Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

NRKs nettjournnalistikk

NYTT TEMA
DrSchwei

DrSchwei
11.10.20 10:40

Det er visse kritiske røster til at NRK satser så mye på NRK.no og driver selvstendig journalistikk der. Særlig er det mengder med stoff fra distriktene det reageres på. Men generelt er det forståelig at det stille spørsmål om NRK-pengene skal gå til nettjournalistikk.

Et eksempel på litt smått utrolig ressursbruk. Ikke mindre enn 4 (fire!) journalister har vært med på å lage denne lille saken her.

https://www.nrk.no/rogaland/me-har-ete-43-millionar-fleire-egg-under-pandemien-1.15192899

De eneste de har gjort er å stille et par spørsmål til til propagandakanalen Matprat (som har egne sider) og Norsk fjørfelag. Ellers er det ingenting spesielt nytt eller vesentlig.

Det hele kunne like godt vært en artikkel på Matprat.no eller andre steder for markedsføring av egg.

Det eneste jeg de har gjort bortsett fra å skrive det disse folkene sier, er at de faktisk har regnet. Ja, de har regnet!! De har forettat en utregning, se her:

"Tal frå daglegvarehandelen, syner at butikkane i Noreg har seld 43 millionar fleire egg i år, samanlikna med i fjor. Ei utrekning NRK har gjort, syner at det er åtte fleire egg per innbyggjar."

cruisecontrol

cruisecontrol
11.10.20 11:36

Jeg gidder ikke lese noe fra nrk for alt er skrevet på grautmål og grautmål gidder ikke lese.

Skriv på bokmål og jeg vil lese

DrSchwei

DrSchwei
11.10.20 12:32
cruisecontrol: Skriv på bokmål og jeg vil lese

NRK har krav om 25 prosent nynorsk. Det er vedtatt av Stortinget.

tartaglia2

tartaglia2
11.10.20 12:39
DrSchwei: Det eneste jeg de har gjort bortsett fra å skrive det disse folkene sier, er at de faktisk har regnet. Ja, de har regnet!! De har forettat en utregning, se her:

Noe som sikkert forklarer hvorfor de måtte være 4 stykker for å skrive den artikkelen.

Ellers syns jeg det er greit med distriktsnyheter på nrk.no. Det er veldig begrenset med distriktsnyheter på TV og da er det greit at de får en del plass på nettet.

DrSchwei

DrSchwei
11.10.20 13:22
tartaglia2: Ellers syns jeg det er greit med distriktsnyheter på nrk.no. Det er veldig begrenset med distriktsnyheter på TV og da er det greit at de får en del plass på nettet.

Det er selvsagt greit for de som skal lese. Men det poitiske problemet er jo at NRK.no stjeler som ravner fra komersielt drevne lokalaviser, som sliter for å overleve, pga fallende antal abonnenter og reklameinntekter. NRK bidrar da til enda dårligere tider for disse, for folk da velger å lese det gratis på NRK.no i stedet for å kjøpe det stoffet som faktisk koster en del å lage.

Ellers er jo distriktssendingene på radio helt rasert med stort sett pludreradio der programlederne forteller hva de har gjort den dagen, med formatert musikk imellom.

SirOwen*MOD*

SirOwen*MOD*
11.10.20 13:29
DrSchwei: Et eksempel på litt smått utrolig ressursbruk. Ikke mindre enn 4 (fire!) journalister har vært med på å lage denne lille saken her. https://www.nrk.no/rogaland/me-har-ete-43-millionar-fleire-egg-under-pandemien-1.15192899 De eneste de har gjort er å stille et par spørsmål til til propagandakanalen Matprat (som har egne sider) og Norsk fjørfelag. Ellers er det ingenting spesielt nytt eller vesentlig. Det hele kunne like godt vært en artikkel på Matprat.no eller andre steder for markedsføring av egg. Det eneste jeg de har gjort bortsett fra å skrive det disse folkene sier, er at de faktisk har regnet. Ja, de har regnet!! De har forettat en utregning, se her: "Tal frå daglegvarehandelen, syner at butikkane i Noreg har seld 43 millionar fleire egg i år, samanlikna med i fjor. Ei utrekning NRK har gjort, syner at det er åtte fleire egg per innbyggjar."

Så det er dette skattepengene mine går til?

Noen burde kaste 43 millioner egg på den gjengen. Så kan de regne enda mer.

bjoro33

bjoro33
11.10.20 14:02

Med tanke på nynorsken....det virker rart at Erna Solbriller svarer på et "sært" nynorsk i sitatsform  ufrivillig komisk av og til..

bjoro33

bjoro33
11.10.20 14:02

Ikke solbriller men solberg. Autocorrect 

Mrsa2

Mrsa2
11.10.20 23:28
cruisecontrol: Jeg gidder ikke lese noe fra nrk for alt er skrevet på grautmål og grautmål gidder ikke lese. Skriv på bokmål og jeg vil lese

Skriv norsk, og dropp dansken. 

Langorm

Langorm
16.10.20 15:37
Mrsa2: Skriv norsk, og dropp dansken.

Dansk skriftlig, er da så mye enklere å forstå enn nynorsk. :-) Norge er et lite land, med mange til dels vanskelige dialekter. Vi har også samisk, samt mange nye landsmenn med andre språk. I særdeleshet når det kommer til nyheter, burde media ta på alvor, at budskapet skal forståes av flest mulig. Her kommer bokmålet i første rekke, både muntlig og skriftlig! Så må jeg bare ta med noe morschomt. Det er dette med at etnisk norske TV journalister, ( sikkert fra skolen ) har tatt etter denne "norsk-pakistanske"? sch lyden. Og joda, jeg har vært mange ganger i Oschlo. :-)

missChance

missChance
16.10.20 15:45
Langorm: Det er dette med at etnisk norske TV journalister, ( sikkert fra skolen ) har tatt etter denne "norsk-pakistanske"? sch lyden. Og joda, jeg har vært mange ganger i Oschlo. :-)

Den lyden er gammel, lenge før det var norsk-pakistanere.

Sier du Oslo med spiss s?

Langorm

Langorm
16.10.20 20:51
missChance: Sier du Oslo med spiss s?

Ja, noe meget tilnærmet. ;-)

missChance

missChance
16.10.20 22:34
Langorm: Ja, noe meget tilnærmet. ;-)

Får det ikke til engang, jeg :)

Men oslofolk har brukt sch-lyden i 'alle' år.

timy3

timy3
17.10.20 12:53
DrSchwei: Det hele kunne like godt vært en artikkel på Matprat.no eller andre steder for markedsføring av egg.

Det NRK gjør er å invitere folk og organisasjoner slik at de kan markedsføre sine produkter, dette gjør NRK til landes største aktør for skult reklame.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg