Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Norsk media på tomgang

NYTT TEMA
farout05

farout05
21.01.21 10:34

Må si meg enig med Nordlys-redaktør Skjalg Fjellheim, som hevder at norsk media  er mere opptatt av valg i USA enn valg i Norge.

https://www.nordnorskdebatt.no/norsk-tomgang-om-usa/o/5-124-100578

I måneder har vi i mange kanaler, gjentagende ganger, vært pepret om alle detaljer om USA-valget. 

Men hva med norske valg og EUs styring av Norge?
Det er ikke spesielt interessant for media. I nominasjonsprosessen til stortinget, er det bare en promille personer som står bak det som, ut fra meningsmålinger, blir sammensetningen av stortinget. Og for en stor del er det i praksis partilederne som bestemmer hvem som skal stå på sikker plass på listene, og det er gjerne personer som bombesikkert er lojal mot lederen.

Media brukes av ministre til å spre usannheter om EØS-avtalen, samtidig som media ikke informerer om konsekvensene av avtalen. Konsekvensen er at befolkningen ikke har andre kunnskaper om avtalen enn hva ministrene sier.
Så avholdes det meningsmålinger, som viser at det er stort flertall for avtalen, og det er ikke rart. Det er heller ikke rart at målinger viser at befolkningen har dårlige kunnskaper om avtalen, all den stund det aldri har foregått noen offentlig debatt om den, på 27 år.

Et enkelt spørsmål om toll, var det bare 13 % som svarte rett på.

Hvor lenge skal media drive på med å hindre at den viktigste leddet i demokrati-lenka, den offentlige debatten, blir oppfylt? 
Folket har krav på å få vite, og det er medias oppgave at så skjer.

(Innlegget ble redigert 21.01.21 10:36)

jonas

jonas
21.01.21 14:13
farout05: Men hva med norske valg og EUs styring av Norge?
Det er ikke spesielt interessant for media

Jeg tror dekningen av USA-valget egentlig har fint lite med politikk å gjøre. Mer realityshow hvor onde Trump har fyrt opp stemningen mens gode Biden er redningen. Ufatterlig mye dekning, men det snakkes veldig lite om hvilken politikk disse to står for. 

Dekningen av stortingsvalget til høsten kommer nok til å ta seg mer og mer opp, men dekningen der bruker å være mer saksrettet. 

DrSchwei

DrSchwei
22.01.21 12:17
farout05: Må si meg enig med Nordlys-redaktør Skjalg Fjellheim, som hevder at norsk media er mere opptatt av valg i USA enn valg i Norge.

Helt enig i dette. Det er nærmest noe sykt denne opptattheten av USA-valget i Norge. Det verste er jo når det går på bekostning av dekningen av det som skjer i våre nærmeste naboland og hos våre viktigste handelspartnere. Jeg ble flau over at jeg på en quiz her en dag stod fast på hvem som er utenriksminister i Tyskland. Det viktigste landet i Europa og vår nærmeste handelspartner. Det er sikker måneder og år siden f.eks. NRK Dagsrevyen har nevnt navnet eller Aftenposten* har skrevet om ham. Er det rart man da ikke klarer å huske det?

Det kan jeg faktisk sjekke. Aftenpostens papirutgave har skrevet om Heiko Maas åtte ganger (!) i 2020 og 2021. Ironisk nok var den ene gangen så langt i år der han kommentere forhold knyttet til USA !

kansas00

kansas00
22.01.21 17:10

Dekningen bunner vel også litt i at USA er et av få land man har litt norsk ekspertise på. Det er veldig mange usa-eksperter i norge. I så måte lett å få laget media-saker og dekke valget. Er ikke bare Trump, om så i en annen skala, så var jo mediene tidvis ville i sin begeistring for Obama. Før hadde man i norsk samfunnsliv såkalte eksperter på en del land/områder.. sånn som Richard Herman (UK), Jan Otto Johansen (Tyskland), Steinfeld (Sovjetunionen) osv.. Det er noe betegnende når det er konflikt igjen i Ngarno-Kharabak at NRK drar inn Steinfelt istedetfor å ha en mer uptodate-ekspert på området..

USA fokuset er er nå en kombinasjon av flere ting.. et av de er garantert at det er tørke/mangelvare på folk i samfunnslivet som er opptatt av et andre land/områder.. For NRKs del kom det nok i sin tid noen ekstra reportasjer fra Berlin/Tyskland, nettopp fordi JOJ holdt hus der..

farout05

farout05
08.03.21 20:29

Tomgangen i media fortsetter. Statsministeren fortsetter å utnytte ei paralysert media til gratis reklamestunt for seg selv og Høyre.

Søndag syntes statsministeren at det ble for lenge å vente til tirsdag, og fant at det var på tide med en reklamesendig: 

https://www.dagbladet.no/meninger/dette-kunne-erna-spart-oss-for/73498016

Skammelig.

Lyngen

Lyngen
10.03.21 13:51
jonas: Jeg tror dekningen av USA-valget egentlig har fint lite med politikk å gjøre. Mer realityshow hvor onde Trump har fyrt opp stemningen mens gode Biden er redningen. Ufatterlig mye dekning, men det snakkes veldig lite om hvilken politikk disse to står for.

Ja, mediene gjør det enkelt for seg selv. Det er lett og raskt å dekke ting hvor mange har meninger og det ikke trengs å jobbe mye med dybdestoff og research. Det er mengde og hurtighet som står i fokus hos alle nå. Dessverre. Det er sånn sjefene vil ga det. Venter på en motbølge, men tror det er lenge til. 

(Innlegget ble redigert 10.03.21 13:52)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg