Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hun kule nye med dialekten...

NYTT TEMA
DrSchwei

DrSchwei
28.09.20 11:42

... ikke så farlig om seerne forstår, bare man får snakket så "personlig" at man blir kul..

https://www.dagsavisen.no/nyheter/navn-i-nyhetene/dere-ma-tekste-hun-nye-1.1778682

Hun får jo da raskere kjendisstatus ved at hun framstår som noe spesielt og unikt. Og så må man passe på mellom linjene å kritisere de som faktisk ikke fortår eller synes det er slitsomt å høre på. Mange pensjonister som hører dårlig som ser GMN og da kunne det kanksje være en tanke å tilpasse seg...

Langveg

Langveg
28.09.20 12:51
DrSchwei: ... ikke så farlig om seerne forstår, bare man får snakket så "personlig" at man blir kul..

Ho vert jo prøvd i kjennskap til eiga dialekt, men missar stygt. At ho ikkje kjenner aggedere, undrar meg. Akkedere er vel framleis utbreidt over heile landet. Det kjem av fransk accorder, men har fått ei litt anna tyding. Det er mykje framandt løynt i dialektane; maroder til dømes. Slik sett kan dialektbruk vera interessant. . 

HarryH

HarryH
28.09.20 12:53

Jeg stiller meg tvilende til at folk som er oppvokst i Norge ikke forstår Solør-dialekt.

timy3

timy3
28.09.20 14:04
HarryH: Jeg stiller meg tvilende til at folk som er oppvokst i Norge ikke forstår Solør-dialekt.

Selvfølgelig gjør de det, en annen ting er å si de ikke forstår for at de ønsker å rakke ned på dialekter.
Vi har to skriftspråk i Norge, vi kunne med fordel ha bare ett, så kunne hver og en bruke den dialekt som de følte seg hjemme i, når vi var i uoffisiell tale. 

DrSchwei

DrSchwei
29.09.20 15:37

Fenomenet her er litt det samme, er min påstand, som jeg tar opp hva gjelder Birgit Skarstein og hennes påståtte mottatte "hets". Her har TV2 sikkert fått et par henvendelser og så blir det plutselig til en "sak", fordi både TV2 og personen selv er klar over at "folkemeningen" ikke er at det er lov å være kritiske til verken dialektbukere eller rullestolbrukere i Norge. Derfor blir enhver liten kommentar knyttet til dette møtt med et massivt ROP fra den andre siden, om at det er det ikke lov til å si.

Denne dynamikken ser man stadig mer av. Det kan være greit å være oppmerksom på den, i alle fall bør man være kritisk når man ser slike oppslag.

Journalistikken er her også polariserende, ved at man f.eks. prøver å sette et stempel på de som er kritisk til rullestolbrukere i Skal vi danse til folk som "hetser handikappede" eller, som i denne saken, noen få som har ytret seg om at de synes det er litt anstrengende å høre på/vanskelig forstå alt, her blir framstilt som "hater dialekter" - eller "rakker ned på dialektbrukere". Da blir det plutselig altså ikke lov å si at man synes det er problematisk at noen i TV bruker så utpreget dialekt.

(Innlegget ble redigert 29.09.20 15:39)

Eivinder

Eivinder
02.10.20 23:54
DrSchwei: ... ikke så farlig om seerne forstår, bare man får snakket så "personlig" at man blir kul.. https://www.dagsavisen.no/nyheter/navn-i-nyhetene/dere-ma-tekste-hun-nye-1.1778682

Like uforståelig som ingressen i artikkelen du linker til...

"Jan Thomas skjønner hva jeg sier, så er det jo bare fordi folk har vondt i vilja".

Den setningen gir ingen mening.

perchri

perchri
03.10.20 09:13
Langveg: Ho vert jo prøvd i kjennskap til eiga dialekt, men missar stygt. At ho ikkje kjenner aggedere, undrar meg. Akkedere er vel framleis utbreidt over heile landet. Det kjem av fransk accorder, men har fått ei litt anna tyding. Det er mykje framandt løynt i dialektane; maroder til dømes. Slik sett kan dialektbruk vera interessant. .

Mange dialekter er absolutt verd å høre på. Men det skal være sagt at mange dialekter fra fjella bakom, kan være svært vanskelig å forstå på Tv/tadio. Vitsen i allefall på nyheter er et sparå/dialekt de fleste bør får med seg. For min del har jeg vanskelig å forstå ei viss dame på nyhetene, grunnet jeg er gammel 76 år, har hørselskader etter skyting. Kanskje teksting hadde vært greit? I tillegg er jo ikke høytalerene perfekte heller, så tilsammen ...jeg ikke forstå.

Før i tiden...det forrige århundre, var det faktisk prøver nyhetslesere og radio/tv verter måtte gjennomgå for å teste hvordan folk oppfattet talen. Nå er det visst bare surrelium av kvakker...en hel haug av dem? NRK er de opptatt av å løse arbeidledigheten,mon tro? Trengs det virkelig så mange nyhetslesere?

DrSchwei

DrSchwei
03.10.20 09:52

I tillegg til det rent praktiske mht hva folk oppfatter, så mener jeg det også handler om en viss høflighet overfor publikum her.

Men i Norge er det veldig sterke motkrefter her. Noen misforstår når noen argumenterer for at man skal forsøke å snakke tilnærmet bokmål eller nynorsk, fordi de da tolker det som et angrep på dialektbruk og at de som mener at kommunikasjonen er viktigst ikke liker dialekter eller de som bruker dialekter.

Det henger jo selvsagt igjen sammen med kampen mellom nynorsk-bokmål/riksmål. Dette er kulturelt betinget. Og kampen går jo langt inn i NRK...

Dette har en historisk bagrunn. Men så blir dette kombinert med folks økende individuelle bevissthet. Og ikke bare det - eksponering av seg selv i media. Ønsket om å bli lagt merke til. Ønsket om å framstå som spesiell.

Her blir nå også dialekt brukt, etter min mening - og i enkelte tilfeller er det helt påfallende. Det holder selvsagt ikke å være ung, pen og flink. Klarer du å toppe dette med en "artig" dialekt blir du selvsagt enda mer spesiell. Får du TV-kanalene til å akseptere at du bruker denne dialekten, trekker du vinnerloddet mht til å nå toppen av kjendisløypa.

Så er da spørsmålet, hvorfor skal man akseptere at egenpromotering er viktigere enn at tv-seerne lett kan forstå hva som blir sagt. Er ikke det noe av det viktigste?

(Innlegget ble redigert 03.10.20 09:53)

fargerik

fargerik
03.10.20 18:37
DrSchwei: Så er da spørsmålet, hvorfor skal man akseptere at egenpromotering er viktigere enn at tv-seerne lett kan forstå hva som blir sagt. Er ikke det noe av det viktigste?

Jeg ble helt oppgitt når jeg satt og så på siste utgave av Torp, hvor Hegnar var gjest. Tema var Hurtigruten, men det er mindre interessant i denne sammenheng.

Trygve bruker konsekvent "knirkestemme" og snakker veldig fort.

Hvor lærer man å snakke med knirkestemme hele tiden? Jeg har prøvd for meg selv å snakke med knirkestemme hele tiden, men får det ikke til. Hegnar klarer altså å snakke sammenhengende under hele programmat "Torp" og med knirkestemme absolutt hele tiden. Og lavt, og fryktelig fort. På riksmål.

Helt jævlig. Jeg mener bestemt at Hegnar tidligere snakket slik at folk kunne forstå det, med vanlig stemme for et tiår eller to siden...den gang han var riks-synser. Takke meg til dialekt, uten knirk. For min del blir det lettere enn å prøve å tyde et sammenhengende knirk.

Det er antagelig en spesiell teknikk, kanskje noe lignende "Growling" som vokalistene bruker i Death Metal. Sikkert vanskelig å lære seg.

Men jeg sier uansett : "Død over knirkestemmene"

(Innlegget ble redigert 03.10.20 18:48)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg