres virkelighetsoppfatning. Jeg tror TS går rett inn der.

fargerik
22.10.19 10:54
IndocteCollectio: Noen mennesker ser bare det de ønsker å se og som passer deres virkelighetsoppfatning. Jeg tror TS går rett inn der.

NRK fortsetter ihvertfall å følge opp saken.

Nå også med uttalelser fra SV.

(Innlegget ble redigert 22.10.19 10:55)

IndocteCollectio
22.10.19 10:56
fargerik: NRK fortsetter ihvertfall å følge opp saken. Nå også med uttalelser fra SV.

NRK dekker det svært grundig ja.

fargerik
22.10.19 11:00
IndocteCollectio: NRK dekker det svært grundig ja.

Jeg savner uttalelser fra kriminalomsorgen.....som har opplevd kutt på kutt på kutt, og som slett ikke har kapasitet til å stå for et tilbud av det slaget som Kallmyr fabler om. Merkelig at ikke NRK forlengst har hanket tak i noen derifra.....

De vil kanskje si noe ala

"Vi har advart mot kutt, men dere hørte ikke på oss"

(Innlegget ble redigert 22.10.19 11:03)

IndocteCollectio
22.10.19 11:11
fargerik: Jeg savner uttalelser fra kriminalomsorgen.....som har opplevd kutt på kutt på kutt, og som slett ikke har kapasitet til å stå for et tilbud av det slaget som Kallmyr fabler om. Merkelig at ikke NRK forlengst har hanket tak i noen derifra..... De vil kanskje si noe ala "Vi har advart mot kutt, men dere hørte ikke på oss"

De burde vært på banen ja, og ikke minst i forhold til den nye straffearten, ungdomsstraff, som ble innført i 2014. Det er jo på tide å få fram hvordan den har fungert.

(Innlegget ble redigert 22.10.19 11:11)

nostalgikern
22.10.19 14:21
fargerik: NRK fortsetter ihvertfall å følge opp saken. Nå også med uttalelser fra SV.

Ja, - begge disse har vel lest min "etterlysning" sikkert ;)   Aldri for seint "å ta seg inn igjen" som det heter, men trådstart handlet altså faktisk bare om manglende dekning i én nyhetssending, en nyhetssending der det etter mitt skjønn ville vært høyst naturlig å forvente at saken ble nevnt!  Ferdig snakka egentlig.  Hva de i ettertid har foretatt seg "når de omsider hadde fått tenkt seg om" (f.eks.), dét er helt irrelevant for hva ts ble foranlediget av.  Skjønner bedre nå?

Hva med nyhetssendingen på NRK i morges klokka 8 da, som tidligere nevnt.  Synes du det er helt på sin plass at skyting på Karl Johans-gate ikke ble nevnt??...  Svar  gjerne på den i stedet (nytt eksempel på mulig neddyssing av "stoda", eller?, men ikke vet jeg hva slags fisk dette kunne dreie seg om, - hva slags folk det er som stort sett står bak alle disse "nye" hendelsene denne høsten i Oslo, ja, det er media (og etter hvert også politiet) svært sparsomme med å opplyse om gitt, av én eller annen grunn.  - Jeg vet da ikke 100% sikkert hva slags bakgrunn disse gjerningspersonene måtte ha, - om f.eks. besteforeldrene deres er født i Norge, i Asia, Sør-Amerika eller  i Midtøsten eller Øst-Europa f.eks., som vi vet, mange slags bakgrunner i befolkningen her etter hvert nå, men vi burde egentlig fått vite det i klartekst, og ikke at det følgelig overlates til spekulasjoner/antakelser, - skjønt...

(Innlegget ble redigert 22.10.19 14:24)

nostalgikern
22.10.19 14:36
IndocteCollectio: Denne saken har jo nå versert i flere former i alle medier i et par dager, så her bommet du 100% med dine følelser og antakelser.

Beklager å måtte si det, men dette var da en ganske så uintelligent kommentar.  Konsentrer deg i tilfelle om det tråden handlet om og ble foranlediget av, nemlig en forundring over at alt dette som skjedde den natta ikke ble nevnt med ett ord i nevnte nyhetssending fra NRK (men  dog i P4 da om ikke annet...).  Merk deg også at ts ble skrevet ikke dagen etter eller et par dager etter osv., men ganske umiddelbart etter å ha hørt om det var noe på radionyhetene den morgenen, etter å ha lest i nettavisene om disse overfallene. 

(Innlegget ble redigert 22.10.19 14:40)

IndocteCollectio
22.10.19 18:12
nostalgikern: Jo, rett skal jo være rett, og der var da  ett av voldstilfellene kort nevnt,

Var hovedsak, men det skjønte du ikke? Hvordan klarte du å unngå det?

nostalgikern
22.10.19 20:25
IndocteCollectio: Var hovedsak, men det skjønte du ikke? Hvordan klarte du å unngå det?

Her tar du nok "en spansk en", som det heter (vet ikke om du kjenner til uttrykket, men).  Ikke noe som vanligvis kan sies å være en "hovedsak" i disse korte nyhetsmeldingene (varighet 3 minutter og flere saker både innenriks og utenriks blir gjerne kort omtalt der) som går hver time på radio, med mindre det er noe helt ekstraordinert som har funnet sted, og er skikkelig store og "urgent" nyhetsinfo osv.   Er du forresten sikker på at du selv hørte på akkurat den nyhetssendinga den relativt tidlige søndags morgen?, slik du prøver å gi inntrykk av nå rel. lenge etterpå... (Da husker du vel minst én sak til også da fra den sendinga sikkert, siden du er så godt i gang,  eller?...).

(Innlegget ble redigert 22.10.19 20:28)

IndocteCollectio
22.10.19 20:44

Nostal: Første sak er som regel hovedsaken, noe som den omtalte var. Alle disse nyhetssendingene ligger på nett, så du kan gjerne få en link hvis du ikke tror meg. Brexit. 

nostalgikern
22.10.19 20:52
IndocteCollectio: Nostal: Første sak er som regel hovedsaken, noe som den omtalte var. Alle disse nyhetssendingene ligger på nett, så du kan gjerne få en link hvis du ikke tror meg.

Ok, tar gjerne en link som viser at du har rett ja.   Jeg kan nemlig ikke huske at den saken var først, men skal ikke være for påståelig der, bare så det er sagt.  Mon tro hvorfor ble det ikke nevnt noe om at det hadde vært flere hendelser den natta, forresten... Og som sagt, nyhetssendingen 1 time tidligere, så var ikke noe av dette nevnt.

(Innlegget ble redigert 22.10.19 20:54)

IndocteCollectio
22.10.19 23:06
nostalgikern: Ok, tar gjerne en link som viser at du har rett ja.
fargerik
23.10.19 09:07
nostalgikern: Ok, tar gjerne en link som viser at du har rett ja. Jeg kan nemlig ikke huske at den saken var først, men skal ikke være for påståelig der, bare så det er sagt. Mon tro hvorfor ble det ikke nevnt noe om at det hadde vært flere hendelser den natta, forresten... Og som sagt, nyhetssendingen 1 time tidligere, så var ikke noe av dette nevnt.

Du får bytte kanal, da. Nyhetsredaksjonen har en egen kanal, den heter NRK alltid nyheter. Der har NRK dekket saken fortløpende og hver dag, og har stadig oppdateringer i saken, så også akkurat nå, i programmet Nyhetsmorgen. Det kommer stadig oppdateringer og mer og mer info.

Politiet er fremdeles tilbakeholdne med å si for mye, gjerningsmannen var så rusa at han fremdeles ikke er klar til å bli avhørt. Og hva mer skal nyhetene melde da? Spekulasjoner?

(Innlegget ble redigert 23.10.19 09:12)

nostalgikern
23.10.19 22:07
fargerik: Du får bytte kanal, da. Nyhetsredaksjonen har en egen kanal, den heter NRK alltid nyheter

Ser du må trå til for å hjelpe en.

(Innlegget ble redigert 23.10.19 22:08)

nostalgikern
23.10.19 22:19
IndocteCollectio: https://radio.nrk.no/serie/dagsnytt/NPUB09029319/20-10-2019

Ok, det var første gang NRK-nyhetene hadde noe om den lørdagsnattas hendelser, (P4 hadde for lengst meldt om dette og alle de andre hendelsene som hadde skjedd).  Har du så noen formening om hvorfor det  ikke i det minste ble tilføyd f.eks. "- og det har vært flere voldshandlinger i natt"... - uten da å bruke tid på å gå nærmere inn på hver enkelt av dem,  eller noen av dem.  Forsøk på "skjønnmaling" av situasjonen i Oslo slik det hele fortonet seg der og da, eller?

jonas
jonasInnlegg: 33864
23.10.19 22:31
nostalgikern: Forsøk på "skjønnmaling" av situasjonen i Oslo slik det hele fortonet seg der og da, eller?

Eller kan det være at NRK er litt mer edruelige og ikke rapporterte fra lørdagsnatta siden den ikke var noe mer dramatisk enn vanlige lørdagsnetter? Det sier jo politiet allerede i ingressen i artikkelen du linket til? Det var vel først når de mer tabloide mediene valgte å blåse opp saken at NRK ble med på dekninga?

nostalgikern
24.10.19 09:25
jonas: Eller kan det være at NRK er litt mer edruelige og ikke rapporterte fra lørdagsnatta siden den ikke var noe mer dramatisk enn vanlige lørdagsnetter?

Kan du så vise til at "de mer tabloide mediene"  du viser til, har meldt om tilsvarende antall uprovoserte (og uforståelige/helt uakseptable) grove voldshendelser f.eks. de nærmeste lørdagskveldene/nettene forut for dette da??,-  hvis det da forholder seg slik at disse, - da muligens  etter ditt syn, melder "unødvendig omfattende og raskt" om ny slik hobbyvold, som vi nå dessverre er vitne til utføres  fra visse hold (Støre?...).

Klikk for å gå tilbake til toppen